Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 636
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

KW101 Nestor

Deze motortrawler is in 1955 gebouwd in Alphen aan de Rijn bij scheepsbouwwerf ‘De Vooruitgang’ van de gebroeders d. & Joh. Boot NV onder bouwnr 1240 voor rekening van rederij Gebr. Den Dulk’s Handelsmaatschappij v/h C. den Dulk uit Katwijk aan Zee.
De tewaterlating vond plaats op 3 februari 1955 en het schip ging op 26 mei 1955 voor het eerst naar zee.

Inhoud: 255,9 bruto ton
Lengte: 40,9 m
Breedte: 7,22 m
Holte: 3,54 m

Het schip beschikte over een7 cylinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 525 pk. Later is er een Brown Bovery Blower geïnstalleerd waardoor het vermogen 750 pk werd.

Geschiedenis
1967 -motor opgevoerd tot 750 pk.
1971-dec gecharterd door Heinz Böttcher uit Cuxhaven in Duitsland. NESTOR NC 312
1974- 1 februari weer onder Nederlandse vlag als; KW 101 NESTOR
1974-29 oktober opgelegd in de haven van IJmuiden. Later gesaneerd.
1976-op 23 september verkocht aan Rederij Brandy uit Den Helder. In de vaart als sportvisser NESTOR
2000-verkocht aan R. de Jong uit Den Oever, zelfde naam.
2002-verkocht aan N. v/d Vondervoort, zelfde naam.
2015 Gesloopt te Haarlem

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 636
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH305 Maria

Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr 7049 gebouwd bij de N.V. Sleephelling Mij te Scheveningen voor rekening van rederij C. v/d Toorn Jzn.

Inhoud: 135,72 (na verlenging 184,74) brt netto 85,37 (na verlenging 93,19) ton
Afmetingen: 35,28 x 6,74 x 23,07 m
Motor: 50 pk Werkspoor 4 cil. bouwjaar 1947

Geschiedenis
1918 Ingeschreven als vrachtvaartuig
1919 Herinschrijving, eig. C. v/d Toorn Jzn
1934 Eig. W. v/d Toorn
1937 Eig. A. den Dulk Pzn
1941 Gevorderd door Duitse Marine
1945 Vrijgegeven te IJmuiden
1947 Eig. N.V. Rederij en Haringhandel v/h A. den Dulk En Zn. verlenging, hermeten en wijziging motor
1964 Rederij opgeheven, vaartuig opgelegd
1964 Eig. N.V. Verre Visserij Mij
1964 Verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

SCH78 Johanna Maria

Deze motorlogger is in 1915 gebouwd bij scheepswerf A. de Jong te Vlaardingen voor rekening van rederij A. den Dulk Pzn

Inhoud: 148,90 brt
Afmetingen: 32,64 x 6,50 x 2,81 m
Motor : 120 pk 3 cil benzine motor (bj 1943).

Geschiedenis:
1943 gevorderd door de Duitse Marine
1945 vrijgegeven te IJmuiden
1964 Rederij opgeheven, vaartuig opgelegd
1964 Eig. N.V. Verre Visserij Mij
1964 Verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 636
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H50 Kingston Turquoise

De stoomtrawler H50 Kingston Turquoise is onder bouwnr 895 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 oktober 1954 te water gelaten en kwam in februari 1955 in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 22 januari 1965 is het schip op de terugreis naar Hull 14 zeemijl ten Noord noord westen van Holy Head bij de Orkney eilanden lek geslagen op de North Shoal. Het schip zonk binnen 4 minuten. Van de 20 bemanningsleden wisten er 19 zich te redden mbv de 2 reddingssloepen.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 636
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H588 Kingston Sardius

De stoomtrawler H588 Kingston Sardius is onder bouwnr 796 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. uit Hull.

Het schip is op 10 juni 1948 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 686 bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,4 m)
Breedte: 30,8 ft (9,4 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 13,2 knopen kon worden behaald.

Op 29 juni 1966 is het schip overgegaan naar Hellyer Bros Ltd uit Hull.
In 1968 verkocht aan Van Den Bossche (BE) voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 636
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH236 Noordster

Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.

Inhoud: 178,23 brt
Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m
Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973

Geschiedenis:
1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn
1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn
1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden
1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen
1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor
1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten
1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering
1977 verkocht naar Engeland
1978 Aurora sportvisser

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 636
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

VL1 URSINUS

De VL1 Ursinus is in 1965 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 188 in opdracht van de Zeevisserij Maatschappij Holland te Vlaardingen.

De Ursinus was het vierde schip uit een serie van 5 schepen welke in Scheveningen zijn gebouwd. De andere schepen uit de serie waren:

1963 VL 73 Elly Bouwnr. 174 Visserij Mij. Kwakkelstein
1964 VL 34 Anita Bouwnr. 181 Visserij Mij. Vlaardingen
1964 VL 105 Elizabeth Bouwnr. 187 Visserij Mij. Kwakkelstein
1965 VL 90 Caroline Bouwnr. 191 Visserij Mij. Vlaardingen

Afmetingen van het schip zijn: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. Bruto inhoud: 324 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk.

Het schip heeft tot 1979 gevaren en is in 1980 verkocht naar Zuid-Afrika als Southern Striker voor Oceanpac (Pty) Ltd te Kaapstad. Het schip is 13 februari 1980 vertrokken uit IJmuiden.
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 636
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

VL105 Elizabeth


De motorzijtrawler VL105 Elizabeth is in 1964 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 187 voor rekening van de rederij W. Kwakkelstein uit Vlaardingen.

De tewaterlating vond plaats op 5 juni 1964. In de vaart 17 oktober 1964.

Inhoud: 326 brt
Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m.
Hoofmotor: 8 cil. Deutz dieselmotor 1000 pk.

Geschiedenis:
1979: afgevoerd ivm sanering.
1979: verkocht aan Cape Pride Trawlers (Pty) te Kaapstad, Zuid Afrika. Het schip kreeg de naam Lance D. Op 17 november 1979 vertrokken uit IJmuiden en op 8 december 1979 gestrand op de Afrikaanse kust. Op 12 december weer vlot getrokken.
1983: Overgegaan naar Hout Bay Fishing Industries (Pty) te Kaapstad en hernoemd in Potia.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 636
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

VL16 Voorloper

De motortrawler VL16 Voorloper was de eerste uit een serie van drie schepen die voor rekening van de Doggermaatschappij uit Vlaardingen zijn gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge. De overige schepen waren de VL142 Voorwaarts en VL103 Voorbode welke in 1961 resp. 1963 werden opgeleverd.

De tewaterlating van de Voorloper vond plaats op 4 februari 1960 waarna het schip op 26 maart 1961 vertrok voor haar eerste reis.

Inhoud: 291 bruto ton.
Afmetingen: 44,20/41,70 x 7,34 x 3,54 m.
De hoofdmotor was een 8 cilinder Deutz van 1000 pk.

In 1974 is de Voorloper verkocht naar Argentinië en is het schip onder de nieuwe naam S J Batisto op 28 maart 1974 vertrokken uit de haven van IJmuiden.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 636
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH225 Deli

Deze motorlogger is in 1940 gebouwd onder briefnr. 6785 bij de Scheepswerf H. Vuyk en Zonen uit Capelle a/d IJssel voor rekening van de rederij J.J. Tuyt uit Scheveningen.

Inhoud: 290 brt
Afmetingen: 35,88 x 6,84 x 3,00 m
Motor: 240 pk Industrie, 4VD, 4 cil., No.3209, bouwjaar 1940 later vervangen door een 500 pk MWM 6 cil. , No 2780/020, bouwjaar 1954

Geschiedenis:
1940 SCH 225 in aanbouw gevorderd door de Duitse Weermacht; Duits No. 3204, NFL 660
1946 SCH 225 Deli eigenaar. NV Red. v/h J.J.Tuyt
1954 SCH 225 Deli wijziging motor
1962 SCH 225 Bep eigenaar. NV Verre Visserij Mij.
1967 SCH 15 Bep ingericht voor boomkorvisserij
1970 SCH 15 Bep verkocht voor sloop

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 636
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

H127 Kingston Pearl


De motortrawler H127 Kingston Pearl is onder bouwnr 933 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 21 juli 1958 te water gelaten en kwam in november van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 691 bruto ton
Lengte: 176,6 ft ( 53,8 m)
Breedte: 32,8 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1450 pk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Kingston Pearl is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull
Op 16 november 1973 is het schip gestrand na een aanvaring met de bulk carrier King Alfred.
Op 26 november is de Kingston Pearl vlotgetrokken en naar Grimsby versleept voor reparatie.

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop aan Albert Draper & Son uit Hull. In 1980 is het schip gesloopt.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie