Schilderijen.
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
Ik vind dit een opvallend mooi schilderij, Jan. De kleuren, de zee, de lucht... Er zit diepte in en het lééft.
Mijn complimenten.
Mijn complimenten.
-
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
Bedankt voor het compliment Theo. Leuk om te horen.
Mvg
Jan
Mvg
Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
GY23 Black Watch
De Britse motortrawler GY23 Black Watch is in 1956 gebouwd onder bouwnr. 284 bij de Duitse Rickmers Werft te Bremerhaven te voor rekening van Loyal Steam Fishing Co uit Grimsby (UK) (Mark & Graham Hellyer).
Inhoud 697 bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 31,7 ft (9,6 m)
Diepgang: 17 ft (5,2 m)
Voortstuwing: Dieselmotor gebouwd door Ottensener Eisenwerk 1200 pk
Geschiedenis:
Januari 1966 Verkocht aan Northern Trawlers te Grimsby
Juni 1974 Betrokken bij een aanvaring met de trawler Vianova uit Grimsby tijdens het vissen in de buurt van IJsland. Hierbij werd de Black Watch zodanig beschadigd dat het visruim onder water kwam te staan. De trawler moest worden drooggezet om noodreparaties te kunnen uitvoeren. Bij terugkomst te Grimsby was de vangst volledig verrot en de trawler werd berucht om de lucht die sindsdien uit haar visruim kwam.
Augustus 1976: voor de sloop verkocht naar België
Jan
De Britse motortrawler GY23 Black Watch is in 1956 gebouwd onder bouwnr. 284 bij de Duitse Rickmers Werft te Bremerhaven te voor rekening van Loyal Steam Fishing Co uit Grimsby (UK) (Mark & Graham Hellyer).
Inhoud 697 bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 31,7 ft (9,6 m)
Diepgang: 17 ft (5,2 m)
Voortstuwing: Dieselmotor gebouwd door Ottensener Eisenwerk 1200 pk
Geschiedenis:
Januari 1966 Verkocht aan Northern Trawlers te Grimsby
Juni 1974 Betrokken bij een aanvaring met de trawler Vianova uit Grimsby tijdens het vissen in de buurt van IJsland. Hierbij werd de Black Watch zodanig beschadigd dat het visruim onder water kwam te staan. De trawler moest worden drooggezet om noodreparaties te kunnen uitvoeren. Bij terugkomst te Grimsby was de vangst volledig verrot en de trawler werd berucht om de lucht die sindsdien uit haar visruim kwam.
Augustus 1976: voor de sloop verkocht naar België
Jan
- Bijlagen
-
- GY23-Black-Watch_150kB.jpg (67.77 KiB) 3466 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Schilderijen.
Deze H 90 was als Astrid VL 70 het laatste vissersschip dat in Vlaardingen geregistreerd was, als ik mij goed herinner.
In 1985 gebouwd in Harlingen.
In 1993 of '94 werd het schip omgevlagd en kwam er H 90 Atlantic Princess op te staan. Dit heeft geduurd tot 2013 toen het schip verkocht werd en weer de naam Astrid kreeg, deze keer met thuishaven Charlestown.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
GY58 Everton
De stoomtrawler GY58 Everton is in 1958 in de vaart gekomen voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.
Het schip was een van de grootste trawlers van het Verenigd Koninkrijk en is gebouwd bij Cochranes te Selby onder bouwnr. 1429.
Inhoud: 884 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 33 ft (10 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Vermogen is mij niet bekend.
Tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland is het schip beschoten door de IJslandse kustwacht en heeft daarbij diverse treffers opgelopen maar is toch behouden thuisgevaren.
In mei 1975 is het schip opgelegd. Er is nog een poging gedaan om het schip als museumschip te gaan gebruiken maar dat plan is niet gerealiseerd en in 1976 is het schip alsnog verkocht voor de sloop.
jan
De stoomtrawler GY58 Everton is in 1958 in de vaart gekomen voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.
Het schip was een van de grootste trawlers van het Verenigd Koninkrijk en is gebouwd bij Cochranes te Selby onder bouwnr. 1429.
Inhoud: 884 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 33 ft (10 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Vermogen is mij niet bekend.
Tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland is het schip beschoten door de IJslandse kustwacht en heeft daarbij diverse treffers opgelopen maar is toch behouden thuisgevaren.
In mei 1975 is het schip opgelegd. Er is nog een poging gedaan om het schip als museumschip te gaan gebruiken maar dat plan is niet gerealiseerd en in 1976 is het schip alsnog verkocht voor de sloop.
jan
- Bijlagen
-
- GY58-Everton4_150kB.jpg (60.36 KiB) 3342 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
SCH33 Margriet
De motortrawler SCH33 Margriet is in 1963 onder bouwnr. 643 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen.
Inhoud: 346 BRT
Afmetingen: 48,33/45,53 x 7,54 x 3,85 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 1350 pk
De Margriet heeft maar kort voor Jaczon gevaren want al in 1966 is het schip verkocht aan Heinrich Harling K.G. Bremerhaven en werd het schip herdoopt in San Antonio. Daarna is het schip doorverkocht naar Chili, en wel aan Empressa Pesquera Chili Ltda, te Valparaiso.
Jan
De motortrawler SCH33 Margriet is in 1963 onder bouwnr. 643 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen.
Inhoud: 346 BRT
Afmetingen: 48,33/45,53 x 7,54 x 3,85 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 1350 pk
De Margriet heeft maar kort voor Jaczon gevaren want al in 1966 is het schip verkocht aan Heinrich Harling K.G. Bremerhaven en werd het schip herdoopt in San Antonio. Daarna is het schip doorverkocht naar Chili, en wel aan Empressa Pesquera Chili Ltda, te Valparaiso.
Jan
- Bijlagen
-
- SCH33-Margriet2_150kB.jpg (57.69 KiB) 3297 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
SCH22 De Buis
Deze hektrawler was de laatste uit een serie van 10 hektrawlers die begin zeventiger jaren zijn gebouwd bij of in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen.
Tot de serie behoorden de volgende schepen:
SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
IJM36 Egmond (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Hoeker (1974)
De SCH22 De Buis is in 1975 onder bouwnr 732 gebouwd bij Scheepswerf De Hoop te Hardinxveld in opdracht van Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen. Het schip kwam in mei 1975 in de vaart.
Inhoud: 466 bruto ton (545 brt na verlenging)
Lengte: 56.25/52,84 m (63,95/59,84 m na verlenging)
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,14 m (6,67 m na verlenging)
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.
Geschiedenis:
1980: Verlenging
1985: Overgegaan naar Interfish Shipowners Ltd te Plymouth VK en omgedoopt in O’cean PH169
Jan
Deze hektrawler was de laatste uit een serie van 10 hektrawlers die begin zeventiger jaren zijn gebouwd bij of in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen.
Tot de serie behoorden de volgende schepen:
SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
IJM36 Egmond (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Hoeker (1974)
De SCH22 De Buis is in 1975 onder bouwnr 732 gebouwd bij Scheepswerf De Hoop te Hardinxveld in opdracht van Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen. Het schip kwam in mei 1975 in de vaart.
Inhoud: 466 bruto ton (545 brt na verlenging)
Lengte: 56.25/52,84 m (63,95/59,84 m na verlenging)
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,14 m (6,67 m na verlenging)
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.
Geschiedenis:
1980: Verlenging
1985: Overgegaan naar Interfish Shipowners Ltd te Plymouth VK en omgedoopt in O’cean PH169
Jan
- Bijlagen
-
- SCH22-De-Buis_150kB.jpg (68.43 KiB) 3235 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
SCH63 Adriana Johanna
De motortrawler Adriana Johanna is in 1943 gebouwd in Capelle a/d IJssel onder bouwnr. 675 voor de Kriegsmarine. Na de oorlog overgegaan in Nederlandse handen en in 1947 ingeschreven als Holland I SCH135 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw. In januari 1948 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden. In eerste instantie kreeg het schip de naam Walrus IJM20 maar die naam werd datzelfde jaar gewijzigd in Johannes Polderman IJM20.
De Johannes Polderman kwam 16 aug 1948 in de vaart.
Inhoud: 320 BRT
Afmetingen: 46,38/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor: 6 Cilinder Sulzer van 600 pk
In 1963 is het schip overgegaan naar N.V. Vishandel, Rederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het de naam Adriana Johanna SCH63. De Sulzer motor werd vervangen door een 6 cil. Deutz motor van 900 pk. Deze rederij nam ook het zusterschip Maria van Hattem IJM10 over van De Marezaten. Dit schip kreeg de naam Jacob SCH50.
In 1970 werd de Adriana Johanna verkocht voor de sloop.
Jan
De motortrawler Adriana Johanna is in 1943 gebouwd in Capelle a/d IJssel onder bouwnr. 675 voor de Kriegsmarine. Na de oorlog overgegaan in Nederlandse handen en in 1947 ingeschreven als Holland I SCH135 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw. In januari 1948 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden. In eerste instantie kreeg het schip de naam Walrus IJM20 maar die naam werd datzelfde jaar gewijzigd in Johannes Polderman IJM20.
De Johannes Polderman kwam 16 aug 1948 in de vaart.
Inhoud: 320 BRT
Afmetingen: 46,38/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor: 6 Cilinder Sulzer van 600 pk
In 1963 is het schip overgegaan naar N.V. Vishandel, Rederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het de naam Adriana Johanna SCH63. De Sulzer motor werd vervangen door een 6 cil. Deutz motor van 900 pk. Deze rederij nam ook het zusterschip Maria van Hattem IJM10 over van De Marezaten. Dit schip kreeg de naam Jacob SCH50.
In 1970 werd de Adriana Johanna verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- SCH63-Adriana-Johanna2_150k.jpg (110.12 KiB) 3187 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Schilderijen.
GY23 Black Watch
De Britse motortrawler GY23 Black Watch is in 1956 gebouwd onder bouwnr. 284 bij de Duitse Rickmers Werft te Bremerhaven te voor rekening van Loyal Steam Fishing Co uit Grimsby (UK) (Mark & Graham Hellyer).
Inhoud 697 bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 31,7 ft (9,6 m)
Diepgang: 17 ft (5,2 m)
Voortstuwing: Dieselmotor gebouwd door Ottensener Eisenwerk 1200 pk
Geschiedenis:
Januari 1966 Verkocht aan Northern Trawlers te Grimsby
Juni 1974 Betrokken bij een aanvaring met de trawler Vianova uit Grimsby tijdens het vissen in de buurt van IJsland. Hierbij werd de Black Watch zodanig beschadigd dat het visruim onder water kwam te staan. De trawler moest worden drooggezet om noodreparaties te kunnen uitvoeren. Bij terugkomst te Grimsby was de vangst volledig verrot en de trawler werd berucht om de lucht die sindsdien uit haar visruim kwam.
Augustus 1976: voor de sloop verkocht naar België
Jan
De Britse motortrawler GY23 Black Watch is in 1956 gebouwd onder bouwnr. 284 bij de Duitse Rickmers Werft te Bremerhaven te voor rekening van Loyal Steam Fishing Co uit Grimsby (UK) (Mark & Graham Hellyer).
Inhoud 697 bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 31,7 ft (9,6 m)
Diepgang: 17 ft (5,2 m)
Voortstuwing: Dieselmotor gebouwd door Ottensener Eisenwerk 1200 pk
Geschiedenis:
Januari 1966 Verkocht aan Northern Trawlers te Grimsby
Juni 1974 Betrokken bij een aanvaring met de trawler Vianova uit Grimsby tijdens het vissen in de buurt van IJsland. Hierbij werd de Black Watch zodanig beschadigd dat het visruim onder water kwam te staan. De trawler moest worden drooggezet om noodreparaties te kunnen uitvoeren. Bij terugkomst te Grimsby was de vangst volledig verrot en de trawler werd berucht om de lucht die sindsdien uit haar visruim kwam.
Augustus 1976: voor de sloop verkocht naar België
Jan
- Bijlagen
-
- GY23-Black-Watch2_150kB.jpg (72.66 KiB) 3088 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Schilderijen.
Sch 108 Onderneming II, gebouwd in 1974
1985 H108 Westella
1986 FC 627954 Wagram
1987 H 99 King Jupiter
1989 H 99 Marbella
En waar het schip daarna gebleven is weet ik niet
SCH 90 Onderneming I, gebouwd in 1973
1985 H 90 Westella
1994 Babel I
Daarna ben ik het spoor bijster.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.