Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH56 Poolster

Deze motorlogger is in 1903 gebouwd bij de werf Vuyk en Zn te Capelle a/d IJssel onder briefnr. 6967 als MA81 Burg, de Jong Eig. Th. Ribbeling

Inhoud: 155,28 brt
Afmetingen: 32,14 x 6,70 x 2,78 m
Motor : 80 pk 2 cyl. Brons motor (in 1952 vervangen door 240 pk Industrie)

1903: MA81 Burg, de Jong Eig. Th. Ribbeling
1925 SCH56 Poolster Eig. M. de Dulk Gz
1944: gevorderd door de Duitsers
1945: vrijgegeven
1965: gesloopt

Jan
Bijlagen
SCH56-Poolster_150kB.jpg
SCH56-Poolster_150kB.jpg (144.43 KiB) 2901 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Cod War

Tussen de UK en IJsland zijn er in de vorige eeuw 3 zgn ‘Cod Wars’ gevoerd. Deze conflicten hadden betrekking op het door IJsland eenzijdig uitbreiden van de territoriale wateren waardoor Britse vissers de visgronden bij IJsland niet langer konden bevissen. Het hier afgebeelde tafereel betreft de derde Cod War welke duurde van november 1975 tot juni 1976. De aanleiding voor dit conflict was dat IJsland een 200 mijls zone had ingesteld. De Britse regering erkende in eerste instantie deze uitbreiding niet met als gevolg dat er incidenten ontstonden tussen Britse vissers en de IJslandse kustwacht. Deze laatste probeerde de vislijnen van de Britse trawlers door te snijden. De Britse marine probeerde op haar beurt dit te verijdelen door de IJslandse kustwachtschepen te hinderen. Met als gevolg vele botsingen of bijna botsingen. Op dit schilderij staan afgebeeld de trawler H344 Arctic Vandal welke wordt beschermd door het fregat HMS Bacchante.

HMS Bacchante
De HMS Bacchante (F69) was een Leander-class fregat van Royal Navy. De Bacchante is gebouwd bij de werf Vickers te Newcastle. De tewaterlating vond plaats op 29 februari 1968 en het schip werd op 17 oktober 1969 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 2500 ton (2962 ton geladen)
Afmetingen: 113,4 x 13,1 x 4,5 meter
Voorstuwing: 2 oliegestookte ketels (Babcock & Wilcox). Stoomturbines met een vermogen van 22.370 kw (30.000 pk), 2 schroeven gaven het schip een max. snelheid van 27 knopen.
Actieradius: 7400 km bij een snelheid van 15 knopen
Bewapening:
1 × dubbelloops 4.5 inch (114 mm) kanon + 2 x 20 mm kanons
1 x Sea Cat surface to ari missile system
2 × triple Mk 32 Torpedobuizen
1 x Westland Wasp Helicopter
Het schip is 1982 uit dienst gesteld en verkocht aan de Royal New Zealand Navy en herdoopt in F69 Wellington. Het schip heeft tot 1999 dienst gedaan en is in 2005 afgezonken in de Straat van Cook.

H344 Arctic Vandal
De motor trawler Arctic Vandal is onder bouwnr 968 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 15 juni 1961 te water gelaten en kwam in november van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 594 bruto ton
Lengte: 163,7 ft (49,9 m)
Breedte: 30,5 ft (9,3 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

In 1979 is de Arctic Vandal verkocht aan rederij Huxley Fishing Co Ltd uit Lowestoft waarbij de naam werd gewijzigd in St. Paul. Het schip werd verbouwd tot standby reddingsvaartuig voor de offshore industrie.
In 1990 ging het schip over naar Colne Shipping Co Ltd uit Lowestoft en deze deed het schip in 1996 weer van de hand aan Charford Shipping IV Ltd uit Lowestoft.

Jan
Bijlagen
Cod-War2_150kB.jpg
Cod-War2_150kB.jpg (81.15 KiB) 2876 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

H22 Benvolio

De stoomtrawler H22 Benvolio is in 1949 gebouwd onder bouwnr. 1184 bij de wef Smith’s Dock Company Ltd te Middlesbrough voor rekening van de rederij Northern Fishing Co uit Hull (Mark & Graham Hellyer). De tewaterlating vond plaats op 14 februari 1949 en de oplevering in augustus van datzelfde jaar.

Inhoud 722 bruto ton
Lengte: 184,6 ft (56,2 m)
Breedte: 31,2 ft (9,5 m)

Voortstuwing: oliegestookte ketel + triple expansie stoommachine

Geschiedenis:
In 1975 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
H22-Benvolio_150kB.jpg
H22-Benvolio_150kB.jpg (125.57 KiB) 2843 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

H132 Benella

De motortrawler H132 Benella is onder bouwnr 936 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de City Steam Fishing Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 16 oktober 1958 te water gelaten en kwam in februari 1959 in de vaart.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1700 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1965 werd de Benella verkocht aan J. Marr & Son uit Hull.
In 1977 werd het schip omgebouwd tot Stand by vaartuig voor de offshore industrie
In 1978 werd het schip geregistreerd te Fleetwood
In 1991 ging het schip over naar Cam Shipping Co Ltd uit Aberdeen en werd omgedoopt in Cam Viceroy.
In 1993 verkocht voor de sloop en gesloopt te Rainham, Kent.

Jan
Bijlagen
H132-Benella_150kB.jpg
H132-Benella_150kB.jpg (64.83 KiB) 2796 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH 303 Wilhelmina Maria

De motortrawler SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.

Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk

Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.

Zusterschip van de Wilhelmina Maria was de SCH 23 Yke welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij Jaczon te Scheveningen. Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.

jan
Bijlagen
SCH303-Wilhelmina-Maria3_15.jpg
SCH303-Wilhelmina-Maria3_15.jpg (81.68 KiB) 2752 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

1572 Grand Prince

Bij de werf Port Weller Dry Dock te St. Catherines Ontario (Canada) werden in 1966/1967 vier hektrawlers gebouwd voor rekening van de rederij Bonavista Cold Storage Co uit Bonavista, New Foundland. De hier afgebeelde Grand Prince was de eerste uit de rij en werd in januari 1967 opgeleverd. De andere drie schepen waren de Grand Baron (Juli 1967) Grand Count (September 1967) en Grand Knight (November 1967).

Lengte 144 ft (43,9 m). Inhoud: 535 BRT
Hoofdmotor: 1500 pk GM dieselmotor

Jan
Bijlagen
1572-Grand-Prince_150kB.jpg
1572-Grand-Prince_150kB.jpg (68.47 KiB) 2677 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH249 Arie

Deze motortrawler werd in 1959 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1441 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 20 november 1959 en het schip kwam februari 1960 in de vaart.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Jaap SCH60 en SCH248 Prinses Margriet.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, had eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim had een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50 kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevatte de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevonden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 271 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk.

Geschiedenis:
1962: overgegaan naar rederij AATEE; naam en visnr ongewijzigd
1963: terug naar Verre Visserij Mij.
1968: omgebouwd voor de boomkorvisserij
1975: gesaneerd en afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH249-Arie_150kB.jpg
SCH249-Arie_150kB.jpg (64.47 KiB) 2612 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH50 Jacob

Deze motorlogger is als VL143 Margretha onder briefnr. 7265 in 1912 gebouwd bij Fa. Boot te Leiderdorp voor rekening van Zeevisserij MIJ Noordzee te Vlaardingen.

Inhoud: 149,15 brt
Afmetingen: 33,37 x 6,66 x 2,85 m
Motor : 150 Pk 3 cil. Kromhout Bouwjaar 1939

Geschiedenis:
1912 VL 143 Margaretha Eig ,Zeevisserij MIJ Noordzee
1918 SCH 242 Huibertje Eig . Fr.Vrolijk
1958 SCH 50 Jacob Eig. Fr.Vrolijk
1962 SCH 275 Arendje Eig. Fr. Vrolijk
1964 verkocht voor de sloop aan Pametex te Scheveningen

Jan
Bijlagen
SCH50-Jacob_150kB.jpg
SCH50-Jacob_150kB.jpg (101.71 KiB) 2546 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

H114 Stella Aquila

De stoomtrawler H114 Stella Aquila is onder bouwnr 907 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Derwent Trawlers Ltd uit Hull maar kwam onder exploitatie van Charleson – Smith Trawlers Ltd eveneens uit Hull.

Het schip is 16 november 1956 te water gelaten.

Inhoud: 780 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
In augustus 1965 is het schip verkocht aan Hudson Bros (Trawlers) Ltd uit Hull en in november 1965 hernoemd als Ross Aquila. Op 16 maart 1971 is tijdens onderhoudswerkzaamheden brand uitgebroken in de machinekamer waardoor aanzienlijke schade aan de machinekamer en de brug is ontstaan. Na reparatie is het schip weer ingezet voor de visserij.

In 1975 is het schip voor de sloop verkocht aan Desguaces Y Salvametos uit Spanje.

Jan
Bijlagen
H114-Stella-Aquila3_150kB.jpg
H114-Stella-Aquila3_150kB.jpg (68.24 KiB) 2501 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

FD208 Broadwater

De motortrawler FD208 Broadwater is in 1958 onder bouwnr. 511 gebouwd bij Goole Shipbuiling & Repairs Co Ltd te Goole (UK) voor rekening van Mason Trawlers Ltd uit Fleetwood (UK). De tewaterlating vond plaats op 19 april 1958 en het schip kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 426 bruto ton
Lengte: 138.31 ft (42,15 m)
Breedte: 28.44 ft (8,66 m)
Diepgang: 14.3 ft (4,35 m)

Voortstuwing: 8 cil. dieselmotor fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day vermogen 1000 pk

Geschiedenis:
31-07.-1961: Verkocht aan Broadwater Trawlers Ltd, Fleetwood.
31-07-1964: Verkocht aan Boston Deep Sea Fisheries Ltd, Fleetwood.
Augustus 1969: Beschadigd als gevolg van brand.
Februari 1970: Terug in de vaart naar reparatie. Overgegaan naar Grimsby.
31-07-1971: Verkocht aan Lago Steam Trawler Co Ltd, Hull.
31-07-1973: Geregistreerd te Fleetwood als BOSTON CRUSADER (FD208).
Juni1976: Opgelegd.
1976: Hermeten 402brt 128nt.
Oktober 1976: Verkocht aan Colne Shipping Co Ltd, Lowestoft.
1976: Verbouwd tot offshore platform stand-by safety vessel. Fleetwood registratie gesloten. Na verbouwing geregistreerd als JAMAICA eigenaar Drifter Trawlers Ltd, Lowestoft te Lowestoft
1986: Verkocht aan Liguaria Maritime Ltd, Milton om te worden gesloopt.
Januari 1987: Gesloopt te Milton Creek, Sittingbourne

Jan
Bijlagen
FD208-Broadwater_150kB.jpg
FD208-Broadwater_150kB.jpg (75.49 KiB) 2472 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie