Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Bomschuiten te Katwijk
Bijlagen
Bomschuiten-Katwijk1_150kB.jpg
Bomschuiten-Katwijk1_150kB.jpg (149.2 KiB) 2961 keer bekeken
Bomschuiten-Katwijk2_150kB.jpg
Bomschuiten-Katwijk2_150kB.jpg (143.89 KiB) 2961 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH40 Castor

Deze motorlogger is als Anthonia Hubrechta in 1919 gebouwd bij Figge te Vlaardingen voor rekening van de ZeeVisserij Mij te Scheveningen.

Inhoud: 119,96 brt na verlenging in 1947 153,66 brt
Afmetingen: 33,39 x 6,68 x 2,78 m
Motor : 210 pk 6 cyl. Benz. motor

1919 SCH 40 Anthonia Hubrechta Eig. ZeeVisserij Mij Scheveningen
1928 SCH 40 Castor Eig A vd Toorn
1941 SCH 40 Castor gevorderd, M 3838 / M 4507
1945 vrijgegeven te IJmuiden
1962 SCH 40 Castor Eig. Verre Visserij MIJ
1970 SCH 40 Castor Eig. J Groen in gebruik voor Sportvissen

Jan
Bijlagen
SCH40-Castor_150kB.jpg
SCH40-Castor_150kB.jpg (140.39 KiB) 2961 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH180 Mr. Johannes Last

De motorlogger SCH180 Mr. Johannes Last is in 1917 onder briefnr. 6706 gebouwd bij Scheepswerf Figee te Vlaardingen. Het schip is in de loop der tijd verschillende malen van eigenaar gewisseld en is tot 1965 ingezet voor de visserij.

Inhoud: 115,67 / 146,23 / 149,41 BRT
Lengte: 26,98 / 33,61 / 33,82 m
Breedte: 6,64 m
Holte: 2,81 m
Motor: 100 pk Kromhout / 3 cil 150 pk Kromhout / 6 cil 300 pk Kromhout (bj 1954)

Geschiedenis:
1917 SCH180 Mr Joh. Last (nieuw ingeschreven)
1918 SCH 180 Mr. Joh. Last eig. Red. "PhoenixI/VII (dir. Frank Vrolijk)
1921 SCH 180 Mr. Joh. Last eig. v/h Frank Vrolijk (dir. Jac. Vrolijk)
1925 SCH 180 Mr. Joh. Last (dir. Cornelis Vrolijk)
1941 SCH 180 Mr. Joh. Last gevorderd, Vs 142.

1945 vrijgegeven te IJmuiden
1948 SCH 180 Onderneming IV eig. v/h Frank Vrolijk.
1952 SCH 180 Mr. Joh. Last wijziging naam.
1954 SCH 180 Mr. Joh. Last wijziging Inhoudsmaten en motor
1965 SCH 180 Mr. Joh. Last niet meer voor visserij gebruikt ingezet als sportvisser DOLFIJN.
1990 verbouwd tot zeilschip Hendrika Barteld

Jan
Bijlagen
SCH180-Mr-Joh-Last_150kB.jpg
SCH180-Mr-Joh-Last_150kB.jpg (145.36 KiB) 2944 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Bomschuit te Katwijk
Bijlagen
Bomschuiten-Katwijk3_150kB.jpg
Bomschuiten-Katwijk3_150kB.jpg (146.25 KiB) 2902 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

KW32 Sakina Martine

De motortrawler KW32 Sakina Martine is voor rekening van Visserij Mij. Kennemerland uit Katwijk onder bouwnr 489 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge.

De Sakina Martine kwam op 19 oktober 1957 in de vaart.

Inhoud: 272 bruto ton.
Afmetingen: 41,67/39,36 x 7,32 x 3,51 m.
De hoofdmotor was een 6 cilinder Deutz van 750 pk.

In 1973 is de Sakina Martine overgenomen door T. van der Keulen uit Urk en kreeg de naam Cornelis Lubbetje UK201. In 1975 is het schip afgevoerd vanwege sanering.

Jan
Bijlagen
KW32-Sakina-Martine2_150kB.jpg
KW32-Sakina-Martine2_150kB.jpg (146.78 KiB) 2883 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH7 Pollux

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1443 voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 25 mei 1960 en het schip kwam in de vaart in september van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Jaap SCH60, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is de Brons motor vervangen door een ABC van 1080 pk.

In 1973 ging het schip over naar de Visserij Mij. Pollux en kreeg de naam Petronella Margaretha SCH7.

In 1975 is het schip gesaneerd en afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH7-Pollux2_150kB.jpg
SCH7-Pollux2_150kB.jpg (148.63 KiB) 2800 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH8 Gerardina

De motortrawler SCH8 Gerardina werd in 1958 onder bouwnr. 10966 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen. De SCH8 maakte deel uit van een serie van 9 schepen die in de periode 1956 – 1961 voor verschillende rederijen zijn gebouwd.

1956 IJM72 Beatrice
1956 SCH101 Johanna Maria
1957 SCH210 Ali
1958 IJM36 Jacoba Gesina
1958 SCH8 Gerardina
1959 SCH42 Nellie
1960 SCH3 Johanna
1960 IJM37 Delft
1961 IJM9 Haarlem

Afmetingen: 42,85/38,10 x 7,24 x 3,87 m. Inhoud: 311 BRT
Hoofdmotor: 8 cilinder dieselmotor MWM van 1000 pk.

Aan het begin van de jaren zestig is het schip verhuurd geweest aan Rederij Atee en daarna aan NV Visserij Mij J. de Jong. In 1964 kwam de SCH8 in exploitatie bij de Verre Visserij Mij. te Scheveningen. In 1971 is het schip verkocht aan W. de Boer en H. Dekker te Den Helder en werd de naam veranderd in HD84 Cornelis. Enkele maanden later werd het schip al weer verkocht en wel aan D. Krijgsman uit Texel. Het kreeg toen de naam Dirk Senior TX20. Het schip is uiteindelijk in 1975 afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH8-Gerardina2_150kB.jpg
SCH8-Gerardina2_150kB.jpg (147.91 KiB) 2849 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

St Andrews Dock Hull
Bijlagen
St-Andrews-Dock_150kB.jpg
St-Andrews-Dock_150kB.jpg (147.35 KiB) 2826 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

GY 648 Vivaria

De trawler Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.

Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
GY648-Vivaria3_150kB.jpg
GY648-Vivaria3_150kB.jpg (144.85 KiB) 2806 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

IJM32 Elie Cheneviere

De motortrawler IJM32 Elie Cheneviere is in 1944 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Hoop te Lobith als trawler van de ‘Burg’ klasse voor de Kriegsmarine. In 1949 vanuit Duitsland aangekomen te Delfzijl en ingeschreven als Holland V SCH142 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw. In maart 1949 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden en na verbouwing in 1950 in de vaart gekomen. Zusterschepen waren de IJM10 Maria van Hattem en de IJM20 Johannes Polderman welke eveneens door rederij De Marezaten waren aangekocht.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 46,00/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor: 6 Cilinder Sulzer van 600 pk

Op 19 oktober 1961 is de Elie Cheneviere op de Noordzee lekgeslagen en gezonken op de positie 56.30 NB 3.40 OL.

Van de 14 opvarenden konden er slechts 8 worden gered door de te hulp geschoten Engelse trawler LT80 Granby Queen.

Jan
Bijlagen
IJM32-Elie-Cheneviere2_150k.jpg
IJM32-Elie-Cheneviere2_150k.jpg (149.05 KiB) 2717 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie