Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

IJM210 Wiron I

De hektrawler IJM210 Wiron I is in 1967 onder bouwnr. 127 gebouwd bij Fa. Laan & Kooy te Den Oever voor rekening van Wiron Rederijen. Het schip kwam op 15 mei 1967 in de vaart.

Inhoud: 203 BRT
Afmetingen: 29,32/27,54 x 7,29 x 3,16 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz dieselmotor met een vermogen van 620 pk.

De Wiron I is op 1 mei 1969 35 mijl ten westen van Scheveningen vergaan waarbij alle 6 opvarenden om het leven zijn gekomen.

Jan
Bijlagen
IJM210-Wiron-I_150kB.jpg
IJM210-Wiron-I_150kB.jpg (148.85 KiB) 3011 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH153 Onderneming IV

De motortrawler SCH153 Onderneming IV werd in 1954 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Industrie’ van de Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn onder bouwnr. 1235 in opdracht van Cornelis Vrolijk Visserij Mij te IJmuiden.

inhoud: 259 bruto ton
lengte: 38 m
breedte: 6,70 m
holte: 2,78 m

De hoofdmotor was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 450 pk (later opgevoerd naar 600 pk).

Geschiedenis:
De Onderneming IV heeft tot 1965 gevaren voor Cornelis Vrolijk en is daarna verkocht naar Noorwegen.

Jan
Bijlagen
SCH153-Onderneming-IV_150kB.jpg
SCH153-Onderneming-IV_150kB.jpg (149.79 KiB) 2989 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Uitstomend te Scheveningen
Bijlagen
Uitstomende-trawler_150kB.jpg
Uitstomende-trawler_150kB.jpg (139.13 KiB) 2840 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

H592 St Apollo

De stoomtrawler H592 Saint Apollo is onder bouwnr 798 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 september 1948 te water gelaten en kwam eind 1948 in de vaart.

Afmetingen:
Inhoud 798 bruto ton
Lengte: 181,7 ft ( 55,4 m)
Breedte: 30,8 ft ( 9,4 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 13,3 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
Op 9 november is het schip verkocht aan Firth Steam Trawling Co Ltd uit Hull.
Op 11 oktober 1960 vond er een aanvaring plaats met de Belgische trawler Rubens 30 mijl ten zuid oosten van IJsland waarbij de Rubens is gezonken. De bemanning is overgenomen door de St Apollo en aan land gezet te Hull.
Voor de sloop verkocht aan Albert Draper & Son Ltd te Hull in 1973.
In 1974 is de St Apollo gesloopt op de Victoria Dock Slipway te Hull.

Jan
Bijlagen
H592-St-Apollo_150kB.jpg
H592-St-Apollo_150kB.jpg (146.91 KiB) 2779 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

H171 Cornelis Vrolijk FZN

De hektrawler Cornelis Vrolijk FZN is in 1988 gebouwd bij de Ysselwerf te Capelle aan de IJssel onder bouwnr 211 in opdracht van Cornelis Vrolijk Visserij Mij. te IJmuiden. Het schip kwam als SCH171 in de vaart. In 2009 werd het schip omgevlagd naar de UK en kreeg toen het visnummer H171.

Bruto inhoud: 5579 brt
Lengte over alles: 114,20 m
Breedte: 17 m
Diepgang: 7,06 m
Holte: 10,20 m
Voortstuwing: Deutz dieselmotor type SBV16M640 met een vermogen van 9523 pk (7009 kW)

Geschiedenis:
1994 aanpassing motorvermogen: 7996 pk (5885 kW)
1999 aanpassing motorvermogen: 9520 pk (7007 kW)
2009 omgevlagd naar de UK als H 171 Cornelis Vrolijk Fzn van North Atlantic Holdings (Cornelis Vrolijk), motor vermogen aangepast: 9670 pk (7117 kW), roepletters: MLPC9
2011 nieuwe motor type Wärtsilä met vermogen 9670 pk (7117 kW). Motor is opgebouwd bij Wärtsila maar is officieel een rebuild Deutz 640.

Jan
Bijlagen
H171-Cornelis-Vrolijk-Fzn_1.jpg
H171-Cornelis-Vrolijk-Fzn_1.jpg (149.24 KiB) 2719 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Vlaggetjesdag

Beste forumleden,

As zaterdag is het weer vlaggetjesdag in Scheveningen. Ook dit jaar doe ik weer mee met een kraam met schilderijen. Mocht u in de buurt zijn kom dan even kijken.

Jan
Bijlagen
VD2017_lijst.jpg
VD2017_lijst.jpg (210.82 KiB) 2692 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

H206 Northella

De Engelse hektrawler H206 Northella is in 1973 onder bouwnr 325 gebouwd bij de werf Clelands Shipbuilding Co Ltd te Wallsend (UK) voor rekening van rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull. De tewaterlating vond plaats op 2 juli 1973 en de oplevering was op 26 november van datzelfde jaar.

Inhoud 1238 bruto ton
Lengte: 230,4 ft ( 70,2 m)
Breedte: 41,8 ft (12,7 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Blackstone type KMR Major 7 met een vermogen van 3246 pk waarmee een max. snelheid van 16,5 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 35.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie: 10 x 20 stations Jackstone Froster VP vriezers met een capaciteit van 46 ton/dag.

De Northella is door de Royal Navy gedurende de Falkland oorlog van 11 april tot 19 november 1982 ingezet als mijnenveger in de Zuid Atlantische Oceaan.
Het schip heeft tot juli 1983 gevist voor J. Marr & Son en is daarna gecharterd door Trinity House als quard schip voor het leggen van elektrische stroomkabels in het Engelse kanaal. In oktober 1983 is de Northella opnieuw gaan varen voor de Royal Navy voor escorte en trainingstaken op de Clyde. In 1988 werd het schip gestationeerd in Portmouth en grijs geschilderd om als trainingsschip voor de Royal Navy te worden ingezet.

In 2005 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
H206-Northella_150kB.jpg
H206-Northella_150kB.jpg (146.27 KiB) 2676 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

GY 590 Vianova

De Engelse motortrawler GY 590 Vianova is onder bouwnr 939 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 12 december 1958 te water gelaten en kwam op 14 april 1959 in de vaart.

Inhoud 559 bruto ton
Lengte: 165 ft (50,3 m)
Breedte: 30,4 ft (9,3 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1150 pk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Vianova is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1980 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
GY590-Vianova2_150kB.jpg
GY590-Vianova2_150kB.jpg (146.66 KiB) 2626 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

H123 Alamein

De stoomtrawler H123 Alamein is onder bouwnr 820 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell te Beverley UK voor de rederij Hull Merchants Amalgamated Trawler Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 februari 1950 te water gelaten en kwam in mei datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 590 bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,4 m)
Breedte: 30.7 ft (9,4 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,5 knopen kon worden behaald. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.

Op 22 augustus 1955 is de Alamein verkocht aan Charleston – Smith Trawler Ltd uit Hull en hernoemd in Stella Antares. Na overgang naar de Ross groep kreeg het schip vervolgens in november 1965 de naam Ross Antares.
1 oktober 1967 werd het schip vervolgens verkocht aan de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull waarna het uiteindelijk in 1968 werd verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H123-Alamein2_150kB.jpg
H123-Alamein2_150kB.jpg (144.87 KiB) 2580 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH3 Johanna

De motortrawler SCH3 Johanna is in 1960 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 162 voor rekening van rederij W. van der Zwan & Zonen uit Scheveningen. Het schip kwam 20 november van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 309 BRT
Afmetingen: 43,34/40,61,26 x 7,24 x 3,87 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz dieselmotor 1000 pk

De Johanna is tot 1974 blijven varen voor W. van der Zwan & Zonen en daarna afgevoerd. In 1976 ingezet als stenenvisser. In 1979 is de Johanna te Haarlem gesloopt.

Jan
Bijlagen
SCH3-Johanna_150kB.jpg
SCH3-Johanna_150kB.jpg (142.25 KiB) 2534 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie