Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 17 dec 2017 17.20 11:50

SCH21 De Hoeker

Deze hektrawler was er een uit een serie van 10 hektrawlers die begin zeventiger jaren zijn gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen.

Tot de serie behoorden de volgende schepen:
SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
IJM36 Egmond (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Buis (1975)

De SCH21 De Hoeker is in 1974 onder bouwnr 227 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Inhoud: 466 bruto ton
Lengte: 56.34/52,87 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1985 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Ogwa gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.

Jan
Bijlagen
SCH21-De-Hoeker_150kB.jpg
SCH21-De-Hoeker_150kB.jpg (142.96 KiB) 264 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl


Jan de Reus
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 20 dec 2017 17.20 14:54

BX620 Bremen

De Duitse stoomtrawler BX620 Bremen is in 1953 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 759 voor rekening van F.C. Böhm te Hamburg. Het schip kreeg eerst het visnr. HH308, later werd dit gewijzigd in BX620.

Inhoud: 565 bruto ton register.
Afmetingen: 53,09 x 8,74 x 4,35 m.

Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 920 pk waarmee een maximum snelheid van 12,3 knopen kon worden behaald.

In 1973 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
BX620-Bremen_150kB.jpg
BX620-Bremen_150kB.jpg (149.87 KiB) 237 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 23 dec 2017 17.20 14:18

SCH118 Johanna Maria

Deze hektrawler is in 1993 gebouwd bij YVC IJsselwerf te Capelle a/d IJssel voor rekening van rederij Jaczon te Scheveningen.

Inhoud: 6534 brt
Afmetingen: 119,65 x 17,50 x 11,02 m
Motor: 4 takt MAK turbo dieselmotor type 6M601-C met een vermogen van 8976 pk (6600KW)

27-11-2008: omgevlagd als SO117 Johanna Maria ivm samenwerking met Bros. McHugh uit Killybegs
22-3-2011: omgevlagd als SCH118 Johanna Maria
23-6-2014 brand uitgebroken terwijl het schip in de haven van Scheveningen lag. De schade van deze brand was zodanig groot dat het schip niet meer in de vaart is genomen en uiteindelijk te Gent (BE) is gesloopt.

Jan
Bijlagen
SCH118-Johanna-Maria_150kB.jpg
SCH118-Johanna-Maria_150kB.jpg (135.57 KiB) 219 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 27 dec 2017 17.20 15:43

GY585 Churchill

Deze stoomtrawler is in 1948 gebouwd bij A. Hall te Aberdeen voor rekening van Grimsby Merchants Amalgamated Trawlers.

Inhoud: 613 bruto ton
Lengte: 177 ft (54 m)
Breedte: ?
Voortstuwing: ketel + stoommachine (fabrikaat en vermogen mij onbekend)

Geschiedenis:
In 1952 is het schip overgegaan naar Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby waarvoor de Churchill 16 jaar heeft gevaren.
In april 1968 gesloopt te België.

Jan
Bijlagen
GY585-Churchill_150kB.jpg
GY585-Churchill_150kB.jpg (149.73 KiB) 182 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 20 jan 2018 17.20 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 31 dec 2017 17.20 13:59

SCH159 Martina

Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.

Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200pk

1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"

Jan
Bijlagen
SCH159-Martina2_150kB.jpg
SCH159-Martina2_150kB.jpg (146.07 KiB) 154 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 05 jan 2018 17.20 16:17

H290 Lancella

De stoomtrawler H290 Lancella is onder bouwnr 880 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 april 1953 te water gelaten en werd geregistreerd op 18 juli van datzelfde jaar.

Inhoud 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Januari 1955 maakte de schipper van de Lancella een heldhaftige poging om voor de IJslandse kust tijdens zeer zware weersomstandigheden de in nood verkerende trawlers H455 Lorella en H135 Roderigo te bereiken. Deze poging moest worden afgebroken vanwege sterke ijsvorming waardoor het schip dreigde om te slaan. De H455 en de H135 zijn helaas beide vergaan met het verlies van alle bemanningsleden.

De Lancella werd in 1956 winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar.

In 1974 is de Lancella verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H290-Lancella4_150kB.jpg
H290-Lancella4_150kB.jpg (149.68 KiB) 110 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 10 jan 2018 17.20 12:07

SCH 21 Arie van der Zwan

De motorlogger SCH21 Arie van der Zwan is in 1949 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Industrie’ te Alphen a/d Rijn voor rekening van Rederij Arie van der Zwan & Zonen te Scheveningen. Zusterschip was de SCH24 Oceaan III.

Inhoud: 207 BRT
Afmetingen: 38,50/35,43 x 7,04 x 3,06 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 360 pk

In 1959 is het schip overgegaan naar Jaczon Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Op 11 december 1960 is de Arie van der Zwan bij binnenkomst tijdens stormweer op het Zuiderhoofd van de haven van Scheveningen gestrand waarbij de 16-jarige reepschieter is verdronken. De overige bemanningsleden konden worden gered. Het schip is op 18 december 1960 gelicht maar was onherstelbaar beschadigd en is derhalve voor de sloop verkocht.
Jan
Bijlagen
SCH21-Arie-vd-Zwan2_150kB.jpg
SCH21-Arie-vd-Zwan2_150kB.jpg (148.67 KiB) 81 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Maarten Bron
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 mei 2005 17.20 14:00
Locatie: Scheveningen

Re: Schilderijen.

Bericht door Maarten Bron » 10 jan 2018 17.20 15:59

Hierbij een foto van het wrak van de SCH 21 op het zuiderhavenhoofd. Het schip is een slag gedraaid en ligt weer met z'n kop naar buiten.
Groetjes Maarten.
Afbeelding

Jan de Reus
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 13 jan 2018 17.20 14:34

SCH56 Poolster

Deze motorlogger is in 1903 gebouwd bij de werf Vuyk en Zn te Capelle a/d IJssel onder briefnr. 6967 als MA81 Burg, de Jong Eig. Th. Ribbeling

Inhoud: 155,28 brt
Afmetingen: 32,14 x 6,70 x 2,78 m
Motor : 80 pk 2 cyl. Brons motor (in 1952 vervangen door 240 pk Industrie)

1903: MA81 Burg, de Jong Eig. Th. Ribbeling
1925 SCH56 Poolster Eig. M. de Dulk Gz
1944: gevorderd door de Duitsers
1945: vrijgegeven
1965: gesloopt

Jan
Bijlagen
SCH56-Poolster_150kB.jpg
(149.33 KiB) 9 keer gedownload
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 17 jan 2018 17.20 14:33

Uitzwaaien logger te Scheveningen

Jan
Bijlagen
Scheveningen2_150kB.jpg
Scheveningen2_150kB.jpg (113.9 KiB) 26 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl



Plaats reactie