Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH46 Frank

De Frank is in 1940 in Engeland gebouwd als stoommijnenveger voor de Engelse Marine onder de naam Birch T93. Het schip behoorde tot de ‘Isles’ klasse.
In 1952 is het schip verkocht aan Vosper Ltd te Portsmouth. Het schip werd verbouwd tot motortrawler en kreeg de naam Magniola P14. De exploitatie was in handen van St. Andrew’s Steam Fishing Co. Ltd te Hull.
In 1962 ging het schip over in Nederlandse handen en werd eigendom van N.V. v/h Frank Vrolijk en kreeg het de naam Frank. Het kwam in augustus 1962 in de vaart.
In 1970 ging de Frank over naar Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij waarna het in november 1971 werd opgelegd.
In 1972 werd het schip voor de sloop verkocht naar België.

Inhoud: 445 BRT
Afmetingen: 50/46,90 x 8,43 x 4,10 m
Hoofdmotor: Werkspoor dieselmotor 820 pk

Afbeelding

SCH60 Jaap

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1442 voor rekening van de Verre Visserij Mij. De tewaterlating vond plaats op 17 februrari 1960 en het schip kwam in de vaart op 27 mei van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,48/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is deze vervangen door een Brons van 1500 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.

Afbeelding

SCH61 Janny

De Janny en het zusterschip Tonny werden als VL 30 resp. VL 74 gebouwd bij de scheepsbouwwerf De Nieuwe Maas van Gebr. Van der Windt te Vlaardingen in opdracht van de rederij de Scheepvaart en Visserij Mij. Irene te Vlaardingen. De Janny werd in 1940 opgeleverd en direct gevorderd door de Duitse bezetter. Het schip werd ingedeeld bij het Minensuch Flottillen en kreeg het nummer M3421.
In 1945 werd het schip door de Duitse bemanning in IJmuiden afgeleverd en in september van datzelfde jaar werd de Janny overgebracht naar Vlaardingen om klaargemaakt te worden voor de visserij. In maart 1946 was het schip bedrijfsklaar.

Inhoud: 211 BRT
Afmetingen: 36,47 x 7,04 x 3,38 m
Motor: MWM dieselmotor 340 pk; deze werd in 1950 vervangen door twee Bolnes motoren gekoppeld aan 1 schroef met een gezamenlijk vermogen van 600 pk.

In juli 1953 kwam de Janny, zonder van eigenaar te veranderen, in exploitatie bij Rederij v/h Frank Vrolijk als SCH61 Janny. Ook het zusterschip Tonny kwam datzelfde jaar in exploitatie van de rederij. De Janny heeft tot 1967 gevaren voor Rederij v/h Frank Vrolijk en is toen opgelegd.

In 1969 is het schip verkocht aan Kretman & Freiwald uit West Duitsland en op 9 april 1969 vertrokken uit Scheveningen richting Wilhemshaven.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH63 Adriana Johanna

De Adriana Johanna is in 1943 gebouwd in Capelle a/d IJssel onder bouwnr. 675 voor de Kriegsmarine. Na de oorlog overgegaan in Nederlandse handen en in 1947 ingeschreven als Holland I SCH135 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw. In januari 1948 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden. In eerste instantie kreeg het schip de naam Walrus IJM20 maar die naam werd datzelfde jaar gewijzigd in Johannes Polderman IJM20.
De Johannes Polderman kwam 16 aug 1948 in de vaart.

Inhoud: 320 BRT
Afmetingen: 46,38/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor: 6 Cilinder Sulzer van 600 pk

In 1963 is het schip overgegaan naar N.V. Vishandel, Rederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het de naam Adriana Johanna SCH63. De Sulzer motor werd vervangen door een 6 cil. Deutz motor van 900 pk. Deze rederij nam ook het zusterschip Maria van Hattem IJM10 over van De Marezaten. Dit schip kreeg de naam Jacob SCH50.

In 1970 werd de Adriana Johanna verkocht voor de sloop.

Afbeelding

SCH 72 Tonny

De Tonny en het zusterschip Janny werden als VL 74 resp. VL 30 gebouwd bij de scheepsbouwwerf De Nieuwe Maas van Gebr. Van der Windt te Vlaardingen in opdracht van de rederij de Scheepvaart en Visserij Mij. Irene te Vlaardingen. De Tonny werd in 1942 opgeleverd en direct gevorderd door de Duitse bezetter. Als M5621 bevond het schip zich na de bevrijding in Noorwegen.
Onder de naam Ingrid arriveerde het schip op 23 september 1945 te IJmuiden en heeft daarna, tot juli 1946 sleepdiensten verricht voor het Bureau Teruggave Visserijvaartuigen te IJmuiden.

Eerst in 1947 kon het schip, groot 215 ton, voor het oorspronkelijke doel, de visserij, vertrekken onder de naam Tonny VL 74. Evenals de Janny kwam het in 1953 als SCH 72 vanuit Scheveningen te varen voor de Rederij v/h Frank Vrolijk en dat duurde tot 1963. Na een aantal jaren in de Scheveningse haven te hebben gelegen werd de Tonny in maart 1972 naar Amsterdam overgebracht.

Afmetingen: 214,58 ton netto, 101,54 ton, lengte:36,55 m, breedte:7,03 m, holte3,39 m
Motor: 360 Pk 6 cil Bolnes

Afbeelding

SCH73 Vertrouwen

Deze grote stoomtrawler werd in 1938 gebouwd in Duitsland bij de werf Wesermunde A.G. Weser Werk Seebeck onder bouwnr. 620 voor rekening van de Norddeutsche Hochseefischerei A.G. te Wesermunde. Het schip had toen de naam Jan Mayen PG544.

Inhoud: 654 BRT
Afmetingen: 59,75 x 8,58 x 4,40 m
Vermogen stoommachine: 1000 pk

In 1941 kwam de Jan Mayen in dienst bij de Kriegsmarine als vorpostenboot V401. Op 21 aug 1944 is het schip voor de kust van Bayonne (Frankrijk) tot zinken gebracht. In 1946 gelicht en toegewezen aan Frankrijk waar het schip als Cap Nord F1025 in de vaart kwam voor de Societe Fecampoise de Peche te Fecamp. De inhoud van de Cap Nord was 694 brt.
In 1957 werd de Cap Nord in Amsterdam verbouwd tot motortrawler en kreeg het schip een 6 cil. Werkspoor dieselmotor van 1260 pk.

In 1960 is het schip aangekocht door de firma D. Joh. Krijger uit IJmuiden en kreeg het de naam ’s Gravenhage IJM 26. In 1966 ging het schip over naar de Rotterdamsche Hypotheekbank en in 1967 werd het schip verkocht aan de N.V. Rederij v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het schip de naar Vertrouwen SCH73. Deze naam werd in 1971 gewijzigd in Albatros SCH97 waarna het schip voor de vrachtvaart werd ingezet.

In 1974 verkocht aan J.H. Bootsma welke het schip doorverkocht aan Al-Tros S.A. Panama. In Amsterdam is het schip aan de ketting gelegd. In augustus 1974 gekaapt en via IJmuiden naar Zeebrugge vertrokken. De naam werd veranderd in Laga. Na verkoop aan Copania Extre S.A. te Panama kreeg het schip de naam Felicitas II.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH195 Jac. Den Dulk Wz

Deze motorlogger is in 1914 als SCH195 Tonijn gebouwd bij Pannevis te Alphen a/d Rijn voor rekening van rederij Jac, den Dulk & Zn te Scheveningen.

Inhoud: 116,33 brt na verlenging 159,20 brt
Afmetingen: 25,43 (32,81) x 6,70 x 2,91 m
Motor: 2 cil. Brons 70pk later vervangen door een 4 cil. Ruston-Hornsby 240pk

1914 SCH 195 Tonijn eig. Jac. den Dulk & Zn.
1925 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging naam
1925 SCH 195 Zeeburg wijziging naam
1927 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging naam, motor ingezet
1944 SCH 195 Jacob den Dulk gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 195 Jacob den Dulk vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 195 Jacob den Dulk verlengt en hermeten
1952 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging motor en inhoudsmaten
1956 SCH 195 Jacob den Dulk eig. Jac. den Dulk & Zn. N.V. wijziging firmanaam
1970 SCH 195 Jacob den Dulk wordt gebruikt als recreatievaaruig

Afbeelding

SCH87 Holland

Deze motorlogger is als SCH135 H.W. Mesdag in 1915 gebouwd bij A. de Jong te Vlaardingen voor rekening van A. de Jong.

Inhoud: 142,24 brt
Afmetingen: 31,66 x 6,58 x 2,83 m
Motor 4 cyl. Industrie 220pk (bj 1947)

1915 SCH 135 H.W.Mesdag Eig. A de Jong
1918 IJM 188 Hendrika Antonia Eig Job Gouda
1928 SCH 87 Holland Eig A en P den Dulk
1936 andere Eig,H den Dulk Pzn
1959 SCH 87 Holland Eig S en B v Leeuwen
1964 Eig B van Leeuwen
1969 uit de vaart genomen , word gebruikt voor de sportvisserij "Hollandia". eig. J.P. Groen.

Afbeelding

SCH89 Jo


Deze motorlogger is in 1915 als VL61 Jo gebouwd bij De Groot en Van Vliet te Slikkerveer voor rekening van rederij Van Toor Visserij Mij. te Vlaardingen.

Inhoud: 176,64 brt
Afmetingen: 34,51 x 6,56 x 2,74 m
Motor: 4 cil. Brons 240 pk

1915 VL 61 Jo Eig. van Toor Visserij MIJ
1925 VL 61 Jo Eig C van Toor
1931 GDY 61 Irena Eig Poolse MIJ
1934 VL 61 Jo Eig D van Heul
1957 VL 61 Jo Eig C van Toor
1958 SCH 89 Jo Eig. v/h Fr.Vrolijk
1965 verkocht voor de sloop aan de Brugse Sleepsloperij Zeebrugge

Afbeelding

SCH102 Maarten

Deze motorlogger is als VL166 Neeltje in 1911 gebouwd bij Gebr. Jonker te Kinderdijk voor rekening van C. van Toor Hzn.

Inhoud: ?
Afmetingen: ?
Motor: ?

1911 VL 166 Neeltje Eig . C v Toor Hzn
1931 GDY 166 Zofja Eig, Poolse Mij.
1934 VL 166 Neeltje Eig D v.d Heul
1943 gevorderd HH 07
1944 tot zinken gebracht bij Zijpe
1945 gelicht
1945 VL Neeltje Eig H van Toor
1958 SCH 102 Maarten Eig, v/h Fr.Vrolijk
1965 verkocht voor de sloop naar Zeebrugge

Afbeelding

SCH107 Scheveningen


Deze motorlogger is in 1916 gebouwd bij Fa. A. de Jong te Vlaardingen voor rekening van A. de Jong. De SCH 107 was een 'omgekeerde logger". Het was normaal dat de vleet over stuurboord werd gehaald, maar bij dit schip kon alleen over bakboord gehaald worden. Het kluisgat had de SCH 107 aan bakboordzijde, terwijl het voorroer aan stuurboordzijde was bevestigd. Ook de breels- en blazenkrebbe, die 'normaal' op de voorplecht aan bakboordzijde was geplaatst, stond bij deze logger aan stuurboord. Op Scheveningen werd deze logger dan dan ook de "Linkse logger" genoemd.

Inhoud: 174,87 ton bruto; 86,63 ton netto
Lengte: 34,76 m
Breedte: 6,64 m
Holte: 2,84 m
Motor: 220 Pk Brons, HD, 4 CM, 4 cil., No.1225, bouwjaar. 1917

Geschiedenis:
1916 SCH 362 Scheveningen eig. A. de Jong
1919 KW 169 Viking eig. H.G.Lammens, motor ingezet.
1924 KW 169 Aleida eig. Visserij Mij Na Lijden Verblijden
1933 SCH 107 Scheveningen eig. W.C. v/d Toorn & J.C. Pronk
1940 SCH 107 Scheveningen gevorderd, H 804 - HH 12 - HY 81.
1949 SCH 107 Scheveningen verlengt en hermeten
1958 SCH 107 Scheveningen verkocht voor sloop aan Fa. Boelens te Antwerpen voor 26.000,00 gulden

Afbeelding

SCH118 Oceaan V

Deze motorlogger is in 1936 gebouwd bij A. Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van rederij A. van der Zwan & Zonen te Scheveningen.

Inhoud: 161,31 brt na verlenging 191,12 brt
Afmetingen: 33,5 (37,98) x 6,83 x 3,00 m
Motor: 4 cil. Industrie 240pk later vervangen door een 6 cil. Industrie 450pk

1937 SCH 118 Oceaan V eig. Arie van der Zwan & Zonen.
1940 SCH 118 Oceaan V gevorderd, M4302 - M 3403.
1945 SCH 118 Oceaan V vrijgegeven te IJmuiden
1951 SCH 118 Oceaan V verlengd en hermeten.
1954 SCH 118 Oceaan V eig. N.V. A. v/d Zwan & Zn.
1961 SCH 118 Oceaan V eig. R. v/d Zwan & Zn N.V.
1962 SCH 118 Oceaan V exploitatie bij de Fa. Oceaan beëindigt.
1964 SCH 118 Oceaan V in huurkoop aan de Red. "Vuurbaak".
1965 SCH 118 Oceaan V eig. Red. "Vuurbaak", dir. J.Verbaan.
1967 SCH 118 Oceaan V voor onbepaalde tijd verhuurd aan P.Taal
1968 SCH 118 Oceaan V eig. Red. Oceaan. dir. P.Taal.
1969 SCH 118 Oceaan V niet meer voor de visserij gebruikt, bestemming onbekend.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH126 Adriana

De Adriana is in 1961 onder bouwnr. 165 gebouwd bij Sleephelling Mij. te Scheveningen voor rekening van Jaczon Redrij en Haringhandel te Scheveningen.
Het schip kwam 22 september 1961 in de vaart.

Inhoud: 307 BRT
Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,87 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 1000 pk

In 1966 is het schip overgenomen door Adriana Ltd, te St. John’s New Foundland, Canada en kreeg de naam Zebrinney.

In 1973 kwam het schip weer terug naar Scheveningen, nu als SCH57 Zeezwaluw voor de rederij Den Dulk-van Leeuwen.

In 1976 is het schip afgevoerd en gesaneerd.

Afbeelding

SCH159 Martina

Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.

Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200pk

Geschiedenis:
1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"

SCH324 Morgenster

Deze logger is als SCH200 De Vrouw Maria in 1919 gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn voor rekening van M. den Dulk Gz.

Inhoud: 112,75 brt (na verlenging 160,60 brt)
Afmetingen: 25,46/32,53 x 6,69 x 2,95 m
Motor: 240 Pk La Meuse, 8 cil., bouwjaar 1928 later vervangen door een 240 Pk Industrie, 4 VD 7, 4 cil., No.3338, bouwjaar 1948

Geschiedenis:
1919 SCH 200 De Vrouw Maria eig. Fa. H. den Dulk Pzn.
1928 SCH 200 De Vrouw Maria motor ingezet
1940 SCH 200 De Vrouw Maria gevorderd, HH 10
1945 SCH 200 De Vrouw Maria vrijgegeven te IJmuiden
1947 SCH 200 De Vrouw Maria verlengt en hermeten
1948 SCH 200 De Vrouw Maria wijziging motor
1959 SCH 324 Morgenster eig. Fa. M. den Dulk Gzn N.V.
1959 SCH 324 Morgenster eig. Red. den Dulk & van Leeuwen N.V.
1970 SCH 324 Morgenster eig. Fa. M. den Dulk Gzn
1970 SCH 324 Morgenster wordt gebruikt voor sportvisserij. F.Vrolijk
1980 Radioschip voor Radio Del Mare
1993 gestart met de verbouwing tot zeilend charterschip. De verbouwing is echter niet afgemaakt . De "Morgenster" lag (1999) afgemeerd in Zijkanaal B te Spaarndam.

Afbeelding

Afbeelding

SCH 171 Cornelis Vrolijk FZN

Door Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij. te IJmuiden werd in 1966 haar eerste hektrawler in de vaart gebracht welke is gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. Op 5 februari 1966 vertrok het schip voor de eerste reis onder schipper J. Klinkenberg.

De bruto inhoud van de SCH 171 bedroeg 352 ton, de lengte over alles 50,16 m, de breedte 8,52 m en de holte 6,14 m. De hoofdmotor had een vermogen van 1320 pk, fabrikaat Deutz.

In mei 1967 kwam het zusterschip SCH 6 Alida in de vaart. Dit schip is gebouwd voor de Rederij W. van der Zwan & Zonen . Schipper was A. Hofland.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH210 Ali


Dit schip werd in 1957 gebouwd te Scheveningen door Sleephelling Mij Scheveningen onder bouwnr. 120 voor rekening van de Verre Visserij Mij. De tewaterlating vond plaats op 4 januari 1957 en het schip kwam in de vaart in april van datzelfde jaar.

Inhoud: 311 BRT
Afmetingen: 42,85/40,20 x 7,24 x 3,87 m.
Hoofdmotor: 8 cilinder MWM van 1000 pk.


De Ali is in 1965 verkocht naar Zuid Afrika aan Southern Sea Fishing Enterprise (Pty) Ltd te Kaapstad. In 1983 overgegaan naar Sea Harvest Corporation (Pty) Ltd te Kaapstad. De Ali werd toen hernoemd in Harvest Taurus.

Afbeelding

SCH233 Dirk

De logger Dirk is in 1916 als zeillogger gebouwd bij Scheepswerf Gebr. v/d Meer te Vlaardingen voor rekening van A. v/d Toorn Jz.

Inhoud: 112,92 BRT na verlenging werd dit 170,08 BRT
Afmetingen: 25,23(34,93) x 6,72 x 2,84 m
Motor: 2 cil Brons 50 pk later vervangen door een Brons motor van 240 pk

Geschiedenis:
1916 SCH 233 Dirk eig. A. v/d Toorn Jzn.
1927 SCH 233 Dirk motor ingezet
1928 SCH 233 Dirk N.V. Red. v/h A. v/d Toorn Jzn
1933 GDY 233 Mewa XII eig. Mij. Mewa
1941 GDY 233 Mewa XII gevorderd
1946 SCH 233 Dirk N.V. Rederij v/h A. v/d Toorn Jzn, dir. A.C. & Joh. v/d Toorn
1949 SCH 233 Dirk verlengt en hermeten + wijziging motor
1959 SCH 233 Dirk dir. A.C. & J.J. v/d Toorn
1962 SCH 233 Dirk dir. A. & J.J. v/d Toorn verhuurd aan N.V. Verre Visserij Mij.
1964 KW 188 Kniertje Jacoba eig. Fa. C. & A. Klinkenberg

Afbeelding

SCH 242 Huibertje

De Huibertje werd in 1958 gebouwd te Leiden bij de Scheepsbouw- en Reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot onder bouwnr. 1439 voor rekening van Rederij v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Deze rederij liet in datzelfde jaar bij dezelfde werf ook het zusterschip Frank Vrolijk bouwen. De Huibertje werd op 9 april 1958 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 274 BRT
Afmetingen: 40,34/37,56 x 7,64 x 3,56 m
Motor: 6 cil. Deutz van 750 pk

In 1970 is de Huibertje overgegaan naar Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij. en in datzelfde jaar verkocht naar Goedereede waar het als Ora et Labora GO5 in de vaart kwam voor H. Tanis te Goedereede. In 1973 is de motor vervangen door een Deutz van 1500 pk.

1980 herdoopt in Deo Volente GO51.
1981 Deo Volente GO51 eigenaar C. Nobel uit Nieuw Beyerland
1981 Ora et labora IJM51 C. Nobel
1982 Deo Juvante UK367 Zeevisserijbedrijf Deo Juvante te Urk
1983 Atlantic UK375 Atlantic Ocean Corp. BV te Urk
1984 motor vervangen door Stork dieselmotor 2000 pk

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH246 Geertruida

De Geertruida is in 1963 onder bouwnr. 182 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam 24 februari 1964 in de vaart.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,22 x 3,86 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk

In 1976 is het schip afgevoerd en gesaneerd. In 1981 weer in de vaart gekomen als Geertruida WV75 voor Capa Cross Fishing Co. (Pty) Ltd te Walvisbaai in Zuid-Afrika.

Het schip is in januari 1984 als gevolg van een brand aan boord gezonken.

Afbeelding

SCH248 Prinses Margriet

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1444 voor rekening van de Verre Visserij Mij. Het schip kwam in de vaart op 9 december van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Jaap SCH60 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,48/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is deze vervangen door een Brons van 1500 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.

https://i1019.photobucket.com/albums/af3 ... 3cc321.jpg

SCH289 De Vrede

De logger De Vrede is in 1916 als zeillogger gebouwd in IJmuiden voor rekening van rederij ‘De Vrede’.

Inhoud: 110 BRT
Afmetingen: 25,32 x 6,60 x 2,84 m
Motor: Hollandia 80 pk (geplaatst in 1928)

Geschiedenis:
1916 SCH289 De Vrede eigenaar Rederij ‘De Vrede’ directeur J.J. de Niet
1924 SCH289 De Vrede eig. J.J. de Niet
1928 SCH289 De Vrede motor ingezet
1940 SCH250 L.R. Koolemans Beijnen eig. J.J. v/d Toorn
1941 SCH 250 L.R. Koolemans Beijnen gevorderd

Het schip zou in de oorlog in Vlissingen zijn gezonken, gelicht en vervolgens verkocht aan een werf in Maassluis (verdere gegevens onbekend.

Afbeelding

SCH297 Hubertha

De SCH297 is in 1916 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Van der Meer te Vlaardingen voor rekening van Mij. Vriendschap en Oefening. Het schip had toen de naam ‘Vriendschap en Oefening’.

Inhoud: 139,28 BRT
Afmetingen: 30,75 x 6,65 x 2,83 m
Motor: brons 2 cil. 70 pk later vervangen door een Deutz 2 cil. van 120 pk

Geschiedenis:
1916 SCH 297 Vriendschap en Oefening, Mij Vriendschap en Oefening
1917 SCH 297 Onderneming IV, eig. NV Zeevisserij Mij. ‘Onderneming’
1922 SCH 120 Hubertha eig J.J. van der Toorn Azn
1939 SCH 297 Huberta verlengt en wijziging inhoudsmaten
1941 SCH 297 Hubertha gevorderd, Duits No. VS 89
1945 SCH 297 Hubertha vrijgegeven te IJmuiden
1950 SCH 297 Hubertha wijziging motor
1952 SCH 297 Hubertha eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. van der Toorn
1960 SCH 297 Hubertha dir. J.J. & A. van der Toorn.
1962 SCH 297 Hubertha dir. J.J. van der Toorn
1962 SCH 297 Hubertha verkocht voor sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH246 Geertruida

De Geertruida is in 1963 onder bouwnr. 182 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam 24 februari 1964 in de vaart.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,22 x 3,86 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk

In 1976 is het schip afgevoerd en gesaneerd. In 1981 weer in de vaart gekomen als Geertruida WV75 voor Capa Cross Fishing Co. (Pty) Ltd te Walvisbaai in Zuid-Afrika.

Het schip is in januari 1984 als gevolg van een brand aan boord gezonken.

Afbeelding

SCH248 Prinses Margriet

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1444 voor rekening van de Verre Visserij Mij. Het schip kwam in de vaart op 9 december van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Jaap SCH60 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,48/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is deze vervangen door een Brons van 1500 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.

Afbeelding

SCH289 De Vrede

De logger De Vrede is in 1916 als zeillogger gebouwd in IJmuiden voor rekening van rederij ‘De Vrede’.

Inhoud: 110 BRT
Afmetingen: 25,32 x 6,60 x 2,84 m
Motor: Hollandia 80 pk (geplaatst in 1928)

Geschiedenis:
1916 SCH289 De Vrede eigenaar Rederij ‘De Vrede’ directeur J.J. de Niet
1924 SCH289 De Vrede eig. J.J. de Niet
1928 SCH289 De Vrede motor ingezet
1940 SCH250 L.R. Koolemans Beijnen eig. J.J. v/d Toorn
1941 SCH 250 L.R. Koolemans Beijnen gevorderd

Het schip zou in de oorlog in Vlissingen zijn gezonken, gelicht en vervolgens verkocht aan een werf in Maassluis (verdere gegevens onbekend.

Afbeelding

SCH297 Hubertha

De SCH297 is in 1916 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Van der Meer te Vlaardingen voor rekening van Mij. Vriendschap en Oefening. Het schip had toen de naam ‘Vriendschap en Oefening’.

Inhoud: 139,28 BRT
Afmetingen: 30,75 x 6,65 x 2,83 m
Motor: brons 2 cil. 70 pk later vervangen door een Deutz 2 cil. van 120 pk

Geschiedenis:
1916 SCH 297 Vriendschap en Oefening, Mij Vriendschap en Oefening
1917 SCH 297 Onderneming IV, eig. NV Zeevisserij Mij. ‘Onderneming’
1922 SCH 120 Hubertha eig J.J. van der Toorn Azn
1939 SCH 297 Huberta verlengt en wijziging inhoudsmaten
1941 SCH 297 Hubertha gevorderd, Duits No. VS 89
1945 SCH 297 Hubertha vrijgegeven te IJmuiden
1950 SCH 297 Hubertha wijziging motor
1952 SCH 297 Hubertha eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. van der Toorn
1960 SCH 297 Hubertha dir. J.J. & A. van der Toorn.
1962 SCH 297 Hubertha dir. J.J. van der Toorn
1962 SCH 297 Hubertha verkocht voor sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

SCH 303 WILHELMINA MARIA

De SCH 303 WILHELMINA MARIA is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.

Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk

Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.

Zusterschip van de WILHELMINA MARIA was de SCH 23 YKE welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij JACZON te Scheveningen. Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.

Afbeelding

SCH307 Margaretha

De Margaretha is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199) voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.

Het schip kwam in 1964 in de vaart.

Inhoud: 316 BRT
Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk

In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd.

Afbeelding

SCH310 Voortvaren


Deze motorlogger is in 1916 als SCH256 Alka gebouwd bij Fa. Boot te Leiden voor rekening van W. Hoogenraad & D. v/d Zwan te Scheveningen.

Inhoud: 111,07 brt (na verlenging 153,59 brt)
Afmetingen: 25,42 (33,50) x 6,65 x 2,90 m
Motor: 2 cil. Industrie 80 pk, later vervangen door een 4 cil. Industrie 240pk

1915 SCH 256 Alka eig. W.Hoogenraad & D. v/d Zwan
1926 SCH 256 Alka eig. N.V. D. v/d Zwan & Zn.
1927 SCH 302 Willem van der Zwan eig. A. v/d Zwan & Zn.
1928 SCH 302 Willem van der Zwan motor ingezet
1938 SCH 302 Willem van der Zwan wijziging motor
1941 SCH 302 Willem van der Zwan gevorderd, VS 1428
1945 SCH 302 Willem van der Zwan vrijgegeven te IJmuiden
1948 SCH 302 Willem van der Zwan eig. Fa. A. v/d Zwan & Zn. verlengt en hermeten
1954 SCH 302 Willem van der Zwan eig. N.V. A. v/d Zwan & Zn.
1961 SCH 302 Willem van der Zwan eig. W. v/d Zwan & Zn. B.V.
1962 KW 62 Willem van Beelen eig. Gebr. van Beelen, in huurkoop
1966 SCH 310 Voortvaren eig. B. v/d Toorn
1968 SCH 310 Voortvaren verkocht voor sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw-Lekkerland


Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

TH10 Dirkje

De Eurokotter TH10 Dirkje is in 1990 gebouwd bij scheepswerf Van Santen uit Sliedrecht (romp). De afbouw vond plaats bij Padmos uit Stellendam. Eigenaar is Zeevisserijbedrijf P. A. Baaij en zn uit Tholen. De kotter is uitgerust voor de twinrig visserij.

Inhoud: 86 ton
Afmetingen: 24 x 6 x2,60 m
Motor:
2008 Mitsubishi - 300 pk / 221 kW uit 2001
1990 Mitsubishi - 300 pk / 221 kW uit 1990
1995 Mitsubishi - 300 pk / 221 kW uit 1995
1998 Mitsubishi - 300 pk / 221 kW uit 1998
Hulpvermogen: 120 kW

Afbeelding

TH10 Dirkje

De kotter TH10 Dirkje is in 1970 als UK43 Deo Volente gebouwd bij Veldhuis Zuidbroek (casco) en Maaskant Shipyards BV Stellendam (afbouw) voor rekening van A. de Vries & Zn uit Urk.

Lengte : 28.50 m
Breedte : 7.03 m
Holte : 2.85 m
Tonnage : 139.70 BRT
Motor : 1150 PK Stork 6.FEHD.240
Casco : Veldhuis Zuidbroek bouwnr : 228
Afbouw : Maaskant Shipyards BV Stellendam

1974 OD43 “Drie Gebroeders” van Visserijbedrijf J. Sperling;
1974 OD4 “Op Hoop Van Zegen” van Visserijbedrijf J. Sperling;
1980 TH10 “Dirkje” van A.P. Baay; nieuwe motor 1150 PK Stork 6.FEHD.240;
1989 naar Chili als CB4212 “Walrus” van Vd Valk concern

Afbeelding

VL1 URSINUS

De VL1 Ursinus is in 1965 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 188 in opdracht van de Zeevisserij Maatschappij Holland te Vlaardingen.

De Ursinus was het vierde schip uit een serie van 5 schepen welke in Scheveningen zijn gebouwd. De andere schepen uit de serie waren:

1963 VL 73 Elly Bouwnr. 174 Visserij Mij. Kwakkelstein
1964 VL 34 Anita Bouwnr. 181 Visserij Mij. Vlaardingen
1964 VL 105 Elisabeth Bouwnr. 187 Visserij Mij. Kwakkelstein
1965 VL 90 Caroline Bouwnr. 191 Visserij Mij. Vlaardingen

Afmetingen van het schip zijn: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m. Bruto inhoud: 324 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk.

Het schip heeft tot 1979 gevaren en is in 1980 verkocht naar Zuid-Afrika als Southern Striker voor Oceanpac (Pty) Ltd te Kaapstad. Het schip is 13 februari 1980 vertrokken uit IJmuiden.

Afbeelding

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Afbeelding

VL7 Ada

De VL7 Ada is in 1956 gebouwd bij de Scheepswerf en Machinefabriek A. de Jong te Vlaardingen onder bouwnr. 107 in opdracht van de Zeevisserij Mij. Holland.

De tewaterlating vond plaats op 5 oktober 1955. Het schip kwam in de vaart op 20 maart 1956.

Afmetingen: 40,60/37,76 x 7,24 x 3,75 m. Bruto inhoud: 257 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Brons van 500 pk.

Het schip heeft tot 175 gevaren en daarna opgelegd. In 1979 is het schip voor de sloop verkocht en op 10 januari 1980 is het schip vertrokken uit IJmuiden voor de laatste reis.

Afbeelding

VL80 GESINA


Deze stoomlogger is in 1903 gebouwd bij scheepswerf Gebr. Pot te Bolnes voor rekeningen van de Visscherij Maatschappij Rotterdam. ( Joost Pot)

De afmetingen van het schip waren:

Bruto tonnage: 183 brt.
Lengte: 34.20 m
Breedte: 6.56 m
Holte: 3.39 m

De triple expansie stoommachine werd gebouwd door Machinefabriek Katendrecht en beschikte over een vermogen van 240 pk.

In 1910 kwam het schip onder directie van IJzermans & Co te Vlaardingen met dezelfde naam en hetzelfde nummer. In 1929 ging het schip vervolgens over naar onder de NV. Vlaardingsche Stoomvisscherij te Vlaardingen. Naam en nummer bleven ongewijzigd.

Op 5 december 1941 liep het schip de haven van IJmuiden binnen. Het was aangevallen door Engelse vliegtuigen. Zij beschoten het schip waarbij de schipper Freek van Loosen omkwam. De stoker en kok raakte zwaar gewond. Tot ongeveer 1943 werd de visserij uitgeoefend.
Eind 1944 werd het schip terug gevonden in Antwerpen en vervoerde daarna voedsel voor de
geallieerden vanuit Engelse havens naar Zeeland.

In 1947 kwam het schip weer in de vaart als VL 80 GESINA. In 1957 is het schip verkocht voor de sloop.

Afbeelding

VL103 Voorbode

De VL103 Voorbode was de laatste uit een serie van drie schepen die voor rekening van de Doggermaatschappij uit Vlaardingen zijn gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge. De overige schepen waren de VL16 Voorloper en VL142 Voorwaarts welke in 1960 resp. 1961 werden opgeleverd .

De tewaterlating van de Voorbode vond plaats op 14 maart 1963 waarna het schip op 20 mei 1963 in dienst werd gesteld.

De Voorbode was groot 286 bruto ton.
Afmetingen: 43,96/41,46 x 7,34 x 3,54 m.
De hoofdmotor was een 8 cilinder Deutz van 1000 pk.

In 1974 is de Voorbode verkocht naar Argentinië en is het schip onder de nieuwe naam Santa Rosa op 26 november 1974 vertrokken uit de haven van IJmuiden.

Afbeelding

VL 110 Michiel Jan


De VL 110 Michiel Jan is in 1958 gebouwd bij de Scheepswerf en Machinefabriek A. de Jong te Vlaardingen voor N.V. W. Kwakkelstein te Vlaardingen.
De tewaterlating vond plaats op 7 november 1957 en het schip werd overgedragen op 15 maart 1958. Het schip kwam in de vaart op 17 maart 1958.

Afmetingen: 40,60/36,30 x 7,24 x 3,62 m. Bruto inhoud: 259 BRT.
Hoofdmotor: 8 cilinder Brons van 650 pk. Deze werd in 1973 vervangen door een nieuwe van hetzelfde fabrikaat met een vermogen van 1200 pk.

Zusterschepen zijn de in 1956 gebouwde Francina KW 153 voor de Visserij Mij. Insulinde te Katwijk aan Zee en de Ada VL 7 voor de Zeevisserij Mij. Holland te Vlaardingen.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie