Foto's en informatie gezocht.

Alles over de zeevisserij
bressiaonder
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 feb 2008 14:12
Locatie: breskens
Contacteer:

Re: Informatie gezocht.

Bericht door bressiaonder »

Hallo Hank,

Ik denk dat het gaat om een test uitzending, waarvoor ze de naam en afmetingen van de YE-138"Maatje Helena" gebruiken.
Het test signaal heeft ook al vanuit Vlissingen "gevaren".

De YE-138 zelf heeft er niets mee te maken.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Informatie gezocht.

Bericht door hank »

Ronald.

Bedankt voor je reactie en oplossing. De T Q Q kom ik nu niet meer tegen maar volgens AIS
heeft ze de haven van Stellendam nog bezocht en voor de kust van Den Helder gevist. Bedankt.

(PS bij de Historie Arnemuider vloot ontbreken de ARM 5, 67 brt , 1955, ex UK 244
en de ARM 35, 50 brt, 1959 ex ARM 23.Verdere gegevens moeten nog wel te vinden zijn.)

Hank.
bressiaonder
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 feb 2008 14:12
Locatie: breskens
Contacteer:

Re: Informatie gezocht.

Bericht door bressiaonder »

Hallo Hank,

Dank je voor de info!!
Ik heb ondertussen anoniem een foto van de ARM-35 ontvangen, dus kan ik bijvoegen.
Die ARM-5 ben ik helaas nog niet tegen gekomen...

Ik kan er mee aan de slag!!
Simon Marrink
Berichten: 1005
Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
Locatie: Groningen

Re: Informatie gezocht.

Bericht door Simon Marrink »

Ik ben op zoek de gegevens van de viskotter HA92 zoals die in het begin van de Tweede Wereldoorlog voer.

Wie kan mij helpen?

Groeten,

Simon
munnik
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jun 2008 20:36
Locatie: Drunen

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door munnik »

Wie weet waar deze kotter gebleven is? De Vli1/Drie Gebroeders/Stella Maris

https://kotterfoto.nl/?p=4049
https://kotterspotter.jouwweb.nl/vli-vlissingen

Heeft er iemand contactinformatie van de huidige eigenaar?
Frits
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 apr 2006 22:01

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Frits »

Volgens mij is deze kotter door Multiships.nl verkocht. Misschien kunnen die je verder helpen. Voordat de kotter verkocht is, heeft die een tijdje in Den Oever gelegen.
Frits
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 apr 2006 22:01

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Frits »

Weet iemand wat er met deze kotter gebeurt is ? Gebouwd in 1959 als WR 32 "Petra" door scheepswerf Amels uit Makkum. Is in 1965 verkocht naar Den Helder als HD 2 "Maria" om vervolgens in 1975 te worden gesaneerd. De kotter is toen verkocht naar Engeland en kwam daar in de vaart als P 653 "Home Waters'. Daarna eindigde mijn spoor, totdat de kotter in de jaren tachtig opduikt in Haarlem, waar het dan te koop ligt.
Bijlagen
UK 94 te koop.jpg
UK 94 te koop.jpg (620.24 KiB) 7521 keer bekeken
Ridderkerk
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 sep 2014 15:19

Vissersschepen "Holland VII" en "Holland VIII"

Bericht door Ridderkerk »

Beste visserij-experts,

Ik heb de volgende vraag:

Uit gegevens van 1903 blijkt dat er toen bij Wed. C. Boele gebouwd zouden zijn de vissersschepen "Holland VII" en Holland VIII".
Opmerkelijk is echter dat dezelfde bron aangeeft dat in 1920 bij dezelfde werf gebouwd zouden zijn de AM-60, ook met de naam "Holland VII"
en de AM-6, ook met de naam "Holland VIII".

Het kan natuurlijk toeval zijn, maar wie kan aangeven wat goed / fout is.

Wie helpt?
Bedankt,
Huib van Vliet
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vissersschepen "Holland VII" en "Holland VIII"

Bericht door Gert Schouwstra »

Huib, de archieven van o.a. de IJmuider Courant leveren de volgende gegevens op:

De stoomtrawlers HOLLAND VII (AM-60) en de HOLLAND VIII (AM-61) zijn allebei in 1903 bij wed. C. Boele & Zn te Slikkerveer gebouwd voor de Amsterdamse visserijmaatschappij "IJmuiden", onder directie van C.P.J. Vuerhard. Ze waren gebouwd voor de haringdrijfnetvisserij en o.a. uitgerust met een koproer. Later gingen ze in de iJslandvisserij. De HOLLAND VIII is na enkele jaren al op zee gebleven.

HOLLAND VII (AM-60)
bouwjaar 1903 werf Boele te Slikkerveer.
41,17 x 7,04 x 3,14 -258 ton
325 ipk Triple expansie machine van ASM Arnhem.
1e eigenaar: Amsterdamse visserijmaatschappij "IJmuiden", directie C.P.J. Vuerhard.
In 1909 na een slechte Ijslandreis tijdelijk opgelegd.
2e eigenaar: NV Zeevisserijmaatschappij HOLLAND VII, directie F.P. Vermeulen.
1913: PLUTOS IJM-184, Mij Praxis te Ijmuiden, directie C. Maas, J. Prins en G. Carst.
16 maart 1923: in aanvaring met de ANN LEWIS GY-208.
ca 1933 opgelegd aan de trawlerkade te IJmuiden.
1936 verkocht voor sloop.

In 1916 werd door Praxis een nieuwe HOLLAND VII (IJM 503) besteld bij de ASM in Arnhem.

HOLLAND VIII (AM-61)
bouwjaar 1903 werf Boele te Slikkerveer.
41,17 x 7,04 x 3,14 -258 ton
325 ipk Triple expansie machine van ASM Arnhem.
1e eigenaar: Amsterdamse visserijmaatschappij "IJmuiden", directie C.P.J. Vuerhard.
Op 17 maart 1906 werd de 14-koppige bemanning in IJmuiden binnengebracht door de Engelse stoomtrawler WALRUSS (BN 31). De HOLLAND VIII was op de terugreis vanaf IJsland door aanhoudende stormen lek geraakt. Boven Ameland waren de pompen uitgevallen en maakte het schip zoveel water dat de bemanning werd overgenomen door de WALRUSS. Na anderhalf uur slepen werd de lijn gekapt en is de HOLLAND VIII gezonken.

Er is ook nog een andere HOLLAND VIII geweest, die later als WILHELMINA en SUMATRA (KW 86) heeft gevaren. Deze motorlogger was gebouwd in 1916 bij van der Windt in Vlaardingen.

Het is natuurlijk lastig dat deze namen vaker voorkwamen. Bij een publieke verkoping in 1889 bij het faillissement van de Mij Holland in Vlaardingen kwam ik al de volgende schepen tegen:
Bomschuit HOLLAND VII (SCH 151)
Loggerschip HOLLAND VIII (VL 128)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ridderkerk
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 sep 2014 15:19

Re: Vissersschepen "Holland VII" en "Holland VIII"

Bericht door Ridderkerk »

Hallo Gert,
Hartelijk dank voor de snelle en uitvoerige reactie!

Groeten,
Huib
Plaats reactie