Foto's en informatie gezocht.

Alles over de zeevisserij
jvd
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2016 17.20 18:29

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door jvd » 05 aug 2017 17.20 14:15

maritiem@katwijksmuseum.nl

waag er een mailtje aan Richard.ze weten hier erg veel van de Katwijkse vloot.
enorm veel foto's ook.

grts jan.



Gert Schouwstra
Berichten: 3300
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra » 05 aug 2017 17.20 15:32

Tja Simon, daar kan ik minder van vinden, maar in "Schip en werf" van 5 mei 1967 stond het volgende artikel:

URKER VISSERS VERNIEUWEN HUN VLOOT.
Van de Nederlandse visserijvloot maakt die van Urk op het ogenblik de snelste ontwikkeling door. Dit blijkt uit de regelmatige bestellingen die de Urker vissers doen bij de Nederlandse werven en leveranciers van motoren en visserijuitrustingen. Recente voorbeelden zijn de UK 11 van de heer H. Brands en de UK 44 van de heer L. de Boer. De UK 11 en de UK 44 zijn moderne Noordzee-kotters waarvan de casco’s werden gebouwd door de scheepswerf Muller te Foxhol en waarvan de afbouw geschiedde op Urk. Het ontwerp van deze moderne Noordzee-kotters werd in nauw contact met de scheepvaartinspectie te IJmuiden gemaakt door scheepbouwkundig bureau Herman Jansen te Monnikendam. Enkele technische details van de kotters volgen hieronder: Afmetingen: 25,80 m lengte over alles; 6,10 m breedte op spant; 3,10 m holte. Omdat deze schepen bestemd zijn voor de boomkorvisserij, werd grote aandacht besteed aan de stabiliteit. Zij werden bijzonder „vol” gebouwd en voorzien van een met ballast gevulde dokkiel.
In de machinekamers der kotters staan Stork-hoofdmotoren type RHo216K, 500 pk bij 700 omw./min met Brevo hydraulische keerkoppelingen, reductie 2,5 : 1. Tussen motor en keerkoppeling werden „Vulcan” superelastische koppelingen gemonteerd. Alle hulpwerktuigen aan boord van beide schepen worden elektrisch (110 V) aangedreven. De UK 44 beschikt bovendien over een elektrisch lasaggregaat, aangedreven door een 45 pk hulpmotor. Voorts is dit schip uitgerust met een hydraulische trawlwinch. Een hogedruk hydromotor, fabrikaat Staffa, wordt door de hoofdmotor aangedreven met behulp van een timingbelt die bij minimale belasting een vermogen overbrengt van ca. 100 pk. Beide schepen beschikken verder over hydrofoorinstallaties en zijn centraal verwarmd. De visruimte, verdeeld in 12 keeën, werd geïsoleerd met „Tempex” en bovendien voorzien van een zogenaamde „stille” koeling van het fabrikaat Sümak. Ook aan navigatiemiddelen werd grote aandacht besteed. De schepen beschikken over Decca-radar, type 261 m et een bereik van 0,5 tot 48 mijl. De Decca-navigator MK 12 werd gekoppeld aan een trackplotter van hetzelfde merk. Verder merkten wij op een Simrad-echolood, type ESC 2 met twee draaisnelheden en witte lijn. Tenslotte moge worden vermeld: een tweetal Pye-marifoons met 2 en met 10 kanalen; radiotelefonie; een Sharp automatische piloot, gekoppeld aan een Seffle elektrisch hydraulische besturing. Bij de proefvaart behaalden beide schepen een snelheid van 11 mijl.
Gert
- Varen is leven. -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-planadvies.

Simon Marrink
Berichten: 423
Lid geworden op: 01 jan 2005 17.20 14:13
Locatie: Hoogezand

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Simon Marrink » 05 aug 2017 17.20 16:05

Gert,

Bedankt voor het meezoeken.

Groeten,

Simon

jvd
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2016 17.20 18:29

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door jvd » 05 aug 2017 17.20 17:53

dat berichtje van het katwijks museum. was voor Simon.
sorry verkeerde naam.


grts jan.

Plaats reactie