Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH5 GUUS

Dit schip werd in 1956 gebouwd bij Scheepswerf De Rietpol onder bouwnr. 12 in opdracht van Kramer & Booy. Het schip kwam op 3 november 1956 als IJM 18 ARIADNE in de vaart voor rederij H. Gomes te Leidschendam.

In 1962 werd het schip verkocht aan N.V. Verre Visserij (J.J. van der Toorn Azn) te Scheveningen en werd omgedoopt in SCH 5 GUUS.

Afmetingen: 36,25/33,76 x 7,34 x 3,56 m. Inhoud: 225 BRT
Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 500 pk.

In 1967 werd het schip verlengd: de nieuwe lengte werd 42,95/40,07 m. Inhoud: 246 BRT

De hoofdmotor werd in 1973 vervangen door een 8 cilinder Crepelle van 1350 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH5-Guus2_150kB.jpg
SCH5-Guus2_150kB.jpg (99.8 KiB) 3774 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

KW32 Stern

De kotter KW32 Stern is in 1987 als KW34 Rose Marie gebouwd bij Scheepswerf Metz te Urk voor rekening van rederij Albatros BV uit Katwijk aan Zee.

Inhoud: 547 BRT
Afmetingen: 44,54 x 9,0 x 5,10 m
Motor: SWD 1987 met een vermogen van 3927 pk.

Geschiedenis:
1987-op 10 januari op Urk te water gelaten en op 7 mei te IJmuiden overgedragen aan Rederij Albatros BV. als KW 34 ROSE MARIE.
1999-december, verkocht aan Rederij H van Duyn en Zn en ondergebracht bij Rederij van der Plas en van der Wiel BV nieuwe naam: KW 32 STERN
2005-op 7 oktober was de kotter voor het laatst aan de markt in IJmuiden. De besomming was ruim 55.000 euro. De sanering was goedgekeurd.
2006-begin januari naar Scheepssloperij Van Heyghen Recycling ( VHR) te Gent

Jan
Bijlagen
KW32-Stern_150kB.jpg
KW32-Stern_150kB.jpg (86.5 KiB) 3748 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Grimsby Dock

Op het schilderij een sfeerbeeld van de haven van Grimsby (UK) met op de voorgrond de stoomtrawlers GY80 Rapallo en GY252 Remindo.

Jan
Bijlagen
Grimsby-Dock2_150kB.jpg
Grimsby-Dock2_150kB.jpg (77.71 KiB) 3685 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

IJM28 Amsterdam

De motortrawler IJM28 Amsterdam is in 1955 gebouwd bij Scheepsbouw en Reparatiewerf De Hoop te Leiden onder bouwnr. 1431 in opdracht van Firma D. Joh. Krijger uit IJmuiden. Het schip werd op 7 september 1955 te water gelaten. De proefvaart vond plaats op 6 maart 1956 en op 28 maart van datzelfde jaar vertrok de Amsterdam vanuit Vlaardingen voor het eerst ter visserij.

Inhoud: 333 BRT
Lengte (over alles): 43,16 m
Breedte: 7,84 meter
Holte: 3,75 meter
Hoofdmotor: 6 cil. Krupp van 750 pk. Deze is in 1962 vervangen door een Deutz van 1000pk.

Geschiedenis
De Amsterdam is eind 1961 met ernstige machineschade binnengesleept en in 1962 verkocht aan rederij W. van der Zwan & Zonen te Scheveningen. Het schip kreeg de naam Willem van der Zwan (SCH302) en de Krupp motor werd vervangen door een Deutz motor.
De Willem van der Zwan heeft tot 1966 gevaren voor rederij W. van de Zwan en is daarna verkocht aan Konrad Kvalsik te Alesund, Noorwegen. Het schip kreeg toen de naam Gollenes. In 1977 is het schip verlengd.

Jan
Bijlagen
IJM28-Amsterdam2_150kB.jpg
IJM28-Amsterdam2_150kB.jpg (66.62 KiB) 3652 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH106 Boeier

Deze hektrawler is in 1980 onder bouwnr. 195 gebouwd bij YVC IJsselwerf te Capelle a/d IJssel voor rekening van rederij Jaczon uit Scheveningen. Het schip kwam 12 februari 1980 in de vaart.

Inhoud: 843 brt (na verlenging 1023 brt)
Afmetingen: 67,01/63,57 x 12,52 x 6,87 m. (na verlenging 77,01/73,87 x 12,52 x 6,87 m)
Motor: 8cil. MAK turbo dieselmotor met een vermogen van 2800 pk (6600KW). Later opgevoerd naar 3200 pk

Geschiedenis
1983 Verlengd en hermeten
1986 Overgaan naar Ibru Seafoods Ltd uit Nigeria en hernoemd in ODON

Jan
Bijlagen
SCH106-Boeier_150kB.jpg
SCH106-Boeier_150kB.jpg (70.38 KiB) 3641 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

GY188 Boston Fury

Deze motortrawler is in 1956 onder bouwnr. 909 gebouwd bij de werf Cook, Welton en Gemmell te Beverley (Engeland) voor rekening van Boston Deep Sea Fisheries Co Ltd uit Grimsby De tewaterlating had plaats op 19 september 1956.

Inhoud: 577 bruto ton
Lengte: 160,5 ft (48,9 m)
Breedte: 30,4 ft (9,3 m)

De voortstuwing bestond uit een dieselmotor fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1050 pk. Hiermee kon een maximale vaart van 13 knopen worden gehaald.

Geschiedenis:
Op 14 augustus 1961 verkocht aan de rederij Abunda Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby waarna het schip de naam Abunda kreeg
Op 22 december 1966 verkocht aan Newton Trawlers Ltd uit Grimsby en herdoopt in Volesus.
Op 1 januari 1975 verkocht aan North Cape Fishing Co Ltd uit Hull
Op 19 mei 1975 verkocht naar Gibraltar om ingezet te worden als bergingsvaartuig
1979 verkocht naar Panama (Maritime Sunshine SA)
1987 Overgegaan naar Chepo Shipping Co SA, Panama
1998 Geschrapt uit Lloyds Register

Jan
Bijlagen
GY188-Boston-Fury_150kB.jpg
GY188-Boston-Fury_150kB.jpg (81.35 KiB) 3617 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

H582 Banquo

Deze stoomtrawler is in 1948 onder bouwnr. 210 gebouwd bij de werf J. Lewis & Sons Ltd te Aberdeen voor rekening van J. Marr & Son Ltd uit Hull. Het schip had toen de naam Thornella. De tewaterlating had plaats op 19 september 1956.

Inhoud: 604 bruto ton
Lengte: 170,4 ft (51,9 m)
Breedte: 29,2 ft (8,9 m)
Diepgang: 14,3 ft (4,4 m)

De voortstuwing bestond uit een triple expansie stoommachine fabrikaat J. Lewis & Sons Ltd uit Aberdeen. De ketel was gemaakt door Caledon Shipbuilding & Engineering Co Ltd, uit Dundee.Hiermee kon een maximale vaart van 13 knopen worden gehaald.

Geschiedenis:
9.4.1948:Tewaterlating bij J. Lewis & Sons Ltd, Aberdeen
29.9.1948: Overgedragen aan J. Marr & Son
10.1952: Tijdens een reis naar Groenland 8 lichamen uit zee gehaald afkomstig van de Hull trawler Norman (H289) en bij Scrabster aan land gezet.
1953: Te Hull binnengelopen met zware schade aan het stuurhuis als gevolg van slecht weer tijdens de thuisreis vanaf Groenland.
13.9.1954: Verkocht aan Northern Fishing Co (Hull) Ltd, te Hull
6.10.1954: Geregistreerd te Hull als BANQUO (H582)
10.1957: Opgebracht door IJslandse kanonneerboot Thor i.v.m. illegaal vissen voor de kust van IJsland
24.5.1965: Verkocht aan Hellyer Bros. Ltd, te Hull.
19.5.1967: Verkocht aan Wyre Trawlers Ltd, te Fleetwood.
7.6.1967: Geregistreerd te Fleetwood (FD99) en reeds na 1 visreis opgelegd te Fleetwood
9.1967: Verkocht voor de sloop aan Van Heyghen Freres S.A., te Gent (BE)

Jan
Bijlagen
H582-Banquo_150kB.jpg
H582-Banquo_150kB.jpg (142.35 KiB) 3581 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Trawlers te Hull

Jan
Bijlagen
Hull_150kB.jpg
Hull_150kB.jpg (113.98 KiB) 3547 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Scheveningen haven

Zeilloggers in de haven van Scheveningen.

Jan
Bijlagen
Scheveningenhaven_150kB.jpg
Scheveningenhaven_150kB.jpg (85.99 KiB) 3480 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH264 Albatros

Deze zeillogger is in 1915 gebouwd bij de werf N.V. Scheveningsche Scheepbouw Mij onder bouwnr. 7 voor rekening van rederij Gebr. Van Leeuwen uit Scheveningen.

Inhoud: ? brt
Afmetingen: 25 x 6,50 x 3,05 m
Motor : 70 pk dieselmotor

Geschiedenis:
1928 motor ingebouwd
1940 gevorderd door de Duitse Weermacht en als M3602 ingezet
09-09-1945 onder beheer van Bureau Teruggave Vissersvaartuigen
29-09-1945 vrijgegeven te IJmuiden
1965 doorgehaald voor de sloop

Jan
Bijlagen
SCH264-Albatros_150kB.jpg
SCH264-Albatros_150kB.jpg (101.97 KiB) 3342 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie