Pagina 98 van 99

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 22 jun 2018 17.20 16:48
door Fluks
Een verhaal uit de oude doos:In 1966 zou ik wat wij noemden‘‘bakchauffeur’’worden en heb ik proef gevaren
op de Wega.30 jaar later kreeg ik de zelfde bak,als Rohrschach,voor de Hochrhein.Na het bakje in
het Hafenkanal gelost te hebben heb ik eerst het bakje met het motorschip weg gebracht alvorens de motor
te gaan lossen.Met een Schottel varen leek me toch wat ingewikkeld.We lagen eens in Mundenheim te lossen
en de bak,die we er voor hadden gehad lag aan de andere oever ten anker,opeens een geschreeuw.Het bleek,
dat de bakkenschipper overboord gevallen was.Onze scheepsjongen is in de roeiboot gesprongen en heeft
de man gered,die als een aardig eindje onderuit gedreven was.Ik had gelijk mijn bekomst van duwbakjes
waar men alleen aan boord was.

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 23 jun 2018 17.20 10:04
door Fluks
Volgens een oud-kapitein van SR,die ik gisteren sprak werden de strangen op de duwbak gebritteld.Op het MS,waar ik op voer hebben wel
eens ‘‘Leberwurst’’en een sleepschip gesleept en zat de brittel ook op de bak.

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 24 jun 2018 17.20 01:01
door Bart Cornelisse
Gernot Menke schreef:
20 jun 2018 17.20 21:41
Ik denk dat de goede vraag van binnenvaarder nog steeds niet duidelijk wordt beantwoord.

Wanneer de strangen van de eerste lengtes in de sleep zo strak staan dat ze niet onder het achterschip kunnen komen, kann het uitscherend schip de draad met de kont zo ver weg duwen? En kreeg het volgende schip geen problemen?

gr. Gernot
Wij bij van Ommeren met de Germania lagen meestal 1e lengte, en de sleep bestond meestal uit 4 lengtes bv nog 2 2400 tonners en een 1100 tonner daar had de Trekvogel zijn handen aan vol.
Alle 3 de Strangen van de achterliggers werden op de achterste voorbolder(er waren er 4) in de haak gebritteld

Vervolgens werd er achter de Haak een "strop" om heen geslagen (deze strop van 20 meter lengte bestond uit 3 delen tw. een echte strop met 1,5 meter draad met daaraan een stuk ketting van 4 meter gesplitst en daar weer aan 10 meter draad gesplitst) om zo de hele boel op de middelste achter bolder vast te zetten.

Dit deden we met een man of 3 en liepen dus met deze hele strop naar de achterste midden bolder en"werd de "echte" strop op een bolder gezet en haalden dan de boel zo strak mogelijk door met ellebogen stoom.
De strangen van de achterliggers schoven onderweg in dat stuk ketting heen en weer.

We hebben het 1 keer meegemaakt dit niet zo strak mogelijk was doorgehaald, en een strang onder of tegen het roer kwam, dit was bij de brug van Hamm, we hingen met 5 man aan de stuurhaspels om het schip de goede kant te laten uit gaan, dat waren een paar benauwde minuten we liepen zo op de botenhuis af van de roeivereniging

Groet Bart

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 02 jul 2018 17.20 14:57
door kabo
scannen0092.jpg
scannen0092.jpg (145.4 KiB) 525 keer bekeken
Nog een beetje sleepvaart.
gr.Bas

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 02 jul 2018 17.20 16:54
door Jan van der Doe
Afbeelding
de "RINY" met een sleep.

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 05 jul 2018 17.20 09:35
door stefvr
mettewie schreef:
16 nov 2010 17.20 16:17
"fidelitas bij ger de vries "

Haha, ik heb Ger goed gekend, vanaf de tijd dat hij nog bij zijn Vader voer op de Fedelitas.
Vreselijk gelachen met hem.
Weet nog dat hij getrouwd was en een kindje had, helaas is zij verloren gegaan aan de jehova- getuige en Ger vond dat leven niet bij hem passen (zacht uitgedrukt). Een hele toffe stapmaat. Hij had wel een bijnaam gekregen, zal hem hier niet noemen. :)
Heb zelf in het begin ook op sleepschepen gevaren op de Isala, Isala1 de Amimo, allen van J. Bokslag. De Adstad uit Zwijndecht, Vulcaan 14 en 45 als hulpje.
Heb in 1971 mijn patent gehaald bij Spaans in Rotterdam.
Motorschepen waren: de Gaia van Holthuizen en Reinarz, bijna altijd met 2 schepen erachter van Fendel.
De Tempora van Visser en v Laak, de Johanna Driesen en op diverse beurtscheepjes van V Baalen uit Maassluis. Dat is echt een vak apart als je tijden alleen maar op grote schepen hebt gevaren.
Prachtige tijd gehad, zeker op de sleepschepen waar creativiteit om van A naar B te komen zonder sleepboot voor mij een sport was.
Heb ook nog een poos op zee gevaren, geweldig!!
Ik ben de huidige eigenaar van de Isala die van krikke en bokslag is geweest, heeft iemand daar nog oude foto's van of historie.

Groetjes Stef

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 06 jul 2018 17.20 20:43
door Gert Schouwstra
Dag Stef, bedoel je dan de ISALA van 1914, of de ISALA 1 van 1948?

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 07 jul 2018 17.20 20:05
door stefvr
Beste Gert,

Ik bedoel de Isala uit 1914. Met de 3 cilinder MWM

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 08 jul 2018 17.20 14:07
door Gert Schouwstra
Daar is inderdaad niet zoveel van te vinden. Bijvoorbeeld de geschiedenis van 1914 tot 1937 ontbreekt.
ISALA (3050616)
Motorsleepboot, gebouwd in 1914 bij Botje & Ensing te Groningen
17,09 x 3,65 x 1,50 – 6,212 ton.
Op 11 augustus 1937 gemeten voor G. Krikke te Zutphen/Eefde/Gorssel.
Brandmerk 616 B Zwolle 1937.
135 pk MWM (1937)
Ook zo vermeld in IVR 1956, 1963 en 1972.

Maar nou ben ik wat in verwarring, want bij Varenderfgoed.nl staat deze boot met een heel andere geschiedenis.

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 08 jul 2018 17.20 14:37
door stefvr
Vanaf 1914 tot 1937 is de boot van rijkswaterstaat geweest, deze boot heeft boeien gelegd op de Waal. Hoogstwaarschijnlijk samen met de Sterre der Zee en de Meeuw.
Op de varend erfgoed site staat inderdaad wat verkeerde informatie, de motor gegevens kloppen niet en de naam Xiewel is eigenlijk Zuddeleeuw toen de heer Veenboer de eigenaar was. Verder klopt deze info wel