Rijnsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Bericht door arij »

Nog even terug komend op de zwierboom. Bij ons aan boord (van Ommeren tanker) hadden we ook zo'n zwierboom. Werd gebruikt als er snel een strop aan de wal vast gemaakt moest worden. En als we sávonds voor anker kwamen en we gingen de wal op voor een biertje, dan werd meestal de vlet gebruikt. Niet op elk schip bevond zich een zwierboom. Zo ook toen we op de Duitse-kanalen zaten, wat nogal eens voorkwam. En een (ik meen een Duits schip) in de problemen kwam, en een opvarende bij ons aan boord belande. Hij moest er ook weer van af en terug naar zijn eigen schip dat achter ons al aan de wal lag. Die kaptein van ons wilde niet stoppen, hij kon wel met de zwierboom naar de wal. Als je dat nu gewend was was het een peuleschil. Maar die Duitser had nog nooit een zwierboom gezien laat staan gebruikt. Hij durfde niet. Wij hem er op gehangen gezegd dat ie zich goed vast moest houden. Zo gezegd zo gedaan en wij zwierde henm naar de wal, waar hij keurig aankwam. Maar hij had het vasthouden wel heel ergg letterlijk opgenomen. Hij hield niet meer los, en zwierde zo weer terug aan boord. Hij hadhet niet meer, maar uiteindelijk is hij behouden aan dewal gekomen. Maar moest toen een langere weg terug lopen naar zijn eigen schip.
gr arij
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Vervolg rijnsleepvaart

Bericht door elstoplo »

Arij,

Kijk dat noem ik nou romantiek, kan toch niet mooier.
Maar erger is nog het volgende.
Wij lagen in Ludwigsdhafen aan het Stadspark afgemeerd met de Intritas 1. Op een gegeven moment werd onze kok zo het leek onwel.
Notruf gedaan en jawel hoor er komt dan ook van alles opzetten zoals de fuerwher, polizei und der notartz.
Hij moest ogenblikkelijk naar het krankenhaus en middels een brancard werd hij over de loopplank richting wal geloodst.
Op de brancard liggende kwam hij bij bewustzijn en wilde er vanaf. Dat lukte, en donderde in het water en was terstond nuchter. Gelukkig was men in staat hem snel op het droge te krijgen.
Hij bleek dus echt ladderzat geweest te zijn op dat moment.
Geen verhaaltje maar echt gebeurd.

Elstoplo.
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Bericht door arij »

Ja dat waren nog eens tijden.

arij
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dit onderwerp maar even nieuw leven inblazen.

gr. Harry

Afbeelding

De Amorfortas afvarig bij Werkendam...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Jammer G.U.P., één cijfertje teveel....

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Bericht door elstoplo »

Goed Harry,

Er is maar weinig respons in de nostalgische rubriek. Toch denk ik dat er genoeg ouderen onder ons zijn die veel hebben meegemaakt in die tijd.
Laten we het er maar op houden dat de zomer een dipje had in deze rubriek en dat aanstonds de zaak weer nieuw leven wordt ingeblazen.

IK reageer wel weer dat is zeker.

Elstoplo.
hehe was ik ook matroos

De NRV

Bericht door hehe was ik ook matroos »

Wie heeft een mooie foto van de Wingi en Westri en van de Batavier,en wie zat er in 1962 rond augustus op de Batavier?Ik dus wel.Wie heeft ook een uur tevoren een olie lamp in het ankerlierhuis gezet om hem swinters makkelijk te starten?Gr Jan
hans materman
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2005 23:38
Locatie: utrecht

Re: De NRV

Bericht door hans materman »

[quote="hehe was ik ook matroos"]Wie heeft een mooie foto van de Wingi en Westri en van de Batavier,en wie zat er in 1962 rond augustus op de Batavier?Ik dus wel.Wie heeft ook een uur tevoren een olie lamp in het ankerlierhuis gezet om hem swinters makkelijk te starten?Gr Jan[/quote]geef me je e-mailadres gr hans
IJsselmeer

Damco / Trekvogel

Bericht door IJsselmeer »

Hallo wrijfhout.


Prachtig he , de foto van de Damco heel mooi genomen het torentje is

toch de muizentoren? (D) en de trekvogel hoe kunnen ze zoiets slopen

he ,ongeloofelijk mocht U nog een verwen bui hebben graag kom maar

op met die foto's en verhalen . prachtig hoor,the good old day's

m.vr.gr.Henk Pijman. :lol:
Plaats reactie