Rijnsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door maarpol »

Mooi tijdsbeeld met de Ragnar


Afbeelding

De Braunkole 1 Was toch een stoere boot
Groeten Martin

Roest rust nooit.
munnik
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jun 2008 20:36
Locatie: Drunen

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door munnik »

Afbeelding

ongebruikelijk perspectief, maar wat hangt er nu naast deze sleepboot?
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat is een dekschuit of een soort werkscheepje. Dit zal wel makkelijker sturen zo. Of er is helemaal geen personeel aan boord.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door teerkwast »

Wat er naast de raderboot hangt, heb ik vandaag het antwoord opgekregen. Vroeger als de raderboten naar Mannheim moesten, en er was laag water, konden ze niet te veel kolen laden vanwege de diepgang, en dan werd er zo,n scheepje meegenomen om te bunkeren onder het varen.
Zie je het voor je? sjouwen met emmers kolen de hele dag. Wat een werk was dat.
Afbeelding
munnik
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jun 2008 20:36
Locatie: Drunen

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door munnik »

Nou die stokers hoefde dan 's avonds niet naar de sportschool :lol:
velasquez

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door velasquez »

Bart, een beetje vreemd verhaal omdat een radboot tussen de 1,1 mtr en 1,4 mtr diep ligt.
Zomer `47 zoals vader vertelde wat er toen nog vaarden waren de radboten en de meeste schepen namen al niet veel meer mee op 1,1 mtr.

Denk eerder dat hij afvarig is op weg naar een nieuwe sleep en dan is het even makkelijk om dat kleine scheepje even op de radkast vast te maken.

gr.BB
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door teerkwast »

Berend ik heb dat vernomen van een oude sleepboot kaptein. deze man heeft dat als jongetje gezien en meegemaakt. En misschien is de boot afvarend en neemt dat scheepje mee terug naar de ruhr.
Zo vertelde hij mij nog een apart verhaal, maar als je goed nadenkt klopt dat ook.
Als ze van de ruhr naar boven gingen met een sleep van zeg maar twee schepen, dan liepen ze altijd harder als een raderboot met zeg, zes schepen. Maaar, als ze in de richting van Koblenz waren gekomen, dan liep die zelfde raderboot met zijn zes schepen hun weer voorbij.
Hoe kan dat nu. Wel, als de raderboot van de ruhr ging op waterstand gebunkerd, kon de raderboot niet volle kracht draaien. Hoe verder de raderboot naar boven kwam, hoe meer kolen er verstookt waren. Zodat de raderboot steeds vlotter kwam te liggen, en er iedere dag een tandje bij kon.
Kijk dit soort verhalen vind ik nu interresant, Weten hoe het er vroeger aan toe ging in een tijd die ver achter ons ligt. Maar dank zij deze man kan ik het hier voor jullie op het forum zetten.
Afbeelding
velasquez

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door velasquez »

Een radboot op waterstand gebunkerd kwam maar zelden voor, dan was het waterpeil en vaardiepte wel erg laag, minder dan 1,4 meter.
Een gemiddeld rivier schip nam op 1,4 meter nog 500 ton mee dus 6 zes schepen er achter loopt het als een haas.
Bij mij weten gebruikte een boot zoals de Ragnar 1 tot 1,5 ton kolen per uur per ketel en waren de bunkerplaatsen na de Rhur, Salsig, Mainz, Mannheim, Strasborg en Basel.
De bunkers waren ca 200 ton groot dus onder de vaart bunkeren kwam niet voor.

gr.BB
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door maarpol »

Groeten Martin

Roest rust nooit.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door teerkwast »

Hij is weer FRAAI Martin.
Afbeelding
Plaats reactie