Rijnsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
reijmloop
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:17
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door reijmloop »

Hallo Teerkwast.
De vierde was de Geran van Gommers

Groeten
Jan
Afbeelding
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door vasco »

Hallo teerkwast,

De Gobo was 2500 ton, een ex tanker landingsvaartuig met 2 openslaande deuren op het voorschip.
Ik geloof dat hij in begin jaren 60 in Deventer is omgebouwd, aan dek leidinggaten en tankhoofden dichtgelast hoge den er op gezet en kop en kont aangepast.De lading lag aan dek , dus het was eigenlijk een dekschuit. Het was een groot ruim want de Gobo was 16 mtr. breed. Dit schip was taps gebouwd om makkelijk op het strand te varen,voor was hij afgeijkt op ca. 2.50 mtr.en lag als hij geladen was het gangboord gelijk met het water,en achter afgeijkt op ca. 3 mtr. met 1mtr. uitwatering.
Dit was een raar gezicht want het leek wel of hij altijd voorover lag, maar in feite lag hij 0.50 mtr. achterover,hij sleepte erg zwaar want met een geladen 3000 tonner hadden wij dezelfde snelheid.
De Gobo voer voor S. Oudkerk ( Krupp ) in Rotterdam. het sleepwerk werd altijd door Schless in Dordt verricht,ook ik met de Spes heb hem dikwijls gesleept,later heeft de slb. Hardy er een hele tijd vast mee gevaren Rotterdam - Rheinhausen v.v.
En wat betreft de Mirjam deze bij J.Smit gebouwde schepen ken ik er maar 3 van ca. 2500 ton deze zijn gebouwd onder de naam Atlas met een nummer, later onder de namen Myosotis , Flotille , en de Geran (later Mirjam ) waar jij aan boord bent geweest .
Graag zou ik indien mogelijk een foto van de Gobo ontvangen.

Gr. Ger.
Gr. Ger
Afbeelding
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door *Waterman* »

Hierbij een foto van de hierboven beschreven GOBO. Hij hangt opvarend achter het motorvrachtschip KRALINGEN in de omgeving van Erlecom (tussen Nijmegen en Millingen). Achterop komt een andere bekende verschijning, het motorvrachtschip FAVORITIA en zijn onafscheidelijke ANNA. Deze combinatie van de familie Bungert voer jarenlang 'in de erts' tussen Rotterdam en de Ruhrhavens.
Op zijn eerste reis achter de HERTA van de rederij H. Schless lag de GOBO op het oog recht op het water d.w.z. door zijn tapse bouw met het vlak zwaar achterover. De sleep was dan ook niet vooruit te branden en na deze 'proefreis' is besloten voortaan de GOBO te beladen zoals Ger hierboven heeft beschreven. Bij laag water was de GOBO een goede lader want dankzij de geringe diepgang en zijn breedte werden relatief meer tonnen meegenomen dan elk ander sleepschip.

Foto met dank aan JCV.

Afbeelding

*Waterman*
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Fluks »

De Esperance 3 van de gebr.Blomberg was een soort-gelijk landings-vaartuig als de Gobo.Ze vaart nu als baggerzuiger in Mobile in de VS.Groeten,Arie.
Afbeelding
Groeten,Arie.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Dit oudje vond ik op het web, de sslb Rein.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Rijnvaart 5, Wilja, Kleine Cornelis, Bastiaan... Wie noemt nog meer namen?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
maarpol
Berichten: 7274
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door maarpol »

Rechts achter tegen de steiger boot met de witte brug motor sleepboot Adriana
Groeten Martin

Roest rust nooit.
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door vasco »

Harry,opzij van de Bastiaan ligt de Expres later omgebouwd als m.slb onder de naam Expres van Kruif en buitenop is de oude Lean later Wiljo van Klunder en daar achter tegen de kant de Adriana dat klopt.

Gr.Ger.
Gr. Ger
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Wrijfhout »

Bedankt jongens voor de aanvullende info. Die Lean had ik al eens vanuit een andere positie laten zien. Adriana had ik er zelf niet uit opgemaakt.
Hierbij de Express met een sleepje onderweg naar Luik,

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door verzamelaar »

De boot met het bakdek is de Rijnvaart 3 van de NRV en in de derde rij ligt als buitenste boot de "Frodi", ook van de NRV.
Groet Arnold.
Plaats reactie