Rijnsleepvaart
-
- Berichten: 4581
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Rijnsleepvaart
En wat voor info zoek je dan nog Stef?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Rijnsleepvaart
Misschien wat info over wie er op voer toen de boot van bokslag en krikke was. Wat voor boten ze heeft gesleept, in welk gebied en evt nog wat historische foto's.
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: Rijnsleepvaart
Ossebaar, Kijk hier eens, de discussie is nu ook aan de gang in het Duitse forum:ossebaar.j schreef: ↑16 jun 2018 09:58 Allereerst ,
De strangen werden t/m het voorlaatste schip in de brittelhaak gehangen
https://www.binnenschifferforum.de/show ... urst/page3
In de vergroting van de tweede foto in #21 in de link kun je duidelijk zien dat het "Leberwurst" geen brittelhaak heeft. Slechts één draad loopt naar de bolder op de kop van de bac. De andere strengen gaan duidelijk zichtbaar naar achteren.
Je schrijft ok: "het eerste schip (…) was en ongeveer 3 meter diep was er een groot geleidingsvlak, zodat de strang niet/of moeilijk onder het schip terecht kwam . .Te trekkraht op de strangen was zogroot dat de eerste lengte de strang boven of tegen de oppervlakte van het water kwam."
Ik denk dat dat klopt en dat de kont van het "Leberwurst" de strangen die naar achteren gaan naar de zijkant duwt.
gr. Gernot
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Rijnsleepvaart
HARDI
Geb. Marine Arsenalwerven, Cherbourg/1949/1950.
Afm. 35,24x7,50x1,70 mtr.
Verm. 550 I.P.K.
Foto. eigen 20.. Dordrecht.
Info: Rijnsleepvaart Toen en Nu, Martin v.d. Geer.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Rijnsleepvaart
gr.Bas
Re: Rijnsleepvaart
Gezien het feit dat de N.R.V. met Smit Bolnes gevaren heeft, hier maar eens een vraag over de Smit-Bolnes geplaatst.
Waren deze motoren nu direct omkeerbaar of werd met een koppeling gewerkt ?.
Gezien het lage aantal toeren, ik meen 275 rpm. lijkt mij dat wel het geval te zijn.
Tegenwoordig met verstelbare schroeven is dat ook niet meer nodig, maar bij sleepboten als de Duckies van de N.R.V. lijkt mij dat niet actueel.
Wie kan meer over deze motoren vertellen ?.
B.v.d., m.v.g., Roy
Waren deze motoren nu direct omkeerbaar of werd met een koppeling gewerkt ?.
Gezien het lage aantal toeren, ik meen 275 rpm. lijkt mij dat wel het geval te zijn.
Tegenwoordig met verstelbare schroeven is dat ook niet meer nodig, maar bij sleepboten als de Duckies van de N.R.V. lijkt mij dat niet actueel.
Wie kan meer over deze motoren vertellen ?.
B.v.d., m.v.g., Roy
Re: Rijnsleepvaart
De Smit-Bolnes motoren konden indien nodig direct omkeerbaar worden uitgevoerd.
Het patent van ir. C.B. Kroon werd toegepast. Men hoefde de nokkenas niet van dubbele nokken te voorzien alsmede dat de nokkenas niet verschuifbaar behoefde te zijn.
Deze wijsheid heb ik uit het boek van Jan Vegter.
Ik kan je wel een scan toe mailen stuur maar een pb met je mailadres.
Groeten
Jan
Het patent van ir. C.B. Kroon werd toegepast. Men hoefde de nokkenas niet van dubbele nokken te voorzien alsmede dat de nokkenas niet verschuifbaar behoefde te zijn.
Deze wijsheid heb ik uit het boek van Jan Vegter.
Ik kan je wel een scan toe mailen stuur maar een pb met je mailadres.
Groeten
Jan
Re: Rijnsleepvaart
Een stukje over de Smit-Bolnesmotoren staat te lezen op:
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaar ... mit-bolnes
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaar ... mit-bolnes
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Rijnsleepvaart
hallo roy
De I boten hadden een 5 cil Smit-Bolnes.
De A boten een 5 cil Werkspoor type TMA. S 336
De Duwboot Jacob van Heemskerk , en Olivier van Noort , 2x 10 cil Bolnes type 10DVL , met keerkoppeling/reductie .
De NJORD 2x Stork
De Triton 2 x Werkspoor type TMA.SB 278
De I boten hadden een 5 cil Smit-Bolnes.
De A boten een 5 cil Werkspoor type TMA. S 336
De Duwboot Jacob van Heemskerk , en Olivier van Noort , 2x 10 cil Bolnes type 10DVL , met keerkoppeling/reductie .
De NJORD 2x Stork
De Triton 2 x Werkspoor type TMA.SB 278
Re: Rijnsleepvaart
Hartelijk dank voor de geleverde informatie.
Erg, precies was ik zocht!.
Hier kunnen we weer mee verder.
Ter info waar aan meegewerkt is; m'n komplete vlootlijst van M. Smits, die bijna al z'n (zee)schepen in Slikkerveer liet bouwen, wordt met deze informatie uitgebreid en mede herzien.
Nogmaals dank.
m.v.g., Roy
Erg, precies was ik zocht!.
Hier kunnen we weer mee verder.
Ter info waar aan meegewerkt is; m'n komplete vlootlijst van M. Smits, die bijna al z'n (zee)schepen in Slikkerveer liet bouwen, wordt met deze informatie uitgebreid en mede herzien.
Nogmaals dank.
m.v.g., Roy