Rijnsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
gerard48
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jul 2010 17.20 08:26
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door gerard48 » 17 mar 2017 17.20 11:08

Hallo.

Ik ben al heel lang in het bezit van een boek van K. Norel, titel "Sleepboot Jonge Jan".
Hierin worden sleepreizen op de Rijn beschreven van de stoomsleepboot Jonge Jan, vrij realistisch met wat fictie.

Omdat de kasten uitpuilen en er opgeruimd wordt wil ik dit boek kwijt aan iemand die in dit onderwerp interesse heeft.

U kunt zich melden met een pb-tje.
Gerard F.H. van de Runstraat
Emmen

Afbeelding


ossebaar.j
Berichten: 531
Lid geworden op: 02 jan 2007 17.20 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door ossebaar.j » 17 mar 2017 17.20 18:41

Zet het boek op markt[paats ,onder K. Norel en titel

gerard48
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jul 2010 17.20 08:26
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door gerard48 » 17 mar 2017 17.20 19:07

Dat kan, ik geef medeforummers even de 1e keus :)
Gerard F.H. van de Runstraat
Emmen

Afbeelding

Binnenvaarder
Berichten: 862
Lid geworden op: 19 feb 2005 17.20 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Binnenvaarder » 02 sep 2017 17.20 18:57

Een vraagje, was vanmiddag op de WHD en zag dit model van de Damco 21. Wat mij opviel bij de strangenlieren dat de sleepdraad een aantal slagen om een rem? zat.(zie groene pijl) Werd dit in de praktijk ook zo gedaan? Je krijgt dan toch hele korte bochten in de draad, lijkt mij niet goed.
mvg
Geert
Bijlagen
Damco 21.jpg
Damco 21.jpg (793.68 KiB) 244 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

Gert Schouwstra
Berichten: 3290
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Gert Schouwstra » 02 sep 2017 17.20 19:37

Jo hoor Geert, kijk maar hier bijvoorbeeld bij de Njord:
Afbeelding
Foto met dank aan Vereniging De Binnenvaart/Binnenvaarttaal.
Mogelijk is de rol bij het model wat dun uitgevallen. Wij hadden aan boord ook een sleepinrichting van Mampay met 1 sleephaak, 1 strangenlier met draad en een horizontale rol met remband. De diameter van de rol was 50 cm.
Laatst gewijzigd door Gert Schouwstra op 02 sep 2017 17.20 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gert
- Varen is leven. -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-planadvies.

ossebaar.j
Berichten: 531
Lid geworden op: 02 jan 2007 17.20 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door ossebaar.j » 02 sep 2017 17.20 19:39

Deze sleepbokken waren ook op alle Neska motorschepen aanwezig ,alleen met dit verschil dat de bok 90 graden gedraaid was . De strangenlier stond achter de woning , dus de strang liep eerst richting de machinekamerkap,plaats de bok ,en onder de overloop door ,na de bok over de overloop buitenboord . Hierdoor had je minder ruimte nodig als met een strangenklem . In de praktijk werkte dit beter daar wij debeide rembanden van een strang op dezelfde plaats konden bedienen .Als ik goed ben ingelicht kon je bij de DAMCO 21 de klembanden van de strangenlier en bokken vanuit de stuurhutbedienen .Over de knikken in de strang , de diameter van deze strangenbok was vele malen groter dan die van de bolders .

Gert Schouwstra
Berichten: 3290
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Gert Schouwstra » 02 sep 2017 17.20 19:49

Bij ons op de Drechtstad zat het net zo als op die Neska's, alleen moesten wij wel de stuurhut uit om de strangenlier en remband te kunnen bedienen. Strangenlier en achterankerlier waren samengebouwd en het geheel werd door een 4pk Briggs & Stratton benzinemotor aangedreven.

Maar op de St Judas Thaddeüs kon alles door de schipper onder de vaart vanuit de stuurhut worden bediend. Dat schip was van nieuw af aan helemaal met 110 Volt gelijkstroommotoren uitgerust.
Gert
- Varen is leven. -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-planadvies.

Binnenvaarder
Berichten: 862
Lid geworden op: 19 feb 2005 17.20 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Binnenvaarder » 02 sep 2017 17.20 22:42

Heren,
Dank voor de uitleg.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

ossebaar.j
Berichten: 531
Lid geworden op: 02 jan 2007 17.20 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door ossebaar.j » 03 sep 2017 17.20 09:09

Op de Neska 132 was achter de woning opgesteld , de strangenlier ,met 3 strangen .
Daarnaast de achterankerlier .
Beide aangedreven door een 3 cilinder Deutz A3l514 .
De ruimte achter deze lier constructie was van dien aard dat er voldoend werkruimte aanwezig was .
Het verdere achterdek werd inbeslag genomen door de Hitzler roer constructie .
Deze bestond uit 2 x 3 roeren .
1 groot roer midden achter de schroef , bijgestaan door aan weerszijde een kleiner roer ,dus in totaal 6 roer bladen .
Dit geheel was afgedekt door houten flonders .

Fluks
Berichten: 2148
Lid geworden op: 29 jan 2009 17.20 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Fluks » 03 sep 2017 17.20 09:50

De Hitzler roeren waar ik mee gevaren heb was achter de schroef een klein roer en 2 grote roeren er naast.Op sommige schepen stond het middenroer wat achteruit,zodat de roeruitslag maar ongeveer 65 gr.was,wat de draaicirkel van het schip niet bevorderde.
Groeten,Arie.
Afbeelding



Plaats reactie