Boegschroef en dergelijke

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Plaats reactie
Jinny
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 aug 2017 17.20 13:12
Contacteer:

Boegschroef en dergelijke

Bericht door Jinny » 30 nov 2017 17.20 10:47

Daar in dit subforum ook motoren behandeld worden hier mijn vraag maar gesteld.

Mijn kennis van boegschroeven is nogal beperkt, ik ken de gebruikelijk tunnels van links naar rechts welke je bij jachtjes (met een electromotortje) en grote zeeschepen (iets zwaarder materiaal) ziet.
Maar hoe werkt het nu met een boegschroef op de binnenvaart?
Wat ik in de topics van Bram en Erik tegenkom kan ik even niet plaatsen met onderstaande systemen.
Wie helpt dit nieuwsgierig wijf even uit de brand?
Hoe werken jullie systemen?

Afbeelding Afbeelding
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..


Robert Delhaye
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jul 2011 17.20 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Boegschroef en dergelijke

Bericht door Robert Delhaye » 30 nov 2017 17.20 12:43

Dag Jinny,

De bovenste foto betreft een 'azimuth thruster'. Die is 360° draaibaar. Het model op de foto is een elektrische, die krijgt dus z'n energie uit een dieselaggregaat, of eventueel rechtstreeks van de hoofdmotoren.
Een 'azimuth thruster' is heel geschikt om als boegschroef te dienen, vooral in de pleziervaart. Het nadeel is wel dat het hele spul onder het voorschip hangt en dus kwetsbaar is als je ergens tegenaan vaart onder water. Duurdere thrusters zijn overigens intrekbaar.
Ze zijn er in alle soorten vermogens, en dienen lang niet altijd alleen als boegschroef. De moderne havensleepboten van Smit hebben vrijwel allemaal azimuth thrusters. In havensleepboten als de Smit Cheetah, Smith Panther etc. zijn ze gekoppeld aan twee Caterpillar motoren van bijna 4000 pk per stuk, daarmee ontwikkelen de twee (achter geplaatste thrusters) een trekkracht van 90 ton. Het voordeel van azimuth thrusters in de havensleepvaart is dat ze 360° draaibaar zijn, en het schip dus ook 'achteruit' kan trekken zonder trekkkrachtverlies, er wordt immers, zeker in de Europoort en Maasvlakte vaak voor (op de winch op het voordek) vastgemaakt.

De onderste foto is de klassieke boegschroef. Ofwel direct mechanisch aangedreven door een dieselmotor, ofwel door een elektromotor. Een zo geplaatste boegschroef loopt een minimale kans op beschadiging omdat ie veilig in een tunnel zit.
De vraag is wie de eerste boegschroef (van het klassieke type) gebruikte. Waarschijnlijk is de boegschroef niet lang na de uitvinding van de voortstuwingsschroef uitgevonden. Maar aanvankelijk zal wel niemand er het nut van hebben ingezien, of er in hebben willen investeren.
Wie waren de eerste die commercieel een boegschroef gingen gebruiken. Uit noodzaak. Dat liep ongeveer gelijk tussen de roro-ferries en offshore schepen.
Roro-ferries laden voor, of achter, en lossen achter, of voor. Wie wel eens van Dover naar Calais is gevaren met een ferry, ziet dat het schip in Dover auto's en trucks laadt, en dat die er in Calais langs de voorklep uitrijden. Daarna rijdt het verkeer er in Calais via de voorklep weer in. Bovendien ligt het schip met de boeg richting Frankrijk, en niet richting zee. Het schip moet dus in de haven draaien, of bij redelijk weer, op zee vlak voor de haveningang, en vaart richting Dover. Daar aangekomen is er een nieuw probleem: de auto's staan met de voorkant richting hekklep. De ferry moet dus een tweede keer draaien, en vaart in Dover achteruit de terminal binnen, en legt aan, waarna het lossen kan beginnen. Een, of tegenwoordig meerdere, boegschroeven zijn dan wel handig. Bij ferries zag je de eerste boegschroeven zo halverwege jaren zestig.
In de offshore varen bevoorradingsschepen en ankerbehandelingsschepen, deze moeten op zee zo dicht mogelijk bij het booreiland of boorschip kunnen blijven liggen. Dat geschiedt door de voortstuwingsschroeven in samenwerking met de boegschroef. Een bedrijf als Smit-LLoyd had halverwege de jaren zestig al boegschroeven in hun A-klasse.

Ook ik vaar op een AHTS, een Anchor Handling Supply Tug. Wij hebben een boegschroef in tunnel voor (1 x 883 kW elektrisch), twee hekschroeven in tunnels (2 x 883 kW elektrisch). Ook is er een uitklapbare azimuth thruster die voor is geplaatst. Deze wordt gebruikt om het schip op z'n plaats te houden, als we onder andere op volle zee op één plaats moeten blijven liggen, bijvoorbeeld om te wachten. De hoofdaandrijving geschiedt overigens door vier Bergen diesels (2 x 3000 kW, 6 cilinders en 2 x 4500 kW, 8 cilinders = 21.400 bhp).

Er is nog een andere boegschroef, die vaak in de binnenvaart wordt gebruikt: de Vethjet. Hier is de schroef horizontaal geplaatst. De schipper in z'n stuurhuis kan door het openen en sluiten van kleppen het schroefwater voor, naar links, rechts, voor of achter 'spuiten'. Eigenlijk een eenvoudige versie van een waterjet. Op zeer grote binnenschepen hebben deze Vethjets wel meer dan duizend pk. Soms zijn er zelfs twee geplaatst.

met vriendelijke groet,
Robert

Jinny
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 aug 2017 17.20 13:12
Contacteer:

Re: Boegschroef en dergelijke

Bericht door Jinny » 30 nov 2017 17.20 13:47

Er is nog een andere boegschroef, die vaak in de binnenvaart wordt gebruikt: de Vethjet. Hier is de schroef horizontaal geplaatst. De schipper in z'n stuurhuis kan door het openen en sluiten van kleppen het schroefwater voor, naar links, rechts, voor of achter 'spuiten'. Eigenlijk een eenvoudige versie van een waterjet. Op zeer grote binnenschepen hebben deze Vethjets wel meer dan duizend pk. Soms zijn er zelfs twee geplaatst.
En om deze term ging het me, nu kan ik verder zoeken, bedankt..

Verder, bedankt voor je duidelijke uitleg.
Het bovenste plaatje is echter een Vetus 'grindmolen'* ofwel een klassieke boegschroef voor tupperware jachtjes. (Durft ze te zeggen met haar 8 ton zware stalen tobbe :mrgreen: :mrgreen: )
Maar het idee is duidelijk, en dat van die draaibare thrusters ook.

Nogmaals bedankt..

edit,
Een korte zoekslag bracht me op het volgende filmpje, ik begrijp het nu.
https://www.youtube.com/watch?v=Uexk-iZ ... e=youtu.be



* Grindmolen vanwege de cavitatieherrie die die dingen maken...
Sommige jachtjes hebben er twee, een voor en een achter...
Je ziet dan 'Herr Kapitein' driftig zijn polyester paleis in de hand houden met veelvuldig gebruik van zijn voor en achter grindmolen.
Bij huurboten ziet het vaak een beetje zielig, omdat de betreffende bediener geen idee heeft waar ie mee bezig is.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..



Plaats reactie