Schilderijen

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Atlantic

De sleepboot Atlantic is in 1975 onder bouwnr 2254 gebouwd bij de werf F. Schichau-Unterweser GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland.

De Atlantic kwam 28 maart 1975 in de vaart.

Inhoud: 1597 bruto ton
Lengte over alles: 77,54 m
Breedte: 13,22 m
Diepgang: 5,10 m

Het schip beschikte over twee dieselmotoren type 4 TEW 12 cylinder K.H.D. met een vermogen van 8.800 bhp. Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven.
Trekkracht: 135 ton paaltrek
Max. snelheid: 18,2 knopen

Geschiedenis
1975 in dienst bij Bugsier Hamburg
1977 Motorvermogen opgevoerd tot 13.900 pk
1995 Verkocht aan Bilinder Marine uit Cyprus en herdoopt in Khozam; omgebouwd als begeleidingsschip
1999 door de Griekse Marine gecharterd
? Omgebouwd tot jacht voor King Fahd bin Abdul Aziz al Saud te Jeddah

Jan
Bijlagen
Atlantic_150kB.jpg
Atlantic_150kB.jpg (148.35 KiB) 5637 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Arctic

De sleepboot Arctic is in 1969 onder bouwnr 345 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. Zusterschip is de Oceanic welke in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.

De Arctic kwam 30 december 1969 in de vaart.

Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m

Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.

Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen

Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd in Bremerhaven
1993 Verkocht aan Magenta Investmentm Dublin als Arctic Research , thuishaven Nassau
1994 Verkocht aan Conpress Investments Ireland en omgebouwd als luxe jacht Arctic P.

Jan
Bijlagen
Arctic_150kB.jpg
Arctic_150kB.jpg (145.94 KiB) 5595 keer bekeken
Arctic2_150kB.jpg
Arctic2_150kB.jpg (148.7 KiB) 5595 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Schilderijen

Bericht door Roy »

Ja, de Duitsers hebben door de jaren heen ook echt wel zware sleepboten gehad.
Daar hadden we in Holland echt niet alleen het patent op.................. :roll: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Schilderijen

Bericht door joop 1 »

Roy en ook nog eens mooie boten ondanks de rook kanalen toch nog een flinke schoorsteen wat een sleepboot een sleepboot maakt
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Schilderijen

Bericht door Roy »

Da's helemaal waar Joop. Maar het zicht naar achter belemmerde het wel.
Tja, ik ben nu eenmaal, ( o.a.), een ex Smit Lloyder............... :wink:

gr., Roy
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Oceanic

De sleepboot Oceanic is in 1969 onder bouwnr 1744 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. De kiellegging vond plaats op 25 augustus 1967 en de tewaterlating was op 4 maart 1969. Zusterschip is de Arctic welke ook in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.

De Oceanic kwam 6 juni 1969 in de vaart.

Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m

Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.

Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen

Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd te Bremerhaven
1996 opnieuw in dienst gesteld en gecharterd door de Duitse overheid als ‘Emergency Towing Vessel North Sea’
2013 verkocht aan Karpowership Company uit Turkije en herdoopt in Osman Kan
2015 naamswijziging Orka Sultan
2016 gearriveerd te Valleta Malta om te worden geconverteerd naar een luxe jacht

jan
Bijlagen
Oceanic2_150kB.jpg
Oceanic2_150kB.jpg (131.55 KiB) 5199 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Zwarte Zee
Bijlagen
Zwarte-Zee2_150kB.jpg
Zwarte-Zee2_150kB.jpg (60.37 KiB) 5200 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Smit Rotterdam
Bijlagen
Smit-Rotterdam_150kB.jpg
Smit-Rotterdam_150kB.jpg (72.5 KiB) 5200 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Schilderijen

Bericht door Roy »

Mooi schilder- c.q. kunstwerken Jan !.

m.v.g., Roy
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Zwarte Zee

De sleepboot Zwarte Zee is gebouwd bij de werf J.K. Smit’s Scheepswerven NV te Kinderdijk voor rekening van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. Het was het derde schip van Smit & Co met deze naam en was enige tijd de sterkste zeesleper ter wereld.

Kiellegging vond plaats op 24 april 1962 en het schip is op 12 oktober 1962 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Prinses Beatrix uitgevoerd. Op 6 mei 1963 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.

Inhoud: 1539 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 77,44 m
Breedte: 12,39 m
Diepgang: 5,75 m

Het schip beschikte over twee enkelwerkende direct omkeerbare vierslag Smit MAN dieselmotoren met turbo, gekoppeld aan 1 schroef.

Totaal vermogen: 9000 pk
Trekkracht: (73 ton paaltrek)
Max. snelheid: 16 knopen

Roepletters: PIZQ

Op 15 december 1983 is de Zwarte Zee opgelegd in Singapore en in 1984 gesloopt te Kaohsiung.

Jan
Bijlagen
Zwarte-Zee3_150kB.jpg
Zwarte-Zee3_150kB.jpg (68.4 KiB) 5041 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie