U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Dag LeonNieuwpoort en iedereen,
De "Wrestler" een sleepboot met een hele staat van dienst. Dat had deze oorspronkelijk voor de Rijnsleepvaart gebouwde sleepboot ook nooit kunnen vermoeden.
Gebouwd in 1894 bij P. Boele en zoon, Slikkerveer, Nederland. Bouwnummer: 368
107 Brt.
Lengte x Breedte x Diepgang: 25,45 x 5,66 x 2,51 meter (83,6' x 18,7' x 8,3' voet)
Machine: stoom, bouwjaar: 1894, fabrikaat Delfshaven, 2-cilinder, 275 ipk
1 schroef
in 1903: nieuwe R.D.M. ketel
In 1917 omgebouwd tot zeesleepboot
120 Brt.
Lengte x Breedte x Diepgang: 28,75 x 5,40 x 2,55 meter
Nieuwe machine: stoom, bouwjaar 1917, fabrikaat Machinefabriek Delfshaven, Rotterdam, 3-cilinder, 500 ipk
1 schroef
Verloop: datum / scheepsnaam / eigenaar / nationaliteit
juli 1894 - 1895: "Ary Scheffer" / P. van Greene & F. Schellenbach, Dordrecht / NL
1895 - 1900: "Ary Scheffer" / W.A. van Roekel, Dordrecht / NL
1900 - 1917: "Ary Scheffer" / F. Schellenbach, Dordrecht / NL
1917 - 1918: "Schiehoofd" / E.L. van Overloop, Papendrecht / NL
1918 - 1921: "H.S. 86" / UK War Office,Inland Waterway Transport Dep., Gravesend / UK
1921 - 1924: "Richforth" / Port of Richborough Development Co. Ltd., London / UK
1924 - 1925: "Richforth" / Board of Trade, London / UK
1925 - 1925: "Richforth" / in charter bij Remorquage A. Letzer S.A., Antwerpen / UK
1925 - november 1939: "Wrestler" / aangekocht door A. Letzer te Brightlingsea. / Remorquage A. Letzer S.A., Antwerpen / B
november 1939 - 1943: "Souvenir" / hulpmijnenveger, Admiralty Service, Royal Navy / UK
juli 1943 - 1945: beheerd door Ross & Marshall Ltd. / UK
1943 - 1944: opgelegd
1944 - 1945: "Souvenir" / M.O.W.T. / UK
1945 - 31 mei 1963: "Wrestler" / Remorquage A. Letzer S.A., Antwerpen / B
31 mei 1963: verkocht voor de sloop aan N.V. Boelwerf (J. Boel), Temse / B
1963: gesloopt
(dank aan: Belgian Ships Archive en dhr. J. Bijl)
met vriendelijke groet,
Robert
De "Wrestler" een sleepboot met een hele staat van dienst. Dat had deze oorspronkelijk voor de Rijnsleepvaart gebouwde sleepboot ook nooit kunnen vermoeden.
Gebouwd in 1894 bij P. Boele en zoon, Slikkerveer, Nederland. Bouwnummer: 368
107 Brt.
Lengte x Breedte x Diepgang: 25,45 x 5,66 x 2,51 meter (83,6' x 18,7' x 8,3' voet)
Machine: stoom, bouwjaar: 1894, fabrikaat Delfshaven, 2-cilinder, 275 ipk
1 schroef
in 1903: nieuwe R.D.M. ketel
In 1917 omgebouwd tot zeesleepboot
120 Brt.
Lengte x Breedte x Diepgang: 28,75 x 5,40 x 2,55 meter
Nieuwe machine: stoom, bouwjaar 1917, fabrikaat Machinefabriek Delfshaven, Rotterdam, 3-cilinder, 500 ipk
1 schroef
Verloop: datum / scheepsnaam / eigenaar / nationaliteit
juli 1894 - 1895: "Ary Scheffer" / P. van Greene & F. Schellenbach, Dordrecht / NL
1895 - 1900: "Ary Scheffer" / W.A. van Roekel, Dordrecht / NL
1900 - 1917: "Ary Scheffer" / F. Schellenbach, Dordrecht / NL
1917 - 1918: "Schiehoofd" / E.L. van Overloop, Papendrecht / NL
1918 - 1921: "H.S. 86" / UK War Office,Inland Waterway Transport Dep., Gravesend / UK
1921 - 1924: "Richforth" / Port of Richborough Development Co. Ltd., London / UK
1924 - 1925: "Richforth" / Board of Trade, London / UK
1925 - 1925: "Richforth" / in charter bij Remorquage A. Letzer S.A., Antwerpen / UK
1925 - november 1939: "Wrestler" / aangekocht door A. Letzer te Brightlingsea. / Remorquage A. Letzer S.A., Antwerpen / B
november 1939 - 1943: "Souvenir" / hulpmijnenveger, Admiralty Service, Royal Navy / UK
juli 1943 - 1945: beheerd door Ross & Marshall Ltd. / UK
1943 - 1944: opgelegd
1944 - 1945: "Souvenir" / M.O.W.T. / UK
1945 - 31 mei 1963: "Wrestler" / Remorquage A. Letzer S.A., Antwerpen / B
31 mei 1963: verkocht voor de sloop aan N.V. Boelwerf (J. Boel), Temse / B
1963: gesloopt
(dank aan: Belgian Ships Archive en dhr. J. Bijl)
met vriendelijke groet,
Robert
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 29 okt 2012 22:14
- Locatie: Hoek van Holland
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Dat is zeker een hele geschiedenis Robert.
Het is goed dat dit bootje niet kan vertellen met een leeftijd van 67 jaar.
Bedankt , groetjes uit Hoek van Holland
Het is goed dat dit bootje niet kan vertellen met een leeftijd van 67 jaar.
Bedankt , groetjes uit Hoek van Holland
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Nog één uit de oude sigarendoos, de Westhinder.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
De "Westhinder":
Bouwjaar : 1971
Bouwwerf : Terneuzensche Scheepsbouw Maatschappij, Terneuzen (bouwnummer: 108)
BRT : 284 t
Lengte x breedte x holte x diepgang : 33, 49 x 9,03 x 4,60 x 3,90 m
Machine : 2 x 2 t.e.w. 9 cilinder B&W Alpha dieselmotoren, type 409-26 VD, boring x slag 260 x 409 mm
Vermogen : 2 x 1224 bhp
Schroeven : 2 x 2000 mm
Snelheid : 13,2 knoop
Bollard Pull : 30 ton
Verloop:
1971 - 1974 : "Westhinder" / S.A. De Remorquage à Hélice (S.A.R.H.), Antwerpen, B
1974 - 2005 : "Westhinder" / U.R.S., Antwerpen, B (de S.A.R.H. ging in 1974 op in de U.R.S.)
2005 - : "Multratug 25" / Multraship Towage & Salvage b.v., Terneuzen, NL / thuishaven : Bourgas / vlag : Bulgarije
met vriendelijke groet,
Robert
Bouwjaar : 1971
Bouwwerf : Terneuzensche Scheepsbouw Maatschappij, Terneuzen (bouwnummer: 108)
BRT : 284 t
Lengte x breedte x holte x diepgang : 33, 49 x 9,03 x 4,60 x 3,90 m
Machine : 2 x 2 t.e.w. 9 cilinder B&W Alpha dieselmotoren, type 409-26 VD, boring x slag 260 x 409 mm
Vermogen : 2 x 1224 bhp
Schroeven : 2 x 2000 mm
Snelheid : 13,2 knoop
Bollard Pull : 30 ton
Verloop:
1971 - 1974 : "Westhinder" / S.A. De Remorquage à Hélice (S.A.R.H.), Antwerpen, B
1974 - 2005 : "Westhinder" / U.R.S., Antwerpen, B (de S.A.R.H. ging in 1974 op in de U.R.S.)
2005 - : "Multratug 25" / Multraship Towage & Salvage b.v., Terneuzen, NL / thuishaven : Bourgas / vlag : Bulgarije
met vriendelijke groet,
Robert
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Robert Delhaye schreef: ↑21 nov 2016 16:42 In 1982 werd de "President Hubert" gebouwd op een Nederlandse scheepswerf. Het schip heeft een vermogen van 12.000 rpk en 150 ton paaltrekkracht (bollard pull). Het beschikt over twee verstelbare schroeven, twee boegschroeven en een hekschroef achteraan. Navigatie per satelliet, en aangepaste moderne uitrustingen zijn aan boord....
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
De A.H.T. "President Hubert"...
Thuishaven : Antwerpen
Nationaliteit : België
IMO-number : 8117471
Classificatie : Lloyd's register of shipping 100A1, ice class 3, +LMC, UMS, unrestricted service
Trading area : Worldwide / Unrestricted
Bouwjaar : 1982
Bouwwerf : Niestern-Sander, Delfzijl / Bouwnummer : 509
Lengte x Breedte x Holte x Diepgang : 60,46 x 15,02 x 7,04 x 6,48 meter
Hoodmotoren : 2 x 16 cilinder, MAK 16M453 dieselmotoren
Vermogen : 2 x 4411 Bhp @ 600 rpm (12000 rpk)
Voortstuwing : 2 x verstelbare schroeven in KORT-nozzles, LIPS
Bollard Pull : Max. 167 ton
Max. snelheid : 16 knoop
Economische snelheid : 11 knoop
met vriendelijke groet,
Robert
Thuishaven : Antwerpen
Nationaliteit : België
IMO-number : 8117471
Classificatie : Lloyd's register of shipping 100A1, ice class 3, +LMC, UMS, unrestricted service
Trading area : Worldwide / Unrestricted
Bouwjaar : 1982
Bouwwerf : Niestern-Sander, Delfzijl / Bouwnummer : 509
Lengte x Breedte x Holte x Diepgang : 60,46 x 15,02 x 7,04 x 6,48 meter
Hoodmotoren : 2 x 16 cilinder, MAK 16M453 dieselmotoren
Vermogen : 2 x 4411 Bhp @ 600 rpm (12000 rpk)
Voortstuwing : 2 x verstelbare schroeven in KORT-nozzles, LIPS
Bollard Pull : Max. 167 ton
Max. snelheid : 16 knoop
Economische snelheid : 11 knoop
met vriendelijke groet,
Robert
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Pracht foto Jan!
De "Michel Gerling"
Bouwjaar : 1947
Bouwwerf : J. Boel & Zn., Temse, België (bouwnummer : 1103)
Lengte x Breedte x Diepgang (1947 - 1970) : 31,09 x 7,17 x 3,43 meter
Machine (1947 - 1970) : 4 t.e.w. 6 cilinder Société d'electricité (?) diesel (bouwjaar : 1941)
Vermogen : 650 as-pk
Verbouwd : 1970, op de Terneuzensche Scheepsbouw Maatschappij, Terneuzen
Lengte x Breedte x Diepgang : 34,40 x 7,35 x 3,47 meter
Machine : 2 x 4 t.e.w. 12 cilinder Cockerill-Ougree diesels
Vermogen : 2 x 1350 as-pk
Verloop:
1947 - 1974 : S.A. de Remorquage à Hélice, Antwerpen, België
1974 - 1998 : U.R.S., Antwerpen, België
1998 : gesloopt bij G.J. Treffers, Haarlem
met vriendelijke groet,
Robert
De "Michel Gerling"
Bouwjaar : 1947
Bouwwerf : J. Boel & Zn., Temse, België (bouwnummer : 1103)
Lengte x Breedte x Diepgang (1947 - 1970) : 31,09 x 7,17 x 3,43 meter
Machine (1947 - 1970) : 4 t.e.w. 6 cilinder Société d'electricité (?) diesel (bouwjaar : 1941)
Vermogen : 650 as-pk
Verbouwd : 1970, op de Terneuzensche Scheepsbouw Maatschappij, Terneuzen
Lengte x Breedte x Diepgang : 34,40 x 7,35 x 3,47 meter
Machine : 2 x 4 t.e.w. 12 cilinder Cockerill-Ougree diesels
Vermogen : 2 x 1350 as-pk
Verloop:
1947 - 1974 : S.A. de Remorquage à Hélice, Antwerpen, België
1974 - 1998 : U.R.S., Antwerpen, België
1998 : gesloopt bij G.J. Treffers, Haarlem
met vriendelijke groet,
Robert
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Dank je wel Robert voor de uitgebreide informatie.
Ik wist o.a. niet waar de boot verbouwd was.
Hg
Jan.
Ik wist o.a. niet waar de boot verbouwd was.
Hg
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet