U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye »

Ik denk dat het leuk is om wat aandacht te besteden aan deze Antwerpse rederij met een mooie, interessante geschiedenis.
Hoe meer mensen meehelpen hoe beter, want het valt niet mee om foto's en technische gegevens van de oudere sleepboten te vinden. Ik heb er zelf wel een aantal, die ik vanaf volgende week zal plaatsen. De rederij en haar voorlopers bestaan al een behoorlijke poos, en bestaan nog steeds, alhoewel nu als onderdeel van Boskalis Maritime Services.

Alle verhalen, foto's etc. zijn dus welkom, dit topic is echt teamwork.

Ik zal met de geschiedenis van de rederij beginnen. Meer geschiedenis over de URS en haar voorlopers en dochters zijn ook te vinden in een brochure uitgegeven door het Nationaal Sleepvaart Museum, Maassluis, als onderdeel van een expositie over Slepen op de (Wester)Schelde.
De tekst die hieronder volgt is echter anders.

met vriendelijke groet,

Robert
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye »

De Unie van Redding- en Sleepdienst n.v. (in het Frans 'Union de Remorquage et de Sauvetage s.a.', en in het Engels 'Towage and Salvage Union ltd.') is het belangrijkste Belgische sleepvaartbedrijf. Het personeel bestaat uit meer dan 500 leden en de vloot bestaat uit meer dan 50 haven- en zeesleepboten / A.H.T.'s.

U.R.S. staat voor:

- slepen en assisteren van schepen in de regio Antwerpen, Gent, Terneuzen, Vlissingen, Zeebrugge en Oostende
- haven-, kust- en zeesleepvaart
- assistentie aan de offshore-industrie
- assistentie aan schepen in moeilijkheden en wrakopruiming
- milieubescherming
- duikoperaties

Hier volgt een overzicht van de geschiedenis van het bedrijf, en tevens een overzicht van de geschiedenis van de sleepvaart in België:

1870 S.A.R.H.

De oorsprong van het bedrijf gaat terug tot het jaar 1870, toen de 'Société Anonyme de Remorquage à Hélice' (S.A.R.H.) werd gesticht in Antwerpen door kapitein Gerling, en de heren John Pickard Best en Herman Ludwig, handelaars. Zij beschikten over 6 stoomsleepboten met schroef. De krachtigste van deze boten, die zwarte rook achter zich blies, beschikte over een machine van 50 npk (= 300 ipk).
De naam van dit bedrijf verwees met trots naar het feit dat de sleepboten over een schroef beschikten, wat een innovatie betekende ten opzichte van de toen traditionele radersleepboot. Deze drang naar innovatie en toepassing van de modernste technieken voor een optimale dienstverlening, zijn nog steeds de credo's van het bedrijf.
De vloot van de S.A.R.H. kende een snelle uitbreiding, ondanks het feit dat niet werd ingegaan op de vraag van de autoriteiten van de Stad Antwerpen om de sleepdienst in de haven, achter de sluizen, in de dokken te verzorgen. De firma leverde immers enkel diensten op de Schelde. In 1871 werd een sleepboot van 110 npk gebouwd om het hoofd te bieden aan verscherpte uitbatingcondities.
Na tien jaren van intensief sleepwerk op de Schelde, was de vloot uitgegroeid tot 14 slepers, waaronder de nieuwbouwsleepboten "Samson" en "Rapide".
Omstreeks het jaar 1890 werd de S.A.R.H. tot een werkovereenkomst gedwongen met twee andere sleepvaartbedrijven, omwille van exploitatiemoeilijkheden. In hetzelfde jaar worden die twee bedrijven 'J.B. Maas' en 'Badische A.G. für Rheinschiffahrt' opgeslorpt door S.A.R.H.
De sleepboten "John Bull" en "Washington" waren nieuwe sleepboten die uit de samenwerking resulteerden, en een eenheid van 1000 ipk werd besteld. Bovendien had de firma bergingsmateriaal aangekocht.
Het bedrijf ging de Eerste Wereldoorlog in met een vloot die inmiddels was uitgebreid tot 34 sleepboten, met een gemiddeld vermogen van 650 ipk per sleepboot. Tijdens de oorlog '14 - '18 gingen vier eenheden verloren en werden verschillende eenheden naar Engeland overgeplaatst, terwijl twaalf slepers voor humanitaire doeleinden werden ingezet.

Remorquage Letzer

In 1923 startte de heer Leon Letzer een sleepdienst te Antwerpen onder de naam 'Remorquage Letzer'. Vanaf haar start kon dit nieuwe bedrijf beschikken over een aanzienlijke vloot van 15 sleepboten. Een van tijd tot tijd hevige concurrentiestrijd was het resultaat, tot in 1927 overeenstemming werd bereikt.
De bestuurders van de twee maatschappijen, Adrien Letzer van de Remorquage Letzer, en Fred. Gerling van de S.A.R.H., vormden een nieuwe groep onder de naam 'Union de Remorquage et Sauvetage s.a.'
Als werkmaatschappij belastte die zich met het uitbaten van de sleep- en bergingsdienst op de rivier, terwijl beide bedrijven hun identiteit behielden - en hun eigen logo op de schoorstenen - en tevens het onderhoud van hun sleepboten verzorgden. Het in eigen onderhoud voorzien van de sleepboten bleef nog tot recent een constante in het bedrijf, waarvoor nog lang eigen gespecialiseerd personeel en een groot werkhuis in de Antwerpse haven zorgen.
In 1929 startte een nieuwe firma onder de naam 'Shipowners Towage Syndicate', maar na één jaar ging deze in faling, terwijl de bezittingen werden overgenomen door S.A.R.H. en Remorquage Letzer.
In 1933 overleed de oprichter en directeur van de Remorquage Letzer, Leon Letzer. Zijn zoon Alphonse Letzer en zijn neef Adrien Letzer zetten het werk voort. Deze maatschappij bleef uitbreiden, en slaagde erin de economische recessie tussen 1931 en 1935 goed door te komen.
Een drijvende bok, genaamd 'Titan IV' werd gebouwd voor het bergingsdepartement. Met zijn 250 ton beschikte deze kraan over een aanzienlijk hefvermogen voor die tijd.

1940

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog was een gedeelte van de vloot ingeschakeld bij de evacuatie van Duinkerke. Tijdens de oorlog bleven verschillende sleepboten, met hun bemanning, in Engeland waar ze in het Clyde gebied nuttige assistentie verleenden aan zeeschepen. Sommige sleepboten werden tot zinken gebracht door Duitse aanvallen.
Onder de Duitse bezetting gingen verschillende sleepboten die in België waren gebleven, verloren door op mijnen te lopen. De vloot was door de bezetter in beslag genomen, en voeren onder Duitse vlag.
In 1944 werden de kantoren op de Jordaenskaai 's nachts getroffen door een Duitse V2 raket. Na de oorlog werd op dezelfde plaats een nieuw kantoor gebouwd, en ook de vloot werd gemoderniseerd en uitgebreid.
De bergingsdienst verrichtte zeer nuttig en gespecialiseerd werk bij het opruimen van Belgische en Franse havens, waaronder Toulon. Er werd met man en macht gewerkt aan het lichten van wrakken, het onschadelijk maken van mijnen, duikwerkzaamheden enz.
Nadat de Schelde weer veilig bevaarbaar was, startte een zeer intense scheepvaart met onder meer konvooien van de geallieerden die oorlogsmaterialen naar de Antwerpse haven bracht.
De heropbouw van de Europese economie met ondermeer het Marshallplan, bracht ook een toename van verkeer naar de Antwerpse haven mee, waar het bedrijf zich aan aanpaste.

Vlootlijst jan 1950

NAAM / BRT / PK / GEBOUWD TE - JAAR / ROEPSEIN / EIGENAAR

SS Adrien Letzer / 361 / 1400 ipk / Alblasserdam - 1938 / ORKA / Remorquage Letzer
SS Directeur Gerling / 156 / 800 ipk / Hoboken - 1927 / ORLF / Remorquage à Hélice
MS Dir. Fred. G. Gerling / 151 / 650 epk / Temse - 1945 / ORLE / Remorquage à Hélice
SS Director Jack Letzer / 133 / 425 ipk / Great Yarmouth - 1919 / ORLG / Remorquage Letzer
SS Georges Letzer / 298 / 750 ipk / Selby - 1945 / ORMB / Remorquage Letzer
SS Goliath / 374 / 1200 ipk / Le Havre - 1921 / ORMC / Remorquage à Hélice
SS Infatigable / 156 / 800 ipk / Hoboken - 1927 / ORMV / Remorquage à Hélice
MS Michel Gerling / 152 / 630 epk / Temse - 1947 / ORNW / Remorquage à Hélice
SS Richard / 162 / 650 ipk / Schiedam - 1912 / ORPD / Remorquage Letzer

...wordt vervolgd...

met vriendelijke groet,

Robert
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Jaap Bijl »

Heb in de loop der jaren een 47 pagina's tellende complete vlootlijst opgesteld.
Ik denk niet dat deze lijst in één keer op de site kan worden geplaatst.
Lang geleden in Lekko nr. 46 (mei 1981) en meer nabij in Lekko 225 (april 1996) is dat nog eens gedaan, incl. de historie.
Groet,
Jaap.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Jaap,

Tja, ik had allerlei teksten klaar liggen, vlootlijsten (per jaar) en foto's. Of daarvan iets in de Lekko heeft gestaan, dat weet ik niet, ik weet dat de Lekko bestaat, maar daar houdt het ook mee op.
Nou ja, dan moeten mensen de Lekko maar nabestellen he. Dus ik stop ermee. Misschien kan de moderatie dit topic verwijderen en beschouwen als nooit begonnen.

Robert.
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door MdB »

Robert,

Het was jouw idee - wellicht toch maar uitvoeren volgens jouw schema (vlootlijsten per jaar) toch alsnog best interessant voor de meelezers en reactie gevers.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door k-k »

Ga maar lekker door Robert! Zal het met plezier lezen en ben denk ik niet de enige. Van 1955 tot 1972 kwam ik varend in de Antwerpse haven. Daarom is het leuk om de geschiedenis van diverse rederijen en schepen te lezen. Gr. Klaas.
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Jaap Bijl »

Robert,
Ik wil je met alle plezier mijn huidige vlootlijsten van de SARH/Letzer/Union/U.R.S. etc. doormailen.
Dan kan je eventueel daaruit verder gaan.
Er zou ooit door een Belg een boek worden geschreven, maar het is er helaas niet van gekomen. Ik had de man veel documentatie toegezonden en deze met dank retour ontvangen.
Groet,
Jaap.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye »

Hallo Klaas en Jaap,

Morgen ga ik gewoon verder. In eerste instantie de geschiedenis.
De vlootlijsten... ik zou het heel fijn vinden om volledige lijsten te mogen ontvangen. Ik heb er momenteel enkele per jaar, die zijn afkomstig van de Belgische overheid. Ook heb ik vlootlijsten met meer uitgebreide gegevens, en daarnaast nog allerlei info uit onder andere boeken van De Alkenreeks.
Ik ben ook druk aan het speuren op Duitse websites, een aantal sleepboten is onder meer in Bremerhaven gebouwd.
Er zijn een, of twee, boeken over de U.R.S., en alles er omheen. Maar die zijn ofwel oud, ofwel erg dun en summier ofwel zijn het verhalenboeken zonder technische gegevens. Het probleem met de Belgische scheepvaart is dat ze veel minder fotograferen en schrijven als wij Nederlanders...

met vriendelijke groet,

Robert.
leonieuwpoort
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 okt 2012 22:14
Locatie: Hoek van Holland

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door leonieuwpoort »

O.K. Robert en Jaap ,

Gewoon lekker doorgaan , je maakt er denk ik veel mensen mee blij.

Mij in ieder geval , ik heb goede herinneringen met de Scaldis
tijdens het aanleggen van de Schelde tunnel in Antwerpen en de berging van de Aydin.
Ik was daar met een boot van Tak's Berging.

Groetjes uit Hoek van Holland , Leo
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik ben wel nieuwsgierig naar de ontwikkeling van dit topic, ga zo door mannen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie