U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Robert Delhaye
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 jul 2011 17.20 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye » 04 dec 2017 17.20 22:53

De "Dominique Gerling", rechtsboven in beeld.

Bouwjaar : 1954
Bouwwerf : F. Schichau A.G., Bremerhaven, Duitsland (bouwnummer: 1664)
BRT : 86 t / NRT : 24 t
Lengte : 26,87 (l.o.a.) 24,20 (l.l.) x Breedte : 6,60 x Diepgang : 2,30 meter
Machine : 4 t.e.w. 8 cil. Deutz
Type : RBV8M545
Vermogen : 850 bhp @ 320 omw./min.
Snelheid : 10 knopen / Bollard Pull : 9 ton / 1 schroef

Verloop:

Tewaterling : 15 december 1954
20 januari 1955 - 15 juli 1955 : "Bugsier 15" / Berend Jansen Schuchmann, Hamburg, Duitsland
15 juli 1955 - 05 juli 1956 : "Stade" / Lütgens & Reimers, Hamburg, Duitsland
05 juli 1956 - 06 juli 1956 : "Stade" / Bugsier Reederei und Bergungs A.G., Hamburg, Duitsland
06 juli 1956 - 27 juni 1974 : "Dominique Gerling" / S.A. de Remorquage à Hélice - SARH, Antwerpen, België
27 juni 1956 - 1986 : "Dominique Gerling" / Unie van Redding en Sleepdienst - U.R.S., Antwerpen, België
1986 - 1986 : "Dominique" / S.C. Heise, Zaandam, Nederland, Nederland
1986 : verkocht voor sloop aan Scheepssloperij Plezier, Haarlem, Nederland

Op de voorgrond natuurlijk de "Adrianus Letzer".

Bouwjaar : 1961, het casco bij Chantiers Navals Meuse & Sambre, Beez sur Meuse, Belgique / waarna afgebouwd bij Scheepswerven Jos. Boel & Zonen, Temse, België (bouwnummer: 1382)
BRT : 136 t, NRT : 18 t, DWT : 59 t
Lengte : 30,31 (loa) 27,00 (ll) x Breedte : 7,60 x Holte : 4,25 x Diepgang : 3,47 meter
Machine : 4 t.e.w. 6 cil., K.H.Deutz (nr. 2826591-545)
Type : RBV6M545
Vermogen :1000 bhp @ 360 omw./min.
Snelheid : 13 knopen
Bollard pull : 17 ton
1 schroef

Verloop:

juli 1961 : tewaterlating
29 augustus 1961 - 27 juni 1974 : "Adrianus Letzer" / Remorquage A. Letzer S.A., Antwerpen, België
27 juni 1974 - 26 augustus 1996 : "Adrianus Letzer" / Unie van Redding en Sleepdienst N.V. - U.R.S., Antwerpen, België
26 augustus 1996 - 07 april 1997 : "Veka 97" / Veka Scheepvaart & Handelsonderneming B.V., Werkendam, Nederland
07 april 1997 - 17 april 2000 : "Adio" / A. de Groot & Zoon, Werkendam, Nederland
17 april 2000 : gesloopt bij Auto- en Scheepssloperij G.J. Teffers, Haarlem, Nederland

met vriendelijke groet,
Robert


leonieuwpoort
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 okt 2012 17.20 22:14
Locatie: Hoek van Holland

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door leonieuwpoort » 05 dec 2017 17.20 14:57

Dominique Gerling

Groeten uit Hoek van Holland
Bijlagen
Dominique Gerling 1954.jpg
Dominique Gerling 1954.jpg (69.2 KiB) 200 keer bekeken

Ben
Berichten: 10373
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Ben » 11 dec 2017 17.20 00:22

jean marie gerling 1960 in antwerpen 1963 04.jpg
jean marie gerling 1960 in antwerpen 1963 04.jpg (107.03 KiB) 125 keer bekeken

Robert Delhaye
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 jul 2011 17.20 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye » 11 dec 2017 17.20 01:20

Op bovenstaande foto van de "Jean Marie Gerling" zien we de Scheldekaaien nog in vol bedrijf. Bovenop waar de toeschouwers staan is het Zuiderterras. Vroeger een trekpleister, samen met het Noorderterras om naar de zeeschepen uit al dan niet vreemde, landen te gaan kijken.
En natuurlijk de toren (er zijn er eigenlijk twee, maar door geldgebrek is er eentje nooit afgebouwd) van de O.L.V. Kathedraal, waar binnenkort het hoofdorgel (eind 19e eeuw gebouwd door de Brusselse orgelbouwer Pierre Schyven, en met 90 registers en 5777 pijpen het grootste van België) na een twee-jarige restauratie weer zal klinken als voorheen. Voor de orgel-kenners onder ons, het orgel is te vergelijken met een (Frans) Cavaillé-Coll orgel. De Antwerpse kathedraal heeft overigens nog een tweede orgel; het in het transept (zijbeuk) geplaatste Metzler orgel (in 1993 gebouwd door de Zwitserse firma Metzler, en met 45 registers en 3322 pijpen) is sterk barok geïntoneerd.
Aan deze kade bevindt zich nu de terminal, of beter, aanlegplaats, voor cruiseschepen en riviercruiseschepen.

De "JEAN MARIE GERLING"

Bouwjaar : 1960
Tewaterlating : 16 mei 1960
Bouwwerf : F. Schichau A.G., Bremerhaven, Duitsland (bouwnummer: 1702)
BRT : 161 t
Lengte : 29,60 (ll 27,85) m
Breedte : 7,65 m
Holte : 3,66 m
Diepgang : 3,12 m
Machine : 1 x Klöckner-Humboldt-Deutz, 4 t.e.w., 8 cil.
Type machine : RBV8M545
Vermogen : 1250 as-pk @ 380 rpm
Bollard-pull : 19 ton
Snelheid : 13 knopen
1 schroef

Verloop:

Augustus 1960 - 27 juni 1974 : "Jean-Marie Gerling" / S.A. de Remorquage à Hélice - SARH, Antwerpen, België
27 juni 1974 - 23 oktober 1992 : "Jean-Marie Gerling" / Unie van Redding en Sleepdienst - URS, Antwerpen, België
23 oktober 1992 : verkocht aan Treffers B.V., Auto- en Scheepssloperij, Haarlem, Nederland / "Arie"
1994 : afgebroken.

met vriendelijke groet,
Robert

leonieuwpoort
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 okt 2012 17.20 22:14
Locatie: Hoek van Holland

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door leonieuwpoort » 11 dec 2017 17.20 10:28

Beste Ben ,

Ik heb haar een kleurtje gegeven.

Groetjes , Leo
Bijlagen
Jean Marie Gerling 1960  (2).jpg
Jean Marie Gerling 1960 (2).jpg (166.67 KiB) 93 keer bekeken

Robert Delhaye
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 jul 2011 17.20 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye » 11 dec 2017 17.20 13:53

Dag Leo,

Niet alleen een kleurtje, maar de oorspronkelijke voormast is op deze foto ook verwijderd. Er is een moderne mast met signalisatie geplaatst op de brug. Interessante foto.

met vriendelijke groet,
Robert

leonieuwpoort
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 okt 2012 17.20 22:14
Locatie: Hoek van Holland

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door leonieuwpoort » 11 dec 2017 17.20 14:35

Beste Robert ,

Dit is mijn favoriete bootje.

Hier heb ik nog mee gewerkt bij het wrak van de Aydin in het nauw van Bath.
en de aanleg van de Scheldetunnel in Antwerpen.

Groetjes uit Hoek van Holland , Leo
Bijlagen
Scaldis  1955      (1).jpg
Scaldis 1955 (1).jpg (49.85 KiB) 55 keer bekeken

Jan van der Doe
Berichten: 6231
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Jan van der Doe » 11 dec 2017 17.20 14:39

De boot sleepte ons, de bok "Arend" van Vlissingen naar Oostende voor een berging.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Robert Delhaye
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 jul 2011 17.20 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye » 11 dec 2017 17.20 16:27

Dat de stationsdienst (in dit geval de "Scaldis" te Vlissingen) niet altijd zonder gevaar is blijkt bij pogingen om de Liberiaanse tanker "AELLO" (1957 - 20.797 Brt) vlot te trekken. Nabij Liefkenshoek gaat op zondag 19 februari 1969 de "Scaldis" (1955 - 2400 ipk) om.
Hierbij komt een tweetal bemanningsleden om het leven. Met behulp van drijvende bokken wordt de "Scaldis" een paar dagen later gelicht.

Tijdens het manoeuvreren van enkele sleepboten om twee schepen, die ter hoogte van Liefkenshoek zondagmorgen op de Schelde waren gestrand, weer vlot te krijgen, is een dezer sleepboten, de "Scaldis", die in 1955 in Bremerhaven was gebouwd, gekanteld en vrijwel onmiddellijk gezonken.
Van de 14 bemanningsleden konden er twaalf worden gered. De overige twee worden vermist.
Zondagmorgen liep het Cubaanse vrachtschip "Rio Canao", 3000 ton, en de Liberiaanse tanker "Aello", 26.000 ton, aan de grond op de Schelde ter hoogte van Liefkenshoek. Dadelijk werden sleepboten van de Union de Remorquage et Sauvetage vanuit Antwerpen uitgezonden, om beide in moeilijkheden verkerende schepen weer vlot te krijgen.
Tijdens de operatie, het was toen 18.20 uur kwam de sleepboot "Scaldis" onverhoeds dwars over de stroom te liggen zodat hij kapseisde en vrijwel onmiddellijk zonk.
Aan boord van de "Scaldis" bevonden zich 14 bemanningsleden. Twaalf van hen konden zeer vlug, niettegenstaande de duisternis, door het personeel van andere sleepboten gered worden. Twee bleven er echter vermist, zodat men vreesde dat zij de kans niet meer zagen uit het schip te ontsnappen en verdronken. Het waren de 34-jarige J. Goegebuer uit Motsel en J. Deckmijn, ongeveer 50 jaar oud, uit Lier.

GEREDDEN VERZORGD
Nadat zij aan boord van een der sleepboten naar de Kruisschanssluis waren gebracht, werden de geredden aldaar in klaar staande ambulances naar het Stuyvenberggasthuis gevoerd. Drie van hen werden in het gasthuis opgenomen. Het waren Albert de Smet uit Antwerpen, die zeer verkleumd was, Willem Claes uit Achel (Limburg) en André Papa uit Zeebrugge. Deze laatsten werden opgenomen omdat ze hun woning niet meer konden bereiken. Negen bemanningsleden konden na verzorging huiswaarts keren.
Verschillende van de geredden hadden vanuit het gasthuis hun familie reeds opgebeld en kort daarop kwamen deze met auto's van familie of vrienden, reeds naar het gasthuis gereden. (maandag 20 februari 1961)

Woensdag 21 februari 1961:

De hoogzeesleper "Scaldis", die zondag bij het slepen van de Liberiaanse tanker "Aello" ter hoogte van de Belgische Sluis verging, zal waarschijnlijk heden nog volledig opgehaald kunnen worden en weggesleept. De "Scaldis" lag heden middag tussen twee pontons "Titan V" en "Salvor X" die verschillende stroppen onder het schip hadden gehaald op de kegelplaat. Twee schepen uit Rotterdam, de "Arend" en de "Condor" zijn onderweg om bij de bergingswerken behulpzaam te zijn.

Van de twee vermisten had men vanmiddag nog geen nieuws en het schijnt dan ook vast te staan dat beide mannen het schip niet tijdig hebben kunnen verlaten en verdronken zijn. Men hoopt minstens een van hen terug te vinden in de machinekamer of het binnenste van de "Scaldis". Het schip lag vanmorgen reeds voor de helft opgetrokken schuin boven het water tussen de twee omgevende bergingsboten in.

De "Scaldis", die een hoogzeesleper is en tot de sterkste hoogzeeschepen behoort, die op de Noordzee dienst doen werd in 1956 in de vaart gebracht. De boot heeft een brutotonnage van 401 ton en een nettotonnage van 69 ton. Men hoopt het schip, mits zware kosten, na het vlot te hebben gebracht, te herstellen en weer in de vaart te brengen.

Donderdag 22 februari 1961:

De zeesleepboot "Scaldis", die vorige zondag ter hoogte van Liefkenshoek op de Schelde gezonken is, kon woensdag met de hulp van twee vlottende kranen gelicht worden.

met vriendelijke groeten,
Robert

Robert Delhaye
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 jul 2011 17.20 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye » 11 dec 2017 17.20 16:54

1 maart 1968 :

In de dikke mist strandde op 29 februari 1968 het Oost-Duitse vrachtschip "Gera" (1960 - 6779 Brt) op de Nolleplaat. Kort na de stranding voeren een tweetal vaartuigen ter assistentie en berging uit. Ook de Belgische zeesleper "Scaldis" koos zee.
De "Scaldis" zag weliswaar kans de "Gera" vlot te brengen, maar moest daarvoor een hoge prijs betalen.

Kort na het vlot brengen van de vrachtvaarder liep de "Scaldis" zelf aan lager wal. Ook de "Gera" strandde opnieuw. Beide schepen zaten nu geboeid op het Nollestrand. Later, bij hoogwater, konden vijf slepers de "Gera" vlotbrengen, en het schip op de Rede van Vlissingen voor anker brengen.
Kort na het vlotbrengen van de "Greta" kon ook de "Scaldis" met de hulp van de sleper "Olivier Gerling", weer het ruime sop kiezen.

met vriendelijke groet,
Robert



Plaats reactie