U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Dank je wel Robert voor nog meer geschiedenis van het bedrijf.
Ik denk, dat ik nog wel oude brochures heb van die periode.
Ik zal eens zoeken.
Het grappige is dat de Belgen er toen zijn weg gegaan en later Smit in de havendienst kwam aan de westkust
van British Columbia met het zelfde idee.
Maar door overname is Smit gebleven in de havendienst, maar nu onder een andere naam.
Prettig weekeinde.
HG.
Jan.
Ik denk, dat ik nog wel oude brochures heb van die periode.
Ik zal eens zoeken.
Het grappige is dat de Belgen er toen zijn weg gegaan en later Smit in de havendienst kwam aan de westkust
van British Columbia met het zelfde idee.
Maar door overname is Smit gebleven in de havendienst, maar nu onder een andere naam.
Prettig weekeinde.
HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
De Geschiedenis van de Unie van Redding- en Sleepdienst N.V., Antwerpen, België
DE JAREN 1990 en 2000 (1) ---
In 1990 werden de Willem Muller firma's van Terneuzen bij de URS-groep gevoegd. Deze dochterfirma werd URS Nederland b.v. genoemd en voert sleepactiviteiten uit in de omgeving van Terneuzen. De voormalige Muller-vloot werd gemoderniseerd en bestond onder meer uit de sleepboten "Holland", "Anton V", "Walcheren", "Schouwenbank" en "Drado".
Enkele jaren later werd URS de belangrijkste aandeelhouder van Schelde Sleepvaartbedrijf n.v. Tegenwoordig worden de sleepactiviteiten in de Belgische havens uitgevoerd door het voormalige Schelde Sleepvaartbedrijf, dat nu een dochter-firma van de URS n.v. is, met de naam URS België n.v.
In 1994 verkocht de CMB-groep een groot deel van haar meerderheidsparticipatie in URS aan de Gevaert-groep. Gevaert op zijn beurt groepeerde zijn maritieme activiteiten in de holding Bofort n.v., later de grootste aandeelhouder van URS.
1999 was het jaar dat URS en Smit hun krachten bundelden voor de bergingsactiviteiten op de Schelde en de Noordzee. Hieruit ontstond de Smit Union Salvage n.v., later genaamd URS Salvage & Maritime Contracting n.v.
Tijdens datzelfde jaar groepeerden Smit en URS hun vloot, materiaal en kennis om activiteiten uit te voeren in de kustsleepvaart in Noord-West-Europa onder de naam Smit Union Coastal Towage n.v.
Gedurende het jaar 2000 verwierf URS de firma's Van den Akker Maritime Contractors b.v. uit Vlissingen en Diver Underwater Contractors uit Terneuzen.
Het bergingsvaartuig "Salvage Chief" werd omgebouwd tot diving support vessel en begon een nieuwe carrière onder de naam "Union Beaver". Samen met de "Deurloo" worden gespecialiseerde diensten aangeboden aan de scheepvaart, offshore en duikindustrie.
Juni 2003 bracht een aardverschuiving teweeg bij de eigenaars van de firma. Smit Internationale, maakte een strategische bocht van 180° en verwierf het volledige aandelenpakket van URS. Door deze beslissing werd de mogelijkheid om de activiteiten van beide firma's te combineren enorm vergroot.
Tegelijkertijd werd Smit Union Coastal n.v. herdoopt in URS Ocean Towage n.v. en groepeerde nu de kust- en hoge zeesleepvaart en de assistentie aan de offshore industrie. In 2000 beschikte URS Ocean Towage n.v. over 8 sleepboten, die volledig voldoen aan de meest strenge eisen van de klanten.
In 2004 verkocht Smit de helft van de URS-aandelen aan het Duitse Fairplay Towage GmbH.
Volgende keer: de jaren 2000 (2) ---
met vriendelijke groeten,
Robert
DE JAREN 1990 en 2000 (1) ---
In 1990 werden de Willem Muller firma's van Terneuzen bij de URS-groep gevoegd. Deze dochterfirma werd URS Nederland b.v. genoemd en voert sleepactiviteiten uit in de omgeving van Terneuzen. De voormalige Muller-vloot werd gemoderniseerd en bestond onder meer uit de sleepboten "Holland", "Anton V", "Walcheren", "Schouwenbank" en "Drado".
Enkele jaren later werd URS de belangrijkste aandeelhouder van Schelde Sleepvaartbedrijf n.v. Tegenwoordig worden de sleepactiviteiten in de Belgische havens uitgevoerd door het voormalige Schelde Sleepvaartbedrijf, dat nu een dochter-firma van de URS n.v. is, met de naam URS België n.v.
In 1994 verkocht de CMB-groep een groot deel van haar meerderheidsparticipatie in URS aan de Gevaert-groep. Gevaert op zijn beurt groepeerde zijn maritieme activiteiten in de holding Bofort n.v., later de grootste aandeelhouder van URS.
1999 was het jaar dat URS en Smit hun krachten bundelden voor de bergingsactiviteiten op de Schelde en de Noordzee. Hieruit ontstond de Smit Union Salvage n.v., later genaamd URS Salvage & Maritime Contracting n.v.
Tijdens datzelfde jaar groepeerden Smit en URS hun vloot, materiaal en kennis om activiteiten uit te voeren in de kustsleepvaart in Noord-West-Europa onder de naam Smit Union Coastal Towage n.v.
Gedurende het jaar 2000 verwierf URS de firma's Van den Akker Maritime Contractors b.v. uit Vlissingen en Diver Underwater Contractors uit Terneuzen.
Het bergingsvaartuig "Salvage Chief" werd omgebouwd tot diving support vessel en begon een nieuwe carrière onder de naam "Union Beaver". Samen met de "Deurloo" worden gespecialiseerde diensten aangeboden aan de scheepvaart, offshore en duikindustrie.
Juni 2003 bracht een aardverschuiving teweeg bij de eigenaars van de firma. Smit Internationale, maakte een strategische bocht van 180° en verwierf het volledige aandelenpakket van URS. Door deze beslissing werd de mogelijkheid om de activiteiten van beide firma's te combineren enorm vergroot.
Tegelijkertijd werd Smit Union Coastal n.v. herdoopt in URS Ocean Towage n.v. en groepeerde nu de kust- en hoge zeesleepvaart en de assistentie aan de offshore industrie. In 2000 beschikte URS Ocean Towage n.v. over 8 sleepboten, die volledig voldoen aan de meest strenge eisen van de klanten.
In 2004 verkocht Smit de helft van de URS-aandelen aan het Duitse Fairplay Towage GmbH.
Volgende keer: de jaren 2000 (2) ---
met vriendelijke groeten,
Robert
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Ik wacht op de volgende afleveringen Robert.
HG.
Jan.
HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Annick Gerling in april 1980 gespot in een sluis in/bij Antwerpen.
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
bootjes zou toch verliefd op worden
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Motorsleepboot "Annick Gerling".
Bouwjaar : 1961
Bouwwerf : J. Boel & Zonen, Temse, België
Bouwnummer : 1381
Brt : 136 t
L.O.A. (L.L.) x B.O.A x Holte x Diepgang : 30,31 (27,01) x 7,60 x 4,25 x 3,47 m
Maschine : K.H.D., 4 t.e.w., 6 cilinder
Type : SBV6M545
Vermogen : 1000 as-pk @ 360 omw./min.
Snelheid : 13 knoop
Bollard Pull : 16.5 t
1 schroef
Verloop:
april 1961 - 27 juni 1974 : "Annick Gerling" / S.A. de Remorquage à Hélice, SARH, Antwerpen, België
27 juni 1974 - 2000 : "Annick Gerling" / Unie van Redding en Sleepdienst, URS, Antwerpen, België
2000 : verkocht voor de sloop aan Treffers B.V., Auto- en Scheepssloperij, Haarlem, Nederland
Volgens een andere bron zou de "Annick Gerling" al in 1993 gesloopt zijn bij G.J. Treffers, Haarlem...
Wie weet meer?
met vriendelijke groet,
Robert
Bouwjaar : 1961
Bouwwerf : J. Boel & Zonen, Temse, België
Bouwnummer : 1381
Brt : 136 t
L.O.A. (L.L.) x B.O.A x Holte x Diepgang : 30,31 (27,01) x 7,60 x 4,25 x 3,47 m
Maschine : K.H.D., 4 t.e.w., 6 cilinder
Type : SBV6M545
Vermogen : 1000 as-pk @ 360 omw./min.
Snelheid : 13 knoop
Bollard Pull : 16.5 t
1 schroef
Verloop:
april 1961 - 27 juni 1974 : "Annick Gerling" / S.A. de Remorquage à Hélice, SARH, Antwerpen, België
27 juni 1974 - 2000 : "Annick Gerling" / Unie van Redding en Sleepdienst, URS, Antwerpen, België
2000 : verkocht voor de sloop aan Treffers B.V., Auto- en Scheepssloperij, Haarlem, Nederland
Volgens een andere bron zou de "Annick Gerling" al in 1993 gesloopt zijn bij G.J. Treffers, Haarlem...
Wie weet meer?
met vriendelijke groet,
Robert
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
LEOPOLD
Ex. LE BOXEUR
Geb. Cie.Gen. de Material Naval, La Rochelle/1944.
Brt. 413 ton.
Afm. 40,56x8,56x4,27 mtr.
Verm. 1000 PK.
Foto: eig.coll.
Info: Lekko
1932 naaar Polse Marine, herdoopt SMOK
1939 naar Duitse Marine, Herdoopt RIXHOFT
1945 gezonken bij Warnemunde.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
1922, 413 brt., 1000 ipk.
40,56 x 8,56 x 4,27 m.
Compagnie Générale de Matériel Naval, La Rochelle (b.2)
2 x triple 3 cil.
1922 LE BOXEUR, Marine Nationale (Fr.)
1926 LE BOXEUR, Ateliers & Chantiers Maritimes du Sud-Ouest, Bordeaux
1929 LE BOXEUR, Entreprise Générale de Travaux Maritimes, Bordeaux
1930 LEOPOLD, Sleepdienst Letzer, Antwerpen
1932 (12/10) PIAST, Poolse regering
1935 SMOK, Poolse marine
1939 (02/10) te Helu gezonken, door de Duitsers geborgen
1940 RIXHöFT, Deutsche Kriegsmarine, Marinearsenal Gotenhafen
1945 (02/03) nabij Warnemünde op een mijn gelopen en gezonken, wrak in vijftiger jaren opgeruimd.
Groet,
Jaap.
40,56 x 8,56 x 4,27 m.
Compagnie Générale de Matériel Naval, La Rochelle (b.2)
2 x triple 3 cil.
1922 LE BOXEUR, Marine Nationale (Fr.)
1926 LE BOXEUR, Ateliers & Chantiers Maritimes du Sud-Ouest, Bordeaux
1929 LE BOXEUR, Entreprise Générale de Travaux Maritimes, Bordeaux
1930 LEOPOLD, Sleepdienst Letzer, Antwerpen
1932 (12/10) PIAST, Poolse regering
1935 SMOK, Poolse marine
1939 (02/10) te Helu gezonken, door de Duitsers geborgen
1940 RIXHöFT, Deutsche Kriegsmarine, Marinearsenal Gotenhafen
1945 (02/03) nabij Warnemünde op een mijn gelopen en gezonken, wrak in vijftiger jaren opgeruimd.
Groet,
Jaap.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Dank je wel Jaap voor de aanvulling
HG
Jan.
HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst
Achter de Adrianus Letzer ligt de Dominique Gerling.