Sleepboot Pernis.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Plaats reactie
Pieter11
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2013 10:00

Sleepboot Pernis.

Bericht door Pieter11 »

Wie weet iets over de stoomsleepboot Pernis. Deze was bij de reconstructie van een pier op Jersey in 1927-1928.
Een bemanningslid was genaamd Cornelius van Ooststroom.
Vermoedelijk gebouwd rond 1901. Heeft ook gesleept voor Wijsmuller en Smit

Bvd

Pieter
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: sleepboot pernis

Bericht door Robert Delhaye »

Ik denk dat het om de Pernis (I) gaat, een stoomsleepboot gebouwd voor de havensleepdienst van L. Smit & Co. (vanaf 1903: N.V. L. Smit & Co's Sleepdienst).
De boot moet een tijdje in de wateren van het Kanaaleiland Jersey hebben rondgehangen, want de Pernis is daar in 1929 gestrand.

De gegevens waren als volgt:

Opgeleverd : april 1891, gebouwd door L. Smit & Zoon, Kinderdijk
Tonnage : 61 bruto, 38 netto
Lengte over alles : 24,70, lengte loodlijnen : 23,10, breedte : 5,34 , holte : 2,85, diepgang : 2,79
Stoommachine : 2 cilinder Compound, fabrikaat : Diepeveen, Lels & Smit, Kinderdijk
Vermogen : 250 ipk
In 1913 kreeg het schip een nieuwe stoommachine en ketels bij H.J. Koopman, Dordrecht
Verder verloop:
in 1927 verkocht aan J. Verheul, Rotterdam, naam : Pernis
in 1928 verkocht aan Nederlandsche Maatschappij voor Havenwerken, Amsterdam, naam : Pernis
Dat de Pernis bij de Maatschappij voor Havenwerken terecht kwam verklaart de aanwezigheid van de sleepboot bij de werkzamen op Jersey.
16 november 1929 : gestrand op West Park Beach, Jersey
of de Pernis daarna opnieuw in de vaart kwam weet ik niet, maar het schip werd in ieder geval in 1934 gesloopt.

Wellicht heeft iemand een foto? Ik heb er een, maar daar hangt een ijsploeg voor de sleepboot, en is het schip wat onduidelijk. Opvallend is de uiterst ingewikkelde tuigage aan de voormast, een extra ra en de schoorsteen met tal van katrollen.

ik hoop dat dit alvast iets oplevert,

met vriendelijke groeten,
Robert
Pieter11
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2013 10:00

Re: Sleepboot Pernis.

Bericht door Pieter11 »

Hartelijk dank,

Het is zo goed als zeker dat dit de gezochte boot is. Hij is gebruikt voor het uitbaggeren bij de Albert Pier. Dit was 1927 tot ongeveer juni 1928.

Pieter
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: sleepboot pernis

Bericht door Ben »

Robert Delhaye schreef:Ik denk dat het om de Pernis (I) gaat, een stoomsleepboot gebouwd voor de havensleepdienst van L. Smit & Co. (vanaf 1903: N.V. L. Smit & Co's Sleepdienst)........
Wellicht heeft iemand een foto? Ik heb er een, maar daar hangt een ijsploeg voor de sleepboot, en is het schip wat onduidelijk. Opvallend is de uiterst ingewikkelde tuigage aan de voormast, een extra ra en de schoorsteen met tal van katrollen.
Deze foto?
Pernis   (1).JPG
Pernis (1).JPG (40.26 KiB) 3813 keer bekeken
Pieter11
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2013 10:00

Re: Sleepboot Pernis.

Bericht door Pieter11 »

Deze foto heb ik ook in mijn bezit. Hier waren 4 bemanningsleden aan boord. Mijn grootvader was op Jersey wat zij noemde " Meester''. Op 6-6-1927 heeft de Pernis met de Utrecht van Wijsmuller bij de Wadden een berging gedaan. Op 20-06-1927 is hij met een sleep naar Las Palmas gegaan.
Pieter
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Sleepboot Pernis.

Bericht door Robert Delhaye »

@ Ben, ; ja dat is 'm. In het boek Smit 150 deel 2 staat nog een foto van de sleper, maar dan varend, echter weer met ijsploeg.

Ik vraag me trouwens af of de Pernis nadat ie een nieuwe machine en ketels kreeg ook meer pk's ontwikkelde, daarover kan ik niets terug vinden.

@ Pieter, ; dit moet 'm inderdaad zijn, kan niet anders.

Ik ben wat historische sites tegengekomen over Jersey en Saint-Helier, misschien is daar nog iets terug te vinden, of zelfs foto's waarop de Pernis ook staat. En ik moet eens in m'n stapels ferryboeken kijken bij de Channel Island Ferries, misschien staat de Pernis daar ook terloops op een foto...

met vriendelijke groet,

Robert.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Sleepboot Pernis.

Bericht door Robert Delhaye »

Overigens vrij merkwaardig gebied die Kanaaleilanden. Ik ben d'r eind jaren negentig eens op vakantie geweest. Op Guernsy, Jersey en toen Sark. Op Sark rijden geen auto's en betalen de mensen geen belasting, of althans, ze moeten een gedeelte van hun productie afstaan aan de Seigneur of Sark. Het is de laatste feodale staat ter wereld. Sark is een zelfstandig land, net al alle andere Kanaaleilanden. Het is onderverdeeld in drie groepen (groepjes): Baillywick of Jersey, Seigneurerie of Sark en Bailliewick of Guernsey (Guernsey en de overige Kanaaleilanden). Ieder van deze drie 'landen' heeft een eigen premier, op Jersey en Guernsey de Bailywick genaamd, op Sark de Seigneur. De eilanden behoren niet tot het Verenigd-Koninkrijk maar tot Groot-Brittannië, hetgeen op de drie verschillende paspoorten te zien is. Het grappige is dat de enige persoon die boven deze drie premiers staat de Koningin van Engeland en Groot-Brittannië is, Queen Elizabeth 2 dus... De Seigneur of Sark (waar maar weinig mensen wonen) staat dus exact gelijk in rang met bijvoorbeeld de premier van Australië of Canada, die eveneens de Britse koningin als staatshoofd kennen.
Een beetje zoals op een schip dus, een kapitein is een kapitein, of je nou op een zeilschip van veertig meter vaart, of op de Queen Mary 2...
Op Sark stak er tijdens mijn verblijf een storm op die zich veel heftiger ontwikkelde dan verwacht. Gevolg geen veerboot meer, en een paar dagen langer in het knusse hotelletje op Petit-Sark.
Overigens hebben de inwoners van de Kanaaleilanden een uiterst merkwaardige regeling met de EU. Alleen inwoners die ergens in de afgelopen vijf jaar in een EU-lidstaat hebben gewerkt, of ergens in de afgelopen vijf jaar in het Verenigd-Koninkrijk hebben gewoond, of waarvan één van de ouders in het Verenigd-Koninkrijk is geboren, mogen, indien ze naar een EU-lidstaat reizen, daar gebruik maken van EU-voorzieningen, zoals een uitkering aanvragen etc. Alle andere Kanaaleilanders kunnen dat niet. Wel mogen ze allemaal visum-vrij de Schengenzone en het Verenigd-Koninkrijk door. Het een en ander schijnt te maken te hebben met het feit dat de Kanaaleilanden vanwege hun gunstige belastingklimaat niets aan de EU bijdragen, overigens geen slecht idee.
met vriendelijke groet,
Robert
Pieter11
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2013 10:00

Re: Sleepboot Pernis.

Bericht door Pieter11 »

In vervolg om het verhaal nog complexer te maken is In Dordrecht de sleepboot Martina, gebouwd in 1922 gemeten en onder de naam Pernis verder gegaan . Hij heeft toen Het brandmerk 2104B Dord 1938 gekregen. Deze is toen uit de radar verdwenen maar had op zich de zelfde specificaties. Heb hier nog niets van terug kunnen vinden. Maar het kwam regelmatig voor dat boten dezelfde naam kregen, Om een voorbeeld te geven mijn grootvader had een sleepboot Hoop en mijn overgrootvader had een sleepboot met de zelfde naam. Beide zijn in 1927 verkocht. Die van mijn overgrootvader vaart nog steeds in Frankrijk en heeft enkel jaren geleden nog een nieuwe motor gekregen. Die van mijn grootvader is is naar Belgie verkocht. Dus als iemand wat van deze Pernis weet hoor ik het graag.

Pieter
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Sleepboot Pernis.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Pieter,

De gegevens van de eerste PERNIS heb je al.
Afbeelding
Deze foto komt van de historische vereniging West-Alblasserwaard en is gepubliceerd op fotobank. Collectie familie Smit / Erfgoedcentrum DIEP Dordrecht (copyright)

Die tweede PERNIS was wel een stukje kleiner en niet zeewaardig.
Gebouwd in 1922 bij De Hoop in Hardinxveld als MARTINA. 16,40 x 4,18 meter.
Op 8 dec 1938 omgedoopt in PERNIS en brandmerk 2104 B DORD 1938.

In 1940 liet L. Smit & Co weer een nieuwe, derde, PERNIS (2306389) bouwen bij Smit in Kinderdijk. Dat was een flinke dieselelectrische boot van 24,70 x 6,40 x 2,90 met 600 pk. Latere namen waren ALBLASSERDAM, DIKKY en DUCO 1. Deze boot is in 1995 gesloopt.

De vierde PERNIS van Smit werd in 1957 gebouwd en vaart nu onder de nam NEREUS.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Pieter11
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2013 10:00

Re: Sleepboot Pernis.

Bericht door Pieter11 »

Hierbij de meet gegevens van de Martina



Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Martina
Meetnummer: D5018N Meetnummer:D5018N District en volgnr.:Dordrecht 5018 Meetdatum:25 september 1933 Meetplaats:Dordrecht Eerste meting?:Onbekend
Naam schip Martina Opmerking bij naam schip:Naamsverandering 8 dec 1938.
Scheepstype: schroefsleepboot Materiaal:
staal Werf: De Hoop Plaats werf:
Hardinxveld Bouwjaar: 1922
Lengte: 16 m 40 cm Breedte: 4 m 18 cm Inzinking:
– Waterverplaatsing: 9,518 ton
Eigenaar: – Domicilie:
– Opmerking bij eigenaar:

Andere naam: Pernis
Naam: Pernis Jaar van ingang:
– Opmerking:

Andere eigenaar, naam is N.V. Scheepvaartmij. Martina
Naam:
N.V. Scheepvaartmij. Martina Domicilie:
– Jaar van inschrijving


– Opmerking:

Kadaster
Brandmerk: 2104 B Dord 1938 Opmerking:

Het verband tussen (en de chronologie van) meetdata en -plaatsen, meetnummers, meetgegevens, naamswijzigingen en eigendomswisselingen is niet altijd aan te geven.
Raadpleeg de originele registratie voor een interpretatie daarvan.

Pieter
Plaats reactie