Foto's van zeevaart sleepboten

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door joop 1 »

ze kunnen deze boot beter bruin schilderen is op zich een pracht boot als je die roest even wegdenkt
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Jan,

Ik ben een groot fan van S.K.L. motoren, die naar meer dan veertig landen werden geëxporteerd, van Rusland tot Viet-Nam, van China tot Cuba. Aan boord van grote D.D.R. zeeschepen deden de motoren vaak dienst als aggregaat, evenals in tienduizenden fabrieken. Ook Nederland kreeg z'n aandeel S.K.L. motoren, via de firma Brandt in Dordrecht. De fabriek in Magdeburg maakte overigens ook aanzienlijk grotere machines.
De NVD 48 serie is een geweldige machine. Leverbaar met of zonder turbo, en als 6 of 8 cilinder.
Aan boord van de sleepboot hierboven werden twee van deze machines met turbo (drukvulling) geplaatst. Het vermogen van 1320 pk wordt bij 428 omwentelingen per minuut geleverd. Uiteraard is een toerental van 428 niet te verenigen met een sleepboot, een duwboot of een vrachtschip. De grote Wolga-cruisers, gebouwd in de DDR en voorzien van deze SKL motoren hebben natuurlijk veel minder "vracht" en zijn meer op snelheid gericht (rond de 31 km/h), dus varen zonder reductiekast.
De sleepboot hierboven, geroest of niet, zal een schroeftoerental hebben dat past bij het slepen. Met het vermogensverlies door de keerkoppeling, zal dat ongeveer 5 of 10% zijn, dus een effectief vermogen van zeker 1260 pk per motor.
Zonder keerkoppeling varen heeft geen zin, dan zou het motortoerental gereduceerd worden tot ongeveer ergens tussen de 225 en 250 toeren per minuut, dan zou de machine te weinig vermogen leveren.

met vriendelijke groet,
Robert
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door Jan van der Doe »

Robet,
Hartelijk dank voor de uigebreide uitleg over de motoren
in de boot.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door Roy »

Hoe zit het nu met die S.K.L. motoren !.
Bestaan ze nog wel, of is ook S.K.L. door derden overgenomen ?.
Persoonlijk heb ik nooit met S.K.L. gevaren, maar ik heb er nooit iets negatiefs over gehoord. En doet Brand nog wel aan S.K.L. reparaties ?.
Veel vragen hè................... :| :wink:

m.v.g., Roy.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Roy,

Ja, ze bestaan nog. Zijn onderdeel van dezelfde groep als MTU en Detroit Diesel, ik geloof TOGNUM.
Bij SKL worden bepaalde MTU motoren gemaakt.
SKL heeft nog enkele modellen in het programma die op gas draaien, maar voornamelijk als stationaire machine, in fabrieken en zo. Dat deden ze vroeger ook al veel. Veel van de NVD 48 serie werd als aggregaat gebouwd. Maar evenveel voor in de scheepvaart, de NVD 48 veelal voor in riviercruiseschepen, duwboten en sleepboten. De kleinere NVD 36 serie kwam je over de hele communistische wereld tegen, in de DDR zelf vooral in de binnenschepen van de Deutsche Binnen Reederei uit Berlin-Ost.
Wat Brand doet weet ik niet. Maar er zijn best nog veel oude SKL's in omloop.
Rond 1995 kwam er een derde versie van de NVD 48 serie, met een hogere verdichting. Het vermogen was nu, voor de 8-cilinder turbo, geen 1320 pk meer, maar 1850 pk bij 428 omw./min.

met vriendeljke groet,
Robert
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door Roy »

Bedankt voor je uitleg Robert !.
Zo zijn we weer wat wijzer geworden.
Dat zoiets nog lukt bij een bijna 69 jarige........................... :roll: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door Geert D »

Jan van der Doe schreef: 26 nov 2017 17:29 Geert,.
de "Beatrix" en het zusterschip de "Margriet" maakte met een Wijsmuller bemanning een reis naar Indie met een bok, de "ValK'.
Onderweg in Wilemstad kwam er een boot bij, de "Soegio" van de B.P.M. en een droogdok (Juliana Dok). De bok werd in het dok geplaatst en via het Panama kanaal en Stille Oceaan werd er naar Soerbaja gevaren.
HG
Jan
Waar zijn deze twee boten gebouwd'
gr.geert
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door Jan Stolp »

De Beatrix is bouwnr.330 van Gebr.Bodewes in Martenshoek en de Margriet is nr 331 van dezelfde werf.
Groeten
Jan
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door Geert D »

Bedankt voor het antwoord
wat ik er van kon vinden was dat ze in beslag waren genomen op een werf "bij Delfzijl"
ik het boek er bij van niester en van sanders enz. en daar kwamen ze niet in voor ook niet bij apoll in appingedam
van daar mijn vraag
gr.geert
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's van zeevaart sleepboten

Bericht door k-k »

https://www.royalbodewes.com/nl/photo_re ... alItem=373

Misschien al gevonden Geert. Nog een stukje historie. Gr. Klaas.
Plaats reactie