Pagina 98 van 98

Re: Welke sleepboot is dit?

Geplaatst: 10 jul 2017 17.20 18:26
door Evert Sikkema
Op ten Noort met Australische sleepboot.jpg
Op ten Noort met Australische sleepboot.jpg (102.24 KiB) 437 keer bekeken
Bedankt, Jan, maar vermoedelijk heeft Gert het bij het goede eind, want nu de naam genoemd is en ik de foto uitvergroot is mijns inziens de naam Coringa te lezen.
Gert ook bedankt.

groeten
Evert Sikkema

Re: Welke sleepboot is dit?

Geplaatst: 10 jul 2017 17.20 20:27
door Gert Schouwstra
Wat mij dus nog een beetje doet twijfelen is dat volgens mij de Coringa niet in Nederlands Indië actief was, maar op de Brisbane River was gestationeerd. De foto lijkt wel op de Brisbane River gemaakt te zijn, maar is de Op ten Noord daar dan ooit geweest?

Re: Welke sleepboot is dit?

Geplaatst: 10 jul 2017 17.20 20:49
door Evert Sikkema
Het is niet zo duidelijk te zien, Gert, maar volgens mij hangt in het topje van de voormast van de Op ten Noort de Australische vlag, zou ook de vlag van Nieuw Zeeland kunnen zijn. Ik zal de boeken van Lucas Lindeboom er nog even op na slaan.

Groeten
Evert Sikkema

Re: Welke sleepboot is dit?

Geplaatst: 10 jul 2017 17.20 21:10
door Jan van der Doe
Ik heb nog eens in "The Denny List" gekeken maar daar staat ook niets over de boot.

Afbeelding

Zal eens zoeken in het boek "Australia's Tugboat Heritage".

HG
Jan

Re: Welke sleepboot is dit?

Geplaatst: 10 jul 2017 17.20 21:15
door Evert Sikkema
Queensland.jpg
Queensland.jpg (69.91 KiB) 416 keer bekeken
Gevonden in de bibliotheek van Queensland.

groeten
Evert Sikkema

Re: Welke sleepboot is dit?

Geplaatst: 11 aug 2017 17.20 10:02
door peelander
Te laat terug van een wandeling door Maassluis om de naam van deze sleper te kunnen lezen
18 07 2017 maassluis (122).JPG
18 07 2017 maassluis (122).JPG (263.42 KiB) 174 keer bekeken
Maar hierkomt vast een andtwoord op :)
groeten
Jan van der Pluijm

Re: Welke sleepboot is dit?

Geplaatst: 11 aug 2017 17.20 12:16
door joop 1
buizerd

Re: Welke sleepboot is dit?

Geplaatst: 11 aug 2017 17.20 12:16
door joop 1
buizerd

Re: Welke sleepboot is dit?

Geplaatst: 11 aug 2017 17.20 17:47
door peelander
Bedankt Joop
groeten
Jan van der Pluijm

Re: Welke sleepboot is dit?

Geplaatst: 16 aug 2017 17.20 19:39
door Gert Schouwstra
Van Dop Huisman van het Mechanisch Erfgoed centrum kreeg ik de volgende vraag:
MECmuseum schreef:
04 aug 2017 17.20 11:10
Mechanisch Erfgoed Centrum Dronten (MEC Dronten) is een centrum waar oude technieken worden behouden en getoond.
Waaronder een polderpijlvlet uit 1888, een voormalig stoomscheepje. (een foto plaatsen we zodra we weten hoe dat moet) :?: :-D
Deze stoomsleepvlet is volgens de oude eigenaar gebruikt bij de inpoldering van de Noord Oost Polder (NOP) en Oostelijk Flevoland. Vanaf circa 1940 door de voormalige Rijksdienst ingezet bij landmetingen ( dieptes, hoogtes) om van tevoren te beslissen waar dorpen,steden, bossen en water zou komen na de definitieve drooglegging van de provincie Flevoland. Dit werd gedaan door middel van een vlastouw met knopen om de 25 centimeter en een lood aan de onderkant, het lood was waarschijnlijk een oude kanonskogel met een gat erin, er werd in rasters gevaren in het droog te leggen gebied ( het lood is nog aan boord)

Na de inpoldering is deze sleepvlet verkocht om later in de omgeving van Amsterdam weer op te duiken, hij heeft bij de MDSM werf boten het dok in geduwd.
In de wintermaanden werd hij gebruikt om de grachten ijsvrij te houden, de boot is weer verkocht aan een Amsterdammer en heeft als priveboot en rondvaartboot in de grachten gevaren. Er is in die 40er jaren een bombestendige Lister JP 4 motor ingebouwd met een riem aangedreven Stork waterpomp voor de beunkoeling, een imitatie nagebouwde italiaanse Brevo open keerkoppeling, dikke schroefas 55 mm, 2 dieselolie vaten van elk 200 liter en een handslinger gevoede dagtank van ca. 40 liter met een pijlglas om verbruik te kunnen monitoren en af te rekenen met de klant. Het geheel heeft een kruissnelheid van 10 km per uur met een maximum van ca. 15 km per uur (de hekgolf is dan bijna een meter), hij heeft gigantisch veel koppel. De lengte van deze sleepboot is 9 meter en 63,5 cm, de breedte is 2 meter en 68,2 cm met een geklonken rondspant. In 2008 is deze vlet (inmiddels met opbouw) verkocht door Simon Moos uit Amsterdam en verkocht aan Karel en Annie Drijvende aan het woonhavenpad te Lelystad. Deze hebben het scheepje later aan ons (MEC Dronten) geschonken.

Van Lelystad naar Dronten was een mooi avontuur, varende op 3 cilinders, een olie zwetende motor, een gonzende lekkende schroefas en lekkage van dunne delen (oude reparaties en water van boven de waterlijn) de aanlegsteiger van teak moest ook maar mee als sleep! :-D, daar hebben we later een mooie tafel van gemaakt voor in het musem.
In het najaar van 2016 door MEC terug in originele staat als diesel sleepvlet gebracht, opgeknapt, technisch weer in orde gemaakt en in het voorjaar van 2017 weer vaarklaar gemaakt.

We hopen door middel van dit artikel de verdere historie van dit scheepje terug te vinden en originele foto's zou helemaal geweldig zijn!

Uiteraard hopen wij op deze manier ook kennis te maken met andere eigenaren van klassieke scheepjes om kennis en eventueel onderdelen uit te wisselen.
Info: www.mecmuseum.nl of Dop Huisman 0610056112
Vervolgens heb ik even contact met Dop gehad. Het bouwjaar is niet zeker en komt uit overlevering. Alle brand- en ijkmerken zijn onvindbaar, maar het is een ijzeren casco en talloze malen verdubbeld met stalen plaatjes, zoals ook te zien op de 2e foto. De overgang van ijzer naar staal voor kleine scheepjes was rond 1900, dus 1888 zou best kunnen.
Vraag is dus wie deze vlet herkent?