Welke sleepboot is dit?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Kor Heidinga
Berichten: 334
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:51
Locatie: Raalte

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Kor Heidinga »

Jan,

Ik heb haar in september 2009 ook in Antwerpen gezien. Ik heb als aantekeningen ex Alba, Akka, Jessie.

groeten van Kor
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Kapitein Rob »

Nog wat aanvullende info voor de door Jan geplaatste "Zenith".

Gebouwd in 1964 bij Aalborg Scheepswerf A/S te Aalborg, Denemarken. Bouwnr. 156
L x B x D = 15, 56 x 5,05 x 2,69 m. 42 brt.
1 schroef: 1 x dieselmotor van B & W Alpha (type 405VO) 350 ipk.

1964: "Alba", Aalborg Havnevaesen, Aalborg, Denemarken.
1989: "Jessie", Grenå Havnevaesen, Grenå, Denemarken.
2001: "Spes Mea", W.R.W. Robb, Rye (Sussex), Groot Brittanië.
2007: "Zenith", M/T Towing & Workboat Services, Antwerpen, België.
2011: Nog steeds in de vaart.
bugsier 5

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door bugsier 5 »

Jan Kroes schreef:Weet iemand welke sleepboot dit is geweest? Zou Ebro kunnen zijn. Was in 1981.

Afbeelding
dit is de Hudson van smit , als ijsfabriek in stellendam. :wink:
bugsier 5

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door bugsier 5 »

hans materman schreef:Afbeelding
Afbeelding
Kent iemand de sleper waarvan dit een model van is ?
Of er op lijkt ?
Volgens mij ontbreekt er een mast .

Mvg Hans
:D dit model lijkt echt als twee druppels water op mijn sleepboot , de Bugsier 5 uit 1887!!!met 2 cilinder compound machine van 70ipk. :D
ik heb twee foto,s als stomer, en de blauwdruk!!!,, precies gelijk!!! dit scheepje is in 1887 gebouwd in hamburg als germania, later Wilhelm august, in 1915 Als Bugsier 5 (1)..
ik heb het scheepje in verwaarloosde staat gekocht in 1994 als Tummler,(door bugsier in 1973 zo genoemt omdat er een zwaardere bugsier 5 voor in de plaats kwam.)

is dit model te koop? :roll:
zo ja graag een pb!, bellen mag ook, 0654277713!!!
zeer geinteresseerd!!
Riccardo
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 dec 2008 14:53

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Riccardo »

na wat oude foto,s van het eemskanaal tehebben bekeken vondt ik deze schuit. het is geen sleepboot,
maar ik weet ook niet wat het wel is, lijkt me nog niet afgebouwd, enigste wat ik weet dat dit op het eemskanaal is geweest
aangezien de mensen veel kennis hebben over schepen. ben ik heel benieuwd, welk schip en wat voor schip dit is
bron groninger archieven.
Afbeelding
Contessa
Berichten: 284
Lid geworden op: 10 dec 2009 12:41

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Contessa »

Komend door Rotterdam trof ik op 15 juni 2011 deze voormalige "Piet Smit" boot aan.
Heeft iemand een idee welke dat is geweest en wat de eventuele plannen zijn?

Afbeelding

Afbeelding
vr.gr. Contessa

Gezien vanaf de Dancing Queen

Afbeelding
averheijden

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door averheijden »

L.S.
Ik kreeg het volgende verzoek van Dhr Jan WEEDA, gepensioneerd medewerker van Thomassen motoren, de Steeg Holland

Hallo Alfons,
Ik heb nog een verzoek. Momenteel ben ik bezig om gegevens van alle Thomassen motoren, die in schepen gebruikt zijn te verzamelen. Nu kom ik in ons archief 2 foto's tegen van de sleepboot Zeemeeuw. Ik kan verder in ons archief niet vinden welke motor daarin is gebouwd en op de databank van de Belangenvereniging Binnenvaart is ook niets over deze boot vinden. Is het mogelijk dat je weer eens een oproep op jullie site plaatst? De foto's zijn genomen in de periode 1949-1952 en vermoedelijk in Maasbracht. Wat ik weten wil is wanneer dit schip gebouwd is en of het al gesloopt is. Daarnaast of iemand kan zeggen of er inderdaad een Thomassen motor in heeft gezeten. Er staat achterop de foto het type 3VO van 150 pk,maar dat klopt volgens onze gegevens niet helemaal. Tenzij deze boot later ook Lean II en Joma genoemd is, want dan heb ik de gegevens wel.

Jan Weeda


Wie weet hier meer gegevens van?
Er waren ook een paar plaatjes bij
Afbeelding
Afbeelding

Dank bij voorbaat
alfons
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Wrijfhout »

Die stoomsleper zou de Zeemeeuw van Noels uit Hansweert kunnen zijn. Mijn registers schieten te kort voor de andere Zeemeeuw, nu maar wachten tot de encyclopedie van Ger opengaat...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door *Waterman* »

In de eerste foto herken ik duidelijk de LEAN II, de latere JOMA. Bij de aankoop van de JOMA (ca. 1956) door Familie Durinck te Dordrecht stond er nog een Thomassen in die kort na aankoop is vervangen door een 6 cyl. Stork-Ricardo (282 pk).

uit IVR-1956
Afbeelding

*Waterman*
Contessa
Berichten: 284
Lid geworden op: 10 dec 2009 12:41

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Contessa »

averheijden schreef:L.S.
Ik kreeg het volgende verzoek van Dhr Jan WEEDA, gepensioneerd medewerker van Thomassen motoren, de Steeg Holland

Hallo Alfons,
Ik heb nog een verzoek. Momenteel ben ik bezig om gegevens van alle Thomassen motoren, die in schepen gebruikt zijn te verzamelen. Nu kom ik in ons archief 2 foto's tegen van de sleepboot Zeemeeuw. Ik kan verder in ons archief niet vinden welke motor daarin is gebouwd en op de databank van de Belangenvereniging Binnenvaart is ook niets over deze boot vinden. Is het mogelijk dat je weer eens een oproep op jullie site plaatst? De foto's zijn genomen in de periode 1949-1952 en vermoedelijk in Maasbracht. Wat ik weten wil is wanneer dit schip gebouwd is en of het al gesloopt is. Daarnaast of iemand kan zeggen of er inderdaad een Thomassen motor in heeft gezeten. Er staat achterop de foto het type 3VO van 150 pk,maar dat klopt volgens onze gegevens niet helemaal. Tenzij deze boot later ook Lean II en Joma genoemd is, want dan heb ik de gegevens wel.

Jan Weeda


Wie weet hier meer gegevens van?
Er waren ook een paar plaatjes bij
Afbeelding
Afbeelding

Dank bij voorbaat
alfons
Beste Alfons,

In de eerste boot herken ik ook duidelijk de Lean II (Van Riemsdijk), daarna Joma (Durinck).
Vervolgens Lucia 1 van Stuurman uit Nightevecht.
Daarna Denise van Leenmans( IVR 2306840) - behorend bij sleepschip Grejo.
Vervolgens Le Di (omgeving Echtenerbrug) en nu blijkbaar Zambezi.
In de Lucia 1 peride voorzien van een duwsteven en een verhoogde stuurhut.
Tijdens de Le Di periode is dat allemaal weer hersteld (zoveel mogelijk in oude staat).
In 2011 trof ik de boot nog aan in Echtenerbrug.
Kenmerkend voor deze boot - de schoorsteen - is tot op heden hetzelfde gebleven.
Wat mij wel wat bevreemd is dat ik de naam Zeemeeuw niet in verband kan brengen :?:
Wellicht dat iemand anders dat wel weer kan.
vr.gr. Contessa

Gezien vanaf de Dancing Queen

Afbeelding
Plaats reactie