Welke sleepboot is dit?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Roy »

Peilde ik toch mooi mis........................ :( :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Jan van der Doe »

Geeft niets Roy, ik heb ook de boeken over de Volharding en Piet Smit nagegepluisd.
Zelfs nog bij de Binnenvaart en sleepduwvaart gezocht.

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Ben »

amphora schreef: 01 feb 2016 20:25 Afbeelding
Gebouwd in 1963 bij scheepswerf van de Giessen te Hardinxveld-Giessendam. Gedoopt door Anton Geesink himself.
amphora schreef: 01 feb 2016 20:47 Hier gaan zij op transport naar Australie. De II is vergaan in Curacao na het werk in Down Under. Toen heette hij inmiddels Jukuri.......
Ik denk dat we het over dezelfde Jukuri hebben, wel met het Smit-Tak (?) embleem in de schoorsteen en had zij ook de naam Mayflower?


Mayflower  1971-1972 als Jukuri.JPG
Mayflower 1971-1972 als Jukuri.JPG (106.76 KiB) 1840 keer bekeken
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Jaap Bijl »

Ik vermoed, dat de ANTON GEESINK 1 en 2 alsmede de JUKURI (ex MAYFLOWER) op de werf van K.Damen te Hardinxveld-Giessendam zijn gebouwd.

Groet, Jaap.
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Geert D »

De 1 heeft na zijn avontuur in Austr.en Ierland ,ook nog gevaren in de Europoort bij adriaan volker.
Ik zat daar toen ook op een bootje en heb vaak gebuurd met de schipper van de 1 hij was ook aan boord in Austr/.Ierl.
Hij liet oa foto,'s zien dat ze met een heistelling onder weg waren naar een of ander eilandje een 30 mijl uit de kust.
Zijn maat zat boven op de stuurhut en dan was er achter uit alleen maar water , op het zeetje zag dan de poten van de heistelling weer opdagen.
Ook uit Ierland had hij leuke foto,s
gr.geert
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Gert Schouwstra »

Jaap de liggers geven voor de ANTON GEESINK 1 en de 2 aan dat ze bij Van der Giessen in Hardinxveld-Giessendam in 1966 zijn gebouwd.
In 1970 is nog een ANTON GEESINK 3 gebouwd en daar staat als werf K. Damen bij. Volgens mij gaat het om dezelfde werf aan de Nijverheidsstraat, die werd toch eind jaren 60 door Damen overgenomen? Ik vond nog een leuk stukje in "Schip en Werf".
Op 29 maart heeft de Nederlandse wereldkampioen judo, Anton Geesink, op de scheepswerf J. van der Giessen in Giessendam een naar hem genoemde sleepboot ge­doopt en te water gelaten. Met beheerste kracht wierp Geesink de fles champagne tegen de boeg van het voor het Maritiem en Scheepsbouwkundig Bureau RUWI in Sliedrecht bestemde schip. Het schip is te beschouwen als een „krachtpatser” onder de sleepboten; bij zijn betrekkelijk geringe afmetingen van 16,20 X 4,50 X 2,25 meter heeft het een 8-cil. 400 pk GM -'motor en een in een straalbuis draaiende schroef plus drie roeren. Het was een grote dag voor de kleine werf, die verleden jaar zijn eeuwfeest heeft gevierd en voor kapitein D. Nederveen van de Anton Geesink die zijn patroons het idee voor deze naamgeving aan de hand had gedaan. Bouwnummer 412 zal waarschijnlijk worden gevolgd door een zusterschip dat - indien deze daartoe toestemming geeft — de naam zal krijgen van Geesink’s Japanse tegenstander om de wereldtitel.
Die toestemming is er dus waarschijnlijk niet gekomen.

(Roy, ik heb de lengte aangepast, inderdaad een verschrijving)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Roy »

Ik denk dat voor de lengte maat toch een 1 hoort te staan..............
Foutje van "Schip & Werf" ?.

m.v.g., Roy
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Jaap Bijl »

In de aaneengesloten lijst bouwnummers v.d.Giessen worden deze boten niet genoemd.
Ik vermoed, dat Schip & Werf een foutje heeft gemaakt.
Groet, Jaap.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Jan Stolp »

In de Moorman van 67 staat bij scheepswerf J.van der Giessen in H.veld G.dam
Bouwnr 412 voor de Anton Geesink en bouw nr 413 voor de A Geessink II
Opdrachtgever Fa de Ruiter & v.d. Wiel sliedrecht

Groeten
Jan
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Ben »

Ben schreef: 20 okt 2017 18:24 .............Ik denk dat we het over dezelfde Jukuri hebben, wel met het Smit-Tak (?) embleem in de schoorsteen en had zij ook de naam Mayflower?
Bedankt voor jullie reacties, maar kan iemand ook iets zeggen over het embleem en of zij ook naam Mayflower heeft gevoerd?
Plaats reactie