Navigatieverlichting sleepboten.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Navigatieverlichting sleepboten.

Bericht door k-k »

Eef, Vroeger werd navigatieverlichting in Nederland door het KNMI gekeurd en gemerkt. Later is men overgegaan op serie(goed)keuringen en werden deze onder strenge voorwaarden uitbesteed. Voor zover ik weet kan en mag fabrikant DHR zelf keuren. Hoe het in andere landen geregeld is zou ik niet weten. Een beetje nautisch georiënteerd land had/heeft zijn eigen fabrikanten en keuringsinstanties. Op Duitse navigatielampen heb ik keuringsmerken gezien van het Deutsches Hydrografisches Institut. Gr. Klaas.
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

Re: Navigatieverlichting sleepboten.

Bericht door eefh »

Bedankt Klaas,
ik dacht dat de tekens op het glas mogelijk naar het schip konden herleiden,ik weet wel welke boot het is geweest,
maar ik was gewoon nieuwsgierig naar die tekens.
groeten
Eef
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: Navigatieverlichting sleepboten.

Bericht door Kapitein Rob »

Beter laat dan nooit! Mensen, heel veel dank voor de heldere uiteenzettingen. :D
Leoni
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 okt 2014 11:47

Re: Navigatieverlichting sleepboten.

Bericht door Leoni »

Ik denk mij te herinneren dat de drie heklichten achter op de duwboot voort kwam uit de verlichting welk
wij moesten voeren bij B&O met die duwkisten(landingsvaartuigen) we voeren eerst gewoon een heklicht+2 toplichten
dus gewoon de sleep verlichting en op een zeker moment moesten wij drie lichten op een rij voeren als heklicht.
Dit was in de jaren 50 maar welk jaar ik weet het niet meer er voer voor zover ik mij kan herinneren nog geen
duw vaart naar boven, maar ja mijn grijze massa enz,.
gr.L
Plaats reactie