P. Smit Jr. (de geelbanders).

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: P.Smit JR. (de geelbanders)

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Engeland

Engeland
Gebouwd in 1953 bij Scheepswerven v/h H.H. Bodewes, Millingen a/d Rijn. (Bouwnr. 475)
Brandmerk: 8702B. Rott. 1953 / IVR 23.08702
L x B x D = 25,30 x 6,30 x 2,19 m. 49 brt. 1 schroef.
1 x 4tew. 7 cilinder dieselmotor van Stork-Hesselman (nr. 6702). 490 ipk.

Gehermotoriseerd in 1971:
4tew. 8 cilinder dieselmotor van Stork-Werkspoor (type 6FBHD-240. 750 / nr. 70035). 600 ipk.
Gehermotoriseerd in 2001:
4tew. 6 cilinder dieselmotor van Stork-Wärtsilä (type 6FEHD-240 / nr. 13064). 900 ipk

1953: “Engeland”, N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h Piet Smit Jr., Rotterdam.
1971: “Engeland”, Smit-Spido B.V., Rotterdam.
1973: “Engeland, Vigilanter Holding B.V., Rotterdam.
1973: “Engeland”, Piet Smit Sleepdienst B.V., Rotterdam.
1975: “Engeland”, Smit-Vos B.V., Rotterdam.
1980: “Breezand”, (Charter) Bergings- en Transportbedrijf Van den Akker B.V., Vlissingen.
1982: “Breezand”, Bergings- en Transportbedrijf Van den Akker B.V., Vlissingen.
2001: “Breezand”, Van den Akker Maritime Contractors B.V., Vlissingen.
2001: “Echo”, L. Polderman Sleepdienst & Berging, Hansweert.
2005: “Echo”, J.P.R. Albrechts, Hansweert.
2006: “Echo , E. Polderman, Schore.
2008: “Echo”, Beheermaatschappij Bergingsbedrijf L. Polderman B.V., Hansweert.

Afbeelding

Afbeelding

info: L.Smith
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: P.Smit JR. (de geelbanders)

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Nederland

Nederland
Gebouwd in 1954 bij Scheepswerven v/h H.H. Bodewes, Millingen a/d Rijn. (Bouwnr. 480)
Brandmerk: 9001B. Rott. 1954 / IVR 23.09001.
L x B x D = 22,55 x 5,70 x 2,45 m. 26 brt. 1 schroef.
1 x 4tew. 8 cilinder dieselmotor van Stork-Ricardo (type R. 208 / nr. 6855). 564 ipk.

Afbeelding
Nederland

Gehermotoriseerd in 1979:
1 x 4tew. 12 cilinder dieselmotor van Mitsubishi (type 5 12 ATK / nr. 100090) 800 ipk.

1954: “Nederland”, N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h Piet Smit Jr., Rotterdam.
1971: “Nederland”, Smit-Spido N.V., Rotterdam.
1973: “Nederland”, Vigilanter Holding B.V., Rotterdam.
1973: “Nederland”, Piet Smit Sleepdienst B.V., Rotterdam.
1975: “Nederland”, Smit-Vos B.V., Rotterdam.
1977: “Nederland”, Smit-Vos-Zwaak Rivier & Duwvaart B.V., Rotterdam.
1978: “Docat 7”, Tracondor B.V. Dolderman, Dordrecht.
1978: “Charly”, Amsterdam Towing Company B.V., Amsterdam.
1982: “Charly”, Geschellschaft fur Schiffverwaltung AG., Zurich.
1983: “Charly”, Kerkhove Motoren Nederland B.V., Zwijndrecht.
1983: “Anita”, Firma A. Tuinman & Zoon Sleepbedrijf, Harlingen.

Afbeelding
Charly

Afbeelding
Anita

Foto: eigen collectie en L. Smith
info: L. Smith
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: P.Smit JR. (de geelbanders)

Bericht door Kapitein Rob »

Mooi overzich weer Jan. Ik vind dat Tuinman haar in goede conditie houdt. Niet zo'n raar hok erop
ter vervanging van de oude stuurhut. Deze mag best gezien worden.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Duitsland

Afbeelding

Duitsland
Gebouwd in 1955 bij Scheepswerven v/h H.H. Bodewes, Millingen a/d Rijn. (Bouwnr. 487)
Brandmerk: 9191B. Rott. 1955 / IVR 23.09191.
L x B x D = 22,94 x 5,70 x 2,45 m. 26 brt. 1 schroef.
2 x 4tew. 8 cilinder dieselmotoren van Stork-Ricardo (type R. 208 / nr. 6807). 564 ipk.

Gehermotoriseerd in 1979:
1 x 4tew. 12 cilinder dieselmotor van Mitsubishi (type 5 12-AMPTK / nr. 0093) 800 ipk.

1955: “Duitsland”, N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h Piet Smit Jr., Rotterdam.
1971: “Duitsland”, Smit-Spido N.V., Rotterdam.
1973: “Duitsland”, Vigilanter Holding B.V., Rotterdam.
1973: “Duitsland”, Piet Smit Sleepdienst B.V., Rotterdam.
1975: “Duitsland”, Smit-Vos B.V., Rotterdam.
1978: “Docat 8”, Tracondor B.V. Dolderman, Dordrecht.
1978: “Alpha”, Amsterdam Towing Company B.V., Amsterdam.
1982: “Alpha”, Geschellschaft fur Schiffverwaltung AG., Zurich.
1983: “Alpha, L. Polderman Sleepdienst & Berging, Hansweert.
2005: “Alpha”, E. Polderman, Schore.
2007: “Alpha”, Sleep- en Bergingsbedrijf FBT, Druten.

Afbeelding
Alpha

Afbeelding
Alpha

Afbeelding
en nog een keer in het ijs met de "Turkije"
RW

Info: L.Smith.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).

Bericht door Robert Delhaye »

Waar bleven enkele Piet Smit sleepboten?

De gemiddelde sleepboot kan zo'n veertig jaar oud worden, maar vele ooit in Nederland gebouwde boten worden stukken ouder. Vrijwel alle voor 1940 gebouwde sleepboten van Piet Smit zijn gesloopt, een enkele is nog in het recreatiecircuit te vinden, maar daar is de registratie een beetje beperkt, dus er is een beetje twijfel.

Uitzonderingen zijn uiteraard de in 1915 gebouwde 'Maashaven', alsmede de in 1916 tewatergelaten "België", later verbouwd tot "Spanje". De eerste werd uiterlijk in de oude luister hersteld, uiterlijk want er staat geen stoommachine meer in, maar een diesel. Het scheepje is eigendom van het Buitenmuseum te Rotterdam. De tweede vaart onder de naam "Lekstroom XV" voor Eerland Transport te Lekkerkerk.

Ook de "Finland" uit 1921 is nog in de vaart. Uit hetzelfde tijdperk is de "Regge" (1928) die na de oorlog als "Finland" voer. Deze vaart nog volop met als thuishaven Urk.

Van de na-oorlogse sleepboten zijn er behoorlijk wat over. Vrijwel alle boten uit de serie sterke eenheden die vanaf 1952 van de werf kwamen varen nog, zij het in enkele gevallen verbouwd tot duwboot.
De voormalige "Amerika", ooit het vlaggenschip van Piet Smit, is niet verbouwd. Gedurende jaren heeft ze als "Zeerob" voor verschillende eigenaren gevaren. Anno 2011 heet ze "Sandra F".
De als "Brazilië", "Chili" en "Australië" in de vijftiger jaren in dienst gestelde slepers varen alle bij de Gebr. Vos te Ammerzoden onder de naam "Maasstroom", respectievelijk voorzien van de nummers 7,8 en 9. Ze hebben duwstevens.

Op zijn minst enkele van de destijds 150 pk sterke 'vliegende schotels' kunnen nog varen. De voormalige "Krammer" is na haar tijd bij Piet Smit in dienst gekomen bij Rijkswaterstaat en flink verbouwd, en nog nauwlijks herkenbaar als een schip uit de 150-pk klasse. Nu heet ze "Assistent" en is in particulier bezit met als thuishaven Maassluis.
Een zusterschip lag in 2011 zonder naam aan de Coolhaven te Rotterdam. De particuliere eigenaren deden toen een restauratiepoging. Het vaartuig is nog in bijna oorspronkelijke staat, evenals een zusterschip in Engeland.
Een aantal schepen uit deze klasse ging zelfs na diverse bestemmingen op andere continenten. Soms werden ze als onder andere de "Cormorant" (ex "Dintel"), enkele jaren geleden nog door zeevarenden, die de vaartuigen herkenden, gefotografeerd. Of ze nu nog bestaan is niet zeker.

Van de andere series uit de jaren vijftig vaart er ook nog een aantal. De "Spitsbergen" doet nog onder haar eigen naam, maar met een nieuw stuurhuis, dienst voor Mammoet Maritime B.V. Dat geldt ook voor de "Groenland".
De "Duitsland" voer jaren als "Alpha" voor Polderman in Hansweert. Momenteel doet ze onder dezelfde naam dienst voor FBT te Druten.
Ook de "Noordpool" en de "Zuidpool" varen nog. De laatste werd in augustus 2011 gesignaliseerd in het Noordzeekanaal onder de naam "Hendrik Klaas", nu uitgerust met maar liefst 1200 pk! Het schip ziet er zeer verzorgd uit.

De Voith-Schneider boot "Azië ging in 1982 als "Gurnard" naar Southampton. Ze werd nog korte tijd door de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst gecharterd en was onder haar Engelse naam even in Maassluis te vinden. In 1985 verhuisde ze onder de naam "Wellington" naar Gibraltar. Daar kreeg ze na verloop van tijd machineproblemen. De Britten vonden haar het niet meer waard om een restauratiepoging te ondernemen, en het schip werd in 2005 aan de Portugese rederij Lutamar verkocht, die blijkbaar over vindingrijke technici beschikken, want het ziet ernaar uit dat ze weer gaat varen vanuit Lissabon en Sebutal, ditmaal onder de naam "Teimoso". Blijkbaar hangen de oude Nederlandse bordjes nog boven de deuren.

Uiteraard is de opsomming hierboven verre van volledig. Ook de "Italië" kan nog bestaan. In 1994 ging deze sleepboot op een ponton naar Hong Kong voor een rederij gevestigd op de Virgin Islands. Pogingen om met deze rederij in contact te komen leverden niets op. De "Italië" is dus voorlopig nog spoorloos.

met dank aan Nico J. Ouwehand en Nationaal Sleepvaart Museum, Maassluis

met vriendelijke groeten,
Robert
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).

Bericht door Robert Delhaye »

Wie was Piet Smit Jr. ?

Piet Smit Jr. leefde van 1848 tot 1913. Hij was een bijzondere man met een zakeninstinct, dat toendertijd uniek mocht worden genoemd. Hij was een telg uit de zeer uitgebreide familie Smit, die zich had gevestigd in de regio van Rotterdam en de Alblasserwaard. De familie, waar ook de latere concurrent Leen deel van uitmaakte, hield zich al vroeg bezig met o.a. de scheepsbouw. Piet Smit had daar zeker belangstelling voor. Hij verloor al op jonge leeftijd beide ouders. Op 20-jarige leeftijd, in 1868, maakte hij een studiereis naar de Verenigde Staten van Amerika. Dat beviel hem prima, zo goed zelfs dat hij in dat land wilde blijven, maar daar stak zijn oom Jan Smit Fzn. een stokje voor. Die hield gewoon Piet's toelage in en zo moest hij wel terug naar Nederland. Hij ging bij oom Jan in Slikkerveer wonen en verloofde zich niet lang daarna met diens jongste dochter Johanna. Hij werkte op de werf van zijn oom en bracht daar zijn in de V.S. opgedane kennis in de praktijk.
Het bleek dat hij in Amerika goed had opgelet, want hij verbeterde diverse technische processen en onderdelen van de scheepsbouw, zodat hij later als een der belangrijkste scheepsbouwers van Nederland werd gekwalificeerd.
In 1871 nam Piet Smit de in 1855 opgerichte werf van zijn oom Joost Pot over. Pot vertrok naar Vlaardingen en ging zich met de haringvisserij bezighouden. Piet liet diens huis in Slikkerveer opknappen, waarna hij er na zijn huwelijk met Johanna, dat op 26 september 1872 plaatsvond, in trok.

De persoonlijke tragiek waarmee Piet Smit Jr. vervolgens werd geconfronteerd heeft een grote invloed gehad op diens verdere levensloop. Het echtpaar Smit-Smit kreeg drie kinderen: Eva, Fop en Jan. De twee eerstgenoemden waren blind en Jan stierf op 11-jarige leeftijd. Het is daarom niet verwonderlijk dat Piet Smit Jr. een wat sombere man werd, die buiten zijn succesvolle zakenactiviteiten, veel heeft gedaan voor een betere behandeling voor mensen met oogziekten. Dat ligt min of meer voor de hand. Zijn liefhbberij was de paardensport, en ook daar boekte boekte hij successen.

Om zijn blik te verbreden reisde Piet Smit Jr. onder meer naar Egypte, Palestina en Italië. In dat laatste land voerde hij besprekingen over het beter bevaarbaar maken van de rivier de Po.
In 1880 verhuisde Piet Smit Jr. met zijn gezin naar Rotterdam. In Slikkerveer was er een paar keer bij hem ingebroken. Hij voelde zich daar niet meer veilig en kon daarnaast vanuit zijn huis zijn zakelijke connecties moeilijk onderhouden. In eerste instantie ging hij aan het zgn. Rijnspoor wonen, waar later het havenziekenhuis werd gebouwd.

De primaire interresses van Piet Smit Jr. lagen bij de scheepsbouw, maar daar kwam al snel de sleepvaart bij. Op 1 januari 1913 verkocht Piet Smit z'n bedrijf aan de heer D.G. van Beuningen. Dat was een enorme stap, Piet Smit Jr. was dan ook al 64 jaar oud, toen een behoorlijke leeftijd. Piet ging in Scheveningen wonen, te weten de villa 'Carmen Sylva'. Hij bereikte net niet de leeftijd van 65, want ruim een week voor zijn verjaardag, op 22 juli 1913 overleed hij in diezelfde villa.

met dank aan Nico J. Ouwehand en Nationaal Sleepvaart Museum, Maassluis

volgende keer : D.G. van Beuningen.

vriendelijke groeten,
Robert
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Azie

Azië
Gebouwd in 1961 bij Scheepswerven v/h H.H. Bodewes, Milling a/d Rijn (Bouwnr. 553)
Brandmerk: 11034Z. Rott. 1961 / IVR. 27.11034 / IMO 5032204.
L x B x D = 28,86 x 8,39 x 3,48 m. 161 brt. Voith-Schneider.
2 x 4tew. 8 cilinder dieselmotoren van Stork-Ricardo (type RHO.218 / Nr. 8256 & 8257). 1250 ipk.
In 1969 motorvermogen opgevoerd naar 1800 ipk.

Afbeelding
Aziebank

1961: “Azië”, N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h Piet Smit Jr., Rotterdam.
1971: “Azië”, Smit-Spido N.V., Rotterdam.
1973: “Azië”, Vigilanter Holding B.V., Rotterdam.
1973: “Azië”, Piet Smit Sleepdienst B.V., Rotterdam.
1973: “Aziëbank”, N.V. Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst, Rotterdam.
1982: “Gurnard”, Isle of Wight & South East RMSP Ltd. (Red Funnel), Southampton.
1985: “Wellington”, Alexandra Towing Company Ltd., Gibraltar.
1993: “Wellington”, Howard Smith UK Ltd., Gibraltar.
1998: “Wellington”, T.P. Towage Company Ltd., Gibraltar.
2005: “Teimoso”, Lutamar Prestação de Serviços a Navegação Lda., Setubal (Portugal)

Afbeelding
Gurnard

Afbeelding
Wellington

Afbeelding
Teimoso
Foto: Contessa

File: L.Smith.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).

Bericht door Kapitein Rob »

Roy schreef:Mare, heeft die "Nederland" niet eerst een Caterpillar gehad voordat die Mitsubischi erin kwam ?.
Ik bedoel, bij Dolderman haalde men uit deze slepers toch allemaal die Stork-Ricardo ten faveure van een Cat !?.

m.v.g., Roy
Ik heb deze vraag even doorgespeeld aan Jan Elswijk en het volgende antwoord gekregen.
De "Nederland", "Duitsland" en de "Ierland" zijn in IJmuiden verlost van hun Stork-Ricardo's en hebben
er een Mitsubishi voor in de plaats gekregen. Echter Elswijk heeft korte tijd ook de "Docat 5" (ex "Turkije")
in charter gehad onder de naam "Henriette". Deze is in 1978 voorzien van een 4t. 12 cilinder Caterpillar type D-398.
Je zat er dus niet ver naast Roy
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).

Bericht door Robert Delhaye »

Op 1 januari 1913 verkocht Piet Smit Jr. zijn bedrijven aan de heer D.G. van Beuningen.
Wie was van Beuningen?

Van Beuningen was een van de grote drijvende krachten achter de ontwikkeling van Rotterdam in de eerste helft van de 20e eeuw. Hij hield van Rotterdam, en de Rotterdammers van hem.
Hij maakt er zijn eigen bedrijven groot: de S.H.V. (Steenkolen Handels Vereeniging) voorop, met haar kranen, haar schepen, de machtige Rijnvloot. De werf van Piet Smit, de sleepdienst van Piet Smit, met de geelpijpers in de haven, later gemoderniseerd tot potige motorslepers. Daarnaast Spido, die het van kleine rondvaartscheepjes heeft gebracht tot schepen voor honderden passagiers. Daar stond van Beuningen allemaal acher, en evenzeer achter de trotse L. Smit & Co's Internationale sleepdienst met de beroemde slepers, in welke combinatie van Beuningen een deel had en waarin hij ten volle meeleefde.
Alles wat met varen of schepen te maken had bezat zijn hart. Zo bouwde hij de Maatschappij "Vrachtvaart" op met prachtige schepen, zo steunde hij, samen met anderen, de Holland Amerika Lijn in moeilijke en voorspoedige tijden, en had hij, merkwaardig genoeg, lange tijd plezier in een scheepssloperij, waarvoor hij de "objecten" soms zelf ging halen. Hij kon dan smakelijk vertellen over een "sloper" die hij met een zeesleper over moest brengen naar de Waterweg in onstuimige zee, waarbij hij regelmatig vroeg of hij het "wel halen zou".

Het bleef niet tot de scheepvaart beperkt. Daarvoor was Van Beuningen teveel een financier, industriëel en koopman. Hij participeerde in de Bank- en Scheepshypotheekbank en in twee grote beleggingsmaatschappijen die er wezen mochten. Hij deed mee in industriëen op allerlei terrein, maar eigenlijk was hij, in hart en nieren, een groot-koopman.

In de jaren dertig had hij zitting in de Kamer van Koophandel en beklede de post van Voorzitter der Commissie voor de scheepvaart, juist op het moment dat er ook in die tijden gevaar dreigde: de strijd tegen het Moerdijkkanaal, in de tijd na de Eerste Wereldoorlog werd haast een persoonlijke strijd gedurende vele jaren.

Van Beuningen heeft in moeilijke tijden moeten werken. De eerste grote oorlog, de eerste crisis van het begin der twintiger jaren, de grote wereldcrisis en toen scheepvaartmaatschappijen ten gronde gingen en hijzelf wel eens, verantwoordelijk voor het personeel en directie van zijn grote scheepswerf, de nachten, naar hij zelf zei, slapeloos doorbracht om te verzinnen hoe hij het bedrijf aan de gang kon houden en tenslotte het risico - in die allerslechtste tijd - op zich nam om een groot motorschip van bijzondere kwaliteit in opdracht te geven. Daaruit sprak zijn sociale gevoel, waarvan overigens ook allerlei regelingen in de S.H.V. getuigden.

Toen kwam de Tweede Wereldoorlog met de bezetting die voor van Beuningen in de laatste fase - zijn landgoed was uitgezocht als afwerpplaats voor wapen-droppings bestemd voor ondergrondse strijdkrachten - een levensgevaarlijke dreiging betekende.
Maar toen kwam de bevrijding en het herstel, hij was zeer gelukkig dat nog te mogen meemaken.

met dank aan meester K.P. van der Mandele

vriendelijke groet,

Robert
velasquez

Re: P. Smit Jr. (de geelbanders).

Bericht door velasquez »

Hr van Beuningen heeft ook het Feyenoord station laten bouwen.
Deze man wilde gezonde werknemers want die werkten beter enz., daardoor heeft een woning corporatie waar hij het meeste geld ik stak diverse woonwijken zoals vreewijk en sportdorp laten bouwen .

gr.BB
Plaats reactie