Recreatie slepers.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

LODEWICUS -safe and sound-

Bericht door Wrijfhout »

Op ons tochtje naar Dokkum zag ik vorige week tot mijn groot genoegen een voor mij bekende boot. Tientallen foto's heb ik er van, je zou haast zeggen van wieg tot ..... Maar dat gaat helemaal niet op want de hoog bejaarde heer Lodewicus is zijn leeftijd van 91 jaar niet aan te zien.
Ik had een poos geleden een advertentie voor deze boot gezien en wist dat hij te koop was. Nu is hij dus in Bartlehiem (bekend van de Elfstedentocht) terecht gekomen. Bij die werf ligt nooit 'rommel' maar alleen mooie en goed onderhouden schepen, dus ik denk dat Lodewicus de 100 op zijn slofjes zal halen en waarschijnlijk het leeftijdsrecord van Hendrikje van Andel-Schipper wel weet te evenaren.

Een paar foto's van toen naar nu. ..
De boot heeft ook nog Otto en Deo Volente II geheten. Wie heeft daar nog foto's van?

gr. Harry

Afbeelding
De Lodewicus onder stoom op de Zuidwillemsvaart. Toenmalige eigenaar was Gerard Tullemans uit Weert. Zijn vader, Harry Tullemans sr., had de boot in 1914 bij Huiskens en Van Dijk in Dordt laten bouwen. Dit ter vervanging van de sleepdienst met paarden.
Afbeelding
In 1954 liet Gerard Tullemans de Lodewicus tot motorsleepboot ombouwen en kwam er een 150 pk Industrie in te staan. Ik weet overigens niet of die er nog in staat?
Afbeelding
en zo fotografeerde ik de boot gisteren in Bartlehiem.
Afbeelding
hij mag er nog wezen, alleen... die duwsteven staat hem absoluut niet!
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
juhroen

Bericht door juhroen »

Ha hallo

Lodewicus is afgelopen voorjaar/zomer verkocht.
De industrie staat er nog degelijk in, ik zal eens vragen naar meer informatie bij de oude eigenaar.
oude eigenaar heeft nu de sleepboot En Avant 13
wouter

Bericht door wouter »

de Lodewicus heeft ons de laatste jaren een paar keer gesleept. Helaas is hij dit jaar verkocht, maar de industrie stond er vorig jaar nog in hoor. meer info is vast te verkrijgen bij de vorige eigenaar; Alex Goddijn uit Leimuiden.
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Sleepboot foto's

Bericht door brander »

INA. Loc: = s-Hertogenbosch.
Afbeelding
wout.bij

Re: Sleepboot foto's

Bericht door wout.bij »

deze lagen vorige week gebroederlijk naast elkaar in Leer van links naar rechts de Eems de Nova cura de Hoop en de Zwarte water
Afbeelding
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: Sleepboot foto's

Bericht door Kapitein Rob »

Heeft de "Hoop" een nieuwe (klassieke) stuurhut? Ik meen mij te herinneren dat er een witte (vermoedelijke stalen) hut op stond.
Of ik moet een andere sleepboot voor ogen hebben.
wout.bij

Re: Sleepboot foto's

Bericht door wout.bij »

de stuurhut van de Hoop heb ik in het voorjaar vervangen door een houten hut deze heb ik nagemaakt van deze oude foto waar zij voer onder de naam en avant 4, en aangezien de stalen hut bijna aan zijn eind was moest er toch wat aan gebeuren dus zodoende.

Afbeelding
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Gespot "algemeen".

Bericht door Binnenvaart »

Aagje-B , 14,10 x 3,50 x 1,35 , Bouwjaar 1920 , Werf Kroeze in Hoogezand ( Nederland ) , 1 x 2 cilinder Brons nr. 1290 vermogen 50 apk. = 37 kW. bij 340 r.p.m. , ex 2 x Maria , eigenaar R.P.R.Roelofs, Termunterzijl , ENI 2202330

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
wout.bij

Re: Gespot "algemeen".

Bericht door wout.bij »

leuk om te melden dat de brons van de aagje-b een de oudste motoren is van Nederland die nog steeds zijn werk doet (bj1920)
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Gespot "algemeen".

Bericht door Binnenvaart »

Arkona , 29,00 x 7,00 x , 110 ton , Bouwjaar 1977 , Werf Rosslauer Schiffswerft in Rosslau ( Duitsland ) , eigenaar Snijders , MMSI: 211205810 , Callsign: DBCY , IMO : 8646379

Foto's gemaakt door Fred Boogert in Rotterdam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie