Er zijn inmiddels al enige vragen gesteld over het wel en wee van Mammoet Transport.
Achter de schermen wordt er hard aan gewerkt om tot een juist totaal overzicht te komen.
Dat Mammoet ook anno nu telkens weer van zich laat spreken moge duidelijk zijn.
Op dit nieuwe topic kan alles wat Mammoet aangaat geplaatst worden.
Vult u dus naar hartelust aan................
m.v.g., Roy
Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden
Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden
Goed, nu dit nieuwe topic een doorslaand succes blijkt te zijn, de volgende vraag maar even..........
In die boeken van 150 jaar Smit & Co moet ook een vlootlijst staan van B.T.S., Lelystad.
Nu heb ik die boeken zelf niet meer, dus wie kan hier wat over vertellen !?.
m.v.g., Roy
In die boeken van 150 jaar Smit & Co moet ook een vlootlijst staan van B.T.S., Lelystad.
Nu heb ik die boeken zelf niet meer, dus wie kan hier wat over vertellen !?.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden
vanwege copy right kan ik natuurlijk niet de complete balzijden co-pieren, dus dan maar de namen van de schepen.
ORCA, ZEEWOLF,TYGERHAAI,ARGO,MEERVAL,NARWAL,OUDE WAAL 3,OOSTERDOK,MARGREET, REDDER,HAVIK,AMSTERDAM,GAZELLE,JUMBO,JACOMINA,SPITSBERGEN,GROENLAND,SCHERMER,WORMER,WIERINGER,PURMER,ZYPE,ZEEVANG,KAMEEL,CONDOR,OOSTERDOKSKADE,GELDERSCHEKADE,ARTRY,JOOP,EXCELSIOR 2,EXCELSIOR 4,OOSTERBURGGRACHT,TRUUS,ZWALUW,2814,426,7803,RUNNER,OME LOEKS.
Als ik de geschiedenis van de vaartuigen/boten bekijk, zijn de boten ondergebracht geweest bij verschillende eigenaars/rederijen, o.a de B.T.A. (Bergings-en Transport Maatschappij Amsterdam)
Al deze boten worden genoemd in het hoodstuk, Bergings-en Transport Maatschappij Scheffers BV (B.T.S.) Lelystad-Haven (1985-....)
Zephyrus
Foto: Leo Schuitemaker
ORCA, ZEEWOLF,TYGERHAAI,ARGO,MEERVAL,NARWAL,OUDE WAAL 3,OOSTERDOK,MARGREET, REDDER,HAVIK,AMSTERDAM,GAZELLE,JUMBO,JACOMINA,SPITSBERGEN,GROENLAND,SCHERMER,WORMER,WIERINGER,PURMER,ZYPE,ZEEVANG,KAMEEL,CONDOR,OOSTERDOKSKADE,GELDERSCHEKADE,ARTRY,JOOP,EXCELSIOR 2,EXCELSIOR 4,OOSTERBURGGRACHT,TRUUS,ZWALUW,2814,426,7803,RUNNER,OME LOEKS.
Als ik de geschiedenis van de vaartuigen/boten bekijk, zijn de boten ondergebracht geweest bij verschillende eigenaars/rederijen, o.a de B.T.A. (Bergings-en Transport Maatschappij Amsterdam)
Al deze boten worden genoemd in het hoodstuk, Bergings-en Transport Maatschappij Scheffers BV (B.T.S.) Lelystad-Haven (1985-....)
Zephyrus
Foto: Leo Schuitemaker
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden
Da's mooi Jan, zo hebben we tenminste een beginnetje.
Nu de namen even netjes op een rijtje waar ze vandaan komen. Dit moet gaan lukken !.
m.v.g., Roy
Nu de namen even netjes op een rijtje waar ze vandaan komen. Dit moet gaan lukken !.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
- Locatie: Rhenen - Holland
Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden
"Orca"
Gebouwd in 1924 bij een werf te Hamburg (onbekend)
L x B x d = 20,38 x 6,00 x 1,80 m. 10 ton.
2 tew 4 cilinder dieselmotor van Klockner-Humboldt Deutz. 240 ipk.
1924: "Monopol", Reichs Wasserstrassenamt, Minden.
1951: "Edward", A. van der Grijp, Sliedrecht.
19??: "Edward", Lasbedrijf J.C. Slob, Sliedrecht.
19??: "Edward", Y. Scheffer, Hellevoetsluis.
1977: "Edward", A.C. Slooten, Wormerveer
Doorverkocht en gehermotoriseerd: General Motors Corp. Detroit. 450 ipk.
1977: "Orca", Bergings- en Sleepdienst Scheffer B.V., Urk.
1985: "Orca", Bergings- en Transportmaatschappij Scheffer (BTS), Lelystad-Haven.
Gebouwd in 1924 bij een werf te Hamburg (onbekend)
L x B x d = 20,38 x 6,00 x 1,80 m. 10 ton.
2 tew 4 cilinder dieselmotor van Klockner-Humboldt Deutz. 240 ipk.
1924: "Monopol", Reichs Wasserstrassenamt, Minden.
1951: "Edward", A. van der Grijp, Sliedrecht.
19??: "Edward", Lasbedrijf J.C. Slob, Sliedrecht.
19??: "Edward", Y. Scheffer, Hellevoetsluis.
1977: "Edward", A.C. Slooten, Wormerveer
Doorverkocht en gehermotoriseerd: General Motors Corp. Detroit. 450 ipk.
1977: "Orca", Bergings- en Sleepdienst Scheffer B.V., Urk.
1985: "Orca", Bergings- en Transportmaatschappij Scheffer (BTS), Lelystad-Haven.
Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden
Da's eigenlijk best wel interessant Rob !.
De Y.Scheffer uit Hellevoetsluis zou best wel eens dezelfde Ynze Scheffer van Urk kunnen zijn. Per slot van rekening heette zijn vorige jacht ook "Hollands Diep"...........
Tot nog toe heb ik geen tijd gehad om hem op te bellen en ben dien ten gevolge niet verder gekomen dan de havenmeester van Urk. Maar goed, ook dit komt rond.
m.v.g., Roy
De Y.Scheffer uit Hellevoetsluis zou best wel eens dezelfde Ynze Scheffer van Urk kunnen zijn. Per slot van rekening heette zijn vorige jacht ook "Hollands Diep"...........
Tot nog toe heb ik geen tijd gehad om hem op te bellen en ben dien ten gevolge niet verder gekomen dan de havenmeester van Urk. Maar goed, ook dit komt rond.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
- Locatie: Rhenen - Holland
Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden
En in deze hebben ze het over een Scheffer uit Schiedam.
"Marco" / "Argo"
Gebouwd in 1954 bij Scheepswerf G. Bijslma & Zn., Wartena (Bouwnr. 493)
L x B x D = 17,32 x 4,55 x 2,28 m. 19 ton.1 schroef.
1954: 1 x 4tew 6 cilinder dieselmotor van Caterpillar Tractor Co. (nr. 3027) 170 ipk.
1962: 1 x 4tew 6 cilinder dieselmotor van Caterpillar Tractor Co. (nr. 508246) 240 ipk.
19??: 1 x 4tew 8 cilinder GM Detroit (nr. 8VA169846, type 8V-7083-7000) 249 ipk
1954: “Marco”, Sleepdienst Ardriaan Kooren, Rotterdam.
1983: “Marco”, L.J. van de Geer, Spijkenisse.
1983: “Argo”, Firma Y. Scheffer, Urk.
1985: “Argo”, Berging- en Transport Maatschappij Scheffer, Lelystad.
2002: “Argo”, Koninklijke Wagenborg B.V., Delfzijl.
2004: “Argo”, Berging- en Transport Maatschappij Scheffer, Schiedam.
2004: “Argo”, K.C. Vlig en A. Groen, Irnsum.
2006: “Argo”, Zijsling Schepen en Kranen B.V., Jutrijp.
"Marco" / "Argo"
Gebouwd in 1954 bij Scheepswerf G. Bijslma & Zn., Wartena (Bouwnr. 493)
L x B x D = 17,32 x 4,55 x 2,28 m. 19 ton.1 schroef.
1954: 1 x 4tew 6 cilinder dieselmotor van Caterpillar Tractor Co. (nr. 3027) 170 ipk.
1962: 1 x 4tew 6 cilinder dieselmotor van Caterpillar Tractor Co. (nr. 508246) 240 ipk.
19??: 1 x 4tew 8 cilinder GM Detroit (nr. 8VA169846, type 8V-7083-7000) 249 ipk
1954: “Marco”, Sleepdienst Ardriaan Kooren, Rotterdam.
1983: “Marco”, L.J. van de Geer, Spijkenisse.
1983: “Argo”, Firma Y. Scheffer, Urk.
1985: “Argo”, Berging- en Transport Maatschappij Scheffer, Lelystad.
2002: “Argo”, Koninklijke Wagenborg B.V., Delfzijl.
2004: “Argo”, Berging- en Transport Maatschappij Scheffer, Schiedam.
2004: “Argo”, K.C. Vlig en A. Groen, Irnsum.
2006: “Argo”, Zijsling Schepen en Kranen B.V., Jutrijp.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
- Locatie: Rhenen - Holland
Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden
“Narwal” / “Jacob Goedkoop” (25)
Gebouwd in 1962 bij Scheepswerf en Machinefabriek A. van Bennekum N.V., Sliedrecht (bouwnr. 42)
L x B x D = 19,82 x 5,41 x 2,50 m. 23,4 ton. 1 schroef.
1962: 2tew 6 cilinder dieselmotor van Bolnes (nr.2023, type 6L) 300 ipk.
1999: 4tew 8 cilinder dieselmotor van Caterpillar (nr.99U08457, type 3408 DITA) 420 ipk.
1962: “Jacob Goedkoop”, N.V., Reederij v/h Gebr. Goedkoop, Amsterdam.
(Brand:5899 B Amst 1962, IVR 20.05899)
1971: “Jacob Goedkoop”, Hijs- & Transport Mij. Goedkoop, Amsterdam.
1977: “Jacob Goedkoop”, Mammoet Goedkoop B.V. Hijs- en Transport Mij, Amsterdam.
1982: Na de fusie ingebracht bij Bergings- en Transport Maatschappij (BTA), Amsterdam.
1986: “Narwal”, Bergings- en Transportmij. Scheffer (BTS), Lelystad.
1988: “Chrisma B”, W. Bouwknegt, Maasbracht (verbouwd tot duwboot)
2000: “Flumar II”, Fikke Scheepvaartbedrijf" (M.P.L. Fikke), Raamsdonkveer.
2005: “Flumar II”, Sleep- en Bergingsbedrijf FBT, Druten.
“Meerval” / “Johannes Goedkoop” (26)
Gebouwd in 1962 bij Scheepswerf en Machinefabriek A. van Bennekum N.V., Sliedrecht (bouwnr. 43)
L x B x D = 19,82 x 5,41 x 2,50 m. 23,4 ton. 1 schroef.
1962: 2tew 6 cilinder dieselmotor van Bolnes (nr.2024, type 6L) 300 ipk.
1986: 4tew 12 cilinder dieselmotor van Cummins (nr. 33100743, type KTA-2300-M) 700 ipk.
1962: “Johannes Goedkoop”, N.V., Reederij v/h Gebr. Goedkoop, Amsterdam.
(Brand:5898 B Amst 1962, IVR 20.05898)
1971: “Johannes Goedkoop”, Hijs- & Transport Mij. Goedkoop, Amsterdam.
1977: “Johannes Goedkoop”, Mammoet Goedkoop B.V. Hijs- en Transport Mij, Amsterdam.
1982: Na de fusie ingebracht bij Bergings- en Transport Maatschappij (BTA), Amsterdam.
1986: “Meerval”, Bergings- en Transportmij. Scheffer (BTS), Lelystad.
2002: “Meerval”, Wagenborg Sleepdienst B.V., Delfzijl.
2006: “Jenny”, vof. Firma A. Tuinman & Zn. Sleepbedrijf, Harlingen.
Gebouwd in 1962 bij Scheepswerf en Machinefabriek A. van Bennekum N.V., Sliedrecht (bouwnr. 42)
L x B x D = 19,82 x 5,41 x 2,50 m. 23,4 ton. 1 schroef.
1962: 2tew 6 cilinder dieselmotor van Bolnes (nr.2023, type 6L) 300 ipk.
1999: 4tew 8 cilinder dieselmotor van Caterpillar (nr.99U08457, type 3408 DITA) 420 ipk.
1962: “Jacob Goedkoop”, N.V., Reederij v/h Gebr. Goedkoop, Amsterdam.
(Brand:5899 B Amst 1962, IVR 20.05899)
1971: “Jacob Goedkoop”, Hijs- & Transport Mij. Goedkoop, Amsterdam.
1977: “Jacob Goedkoop”, Mammoet Goedkoop B.V. Hijs- en Transport Mij, Amsterdam.
1982: Na de fusie ingebracht bij Bergings- en Transport Maatschappij (BTA), Amsterdam.
1986: “Narwal”, Bergings- en Transportmij. Scheffer (BTS), Lelystad.
1988: “Chrisma B”, W. Bouwknegt, Maasbracht (verbouwd tot duwboot)
2000: “Flumar II”, Fikke Scheepvaartbedrijf" (M.P.L. Fikke), Raamsdonkveer.
2005: “Flumar II”, Sleep- en Bergingsbedrijf FBT, Druten.
“Meerval” / “Johannes Goedkoop” (26)
Gebouwd in 1962 bij Scheepswerf en Machinefabriek A. van Bennekum N.V., Sliedrecht (bouwnr. 43)
L x B x D = 19,82 x 5,41 x 2,50 m. 23,4 ton. 1 schroef.
1962: 2tew 6 cilinder dieselmotor van Bolnes (nr.2024, type 6L) 300 ipk.
1986: 4tew 12 cilinder dieselmotor van Cummins (nr. 33100743, type KTA-2300-M) 700 ipk.
1962: “Johannes Goedkoop”, N.V., Reederij v/h Gebr. Goedkoop, Amsterdam.
(Brand:5898 B Amst 1962, IVR 20.05898)
1971: “Johannes Goedkoop”, Hijs- & Transport Mij. Goedkoop, Amsterdam.
1977: “Johannes Goedkoop”, Mammoet Goedkoop B.V. Hijs- en Transport Mij, Amsterdam.
1982: Na de fusie ingebracht bij Bergings- en Transport Maatschappij (BTA), Amsterdam.
1986: “Meerval”, Bergings- en Transportmij. Scheffer (BTS), Lelystad.
2002: “Meerval”, Wagenborg Sleepdienst B.V., Delfzijl.
2006: “Jenny”, vof. Firma A. Tuinman & Zn. Sleepbedrijf, Harlingen.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
- Locatie: Rhenen - Holland
Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden
“Oosterschelde” / “Oosterdok”
Gebouwd in 1965 bij Scheepswerven v/h H.H. Bodewes B.V., Millingen (Bouwnr. 631)
L x B x D = 18,60 x 5,18 x 2,50 m. 15 ton. 1 schroef.
1965: 1 x 5 cilinder dieselmotor van Stork-Ricardo (nr.9124, type BR.215) 235 ipk.
1999: 1 x 12 cilinder dieselmotor van Caterpillar (nr.60M841, type 3412DITA) 410 ipk.
1965: “Oosterschelde”, N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h van Piet Smit Jr., Rotterdam.
(Brand:11981 B Rott 1965, IVR 23.11981)
1971: “Oosterschelde”, Smit-Spido N.V., Rotterdam.
1973: “Oosterschelde”, Vigilanter Holding B.V., Rotterdam.
1973: “Oosterschelde”, Piet Smit Sleepdienst B.V., Rotterdam.
1975: “Oosterschelde”, Smit-Vos B.V., Rotterdam.
1977: “Oosterschelde”, Smit-Vos-Zwaak Rivier & Duwvaart B.V., Rotterdam.
1984: “Oosterschelde”, Smit Internationale Havensleepdiensten B.V., Rotterdam.
1984: “Oosterdok”, Bergings- en Transport Maatschappij Amsterdam B.V. (BTA), Amsterdam.
1985: “Oosterdok”, Bergings- en Transport Maatschappij Scheffer B.V. (BTS), Lelystad.
1998: “Oosterdok”, Sleepdienst S. & E. Kamperman vof., Amsterdam.
2001: “Oosterdok”, Amsterdamse Dekschuitenverhuur H.B. Verduin, Amsterdam.
Gebouwd in 1965 bij Scheepswerven v/h H.H. Bodewes B.V., Millingen (Bouwnr. 631)
L x B x D = 18,60 x 5,18 x 2,50 m. 15 ton. 1 schroef.
1965: 1 x 5 cilinder dieselmotor van Stork-Ricardo (nr.9124, type BR.215) 235 ipk.
1999: 1 x 12 cilinder dieselmotor van Caterpillar (nr.60M841, type 3412DITA) 410 ipk.
1965: “Oosterschelde”, N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h van Piet Smit Jr., Rotterdam.
(Brand:11981 B Rott 1965, IVR 23.11981)
1971: “Oosterschelde”, Smit-Spido N.V., Rotterdam.
1973: “Oosterschelde”, Vigilanter Holding B.V., Rotterdam.
1973: “Oosterschelde”, Piet Smit Sleepdienst B.V., Rotterdam.
1975: “Oosterschelde”, Smit-Vos B.V., Rotterdam.
1977: “Oosterschelde”, Smit-Vos-Zwaak Rivier & Duwvaart B.V., Rotterdam.
1984: “Oosterschelde”, Smit Internationale Havensleepdiensten B.V., Rotterdam.
1984: “Oosterdok”, Bergings- en Transport Maatschappij Amsterdam B.V. (BTA), Amsterdam.
1985: “Oosterdok”, Bergings- en Transport Maatschappij Scheffer B.V. (BTS), Lelystad.
1998: “Oosterdok”, Sleepdienst S. & E. Kamperman vof., Amsterdam.
2001: “Oosterdok”, Amsterdamse Dekschuitenverhuur H.B. Verduin, Amsterdam.
Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden
GROENLAND. De Waal opvarend t.h.v. Rossum.