Smit Internationale "buitengaats".

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan van der Doe
Berichten: 6027
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Smit Internationale "buitengaats".

Bericht door Jan van der Doe » 18 mar 2016 21:40

Afbeelding
TITAN

Geb. Rijkee & Co., Rotterdam/1894.
Brt. 352 Net.60 ton.
Afm. 44,83x7,38x3,89 mtr.
Verm. 1x 3Cy. Tr.Exp. (457,711 & 1168-762)/1000 I.P.K.
Sn.
Trkkr.

Foto: Groninger Kustvaart/ Ben. Sleep en Duwvaart Forum
Info: Smit 150, Sleepboten, Arie van der Veer,
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet



Jan van der Doe
Berichten: 6027
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Smit Internationale "buitengaats".

Bericht door Jan van der Doe » 18 mar 2016 21:52

Roy schreef:Ik bedoel de "Hudson" die van Zurmühlen geweest is Jan.
Die met de twee schoorstenen en later de "Drente" van Wijsmuller.

m.v.g., Roy
Roy,

Dat was de TITAN bij Zurmuhlen, HUDSON bij de I.S.M. later Smit en DRENTE bij Wijsmuller.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 6027
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Smit Internationale "buitengaats".

Bericht door Jan van der Doe » 19 mar 2016 19:38

Afbeelding
HUMBER

Geb. N.V. Scheepswerf v/n Reeke & Co., Rotterdam/1907.
Brt. 519 Net.8 ton.
Afm. 49,73x8,69x4,88(5,19)mtr.
Verm. 1x 3Cy, Tr,Exp. (457,711 & 1168-914)/1500 I.P.K.
Sn.

Foto: eig.col.
Info: Smit 150
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Robert Delhaye
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 jul 2011 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Smit Internationale "buitengaats".

Bericht door Robert Delhaye » 19 mar 2016 23:05

Om nog ff terug te komen op de Hudson I & II,
De Hudson (I) werd weliswaar door de Internationale Sleepdienst Maatschappij aangekocht (6 juni 1919) van de Amsterdam Tug & Salvage Company (Zur Mühlen), oorspronkelijke naam "Titan", maar heeft nooit voor de IMS gevaren (werd opgelegd...), en al na een half jaartje weer verkocht aan N.V. Bureau Wijsmuller, nieuwe naam "Drente". Bij poging ss "Kerkplein" vlot te schepen op 19 oktober 1935 tros in de schroef gekregen en bij Egmond aan Zee gestrand. Ter plaatse gesloopt.

Zover ik weet kocht de Internationale Sleepdienst in 1919 drie sleepboten:

de "Hudson" (I) (ex-"Titan" (2 schoorstenen)), al in 1919 verkocht aan Wijsmuller
de "Humber" (I) (ex-Atlas"), tot 1939 in dienst bij L. Smit & Co's Internationale, daarna naar Koninklijke Marine, op 2 april 1945 nabij Kiel door geallieerde vliegtuigen gebombardeerd en gezonken
de "Schelde" (II) (ex-Simson"), op 8 maart 1925 voor Hoek van Holland vergaan bij poging ss "Soerakarta" vlot te slepen (tros in schroef en gestrand op de Zuidpier)

en in 1920:

de "Hudson" (II) (ex-"Lexmond" (1 schoorsteen))

met vriendelijke groeten,

Robert

Jan van der Doe
Berichten: 6027
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Smit Internationale "buitengaats".

Bericht door Jan van der Doe » 19 mar 2016 23:39

Dank je wel Robert om alles nog eens duidelijk uit de doeken te doen.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Roy
Berichten: 3132
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Smit Internationale "buitengaats".

Bericht door Roy » 20 mar 2016 00:48

Eigenlijk begrijp ik er inmiddels niets meer van.
Ik weet ook niet beter dan dat de "Hudson" na overname van Zurmühlen gelijk opgelegd werd en vandaar uit aan Wijsmuller verkocht werd.
Maar hoe kan er dan een foto van een slepende "Hudson" uit het Boek 150 jaar Smit komen ?.

m.v.g., Roy

Robert Delhaye
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 jul 2011 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Smit Internationale "buitengaats".

Bericht door Robert Delhaye » 20 mar 2016 15:46

Hallo Roy,

De slepende Hudson op de foto is de Hudson (2), gebouwd in 1918 als Lexmond, en in 1920 aangekocht door de ISM.
De foto is waarschijnlijk van na 1923 toen de ISM en L. Smit & Co's sleepdienst wat meer samen gingen werken, en zich L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst noemden.

In het boek Smit 150 is de chronologische volgorde van de tekst juist, maar is de tekst bij de foto's verwisseld. De foto bovenaan pagina 87 is de Hudson (1), de foto onderaan de pagina is de Hudson (2).

met vriendelijke groet,

Robert

joop 1
Berichten: 1904
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Smit Internationale "buitengaats".

Bericht door joop 1 » 20 mar 2016 16:11

foto.s worden vaker verwisseld ook op pag 134 /135 van het boek 150 jaar smit. de Thames als salvonia heb ik met een smit man nog wel eens over gekakeld want het stond er toch duidelijk bij geschreven . maar dan hebben wij tenminste iets om over te ouwehoeren gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.

Jan van der Doe
Berichten: 6027
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Smit Internationale "buitengaats".

Bericht door Jan van der Doe » 20 mar 2016 17:39

Afbeelding
Maas
de boten met de naam "Maas" die zo veel pennen in beroering bracht bij "De Geelbanders van Piet Smit" hier met de kleuren van Smit & Dirkzwager.

Foto: eig.coll.
Info: Smit 150.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Ben
Berichten: 10384
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Smit Internationale "buitengaats".

Bericht door Ben » 21 mar 2016 15:45

Ook deze foto's komen uit het archief van dhr. J.A. Ideler.
Poolzee 1942  als BS 11.JPG
Poolzee 1942 als BS 11.JPG (184.98 KiB) 440 keer bekeken
Poolzee 1942 als BS 11.JPG
Poolzee 1942 als BS 11.JPG (254.64 KiB) 440 keer bekeken
Poolzee 1942 J. & K. Smit, Kinderdijk.JPG
Poolzee 1942 J. & K. Smit, Kinderdijk.JPG (220.38 KiB) 440 keer bekeken
De naam Poolzee kreeg zij pas in 1946, haar levensloop: http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=5236

Plaats reactie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten