Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Anita

Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door Anita »

Ik ben opzoek naar een beetje verleden.

Velen heben mijn vader beter gekend als ik zelf. Overleden toen ik 9 jaar was.

Graag zou ik wat meer willen weten over mijn familie van mijn vaderskant die ik nooit heb mogen ontmoeten. (uit welke rede mag joost weten, maar dat is verleden tijd).

Mijn vader Hannes Spithorst, woonachtig in de jaren 60 en 70 te Deventer. Schipper op de Ondernemingen V

Hoop dat iemand het leuk vindt om met mij oude herinneringen uit de doos te halen.

Groetjes
Anita Spithorst
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door Jaap Bijl »

Anita,
Was het mogelijk op deze sleepboot ONDERNEMING V ??

ms. ONDERNEMING V 1949-1973 (20.03984)
1920, 7,2 ton, 150 apk.
15,36 x 3,32 x 1,65 m.
Scheepswerf 't Hondsbosch (H.J.Bosman), Alkmaar (b.592)
Brons motor, 150 apk.
1963 8 cil. K.H.D., 155 apk.
1984 10 cil. Mercedes uit 1972, 300 apk.
1920 (22/10) JUPITER, N.V. Amsterdamse Sleepdienst, Amsterdam
1928 (06/09) JUPITER, Scheepswerf N.A.Bernard 'De Overtoom', Amsterdam
19xx IJSSELMEER, N.V. Reederij J.H.Bergmann, Amsterdam
1949 ONDERNEMING V, C.Spithorst, Amsterdam
1973 (08/10) DENNIS LANGEBERG, J.A.Langeberg (Langeberg Cleaning), Amsterdam
1995 CORTEZ, C.H.F.van der Veen, Uithoorn.
Brandmerk 3984 B Amst.1954.
wout.bij

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door wout.bij »

hier word ook een spithorst genoemd, familie?
https://www.varenderfgoed.nl/galerij/flevoIV.html
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door Gert Schouwstra »

Hannes Spithorst was een zoon van Spithorst uit Amsterdam. Hij voer als schipper met de Onderneming V een tijdje rondom Deventer in de jaren 60 en 70 met bakken zand voor v/d Hoeven Baggerwerken. Er stond een 6 cyl Stork in de sleepboot met een Ford benzinemotor om te starten.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door ton le poole »

hallo anita,
het zal zo'n 1960/1961 geweest zijn dat ik met hannes spithorst mee mocht varen op de onderneming.
nr weet ik niet. we voeren bakken met zand voor opspuiten van industrieterrein in deventer. voeren van veessen naar deventer voor van der hoeven. later wilp-zutphen en welsum-deventer. hij leerde mij het sturen op de sleepboot. helaas waren er nogal wat problemen met de 400 pk 8-cyl stork en ik heb wel eens zuigers verwisseld met hem. startmotor een oude ford. in 1963 was ik matros bij hem. hij woonde toen in de korte zandstraat, deventer. zijn vrouw was uit kiev. ik ben wel eens bij hen thuis geweest. zover ik weet ging de boot later naar een werkschip voor rep. bij een familie jonker.
het laatst dat ik hannes zag was toen hij bij vaessen-schoemaker-rubbermaid werkte in deventer.
m vr gr
ton le poole sandefjord/noorwegen
Anita

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door Anita »

Hallo Jaap,

Ik kan niet met zekerheid zeggen of het Onderneming V was. Ik denk van niet.
Deze lente kom ik naar Nederland en ga eens snuffelen in de stukken van de KvK, misschien staat daar in welke boot mijn vader voer.

Hartelijk dank nog voor je berichtje

Anita
Anita

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door Anita »

Hallo Ton,

Hartelijk dank, Ik weet iets meer, maar zijn we elkaar dan nooit tegen gekomen?

Mijn moeder is de vrouw uit Kiev. Ik ben geboren oktober 1966, wat ik weet, ik heb een tijdje met mijn vader op de boot doorgebracht. Heb daar vage herinnering van. Mijn moeder wilde niet langer op de boot blijven nadat ik een ongeluk daar heb gehad.
Heb jij toevallig nog foto's uit die tijd? Ja, ik weet ik vraag veel, maar ik ben zo blij iets meer te weten.

Groeten
Anita
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door ton le poole »

hallo anita,

nee hoor, je vraagt niets teveel. herfst '60 kwam van de hoeven met een vloot bakken en ingehuurde sleepboten naar deventer. ik fietste dagelijks van de handelsdagschool naar epse waar ik woonde en zag de activiteit in de voorhaven van deventer. mocht eerst wat meevaren op de bakken en in het voorjaar '61 met je vader. hij heette meende ik johannes maar noemden hem hannes.alle sleepboten waren 200 pk, maar de onderneming was 400 pk. hij woonde toen geloof ik niet in deventer. later mocht ik op de germa I en leerde daar eigenlijk het sturen. op de reizen wilp-zutphen was ik veel op de onderneming en ik mocht ook vrienden meenemen. je vader was een joviale amsterdammer. zomer '63 was ik 2 weken matroos en toen ben ik een maal bij hem thuis geweest in de korte zandstraat. ik was ook wel eens op de njord waar ik het langst contact mee heb gehad. als je schoolbank plus hebt sta ik op een foto op mijn profiel op de njord genomen '63. kreeg een keer foto's van je vader van de onderneming met stormachtig weer op het ijsselmeer, maar heb de foto's niet meer. in '64 en daarna was er geen zandactiviteit meer, maar ik zag wel de boot vaak afgemeerd beneden de spoorbrug. er is ook een keer brand uitgebroken. later toen ik je vader een keer zag zei hij dat hij de salland gekocht had. ik zag je vader enkele keren op de welle op zijn zündapp met z'n shaggie komende van zijn werk in de fabriek. ik zat toen nog op school tot 1965.
in '71 stond er een advertentie in het dev.dagblad: matroos gevraagd op sleepboot, maar ik weet niet van wie de advertentie was.

m vr gr
ton le poole
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door k-k »

Hallo Ton, Was het deze Njord? Groeten, Klaas
Afbeelding
Afbeelding
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door ton le poole »

hallo k-k
nee niet die njord, maar de njord van ab laffra uit oudega fr. gebouwd bij eltink beneden leeuwen met een toen 200 pk caterpillar. later met verhoogde stuurhut en volvo-penta motor. boot was helemaal grijs.
ton le poole
Plaats reactie