Havenslepers in Rotterdam

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan.Rosmolen
Berichten: 156
Lid geworden op: 22 mei 2008 21:22
Locatie: Hoek v Holland

Bericht door Jan.Rosmolen »

Ahoy mannen,

Alleen de Volharding 12 had 1 Bolnes V motor. en de Independent I en II,
twee gewone Bolnes motoren.

Vr Gr Jan
Keep it in de holes
Nick

Bericht door Nick »

Ahoy
In de Indenpendent II
Zit nu nog steeds de Zelfde motoren in
En volgens de meetbrief uit 1960
Staat er in 2 Bolnes type 6kl
2x 6 cylinder 300 pk
En op 13 Augustus 1968
Is het 2x 450 apk = totaal 900 apk
Jan Walpot
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 dec 2006 18:35
Locatie: Giessenburg

Havenslepers in Rotterdam

Bericht door Jan Walpot »

In het boekje "De sleepboten van Volharding" staan de volgende gegevens:

Independent I. Bouwjaar 1958 bij Jonker & Stans te H. I. Ambacht.
29,11 x 7,26 x 2,59 m. 2x 6 cil Bolnes nr 1704 en 1705. 600 pk.
In 1976 opgevoerd tot 720 pk.
Independent II. Bouwjaar 1960 bij Jonker & Stans te H. I. Ambacht.
29,32 x 7,25 x 2,59 m. 2x 6 cil Bolnes nr 1851 en 1852. 600 pk.
In 1980 opgevoerd tot 900 pk.
Volharding 12. Bouwjaar 1965 bij Jonker & Stans te H. I. Ambacht.
29,20 x 7,26 x 2,65 m. 2x 6 cil Bolnes nr 2210. 600 pk.
Later opgevoerd tot 900 pk.

[img][img]https://img185.imageshack.us/img185/1108 ... rdipx3.jpg[/img][/img]

Groeten, Jan.
Nick

Re: Havenslepers in Rotterdam

Bericht door Nick »

Jan Walpot schreef:In het boekje "De sleepboten van Volharding" staan de volgende gegevens:

Independent I. Bouwjaar 1958 bij Jonker & Stans te H. I. Ambacht.
29,11 x 7,26 x 2,59 m. 2x 6 cil Bolnes nr 1704 en 1705. 600 pk.
In 1976 opgevoerd tot 720 pk.
Independent II. Bouwjaar 1960 bij Jonker & Stans te H.I. Ambacht.
29,32 x 7,25 x 2,59 m. 2x 6 cil Bolnes nr 1851 en 1852. 600 pk.
In 1980 opgevoerd tot 900 pk.
Volharding 12. Bouwjaar 1965 bij Jonker & Stans te H.I. Ambacht.
29,20 x 7,26 x 2,65 m. 2x 6 cil Bolnes nr 2210. 600 pk.
Later opgevoerd tot 900 pk.

Afbeelding[/img]

Groeten, Jan.
Ahoy Jan
En van eerdere schrijven van vandaag van mij volgens GPS
uit Chattam en Rotterdam Staan nog steeds de oude motoren er in uit
1968
Ik kan dus alleen van de Indenpendent II spreken he
Met de Indenpendent II
Volgens de meet brief was het nieuwe vermogen
al gedaan op 13 augustus 1968
En was het 27.34x6.92x2.59
Meetbrief af gegeven op 18 Augustus 1960
en werd de indenpendent II
over gedragen op 1 December 1976
Aan Smit Vos
Zie foto's
Afbeelding
en hier twee met de schakel er op
Afbeelding
Afbeelding
Nick

Bericht door Nick »

Ahoy
Kijk Jan dat bedoel ik nu he
Zal er straks wel de Volharding 6 en de Volharding I
en nog wat Indenpendent schepen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Roy-

Bericht door Roy- »

Wat de verschillende vermogens betreft, gaat het verhaal aardig kloppen.
Immers; als kale motor leverde de Bolnes 50 pk. / cilinder / 430 rpm.
Met luchtkast 60 pk./ cil. /375 rpm. en met blower er op 70 pk. / cil. / 475 rpm. Hier zit dus het verschil in vermogen.
Het klopt dus dat de "Volharding 12" een V-motor had. Het is alleen wat verwarrend aan gegeven dat het 2 x 6 cil. zou zijn. Het is dus gewoon een V-12 motor waar hetzelfde vermogen uitkwam als bij 2 x 6 cil. L-motoren.

Toch jammer dat we dit allemaal niet bij het V.O.S. topic ondergebracht hebben.................
Berouw komt blijkbaar na de zonde..............

m.v.g. Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

Waar ligt het einde van de reis?
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Nick

Bericht door Nick »

Ahoy Jan
dat zal wel Chattam worden
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Dank voor de informatie, Nick.

Is dat het bedrijf dat de berging en bokken heeft overgenomen?
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Nick

Bericht door Nick »

Ahoy Jan
Firma heet central port service
hebben ook een kantoor in holland
Ja klopt die hebben ook de Napia en muria varen
De Volharding 12
en Indenpendent II
Zie foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie