Modelbouw van sleepboten.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
seaking

nieuw lid

Bericht door seaking »

Deze hobby heb ik in 2001 weer opgepakt,nadat ik deze hobby vele jaren heb laten liggen.

ik ben luc ben 44 jaar en mijn hobby is modelbouwvan als ik klein was was ik geinspireert door modelbouw,het begong met vliegertjes en kleine boten die ik kreeg van de peter en meter indertijd
zo is de hobby blijvan groeien,dan is de hobben even blijven liggen.
Dat gebeurt door allerlei omstandigheden,zoals rug klachten en meer ziekenhuisen revalidatie En zo verdwijnt dan deze hobby eerst op de achtergrond om dan later geheel te verdwijnen. Doch blijft het je toch altijd achtervolgen. En stillaan mee te gaan winkelen in speelgoed winkel. En zo is het dan gebeurt dat ik deze hobby weer volledig terug ben gestart. Dat gaf mij meteen weer dat kriebel gevoel. Dat speciale gevoel dat iedere modelbouwer wel kent. Je vingers kriebelen,dat gevoel van dat wil ik gaan bouwen. Na dit eerste project ging ik over naar het bouwen van vliegtuigen. De f16 en de seaking van het belgische luchtmacht 40ste . En het voelde ook meteen een goede aan . Dat vond ik al enorm boeiend. En zo begon ik langzamerhand steeds meer zelf wijzigingen aan te brengen in standaard bouwdozen. En na heel wat vliegtuigjes en schilderwerk,
En dit zelf helemaal veranderen aan een bestaande kit, dat lag mij wel. En zo kwam ik terecht op een heel ander onderdeel in onze hobby,

Bij deze zijn dat vliegdekschepen met allerlei kleine stukje tot het laatste labeltje toe dat geef je echt voldoening .
En opsporing op het net naar forums ben ik gaan kijken om ideen opte doen tot ik bij een forum kwam ,waar je alles op tafel kan gooien ivm problemen of vragen zowel aan de leden,je krijg altijd hulp.ideeien uitwisselen dat is het leuke eraan aan zo'n forum.en je leer er veel van gewoon met de lezen en te brijpen wat ze willen bedoelen.en zo leer je mensen kennen die nog een stukje verder gaan als modelbouw dan gaan we over naar het scratchen van modellen
het woord zegt het zelf nabootsen van het originelen model maar dan in een grotere versie als in 1.50 dat spreken we van groote van boven de 1 m groote

bij deze worden vele materialen gebruikt zoals piepschuim,balsahout,allerlei spullen zoals TI rap maw kabelbinder,dat word of kan worden gebruikt om een trap na te bootsen en ga zo maar verder,ik zal nog een voorbeeld een splastic keten van de kinderen met met zo van die steen kan je gebruiken voor verlichting en ga zo maa door er is zodanig veel,te veel om op te noemen,

maar nu momenteel ben ik begongen met het grotere werk het scratchen van modellen zoals de happy hunter hieronder foto

Afbeelding

Afbeelding

gr luc
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Modelbouw, bouwtekeningen e.d.

Bericht door k-k »

Met wat spullen uit de rommelkist en een simpel MP3 spelertje geluid van een echte Deutz in de machinekamer van "Bugsier 3" geprutst. Klinkt aardig en komt bij als de schroef draait. Voeding naar de versterker komt via een gelijkrichtcel van de motoruitgang aan de regelaar. Gr. Klaas.

munnik
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jun 2008 20:36
Locatie: Drunen

Re: Modelbouw, bouwtekeningen e.d.

Bericht door munnik »

In 1930 werd de Lambert in Geertruidenberg te water gelaten, 83 jaar later wordt er gebouwd aan een model van de Lambert zoals die er toen uitzag. Hieronder vindt u een fotorapportage van de bouw van het model. Heeft u tekeningen of gedetailleerde foto's dan horen we dat graag, ze kunnen helpen het model zo natuurgetrouw mogelijk te maken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Weet iemand waar er nog tekeningen van Schipper & van Dongen uit Geertruidenberg te vinden zijn? Het gaat om de Lambert, bouwnummer 12 en machinenummer 84.
jan dootjes

SAFmarine Wolraad Woltemade & John Ross

Bericht door jan dootjes »

Beste leden,

Voor mijn nieuwe modelbouw-project ben ik op zoek naar foto's van de slepers Wolraad Woltemade en John Ross.
Hier zal ik de komende tijd een model van gaan bouwen in de schaal 1:50. Wat overeenkomt dat ze 190cm lang wordt en 30 cm breed.

Het gaat om deze bijde schepen:

Afbeelding
Sa Wolraad Woltemade

Afbeelding
SA John Ross

Afbeelding
John Ross tegenwoordig als Smit Amandla.

Het zal niet mijn eerste schaalmodel worden, Ik heb onder andere al een 1:50 Witte Zee III gebouwd, en destijds ook
hier een topic gestart voor info en fotomatriaal. Dat heeft erg goed uitgepakt, en heb erg veel fotos bij elkaar verzameld.

Dat heeft gelijd tot dit model:

Afbeelding

Volledig radio grafisch met werkende verlichting en brandblus monitor in de voormast.
Lengte 156cm.

Hoop met de Wolraad hetzelfde, of zelfs nog wel een mooier resultaat te bereiken, daarvoor zijn goede
fotos van belang.
Mochten jullie mij kunnen helpen hoor ik het erg graag, via een privebericht of een berichtje hier in het topic.

Mailen kan ook naar: jandootjes"at"hotmail.com Wel even "at" vervangen door @, dit om spam te voorkomen.

Alvast bedankt,

Jan Dootjes
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: SAFmarine Wolraad Woltemade & John Ross

Bericht door Roy »

Mooi model Jan !!!.
Helaas kan ik je niet aan foto's helpen. Andere forummers zijn welicht beter met computers dan ik.
Succes met je nieuwe modelbouw project.

m.v.g., Roy
R. Lub
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:50

Informatie duwboot EWT 106, Jacob van Neck

Bericht door R. Lub »

Sinds enkele weken ben ik net de voorbereidingen bezig om een model te kunnen maken van de EWT106.
Helaas vaart deze niet meer binnen de Nederlandse wateren, zodat ik geen foto's aan boord kan gaan maken.
Nu is mijn verzoek of er nog oud bemanningsleden of andere geïnteresseerden zijn die destijds foto's hebben gemaakt, hetzij aan boord of van enige afstand.
Iedere foto, tekening of iets dergelijks zou zeer welkom zijn. Er zijn wel modelbouwtekeningen beschikbaar, maar zijn heel summier.
Graag vraag ik de hulp van de lezers van dit forum om eventueel beschikbaar materiaal tegen vergoeding af te staan.

MvG

R. Lub
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Informatie duwboot EWT 106, Jacob van Neck

Bericht door MdB »

Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: Modelbouw, bouwtekeningen e.d.

Bericht door Kapitein Rob »

Jan Dootjes, ik vind jouw model van de "Witte Zee" qua bouw de mooiste die ik tot nu toe heb gezien.
Heel gedetailleerd en tot in de puntjes verzorgd. Enige punt dat ik zou willen aanvoeren is dat de kleuren wel heel fel uitvallen....

Het rode van onder de waterlijn is in het echt meer een kruising tussen donkerrood en roze.
Ik denk dat je bijv. door bordeauxrood iets te mengen met een lichtere kleur een echter resultaat zou krijgen.

Het geel van de verschansing en masten zou eigenlijk ook iets fletser moeten zijn.
Hetzelfde zou ik voor het blauw (verschansing en schoorsteen) en het bruine (trossenruim) willen zeggen.

Aan de andere kant heb jij weer een heel belangrijk detail toegepast dat andere modelbouwers vaak over het hoofd zien; n.l. dat het potdeksel achter op de kont in een punt naar het berghout toeloopt.
richard1982

epee / hardi

Bericht door richard1982 »

beste mensen wie kan mij helpen ik ben op zoek naar iets van de stoomsleepboot epee of de hardi ik heb nammelijk een modelbouw schip en ik probeer het schip zo goed mogenlijk na te maken maar ik mis heel wat details ik weet dat het schip in frankrijk is gebouwd en weet dat het een rijn-sleeper is geweest en hij lig in dordrecht ik wil zo veel informatie hebben als het kan want ik heb wel wat foto's maar hij is al zo vaak verbouwd zag ik wel dus weet niet meer hoe het zit.

mvg richard
Bijlagen
dit is een zuster schip actif
dit is een zuster schip actif
sslbactif1onncw1.jpg (104.11 KiB) 3845 keer bekeken
en dit is de hardi
en dit is de hardi
hardi 03 210.jpg (31.16 KiB) 3845 keer bekeken
dit is het model wat ik heb
dit is het model wat ik heb
Kopie van 20161124_203637.jpg (697 KiB) 3842 keer bekeken
richard1982

Re: epee / hardi

Bericht door richard1982 »

[quote="richard1982"]beste mensen wie kan mij helpen ik ben op zoek naar iets van de stoomsleepboot epee of de hardi ik heb nammelijk een modelbouw schip en ik probeer het schip zo goed mogenlijk na te maken maar ik mis heel wat details ik weet dat het schip in frankrijk is gebouwd en weet dat het een rijn-sleeper is geweest en hij lig in dordrecht ik wil zo veel informatie hebben als het kan want ik heb wel wat foto's maar hij is al zo vaak verbouwd zag ik wel dus weet niet meer hoe het zit.

mvg richard
Bijlagen
dit is ook de hardi
dit is ook de hardi
hardi 05 210.jpg (29.56 KiB) 3843 keer bekeken
Plaats reactie