Modelbouw van sleepboten.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
jan dootjes

Re: Zeeslepers Witte Zee & Zwarte Zee informatie gezocht

Bericht door jan dootjes »

Kapitein Rob schreef:Jan, als je middels een pbtje even je emailadres doorgeeft dat stuur ik je foto's van zowel de "Zwarte Zee" als de "Witte Zee".
Hou wel in de gaten dat, hoewel beide sleepboten te boek staan als zusterschepen, ze NIET identiek aan elkaar zijn.
u heeft PB

Jan
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Zeeslepers Witte Zee & Zwarte Zee informatie gezocht

Bericht door Roy »

Zou je de verschillen tussen bij slepers hier kunnen uitleggen / verklaren Rob ?.
Ik ben n.l. best wel nieuwsgierig. Beide boten heb ik gekend. De "Zwarte Zee" voor reparatie bij Boele-Bolnes en de "Witte Zee" ken ik van haar tewaterlating.
Toen stonden haar homo's nog in de machinefabriek bij J.& K.Smit. Dat was dus 2 x 3600 pk. en niet anders.
We hebben toen een rondleiding over de werf gehad, voorafgaand aan de tewaterlating.

Voor de goede orde, ik heb nooit naar de verschillen tussen beide slepers gekeken. Zoals gewoonlijk; nieuwsgierig ben ik natuurlijk weer wel.................

m.v.g., Roy
jan dootjes

Re: Zeeslepers Witte Zee & Zwarte Zee informatie gezocht

Bericht door jan dootjes »

verschillen zijn onder andere de Davids van de reddingssloepen
en de werksloep kraan, bij de zwarte zee staat hij meer naar voren, en de
Witte zee heeft hem helemaal achterop staan..

reden voor de verandering weet ik zelf ook niet

Jan
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: Zeeslepers Witte Zee & Zwarte Zee informatie gezocht

Bericht door Kapitein Rob »

Jan, ik zie je pb niet in mijn inbox. Wellicht is er iets fout gegaan.
Welke kleurstelling ga je hanteren? Heel veel modelbouwers die jou voorgingen gooide dat nog wel eens door de war .n.l.
Zowel de "Witte Zee" als de "Zwarte Zee" hadden tot 1967 een rode en blauwe bies op de berghouten en een brede groene
bies op de waterlijn. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten. In 1967 werden de rood/blauwe biezen vervangen door witte.
Wanneer de brede groene bies op de waterlijn verdween weet ik niet. Toen de "Noordzee" in 1969 te water ging had zij hem
wel, maar tijdens de oplevering niet.
In 1971 kwam dan de grote verandering met de blauw/gele boeg en de gestileerde schalmen in de schoorsteen. De witte bies op de berghouten
bleef tot 1980 gehandhaafd. Daarnaa werd alles zwart. Bij de "Zwarte Zee" werden in 1980 de davits, de achtermast en de werkkraan
bruin geschilderd. Bij de "Witte Zee" alleen de davits en de achtermast. Dit voor zover de mij bekende details.

De reden voor de veranderingen bij de "Witte Zee" liggen waarschijnlijk bij het feit dat er inmiddels drie jaren werkervaring met de "Zwarte Zee"
waren verstreken. Die ervaringingen zullen verbeteringen hebben opgeleverd welke zijn verwerkt in de bouw van de "Witte Zee". Ik vraag mij
overigens af of het bij dit duo hetzelfde is gegaan als destijds bij de "Clyde"/"Elbe" en de "Barentsz-Zee"/"Tasman Zee", waarbij de eerste steeds
vrij duur uitviel en het bij de tweede beduidend goedkoper moest.


Afbeelding
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Zeeslepers Witte Zee & Zwarte Zee informatie gezocht

Bericht door Roy »

Bedankt Rob en Jan!.
I'ts as clear as murder.............. :idea: 8)

m.v.g., Roy
jan dootjes

Re: Zeeslepers Witte Zee & Zwarte Zee informatie gezocht

Bericht door jan dootjes »

Hallo Allemaal,

Ik had van de week vakantie, dus even lekkr gewerkt aan de Witte Zee

dit is de huidige stand van zaken,

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
ze staat al in de SMIT kleuren.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
de schoorsteen met SMIT logo erop.


nu had ik alleen een vraag over het volgende:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
dit is de Flybridge/schavot in aanbouw.
nu zien je op de foto 6 paaltjes uitsteken, wat was hier vroeger het nut van?
ik heb foto,s gezien dat ze er een soort geraamte van konden maken, waardan weer een zonnetent overheen ko worden gespannen. zijn dit de restanten?
of heeft het een heel ander doel, dat er mischien in het echt ruitjes konden worden tussengeschoven, dat je met wat slechter weer toch droog stond?

Jan
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: Zeeslepers Witte Zee & Zwarte Zee informatie gezocht

Bericht door Kapitein Rob »

Die paaltjes horen eigenlijk meer naar vooren te staan, bevestigt aan de opstaande rand.
Het waren eigenlijk H-profielen waar ruitjes tussengeschoven konden worden (van boven af naar
beneden) De binnenkant van het schavotje hoort uiteindelijk zeegroen geschilderd te worden.
Ik heb wel bewondering voor jouw oog voor detail. Dit gaat een buitengewoon mooi model worden.


Afbeelding
jan dootjes

Re: Modelbouw, bouwtekeningen e.d.

Bericht door jan dootjes »

Witte Zee is inmiddels afgerond, bij deze een paar foto's:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Dacht zo van toen ik de sleper klaar had, wat is een sleper zonder sleep?
Dus tekeningen opgezocht van de Gaint 2 en ook die er maar achteraan gebouwd, die is inmiddels het weekend bijna afgerond, volgende week de testvaart met bijde boten.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Bijde schaal 1:50
WZ 160cm lang 28cm breed 20 kg
Giant2 280cm lang 70cm breed


Jan
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: Modelbouw, bouwtekeningen e.d.

Bericht door Kapitein Rob »

Wat een prachtig gedetailleerd model !!!!!
ronnie
Berichten: 189
Lid geworden op: 19 feb 2005 15:30
Locatie: Cuijk

Re: Modelbouw, bouwtekeningen e.d.

Bericht door ronnie »

Hoi Jan,

Prachtig gemaakt, het volgende project is dan dat de Gaint 2 kan afzinken om lading op de dek te zetten. :D
Gr Ronnie
Plaats reactie