Sleepdienst Maas

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
yabadabadoo

Re: DE MAAS

Bericht door yabadabadoo »

yabadabadoo schreef:
jaap kloosterziel schreef:memories 1
Ik weet nog met de albatros het was in 1965 wij kregen op zaterdagavond opdracht
een sleeplichter rond de 800 ton verslepen van ENCK vlaardingen naar de moerdijk,
wij komen bij ENCK aan,
alles klaar gemaakt voor vertrek we hebben de rekker tussen gedaan,
toen kwam de kaptein op een idee, jaap wil jij de rammen even zemen voor we vertrekken.
oke , ik mooi gezeemd klaar is kees dacht ik, toen zij hij ook poetsen met spiritus
ik zeg he kap het zaterdagavond 2300 uur dan gaat ik geen ramen poetsen hoor ,
Hij kwaad,
Dan gaat je maar van boord af,ik mijn spullen gepakt ik van boord af, hij riep nog kom te rug, zo bedoelde ik het niet, hij was erg gespannen zo reis naar de moerdijk had hij nog nooit gedaan en zeker niet in de nacht, het was ook echt pikdonker ,
ik was eigen wijs ben toen weg gelopen, zondergeld , toen heb ik een fiets gepikt en naar naar de dokhaven gefiets door de maastunnel heen lekker midden in de nacht.
op de dok haven had je gemeente en de drinkwater , er zat een wachtsman ik gevraag of ik mag bellen,
ja ik had er toch beetje spijt dat ik de kaptein in de steek had gelaten,
dus heb hoofdkantoor gebeld,
die moesten lachen wat er allemaal gebeurd was,
ik heb afgesproken dat ik weer aan boord te gaan, daar heb ik in toe gestemd,
na 10 minuten kwam de havik mij op pikken , en bij de merwehaven weer aan boord gegezet ,Netjes de kaptein een hand gegeven en me spijt heb wat ik gedaan heb,
Toen ben ik lekker sterkebak koffie gaan zetten voor die man, we zijn later de grootste vrienden geworden, verder had het geen gevolgen voor mij bij de maas .
je zie maar als jong bent doet je wel eens gekke dingen. hahaha, ik ben nu 75 jr en doe nog steeds GEKKE DINGEN. EN DIE BLEIKSLOOT MOET OOK ZO OUD ZIJN , DACHT IK.
Mooi, maar wie was die kapt waar jij ruzie mee had, >>>>> JOOP FLOHIL OF HEINZ ?????
jaap kloosterziel
jaap kloosterziel

Re: DE MAAS

Bericht door jaap kloosterziel »

Jongens ik noem geen namen, iemand zwart maken en zelf beter van worden ligt niet in mijn aard
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door Roy »

Wat is er eigenlijk van de "Havik" terecht gekomen ? Ik vond het altijd een aparte / kittige havensleper.
Is het ook bekend wat er van de "Stern" geworden is ?. Ze is verkocht naar Engeland en kwam "Tern" te heten met als thuishaven Felixstowe. Verder weet ik het even niet meer.

m.v.g., Roy
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door Roy »

Tja Jaap, wij Hollanders beschouwen een schip waar we op varen als ons eigendom en tijdelijk huisje, dus wordt de zaak goed schoongehouden en in de tjet gezet.
In Engeland en in Noorwegen is een sleepboot gewoon een "workboat" en zo wordt ze dan ook behandeld.
Geloof ook maar niet dat bij het naar binnen gaan de schoenen uitgetrokken worden. Het is binnen net zo vet als buiten, dus dat wordt ook direct afgeschaft. :x
In zuiderlijk Europa is men vaak wat laks als het om scheepsonderhoud aangaat. Waarom zou je ook, als ze in dok moety, of de helling opgetrokken, wordt de buitenboel wel in de tjet gezet. Verder is het dagelijks gewoon erg warm.............
Enkele positieve uitzonderingen daargelaten natuurlijk. :wink: :idea:

Ook moeten we niet vergeten dat het ook in Holland voorkomt dat je een vuil vetlel tegenkomt. Dit weekend was er een historisch weekend in Den Helder. Een van de weinige schepen, ( er waren erg veel vrachtauto's en oude luxe wagens ), was de "Hercules". Je kon de boot niet zien !!!. Het gras of riet groeide letterlijk de b.b. boordlichtbak uit.........
Afgesopt was het schip zeker al een jaar niet. Dat ligt dan te pronken met zo'n evenement...............
Ik denk dat ik het zelfde schip ruim 12 jaar geleden nog in Lelystad heb zien liggen. Wat men er mee van plan is, is mij volstrekt onduidelijk. Helaas heb ik ook niemand aan boord gezien waar ik het aan kon vragen. Misschien hadden ze stiekem om een hoekie kijkend m'n afkeurende blik al gezien.......... :!: :lol: :idea:

m.v.g., Roy
jaap kloosterziel

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door jaap kloosterziel »

Hoi Roy
ik het is wel leuk om al die oude sleepboten uit roterdam nog zie varen ,
wel onder ander naam , maar je vaak welk sleepboot is geweest,
Roy jou vader was toch kaptein bij L SMIT ?
ijsselmeer

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door ijsselmeer »

Weer een foto van Jaap, Stern Gesloopt in Griekenland dus dat kunnen ze ook niet alleen de euro slopen maar ook schepen en boten :)
gr.Henk

Afbeelding
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door Kapitein Rob »

Die sleepboot op de achtergrond is ook interessant. Ik dacht in de eerste instantie aan een voormalige Duitse sleper maar
bij nadere beschouwing geloof ik toch meer in een voormalige Engelse sleper, eentje van Tees of zo. Ik zie stuurhuistechnisch
tenminste overeenkomsten met de "Rilland", die ook bij Tees vandaan kwam. Iemand enig idee?
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door Jaap Bijl »

Op de foto vaart de boot al als TERN:

23.05389
1929 – 10.1 m3 – 100 ipk.
17.07 x 4.26 x 2.10 x 1.70 m.
A.Pannevis, Alphen aan den Rijn
1 x 1 vuurs Van Cappellen nr.317 uit 1929 opp. 44 m2.
1 x 2 cil. Van Cappellen
27-11-1929 WIDIJA, Blankestein,Rotterdam
05-05-1933 WIDIJA, N.V. Rodi, Rotterdam
19-06-1935 WIDIJA, N.V. Transport & Sleepdienst, Rotterdam
11-11-1949 EN AVANT XVIII, T.Muller, Dordrecht
07-01-1956 JOCO, N.V.'Joco', Nijmegen
17-01-1964 STERN, G.van Asperen,Rotterdam
12-08-1969 STERN, L.Smit & Co. Internationale Sleepdienst, Rotterdam
31-03-1972 STERN, Smit Internationale Havensleepdiensten B.V., Rotterdam
27-09-1972 TERN, M.G.Deal, Thorpe Bay, Essex.
00-00-1973 TERN, Thames Services (Marine) Ltd., Tilbury.
00-07-1977 TERN, British Shipbuilders.
00-00-1986 TERN, Swan Hunter Shipbuilders.

Is het zeker, dat de boot nog naar Griekenland is gegaan en daar gesloopt??

Op de achtergrond een SUN-boot, vermoedelijk de SUN XXV.

De HAVIK ging in 1974 als SANT ELIA naar Soc. Italiana per Condotte d'Acqua, Rome.
198x naar Ing. Mantelli & C. SpA., Genua.
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door Kapitein Rob »

Kleine aanvulling op de gegevens zoals zij zijn verstrekt door Jaap.

Gebouwd in 1924 bij A. Pannevis, Alphen a/d Rijn.

1924: "Stern", H.P. de Wit.
1927: "Stern", Marckmann & Faassen, Kralingscheveer.
1929: "Stern", Blankenstein, Rotterdam.
1933: "Widija", Rodi to Exploitatie van Motorsleepboten NV., Rotterdam.

Volgens de gegevens die ik heb was zij in 2005 nog in de vaart.
Er wordt echter niet vermeld waar.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door Roy »

Goeje dag zeg, :!: , ik heb met m'n vraag wat "sleepboten los gegooid". :!: :lol: :shock:
Hoe dan ook; over de "Stern" en "Havik" is toch weer het e.e.a. boven water gekomen.
Zo stukkie bij beetje begint de historie van "De Maas" toch wat kleur te krijgen !.

Neen, mijn vader was geen ouwetje bij Smit & Co. Er heeft wel een Hellingman bij Smit Lloyd als kapitein gevaren, maar ik heb hem nooit ontmoet. Het schijnt een aardige man geweest te zijn.
Mijn vader voer als hoofdmachinist bij de Oranje Lijn en later bij Van Ommeren. Van oorsprong was hij bij de K.N.S.M. begonnen. Hij eindigde z'n carriere bij de Noordzee Veerdiensten. Daar kwam hij via V.O. bij terecht.

Zo, is dat ook weer duidelijk. 8) :!: :idea:

m.v.g., Roy
Plaats reactie