Scheepsmotoren en schroeven.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Rory

Scheepsmotoren en schroeven.

Bericht door Rory »

Ik ben leiding bij een scoutinggroep in Zaltbommel en wij hebben sinds een paar maanden een nieuwe (2e hands) sleper. In deze sleper staat een 5-cilinder Moës diesel. Nu ben ik op zoek naar meer informatie over deze motor, zoals een onderhoudsboekje en/of technische specificaties.
Kan iemand mij hier misschien verder mee helpen?
(Ik ben er al achter gekomen dat de vroegere fabriek in het frans-talige deel van België stond en de motoren voor WO2 populair waren in spitsen en slepers.)
...........foto's............
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Bericht door MdB »

Om te slepen, mogen jullie, dat achterste hek er wel afhalen.

Over motoren:
Neem eens contact op met de werkgroep Opduwers en motoren van de LVBHB.

www.lvbhb.nl even zoeken.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Ha Rory,

Weet ja dat Moës in Waremme nog steeds bestaat? Ze maken allang geen motoren meer, maar zijn nu importeur van o.a Hatz. Ik schat de kans groot dat ze je wel verder kunnen helpen. Dit is hun website: https://www.moesdiesel.com/nl/index.html. Je kunt ze mailen of bellen.
Ze hebben trouwens vanaf 1920 ook veel (smalspoor)locomotieven gebouwd. Voor de oorlog met eigen diesels erin, later met o.a. Deutz en Hatz-motoren.

En op deze sitewordt o.a. een instructieboek van een Moës, zware oliemotor - type C, aangeboden. Maar ik weet dus niet welk type jullie hebben.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Moës

Bericht door Gert Schouwstra »

Oude diesels zijn altijd een hobby van me geweest.
Nu we het er toch over hebben: HIER staat een fimpje van een oude 1 cyl Moës.
En DIT is een filmpje van een viercylinder.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
munnik
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jun 2008 20:36
Locatie: Drunen

2-takt & 4-takt

Bericht door munnik »

Beste mensen,

Het is mij niet echt duidelijk waarom en wanneer er voor een 2-takt danwel 4-takt motor gekozen is. Wat zijn de voor- en nadelen van beide type motoren. Wat mij opvalt is dat bij grote vermogens bijna alleen nog maar 2-takt motoren gemaakt worden. Hoe zit het met het brandstofverbruik in relatie tot het vermogen (lijkt me namelijk dat een grote 2-takt efficiënter is).

Een belangrijk voordeel voor de 2-takt wat ik tot nu toe weet is de eenvoud van de motor en het hogere vermogen per cilinderinhoud.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

2- en 4-takt

Bericht door Gert Schouwstra »

Nadelen tweetakt- tov viertaktmotor:
Een slechtere verbranding, omdat de lucht in de cilinder niet volledig ververst kan worden. Het brandstofverbruik per pk ligt daardoor 10-15% hoger. Verder zijn ze wat gevoeliger voor overbelasting, dan zakken ze sneller af in vermogen. Bij toerenmakers (GM) zijn de motoren nogal lawaaiig met een hoog gejank. Bij langzaamlopers (Bolnes, Brons, Sulzer) speelt dat niet zo. Tweetakt motoren kunnen eigenlijk niet aan de moderne emissie-eisen voldoen.

Voordelen tweetakt- tov viertaktmotor
De motor is per pk veel lichter. Er zijn minder bewegende delen. Daardoor zijn aanschaf en revisie eenvoudiger en goedkoper.
De motor is kleiner en vraagt minder inbouwruimte.

Als je geld en ruimte hebt kies je meestal voor viertakt. Dat vraagt een hogere investering, maar op langere termijn zijn ze door hun lagere verbruik voordeliger in de totale explotatie
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
munnik
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jun 2008 20:36
Locatie: Drunen

Bericht door munnik »

Toch lijkt me dat voordeel van meer verbruik per PK niet helemaal op te gaan. Immers wanneer er veel PK's vereist zijn (denk aan de grote zeeschepen) dan gaat het bijna uitsluitend om 2-takt motoren. Ik neem aan dat daar het brandstof verbruik een enorme belangrijke factor is.

En over de wat kleinere diesel (400 tot 1000pk), volgens mij ligt het verbuik van een Bolnes niet veel hoger dan van een gelijke Industrie of Werkspoor?
munnik
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jun 2008 20:36
Locatie: Drunen

Bericht door munnik »

PRACHTIG.

Kijk, dat bedoelde ik in een paar threads en werd maar door sommigen begrepen, hoe bijvoorbeeld schippers het brandstofverbruik van machines vergelijken:

brandstofverbruik per werkende pk per uur.

Voor een viertakt geldt dat 4pk gedurende 1 uur wordt geproduceerd uit 1 liter brandstof.
Voor een KLEPPENLOZE tweetakt 2pk gedurende 1 uur uit 1 liter brandstof, dus vergeleken met een viertakt verdwijnt de helft van de (dure) brandstof onbenut in het milieu, de knaken (of Euro's) vliegen je de knalpijp uit.

Deze "vuistregeltjes" zijn in de practijk akelig exact.

Deze tweetakt-MET-kleppen:
Fuel consumption at maximum power is 0.278 lbs per hp per hour (Brake Specific Fuel Consumption). Fuel consumption at maximum economy is 0.260 lbs/hp/hour. At maximum economy the engine exceeds 50% thermal efficiency. That is, more than 50% of the energy in the fuel in converted to motion.
For comparison, most automotive and small aircraft engines have BSFC figures in the 0.40-0.60 lbs/hp/hr range and 25-30% thermal efficiency range.

Even at it's most efficient power setting, the big 14 consumes 1,660 gallons of heavy fuel oil per hour.
======

Gemiddeld 0,27 lbs brandstof per pk per uur = 0,1225kg : SG (0,8?) iets van 0.16 liter zou betekenen (1:0,16) ruim 6pk gedurende 1 uur uit een litertje brandstof (ik weet zo gauw niet precies het SG van dieselbrandstof maar blijft drijven dus lichter dan water en water is 1).

Jammer dat zulke systemen niet beneden een bepaalde schaal rendabel verkleinbaar zijn (kilogrammen bouwmetaal); maar MOOI, MOOI.

En dan ook nog eens die oplossing tussen excentriek en drijfstang om het ovaal-slijten van cylinders tegen te gaan.
Prachtig ingenieurswerk.
https://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/45687/

Klopt deze rekensom?
jos Zanden

Bericht door jos Zanden »

Brandstof verbruik wordt weer gegeven in gr/per pk of gr/MJ
Dat is bij een Bolnes 61.1 g/MJ (2 tact) en bij een Stork 58.9 g/MJ (4 tact)
Dus maakt het elkaar niet veel.
Simpele vuistregel is 100 liter per uur voor 500 PK.
Een GM maakt een hoop herie. Dit komt door de Rootsspoelpomp die op de motor zit om de uitlaat gassen en frisse lucht door de motor te blazen.
Het s.g. bij gasolie is ongeveer 0.85 kg/dm3


gr Jos
Plaats reactie