Hallo,
Ik ben op zoek naar informatie over de MAK 424, direct omkeerbare motor. In welke uitvoeringen was deze motor leverbaar, toerental, jaren van bouw. Welke schepen varen met deze motor, foto's, filmpjes, geluid etc etc.
Zijn er speciale dingen om rekening mee te houden bij een eventuele aanschaf van zo'n motor en wat is een redelijke prijs voor zo'n motor?
Scheepsmotoren en schroeven.
Re: MAK 424
Neem ook even contact met opduwers en oude motoren van de LVBHB.
Die hebben een boekenkast vol info
zie www.lvbhb.nl onder kopje forum staat hoofdstuk Opduwers en oude motoren.
Die hebben een boekenkast vol info
zie www.lvbhb.nl onder kopje forum staat hoofdstuk Opduwers en oude motoren.
Re: MAK 424
Hoi Martin,
Bedankt voor de tip, ga daar eens informeren!
groeten,
Martijn
Bedankt voor de tip, ga daar eens informeren!
groeten,
Martijn
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: MAK 424
Ik zou gewoon Bolier in Dordrecht eens bellen. Waarschijnlijk kunnen ze je de hele onderhoudsstatus geven.
Vanwege de sleepboot waar deze motor in staat, het kan goed zijn dat hij vanuit de fabriek in Duitsland onderhouden is.
Vanwege de sleepboot waar deze motor in staat, het kan goed zijn dat hij vanuit de fabriek in Duitsland onderhouden is.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: MAK 424
Nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig in welke sleper deze motor staat............
m.v.g. Roy
m.v.g. Roy
Re: MAK 424
Flinke sleper Munnik !.
Misschien even te groot als weekendscheepie, maar wel erg sfeervol. Daar zou je best eens iets van kunnen maken.
Ik vraag me wel af, met de aankomende regelgeving die de ( Europese ) overheid aan schepen op gaat leggen, of zo'n sleper nog wel rendabel te maken is.
Over de conditie van het schip en evt. klasse papieren wordt geen woord gerept.
Is dat misschien de reden waarom er relatief weinig voor gevraagd wordt ?.
m.v.g. Roy
Misschien even te groot als weekendscheepie, maar wel erg sfeervol. Daar zou je best eens iets van kunnen maken.
Ik vraag me wel af, met de aankomende regelgeving die de ( Europese ) overheid aan schepen op gaat leggen, of zo'n sleper nog wel rendabel te maken is.
Over de conditie van het schip en evt. klasse papieren wordt geen woord gerept.
Is dat misschien de reden waarom er relatief weinig voor gevraagd wordt ?.
m.v.g. Roy
Re: MAK 424
Inderdaad een dikke bak, niet helemaal mijn ding. Ging me eigenlijk vooral om de motor. Het valt me op dat er op internet weinig te vinden is over dat soort motoren. Industrie is goed vertegenwoordigd via de Abelforte site. Over Brons en Bolnes kun je ook nog wel wat terug vinden maar wat andere merken betreft is het toch redelijk stil (of ik zoek niet goed).
Hiermee bedoel ik:
MaK
SKL
Werkspoor
Stork
Deutz
MWM
MAN
en ik bedoel dan welke motoren zijn er vroeger gebouwd, wat zijn de specs etc...
Zo vond ik bijvoorbeeld over Werkspoor dat TMABS3910 staat voor
T= trunkzuigertype
M= enkelwerkende viertact motor
A= A-frame
B= drukvulsysteem van Büchi
S= scheepsuitvoering direct omkeerbaar
Cilinderboring 390mm en 10 cilinders...
Hiermee bedoel ik:
MaK
SKL
Werkspoor
Stork
Deutz
MWM
MAN
en ik bedoel dan welke motoren zijn er vroeger gebouwd, wat zijn de specs etc...
Zo vond ik bijvoorbeeld over Werkspoor dat TMABS3910 staat voor
T= trunkzuigertype
M= enkelwerkende viertact motor
A= A-frame
B= drukvulsysteem van Büchi
S= scheepsuitvoering direct omkeerbaar
Cilinderboring 390mm en 10 cilinders...
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: MAK 424
boring x slag van de MAK M 424 = 290 x 420 mm.
Ik heb hier wel een handleiding uit 1950 van de MAK M 423 in mijn archief, die heeft dezelfde boring en slag, maar is duidelijk wel een ouder type motor. Hij is in elk geval gebouwd van 1946-1960.
Deze motor werd zonder oplading als 3, 4, 6 en 8 cylinder geleverd, de laatste twee ook direct omkeerbaar.
Het vermogen was dan 60/75 pk per cylinder bij 340/428 toeren, de compressiedruk 30-33 atm.
Ik ben even gaan lezen en kom tot de volgende conclusies:
De hoofdletter M staat voor Machine. Daar mee wordt de stationaire basismotor bedoeld.
Daarachter staat nog een letter voor het cylindertal. D(rei), V(ier), S(echs) of A(cht)
Bij een direct omkeerbare scheepsmotor komt er dan nog een kleine letter u (umdrehbar) achteraan.
Een MSu is dus een direct omkeerbare 6-cylinder motor.
In 423 of 424 verwijst 42 denk ik naar de slag.
Ik kan alleen maar gokken dat de 3 en de 4 verwijzen naar de generatie van de motor.
Jouw motor is dus een MA 424 of een MAu 424.
Hieronder een MAu 423 van 800 pk uit 1960 (met oplading):
Ik heb hier wel een handleiding uit 1950 van de MAK M 423 in mijn archief, die heeft dezelfde boring en slag, maar is duidelijk wel een ouder type motor. Hij is in elk geval gebouwd van 1946-1960.
Deze motor werd zonder oplading als 3, 4, 6 en 8 cylinder geleverd, de laatste twee ook direct omkeerbaar.
Het vermogen was dan 60/75 pk per cylinder bij 340/428 toeren, de compressiedruk 30-33 atm.
Ik ben even gaan lezen en kom tot de volgende conclusies:
De hoofdletter M staat voor Machine. Daar mee wordt de stationaire basismotor bedoeld.
Daarachter staat nog een letter voor het cylindertal. D(rei), V(ier), S(echs) of A(cht)
Bij een direct omkeerbare scheepsmotor komt er dan nog een kleine letter u (umdrehbar) achteraan.
Een MSu is dus een direct omkeerbare 6-cylinder motor.
In 423 of 424 verwijst 42 denk ik naar de slag.
Ik kan alleen maar gokken dat de 3 en de 4 verwijzen naar de generatie van de motor.
Jouw motor is dus een MA 424 of een MAu 424.
Hieronder een MAu 423 van 800 pk uit 1960 (met oplading):
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: MAK 424
kwijl, kwijl....