Vragen over scheepsmotoren.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Roy
Berichten: 3248
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Roy » 28 nov 2017 17.20 19:54

Met een Industrie had je tenminste een echt brok ijzer in de m.k. aan het draaien.
Ik was altijd gek op die karren.

m.v.g., Roy


Robert Delhaye
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jul 2011 17.20 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Robert Delhaye » 29 nov 2017 17.20 14:49

M'n moeder woon niet ver van een haven, een zij-arm van een kanaal. Daar ligt nog een oude spits waarop een tachtiger woont. Aan boord staat een 2 cilinder Industrie, van ongeveer 55 pk per cilinder (ik schreef eerst 75 pk, maar ik vergiste mij). Een meer dan twee meter hoge machine, die behoorlijk wat moet wegen... Ziet eruit of ie nog vele jaren mee kan.
Smit-LLoyd had toch ook Industriemotoren? In de A-klasse dacht ik, iets van 300 omwentelingen per minuut? De nieuwere schepen hadden Werkspoor en SWD motoren, oa TM410.

met vriendelijke groet,
Robert
Laatst gewijzigd door Robert Delhaye op 29 nov 2017 17.20 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Roy
Berichten: 3248
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Roy » 29 nov 2017 17.20 16:55

Ja, dat klopt Robert, maar de 4- serie had ook 2 x Industrie als homo.
Wel een geheel ander type en sneller draaiend. Welk type weet ik echter niet meer.
Wat velen niet weten, in de 1e serie van 7 schepen waren de Industrie motoren nog geschikt om direct omkeerbaar te zijn. Dit, omdat men nog niet helemaal zeker van het Lips patent met de omkeerbare schroeven het wel zouden houden in het zware werk wat ze moesten doen. Welnu, het was een doorslaand succes, zodat bij de volgende schepen de motoren niet meer direct omkeerbaar waren.
Moet je allemaal maar toevallig weten.................... :wink:

m.v.g., Roy

joop 1
Berichten: 2125
Lid geworden op: 05 nov 2013 17.20 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door joop 1 » 29 nov 2017 17.20 18:25

volgens mij is de grootste 2cyl industie 100 /110 pk vd 6 a ik dacht dat ze van het 7 type geen 2 cyl hebben gemaakt weet ik niet zeker mvr gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.

Robert Delhaye
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jul 2011 17.20 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Robert Delhaye » 29 nov 2017 17.20 18:46

Dag Roy,

Zover ik heb kunnen nagaan, Smit-LLoyd:

A-klasse : 2 x Industrie 6D8-OHD / 2 x 1500 pk bij 300 rpm

100-klasse : 2 x Industrie 8D8-HDN / 2 x 3000 pk

40-klasse : 2 x Industrie 8D7-HDN / 2 x 1400 pk bij 430 rpm

100 S-klasse : 2 x Stork-Werkspoor 6TM410 / 2 x 3750 pk bij 600 rpm

Biehl-klasse (USA) : 2 x Delaval Turbine Inc. Enterprise / 2 x 3166 pk

23 / 24 & 118 / 119 - klasse : 2 x Alpha B&W 10V23L-VO / 2 x 1550 pk

60-klasse : 2 x Bolnes DLN, 14 cil. / 2 x 3000 pk

70-klasse : 2 x Bolnes, 18 cil., 18 VDL, 190 x 350 / 2 x 3000 pk

20-klasse : 2 x Stork Werkspoor F 240 / 2 x 1900 pk

120-klasse : 2 x Stork Werkspoor 6TM410 / 2 x 5000 pk bij 600 rpm

90-klasse : 2 x Sulzer-Totovo (Joegoslavië) 16ASV250H / 2 x 4730 pk

50-klasse : 2 x Wärtsilä 8R22 & 2 x Wärtsilä 6R22 / totaal vermogen 5331 pk

Smit-LLoyd Safe & Smit-LLoyd Sound : 2 x MWM 8 cil, TBD 150 / 2 x 4640 pk

Smit-LLoyd Fame & Smit-LLoyd Fortune : 2 x MAN B&W 8L-28/32A-DVO / 2 x 2720 pk

--- SMIT-LLOYD scheepstypen op volgorde van bouw en/of aankoop ---

De A-klasse:
De hoofdvoortstuwingsmachines van de Smit-LLoyd 16 bestaat uit twee zes-cilinder Industrie dieselmotoren van het type 6 D 8.OHD, ieder van 1500 ipk bij 300 omw./min. Elk van deze motoren drijft via een Simplex stuwblok een driebladige schroef met regelbare spoed van fabrikaat Lips type H.M.F.
Ieder van deze schroeven heeft een H.M.F.-naaf met een middellijn van 630 mm, voorzien van bladen uit limabrons met een diameter van 2300 mm.
De schroeven worden elektrisch-hydraulisch geregeld vanaf de brug en zijn voorzien van een gecombineerde spoedtoerentalregeling en bescherming van de motor tegen overbelasting. De dienstsnelheid bedraagt 13-14 knoop.
Verhoging van de manoeuvreerbaarheid wordt verkregen door een dwarsscheepse "Tornado" boegschroef. Deze schroef heeft een stuwkracht van 2,9 ton en wordt elektrisch gedreven. De elektriciteit voor de aandrijfmotor van de boegschroef wordt geleverd door een generator, die gedreven wordt door een Deutz motor van het type F12M716, die 233 pk ontwikkelt bij 1800 omw./min.

met vriendelijke groeten,
Robert

Robert Delhaye
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jul 2011 17.20 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Robert Delhaye » 29 nov 2017 17.20 18:48

joop 1 schreef:
29 nov 2017 17.20 18:25
volgens mij is de grootste 2cyl industie 100 /110 pk vd 6 a ik dacht dat ze van het 7 type geen 2 cyl hebben gemaakt weet ik niet zeker mvr gr joop
Ja, het is 110 pk.

met vriendelijke groet,
Robert

joop 1
Berichten: 2125
Lid geworden op: 05 nov 2013 17.20 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door joop 1 » 29 nov 2017 17.20 19:35

dat is dus de 2 vd 6 a stond ook in de walrus van tak
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.

Gert Schouwstra
Berichten: 3318
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Gert Schouwstra » 30 nov 2017 17.20 08:09

Klopt Joop, de VD7 werd alleen als 4 en 6 cilinder gebouwd.
Gert
- Varen is leven. -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-planadvies.



Plaats reactie