Reederij Gebr. Goedkoop.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Roy »

Ik denk dat van dit verhaal mooi niets klopt Rob !.
Ik denk dat je links A'dam-Noord ziet en rechts een stuk van de Schellingwoudebrug.
Ook het hospitaalschip moet te vinden zijn. Van die aankomsten en vertrekken bestaan komplete overzichten.
Ik hou het dus op Amsterdam.

m.v.g.,Roy
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door eefh »

Maar Roy, er zal altijd Rotterdamers wezen, die Amsterdammer willen zijn
ik geef ze geen ongelijk.zeker na vandaag niet.
luctor et abortus(ik worstel en drijf af)
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Jan van der Doe »

Schellingwoudebrug ?, toen al.

Maar ook ik denk dat het wel Amsterdam is.

Het zou de "Atlantis" kunnen zijn, wat in 1939 door de Engelse regering als hospitaalschip in dienst werd gesteld als
"HM Hospital Ship No. 33". Het schip voer voor de "Royal Mail Lines als "Andes". Gebouwd in 1913 bij Harland & Wolff.
In 1930 omgbouwd tot cruise schip en kreeg de naam "Atlantis"
In 1948 in de vaart als emigrantenschip voor het Ministry of Transport en in 1952 gesloopt onder haar vorige naam.
De foto is waarschijnlijk gemaakt bij het repatrieren van zieke evacue's uit Engeland want later is het schip weer zwart geverfd.

Maar welke sleepboten assisteren hier, want dat is het onderwerp uiteindelijk.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Kapitein Rob »

Dat van de "Atlantis" klopt in elk geval. Nu inderdaad die goedkoopsleper nog.
Zo te zien bestaan de naam uit drie delen (tenminste, het heeft er alle schijn van). Ook steekt het
voorschot van het dekhuis iets uit t.o.v. de rest van het dekhuis.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Roy »

Nu heb ik ca. een jaar geleden via een bevriende relatie enige foto's van Goedkoop slepers mogen ontvangen. Waar het allemaal vandaan komt weet ik niet, maar het moet ergens van het internet zijn. Het was niet de bedoeling dat dit verder rondgestuurd werd, dus nadat ik ze uitgeprint had heb ik de mails met bijlagen weggedaan.

Nu wil het toeval dat ik vrijwel dezelfde foto uitgeprint heb, maar dan niet in spiegelschrift. Het blijkt nu dat foto van Rob in spiegelschrift afgedrukt is. :!: :?:
Van de voorste sleper heb ik de "Marie Henriette Goekoop", 1929 - 1969, gemaakt.
Van de stuurboot de "Henriette S.M. Goedkoop",( 1 ), 1912 -1955, ex "Noord Holland 7", 1869 - 1912.
Het geassisteerde schip zou inderdaad het sts."Atlantis" moeten zijn.

Tussen de voorboot en de "Atlantis" is het achterschip van een Liberty schip in het oorlogsgrijs te zien. Ook lijkt er een kolen bunkermachine aan de overkant te liggen.

Blijft over dat het echt Amsterdam moet zijn................. :wink: :idea: :roll:

m.v.g., Roy
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Kapitein Rob »

Ik heb de kop van de "Atlantis" rond gegooid. Hij vaart nu de goede koers.
Heel veel dank voor de ontrafeling van dit mysterie.
Reederij Gebr Goedkoop
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 feb 2008 22:13

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Reederij Gebr Goedkoop »

Roy schreef:Nu heb ik ca. een jaar geleden via een bevriende relatie enige foto's van Goedkoop slepers mogen ontvangen. Waar het allemaal vandaan komt weet ik niet, maar het moet ergens van het internet zijn. Het was niet de bedoeling dat dit verder rondgestuurd werd, dus nadat ik ze uitgeprint had heb ik de mails met bijlagen weggedaan.

Nu wil het toeval dat ik vrijwel dezelfde foto uitgeprint heb, maar dan niet in spiegelschrift. Het blijkt nu dat foto van Rob in spiegelschrift afgedrukt is. :!: :?:
Van de voorste sleper heb ik de "Marie Henriette Goekoop", 1929 - 1969, gemaakt.
Van de stuurboot de "Henriette S.M. Goedkoop",( 1 ), 1912 -1955, ex "Noord Holland 7", 1869 - 1912.
Het geassisteerde schip zou inderdaad het sts."Atlantis" moeten zijn.

Tussen de voorboot en de "Atlantis" is het achterschip van een Liberty schip in het oorlogsgrijs te zien. Ook lijkt er een kolen bunkermachine aan de overkant te liggen.

Blijft over dat het echt Amsterdam moet zijn................. :wink: :idea: :roll:

m.v.g., Roy
Roy de voorste is inderdaad de Maria Henriette & de andere de Jan Dzn.
De foto zoals ik bekijk is goed, want volgens mij zie ik links op de foto een schip liggen bij de ADM.
Lijkt mij dat het schip afgemeerd gaat worden t/h van de KNSM, daar men in die grote kantine opvang had voor deze mensen.
Tevens zie ik dat m'n bezig is met de strekdam cq golf breker, waar later proefplaats Oost was.
Heb de foto ook even in photoshop bekeken, maar dan in spiegelbeeld maar dan klopt er van de namen niets meer.
Grt. Ruud
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Kapitein Rob »

Ruud, dat komt omdat ik de foto inmiddels omgedraaid heb. Voorheen stond de havenkraan rechts.
Je kijkt nu dus tegen de goede versie aan.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Anders J. Goedkoop

Foto: Zeebrief 77/T.van der Zee
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Kapitein Rob »

Uit de "Blauwe Wimpel" - Jaargang 14 - April 1959

De naam van de schrijver van dit artikel wordt niet genoemd.
De bijbehorende foto is van Frits Rotgans.


Afbeelding

Verkeerstoren voor sleepboten aan de Westerdoksdijk

Na de voltooiing van het nieuwe bedrijfsgebouw van de N.V. Reederij v/h Gebr. Goedkoop te Amsterdam aan de IJ-zijde van de Westerdoksdijk, met de bouw waarvan is begonnen, zullen de schepen van de sleepbootvloot van deze rederij vanuit een op dit havengebouw te bouwen verkeerstoren geleid kunnen worden.
In deze toren, die de bekroning vormt van het vijf verdiepingen hoge bouwwerk, krijgt de afdeling sleepdienstoperaties haar zetel. Deze afdeling zal straks niet meer alleen over het obstakel van de gemeentelijke loodsen op het “Stenen Hoofd” kunnen kijken, maar krijgt bovendien een welhaast ideaal overzicht van het grootste gedeelte van het werkterrein van de vloot.
Door middel van mobilofoonverbindingen kan de “operator” de sleepboten binnen het gehele operatie-gebied in- en rondom Amsterdam volgen en dirigeren. Het veel op een verkeersregeling in de lucht gelijkende project is uniek voor de sleepvaart in ons land. De verkeerstoren is – náást het bijzonder fraaie architectonische aspect van het nogal monumentale bouwwerk – niet de enige bijzonderheid van dit nieuwe gebouw aan Het IJ. Men zou het ook een paalwoning kunnen noemen omdat het geheel boven water staat en op palen rust. Een ander bouwkundig grapje is, dat na de tewaterlating van de drie reusachtige drijvende aanlegplaatsen voor de vloot (thans bestaande uit 22 sleepboten, drie drijvende bokken, een bergingsvaartuig en een bunkerschip) ook een vóór-gefabriceerd “onderdeel” van het gebouw met behulp van een drijvende bok te water zal worden gezet. n.l. de verwarmingskelder….!

Zoals op de foto te zien is, zullen van noord naar zuid een 120 meter lang plateau langs de Westerdoksdijk (of noemt men dit gedeelte Westerdokskade?) op de paalfunderingen in Het IJ verrijzen: een laag bijgebouw, waarin werkplaats, rijwielstalling en autoboxen ondergebracht worden, het hoofdgebouw en wederom een laag bijgebouwtje bevattende garage en opslagruimte voor smeeroliën e.d. Het markante hoofdgebouw, dat met een front van 46,50 meter naar Het IJ gekeerd geprojecteerd is, zal bestaan uit een begane grond, welke voor de helft zal dienen voor opslag van scheepsbehoeften, bergings-inventaris e.d. In de andere helft daarvan worden die diensten ondergebracht, welke in direct contact met de opvarenden van de vaartuigen staan, zoals nautische- en technische-dienst, bergingsdienst, personeelszaken, loonadministratie en verbandkamer.
De eerste etage, die aan de west- en oostzijde iets overgebouwd wordt, zal vier dienstwoningen bevatten voor de nautische en technische bedrijfsleiders, die dag en nacht voor het feilloos werken van de sleepvloot moeten waken.
Op de noordzijde van het aldus gevormde blok zal zich een “hooggebouw” van kleinere afmetingen verheffen, waarin de administratie wordt ondergebracht. Het naar Het IJ gerichte front van deze toren is circa 17 meter breed. Uit esthetische overwegingen en voor representatieve doeleinden wordt de hoogbouw afgedekt met een halfgesloten dakterras, dat tevens de mogelijkheid biedt voor latere uitbreiding met een zesde etage.
De architecten van de gebouwen zijn Ir. F.J.E. Dekeukeleire b.i. en Joh. H. Grolle arch. B.N.A. De steigers werden ontworpen in samenwerking met de rederij Aanneming Maatschappij “De Kondor” N.V., welke onderneming zeer binnenkort ook met de uitvoering van het betonskelet voor het hoofdgebouw zal beginnen.

Tewaterlating

De geheel van beton vervaardigde caisson, die compleet met beschermhout afgewerkt, door drijvende bokken te water werd gezet, weegt 240 ton en meet bijna 60 meter in lengte bij een doorsnee van 3,50 x 2,13 meter.
Elf waterdichte schotten verdelen deze lange koker in 12 afzonderlijke compartimenten, welke door luiken in het dek toegankelijk zijn. Ter plaatse van elk schot zijn aan weerszijden bolders ingegoten voor het meren van de vaartuigen. De keus is op drijvende steigers gevallen in verband met de slechte bodemgesteldheid ter plaatse, die tot zeer kostbare paalfunderingen aanleiding zou hebben gegeven met het oog op de zijdelingse belastingen bij aandrijving.
Tussen de drie drijvende steigers en de bestaande afscheiding aan de zuidzijde ontstaan straks drie bassins, waarin voor de gehele vloot ligplaats is. Het ligt in de bedoeling van de rederij, reeds binnen afzienbare tijd een gedeelte van de vloot aan de twee nu praktisch gereed zijnde steigers ligplaats te geven en de operaties van deze boten vanuit een tijdelijk gebouwtje op het nieuwe emplacement te doen leiden. Zulks in verband met het onhoudbare ruimte-te-kort in haar huidige vestiging en de deplorabele staat, waarin zich de eerlang te moderniseren steigers van de voormalige Vismarkt bevinden. Laatstgenoemde steigers zullen t.z.t. worden ingenomen door de diensten en bedrijven die zich in het Havengebouw aan de De Ruyterkade gaan vestigen.
Plaats reactie