Monopool sleepboten.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jona

Monopool sleepboten.

Bericht door Jona »

Vroeger op het Dortmund Eemskanaal en het Mittellandkanaal in Duitsland waren er Monopool sleepboten
De Monopool sleepboten die trokken daar de Sleepschepen door het kanaal!
Ze hadden niet egt veel kracht maar zodra ze het zwaar beginnen te krijgen gaat ze Trekken en Duwen als een beer!
Daar staan al die Monopool boten voor bekend!!
Tegenwoordig zijn al die sleepboten omgebouwd tot Sleepduwboot en ik heb een lijstje gemaakt van de Boten die hier nog in Nederland rond varen!!
Scorpio
Alany
maastroom 11
Mantra
Bertus jr
Silvia
Matria b
Aqaruis
Jana ex Linquenda
Rheine
Willem jr
Alva ex Maruis
Nora B
Mazzel
Desperado
Bonheur
Ram
Bonaire

Grt Jonaa
Wrijfhout
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Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een Mindener Schleppdampfer... Heb hier een heel mooi boekwerk over de Monopolboten, met schitterende verhalen en veel foto's.

Afbeelding
Deze foto maakte ik in 1965 tijdens een schoolreisje naar het Mindener Wasserstrassenkreuz. Toen voeren er nog genoeg, heb jammergenoeg maar één foto ervan gemaakt. Maar ja er zat maar één rolletje in mijn Agfa clickje en daar gingen maar twaalf foto's op. Heel wat anders dan vandaag de dag...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
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Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

wrijfhout schreef:Een Mindener Schleppdampfer... Heb hier een heel mooi boekwerk over de Monopolboten, met schitterende verhalen en veel foto's.
Jammer dat mijn vader niet meer leeft. Tijdens de "arbeitseinsatz" moet hij met zijn vader op zo'n boot gevaren hebben. Opa als machinist en pa als stoker. Verhalen zat dus, alleen geen foto's. Wel de nodige gezien in het museum bij het Schiffshebewerk in Henrichenburg, tegenwoordig Schleussenpark Waltrop geheten.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
'Streckenkarte' met de trajecten waarop de Monopolboten voeren,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
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Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
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Monopol

Bericht door Gert Schouwstra »

Dit is de geschiedenis zoals ik die in mijn pc heb staan:

Nrs 1-99 : stoomslepers met meer dan 200 pk
Nrs die met 0 beginnen: 29 Hogedruk stoomslepers in WWII gebouwd
Nrs 100-199: 63 eenvoudige stoomslepers vanaf 1914
Nrs 200-299: 29 zware motorslepers, omgebouwd uit oude stoomslepers
Nrs 300-399: 20 lichte motorslepers tot 200 pk.
Nrs 400-499: 47 gasslepers met gasinstallatie

Monopol Schleppdienst
(mit Erlaß vom 9.4.1914 am 1.6.1914 eingerichteter, am 31.12.1967 eingestellter staatlicher Zwangs-Schleppbetrieb für die westdeutschen Kanäle.)

1949 zählt der Reichsschleppbetrieb (RSB), der im gleichen Jahr durch Reorganisation zum Bundesschleppbetrieb (BSB) wird, 257 Boote, nach einem Bericht von 1953 noch 230 eigene Schlepper verschiedenen Typs.
Ein Übersichtsplan aus dem Jahr 1948 verzeichnet insgesamt fünfzehn Schleppertypen: normale Dampfschlepper, Hoch- und Niederdruck-Dampfschlepper, Gas- und Dieselschlepper. Die Flotte des Monopol-Schleppbetriebs bildet damit in gewisser Weise die Entwicklung der Motorisierung der Binnenschiffahrt vom Dampfantrieb in seinen verschiedenen Formen bis zum Dieselantrieb ab.

Wer mit dem System der Nummerierung vertraut war, wußte (wie bei der Bahn), mit welchem Maschinentyp er es tun hatte, wenn er die Nummer kannte.

Die erste Gruppe, deren Fahrzeuge mit einer Zahl zwischen 1 und 99 gekennzeichnet waren, umfaßte die schweren Dampfschlepper mit einer Leistung von mehr als 200 PS.

Eine zweite Gruppe bildeten die Hochdruckschlepper, deren Nummer mit einer 0 begannen. 29 Boote dieses Typs wurden unter dem Aspekt der Selbstversorgung während des 2.Weltkriegs gebaut. Ihre Dampfmaschinen zeichneten sich durch geringen Kohleverbrauch aus, waren aber anspruchsvoll, was ihre Bedienung betraf, und erwiesen sich als störanfällig.

63 Fahrzeuge der Reihe 100 bis 199 bildeten den Kern der Flotte, der auf die Anfänge des Schleppbetriebs seit 1914 zurückging und der, mit einfachen Dampfmaschinen ausgestattet, zuverlässig seinen Dienst versah.

Die vierte Gruppe der Reihe 200 bis 299 umfaßte 29 schwere Motorschlepper, von denen die meisten erst nach dem 2.Weltkrieg mit Dieselmotoren ausgestattet worden waren. Diese Umstellung von Dampf- und Gas- auf Dieselbetrieb setzte sich in den fünfziger Jahren fort.

20 kleine Motorschlepper unter 200 PS mit Nummern zwischen 300 und 399 bildeten die fünfte Gruppe.

Die sechste Gruppe - 400 bis 499 - der Gasschlepper zählte insgesamt 47 Boote. Sie stellten insofern eine Besonderheit dar, als sie mit dem Gas von Braunkohlenschwel- und Steinkohlenkoks betrieben wurden - wie die Hochdrucktechnik eine aus der Not der Kriegsjahre geborene Erfindung, die den Transport unabhängig von Rohstoffimporten machen sollte.

Schließlich verfügte der Schleppbetrieb noch über 12 Dieselbarkassen, die im Unterschied zu den 'Streckenbooten' nur für den Bugsierbetrieb und den Verkehr auf den kurzen Zweigkanälen eingesetzt wurden.

Sämtliche Boote waren Schraubenschlepper mit Maschinenleistungen zwischen 80 und 400 PS. Die starken Boote über 300PS waren häufig 2-Schrauben-Schlepper mit 2 Maschinen, zu erkennen am stumpfen breiten Heck. Um den Wirkungsgrad der Schraube zu erhöhen, wurde eine Kort-Düse eingesetzt, die die Schraube wie einen Ansaugkanal umgibt. Die Abmessungen der Fahrzeuge reichten von 12 bis 26m in der Länge und 5,20 bis 7m in der Breite, bei Tauchtiefen zwischen 1,55 und 2 m. Alle Schlepper zeichneten sich - wegen der niedrigen Brückendurchfahrten - durch flache Aufbauten aus, die einheitlich braun gestrichen waren. Lediglich der Kamin, der vor den Brücken umzulegen war, ragte heraus.

Abgesehen von den Gasschleppern, die auf dem Mittellandkanal verkehrten und sämtlich der Betriebsstelle Minden unterstanden, die sich dadurch auf die Instandhaltung der Technik spezialisierte, entstand nach dem 2.Weltkrieg auch unter den Dampf- und Dieselbooten eine gewisse Schwerpunktbildung: Die Dieselschlepper häuften sich beim Duisburger Amt. Der Verkehr auf dem Rhein-Herne-Kanal mit seinen kurzen Haltungen (sieben Schleusen auf 45 Kilometern) und dem dichten Verkehr von und nach den Zechenhäfen ließ sich besser von den wendigeren Booten bewältigen. Der Dieselmotor konnte jederzeit kurzfristig in Gang gesetzt werden.
Er war außerdem den Lastwechseln besser gewachsen als die Dampfmaschine, die eine längere Vorlaufzeit benötigte, im Standbetrieb unter Dampf gehalten werden mußte und nur über einen Maschinentelegraf gesteuert werden konnte. Dampfschlepper übernahmen daher den Verkehr auf den längeren Strecken des Mittelland- und Küstenkanals. Starke Schlepper waren wiederum gefragt, wenn es darum ging, auf dem Rhein oder bei Hochwasser auf der Ems zu schleppen oder im Winter das Eis zu brechen, wozu einige Boote eigens mit einem eisbrechenden Steven ausgestattet waren
Gert
- Varen is leven. -
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maarpol
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Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Monopol

Bericht door maarpol »

Als ik door die lysten lees die Jan er op gezet heeft over de Monopol booten waaren de jaaren 60 krises jaaren. De oorzaak daar van laat wel het volgende zien . Opheving van de Staatlyke sleep Monopol .

Afbeelding

Maar heb ook gehoord dat meerdere van die Monopol booten verkocht werden met een klausuule gelyktydig een sanering .Dat betekende dat die niet meer in Duitsland in de vaart gebracht mochten worden maar voor de sloop verkocht werden. De meeste van die booten kwam wel in Holland terecht en werden weer in de vaart gezet. Weet om twee Monopol booten die naar Holland werden gesleept om dat de bouten tusssen vliegwiel en schroefas er uit gehaald waaren in Duitsland omdat zi niet meer mochten varen onder eigen kracht(Sloop). Maar kwamen in Holland en bouten er in en gelyk het bakken werk in.
Kan ook in die lysten de Hego1 en Hego 2 niet vinden , voormalige Monopolbooten. Die waaren ven de redery Hego in krimpen en werden naa een paar jaar naar Doeksen verkocht . Die verkocht ze laater naar Nigeria waar ze naa een paar jaar werden afgezonken om dat naar gezegd geen zwaare genoeg verankeringen in de haaven bodem hadden.


Martin
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Monopol

Bericht door maarpol »

Ik vondt er toch een in die lysten , dit is de D283 verkocht aan Gouwen , in werkelekhyd Heuvelmen & Gouwen met de redery naam Hego. De eerste twee letters van die twee kompanjongen der achternaamen.
De eene van die twee Monopolen die toen gekocht werden was een typische Monopol boot , onmiskenbaar. De andere zag er meer uit als een fors gebouwde boot met een meer Hollands uiterlyk. Waarschynlyk on Holland gebouwd en door Monopol bestelt/gekocht.
edwin

Bericht door edwin »

Jona bij 1 van jou foto,s staat bertus jr maar dat klopt niet.
dat is de voormalige tineke van rederij Zwaga.
Is vorig jaar verkocht en de naam is veranderd in desperado
domicile is lemmer.

(heb 10 jaar bij deze rederij gewerkt)
Ps de bertus jr is de oude statum daarvoor de monda

groeten als je meer wil weten over deze boten hoor ik het wel
ossebaar.j
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Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Monopol .

Bericht door ossebaar.j »

Beste Jona.
Na het lezen van de monopolboten wil ik gaarne reageren .
In de lijst met type aanduidingen ontbreekt nog een nummer serie n.l de boten die in de periode 1939-1945 ,vanuit andermans bezit ingelijfd werden bij het Reichsschlep betrieb .Het gaat om de serie 500. Tijdens onderzoek naar een van deze boten ben ik in contact gekomen met een expert op dit gebied ,en heb van hem een lijst met nummers gehad.
Hieronder volgt de lijst met de ex. namen en eigenaar .
Monopolnr ;bauwerft;baujahr; psi ;ex.naam.
550 ;Kreber/vlaardingen; 1929; 225; Titan.
551 ;veelthaus/dordrecht ; 1917 ; 180 ; Dagmar.
552 ;scheepswerf /groningen ; 1905 ; 180 ; Nordfeld
553 ;scheepswerft /vlaardingen; 1914; 125 ; Cor
554 ;scheepswerf Bones/Bolnes ; 1916; 110; Lenny
555; Koopman /rotterdam ; 1927 ; 180 ; Bona Spes
556; de Hoop/Hardingsveld; 1928; 200; Zilvermeew
557; koopman/rotterdam ; 1926; 235; 4 gebroeders
558Sch.Leidschendam; 1929; 300 ; Jan
559 ;Chester /Engenland ; 1918 ; 180; Holland
560 ;Sprick /Krempe ; 1929 ; 150; Arvic .
564 ;Boles /Bolnes ; 1913 ; 180; Kinderdyk
565 ; Vlaardingen /vlaardingen ; 1930 ; 180; Hainaut
566; Koopman /rotterdam ; 1925 ; 257 ; Harmonie 1
567 ;Boles /Bolnes ; 1918 ; 185 ; Bolnes 12
568 ; Aventuur /Dordrecht ; 1923 ; 220 ; Aventuur
569;Papendrecht ; 1922 ; 160 ; Zeehond
570 ; Arnhem(de prins) ; 1902 ; 270 ; Stad Dortmund 7
571 ; Arnhem (de prins) ; 1895 ; 300 ; Stad Dortmund 8
572 ; Meyer /Papenburg ; 1904; 240 ; Stad Dortmund 9
573 ; Meyer /Papenburg ; 1904; 240 ; Stad Dortmund 10
574 ; Meyer /Papenburg ; 1904 ; 135 ; Stad Dortmund 11
575 ; Meyer /Papenburg ; 1911 ; 150 ; Stad Dortmund 13
576;Meyer/Papenburg; 1911; 150 ; Stad Dortmund 14
577; Arnhem(de prins); 1911; 270 ; Stad Dortmund 15
578;Arnhem (de prins); 1910 ; 275; Stad Dortmund 16
580;Berninghaus/Duisburg; 1899; 200 ; Stad Dortmund 2
581 Meyer/Papenburg; 1899; 200; Stad Dortmund 4
Ik zelf zit nog met de volgende vragen monopol571 ,ex Stad Dortmund 8 ,nl periode 1895- / tot overname der WTAG ;en de periode na 1952 verkoop aan Gourge uit Emden .
Danny

Bericht door Danny »

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als Statum en als Bertus jr

de boot is een vaste klant bij mij op de Oranjesluizen :lol: :lol:
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