Aanraders: boeken en websites.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan van der Doe
Berichten: 6133
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Aanraders: Boeken en websites

Bericht door Jan van der Doe » 30 okt 2013 17.20 20:27

Meer aandacht voor Hollands Glorie

De pers had in vroeger tijden veel belangstelling voor hetgeen
bemanningen aan boord van sleepboten presteerden.
Spectaculaire bergingen en bijzondere sleepkarweien werden
breeduit op krantenpagina’s en in weekbladen behandeld, want
het waren tenslotte Nederlandse huzarenstukjes. Heden ten dage
gebeurt dat slechts bij hoge uitzondering, bijvoorbeeld
vooruitlopend op het vervoer door Dockwise van de te slopen
Costa Concordia dat voor volgend voorjaar op het programma staat.

Behalve de traditionele maatschappijen als Svitzer
(vroeger Wijsmuller), Smit en Kotug is er nog een groot aantal
andere Nederlandse ondernemingen dat zich tegenwoordig met
sleepvaart, offshore-activiteiten en berging bezig houdt.

Het Nationaal Sleepvaart Museum te Maassluis heeft besloten om die
zeevarende rederijen nu eens uit de betrekkelijke anonimiteit
te halen. Weinigen buiten de scheepvaartsector hebben ooit gehoord
van maatschappijen als Avra, Seacontractors, Herman Sr.,
Van Wijngaarden of Bouwman, om er maar eens een paar te noemen.

In totaal worden de schepen en verrichtingen van niet minder dan
vijftien rederijen voor het voetlicht gehaald en dat is nog maar een
deel van de vaderlandse vloot. Sommige van die bedrijven hebben de
beschikking over bijvoorbeeld 20 of zelfs meer zeegaande vaartuigen en
dat zijn dus niet echt kleine ondernemingen.

Een sleepboot die bij uitstek in ondiepe wateren werkt

Afbeelding

DUTCH PEARL
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9547881, roepnaam: PBZP
Eigenaar: Dutch Pearl B.V., Scharendijke
(F.J.M. van de Hubregtse-Berge)
Gebouwd: Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V. / 190
LxBxH 31.10 x 9.50 x 3.10 meter, vermogen 3182 pk

Vooral sinds de overtuiging heeft postgevat dat Nederland haar
duurzame energie voor een belangrijk deel uit wind moet gaan winnen
is het een aantal rederijen letterlijk voor de wind gegaan.
Immers er zijn op de Noordzee en in de andere zeeën rond Europa grote
windmolenparken verschenen, die allemaal moesten worden aangelegd en
vervolgens moeten worden onderhouden. Nederlandse bedrijven weten
wel raad met de problemen die zich op zee kunnen voordoen bij de
van zulke windfarms. Daar zijn geen diepstekende zware sleepboten voor
nodig, die boorplatforms over oceanen kunnen slepen, maar kleinere,
doch volledig zeewaardige slepers met een werkdek en vaak met kranen
aan boord.

Vaderlandse werven als Damen Shipyards te Gorinchem en de
Kooiman Groep te Zwijndrecht hebben typen sleepboten ontworpen die
wat betreft details aan de wensen van de klant kunnen worden
aangepast en binnen een paar maanden kunnen worden afgeleverd.
Die vaartuigen zijn dermate in trek dat ze zelfs met grote regelmaat,
nog bijna nieuw, naar het buitenland worden verkocht.
De verkopende rederij laat dan binnen de kortste keren een nieuwe
sleper bouwen, die, bijna vanzelfsprekend, net wat meer mogelijkheden
heeft dan de juist verkochte eenheid.

Een aantal rederijen heeft zich gespecialiseerd in het opereren op zgn.
shallow water, ondiep water dus. Een goed voorbeeld daarvan is de
Kaspische Zee, waar olie en gas wordt gewonnen en slepers niet dieper
mogen steken dan 3, 5 meter (sommige zelfs minder), omdat ze anders het
risico lopen aan de grond te raken. Nederlanders hebben in die regio
aanvankelijk zelf de hier gebouwde vaartuigen bemand, maar dankzij hun
inzet worden nu ter plekke autochtone bemanningen opgeleid voor dit
specialistische werk.

Een bevoorrader voor ondiep water


Afbeelding


SERKEBORG
Bouwjaar 2012, imonummer 9621534, grt 1520
Eigenaar Noordereems B.V., Delfzijl
Beheer Wagenborg Kazakstan B.V.
Gebouwd Kon. Niestern Sander B.V., Delfzijl / 845
LxBxH 68,20 x 14,30 x 3,15 meter
Vermogen 4590 pk, snelheid 12,5 knoop, roepnaam PBPB

De grote kraaneilanden van Heerema zijn vrij algemeen bekend.
Minder bekend is dat er grote zeeslepers zijn die dat soort technische
giganten assisteren bij het verplaatsen. Dat is een geweldig contrast met
de kleinere sleepboten. Als het moet worden de half-afzinkbare
kraanplatforms duizenden mijlen over zee versleept. Heerema heeft kort
geleden nieuwe sleepboten voor dat doel in Spanje laten bouwen.
Dat zijn geen ‘kleine jongens’ en het museum prijst zich gelukkig een
fraai model van een van de nieuwe slepers te hebben mogen lenen.
Ook van diverse andere rederijen, zoals bijvoorbeeld van Herman Sr.,
Bouwman en Landfall zijn modellen geleend die nog niet eerder werden
geëxposeerd. Bij veel modellen is een zgn. QR-code aangebracht waardoor
bezitters van een smartphone gegevens kunnen opvragen.
Ook hier loopt het sleepvaartmuseum in digitaal opzicht weer voorop.


Afbeelding

Tenslotte nog een mededeling over een ingrijpende verbouwing.
Dankzij sponsors en fondsen heeft het museum de ‘zeezaal’, dat is de
zaal waar semi-permanent de geschiedenis van de zeesleepvaart te zien is,
ingrijpend heringericht. Er is nu een wand te zien met veel modellen van
slepers uit het verleden. Daarnaast is er een desk gecreëerd met
touchscreen PC’s en bijpassende stoelen waar bezoekers desgewenst
rustig documentatie of registers kunnen raadplegen en ook de informatie
van de QR-codes kunnen opvragen.

In het Nationaal Sleepvaart Museum is vanaf 2 november a.s.
tot en met 27 april 2014 in extenso door middel van foto’s, curiosa en
scheepsmodellen, naast de min of meer vaste opstelling te zien hoe
betrekkelijk onbekende vaderlandse rederijen en ook ondernemingen, die
de sleepvaart als secundaire taak zien, zich in de loop van de afgelopen
twintig jaar hebben ontwikkeld. De titel van de wisseltentoonstelling
is “Uit de schaduw” en dat kan gerust letterlijk worden genomen.

Bezoekers zijn iedere dag welkom aan de Hoogstraat 1 te Maassluis
van 13.30 tot 16.30 uur, behalve op maandagen.

Afbeelding

Bron: Persbericht/foto's Nationaal Sleepvaart Museum
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet


maarpol
Berichten: 4267
Lid geworden op: 05 mar 2006 17.20 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Aanraders: Boeken en websites

Bericht door maarpol » 17 mar 2014 17.20 11:43

Ik vond een Italiaanse site met van alles en nog wat


http://www.naviearmatori.net/ita/categoria-257.html
Groeten Martin

Roest rust nooit.

Jan van der Doe
Berichten: 6133
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Aanraders: boeken en websites.

Bericht door Jan van der Doe » 14 apr 2017 17.20 17:55

Afbeeldingupload an imagecertificity.com

Geschreven door een oud Smit kapitein.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet



Plaats reactie