Van Ommeren rijnsleepvaart.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.

Bericht door elstoplo »

Afbeelding

Nog een oudje, de Intritas II in de afvaart.
Zij kon zelf ook nog zo'n 450 ton gasolie meenemen. Zij had ook nog een bijnaam nl; het Nijlpaard mij is gezegd dat zij destijds op de Nijl als drinkwaterboot heeft gevaren.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
thedutch

Re: Van Ommeren Rijnsleepvaart.

Bericht door thedutch »

elstoplo schreef:Velasquez,

Ik wil graag eens reageren wat betreft het aanmaken en de sleeptros vastmaken.
Zie het niet als kritiek maar meer als aanvulling hoe men tewerk ging op de grote sleepboten en sleepschepen tot circa 3.400 ton.

Zoals ik jou verhaal lees is het aanmaken en een sleeptros vastzetten en heel eenvoudig en vrij simpel klusje.
Ik heb altijd gezien dat de strang (een 32er) eerst op de voorste bolder verkeerd werd belegd en dan kruisslagen (niet 2 maar zo veel mogelijk)
En dan met een touwtje vast maken , dat is wel iets anders dan wat jij beschrijft, ik denk dat jullie dat deden met een havenbootje of een binnenlands bootje , ik heb dit nooit zo gezien.
Zeker niet als je dan ziet hoe groot en hoog die bolders waren, je moest goed van postuur zijn om boven de bolders uit te komen laat staan kruisslagen leggen.
En dan losgooien ,je moet je voorstellen als je dat schip in karlsruhe de haven in moest hebben, we draaiden dan met de Intritas I vol aan en we gingen gewoon door met de rest van de sleep.
Als je dan de krachten zag die op die strang stonden en dan zag hoe die eerste matroos van zo`n groot sleepschip op het allerlaatste moment losgooiden dan was dat puur vakmanschap , maar dat kon zo`n man echt niet alleen!
En wat de sleepboot betreft , ik heb vele strangen uitgegeven en als je dat deed moest je er heel goed bij zijn (verkeerd uitgeven onderdoor of bovenlangs ) zodat de zaak onklaar kon lopen en kon je opnieuw beginnen.

Dat wilde ik even kwijt.
Hier ben ik het helemaal mee eens.ik voer op de Bavaria en waren meestal de voorste in de sleep,dus strangen vissen waren we altijd mee bezig :-( maar we waren wel met 3 man :-)
velasquez

Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.

Bericht door velasquez »

Over de hoogte van de bolders, die waren op van de Giesen schepen niet zo hoog de opstand onder de bolders was 10 cm.
De bolders zelf schat ik 1 mtr hoog en 80 cm diameter er waren er 3 zoals op alle van de Giesen schepen of ze nu 1000 ton of 3000 ton overal hetzelfde, zie sleepschepen.nl
Ik heb zelf nooit met een sterkere boot als 900 pk want v.a. 70 waren de grotere al lang opgelegd of gesloopt en of verkocht.
Dus 32 mm heb ik nooit meegemaakt denk max 24 mm ongeveer.
En u denk dat er zo gigantische kracht op een Strang staat maar als een boot zoals de Njord een trekkracht heeft van 29 ton en dat is best veel dus meer is er niet op te zetten en daarom is de eerste lengte strang altijd dikker want de boot kan met 1 schip slepen en de 2e wordt al dunner omdat de totale trekkracht al verdeelt wordt over 2 strangen.
Over meerdere matrozen op het voordek kan ik ook kort zijn ik was maar alleen en dan moet het werk helaas ook alleen gedaan worden.
Nogmaals op de boot ligt de strang met een slag om een wiel en dus de trekkracht opvangt en kleinere boten hadden klemmen van ca. 50 cm dus waarom gaan we dan op het schip een heleboel kruisslagen plaatsen onzin dus.
Had het laats nog met een zeer oude man die ook matroos op de Velasquez was geweest en die vroeg ik of ik dat verkeert deed nee was zijn antwoord dat lag aan de schipper en jouw vader vond onzin.

gr.BB
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.

Bericht door joop 1 »

trok die njord echt 29 ton met zn 1300 pk ik kan het bijna niet geloven gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.

Bericht door Roy »

Het komt op mij ook vrij hoog over Joop.
Als ik dit vergelijk met de vermogens van zeeslepers en de daar bij behorende trekkracht, heb ik ook zo m'n twijfels. Klopt deze verhouding vermogen / trekkracht wel ?.
Misschien dat een Rijnvaarder dit eens goed uit kan leggen.

m.v.g., Roy
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.

Bericht door joop 1 »

rijnboten hebben dan ook nog kleine schroeven vergeleken met diepgaande boten de roompot van ons trok ook dik 20 ton met 1100 pk maar dan moesten wel de reserve paarden van stal. maar daar hing een schroef aan van 2.60 m in straalbuis maar dan zit je nog lang niet aan 29 ton ik ben benieuwd of hier andwoord op komt gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
velasquez

Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.

Bericht door velasquez »

Sorry, de Njord trok 26 ton en de Triton 29 ton.
Deze 2 boten waren de enige op de hele Rijnvloot die met 7 ton per pk van Rotterdam vertrokken.
Ik ben eens op verzoek van de kapitein van de Njord in 1964 de tunnel ingezwommen want de man dacht dat er wat in de schroef zat maar er was een blad krom en de naaf zat net onder water.
Deze boten lagen maximaal 1,3 meter diep maar hadden schroeven van 1,9 meter 5 blad in mijn herinnering.
Er was een speciaal achterschip gebouwd de tunnel moest altijd eerst vol geslagen worden en achteruit hadden zij nauwelijks dan werd het een schuimklopper.
Dacht dat wrijfhout er eens een foto van geplaatst heb bij Rijnvaart nostalgie.
Bij rederijen zoals van Ommeren en NRV werden geen god vermogens in de boten geplaatst, er moest economisch gewerkt worden, de baas zijn centen waren niet van blik.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.

Bericht door Roy »

Nou ja, dan moeten we het hier mee doen.
We mogen er wel vanuit gaan dat je weet waar je over praat.

Ik begrijp dan ook niet hoe het voor de zeevaart onmogelijk is om met zo'n trekkracht / vermogens verhouding tot een andere conclusie kwam. Immers, men had schroeven van een veel grotere diameter en veel meer water onder de kiel.
Om dat de zeesleeprederijen zo vaak over hun vermogens overdreven, werd de paaltrek, ( bollard pull ), ingesteld. Zo kon niemand meer over het vermogen opscheppen / liegen. Ook werd gekeken naar het brandstof verbruik per dag. Zo kon men ook wel nagaan hoe hoog het werkelijke vermogen van de homo's was. Men hield uiteraard ook rekening met het verbruik van de humo's, dat moge duidelijk zijn.

m.v.g., Roy
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.

Bericht door Wrijfhout »

velasquez schreef:Sorry, de Njord trok 26 ton en de Triton 29 ton.
Deze 2 boten waren de enige op de hele Rijnvloot die met 7 ton per pk van Rotterdam vertrokken.
Ik ben eens op verzoek van de kapitein van de Njord in 1964 de tunnel ingezwommen want de man dacht dat er wat in de schroef zat maar er was een blad krom en de naaf zat net onder water.
Deze boten lagen maximaal 1,3 meter diep maar hadden schroeven van 1,9 meter 5 blad in mijn herinnering.
Er was een speciaal achterschip gebouwd de tunnel moest altijd eerst vol geslagen worden en achteruit hadden zij nauwelijks dan werd het een schuimklopper.
Dacht dat wrijfhout er eens een foto van geplaatst heb bij Rijnvaart nostalgie.
Bij rederijen zoals van Ommeren en NRV werden geen god vermogens in de boten geplaatst, er moest economisch gewerkt worden, de baas zijn centen waren niet van blik.
Afbeelding
Schroeven van de Triton

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.

Bericht door joop 1 »

roy die paatrek is ook maar betrekkelijk als ze een boot een paar dagen/ weken zouden laten draaien zoals aan de paal zouden de machine fabrieken gouden tijden hebben ik het is algemeen bekend dat de bp van een boot altijd zwaar overdreven word ik zou dit nooit durven zeggen als ik er geen ervaring mee heb gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Plaats reactie