Van Ommeren rijnsleepvaart.
Van Ommeren rijnsleepvaart.
De bekende VO vlag
De Intritas I was echt mijn schepie!
De Intritas II die zelf ook nog wat gasolie meenam.
Intritas III die veelal op de Bovenrijn verbleef en voorspandiensten verleende.
De Trekvogel was een sleepboot die zelfs in de volcontinue dienst deed met twee lichter t.w. de Scaldia en de Actania.
Veel plezier met deze nostalgie en koester het want het is allemaal vergane glorie.
Elstoplo
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Intritas I opvarend net onder Leverkusen
De Intritas II veel jaren geleden.
Intritas III zomaar een plaatje.
De Trekvogel opvarend in het gebergte.
Ik zou het op prijs stellen als meerdere foto's geplaatst zouden worden van VO sleepboten. Bij voorkeur diegene die ik niet heb in mijn collectie.
Elstoplo.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Een van de eerste reizen die ik meemaakte op de Intrtas I was een vertrek uit Rotterdam. Wij lagen altijd aan de Feyenoordkade en ik herrinner mij nog heel goed het cafe van Mw. Stigter en cafe van Riemsdijk. Wat daar zich niet allemaal heeft afgespeeld, zal ik hier niet noemen noch plaatsen, dat bewaar ik fijn voor mijzelf.
Maar het vertrek men noemde het "aanmaken" dat vondt vrijwel altijd plaats aan de "Merode". Dat was net boven de Brieneroordbrug die in die tijd net in aanbouw was aan stuurboordzijde net boven het Kralingse veer.
Wij hadden op deze sleepboot 8 sleepstrangen die op nummer werden uitgegeven. Atijd opletten geblazen want de ene moest of over de andere heen of er onder door, dit allemaal afhankelijk op welke lengte het schip kwam te hangen.
Als het hele spul er dan aan vastgeknoopt was moest alles nog op lengte gevierd worden en dat gebeurde veelal met de vlag van de sleepschepen die heen en weer gehaald werd. Vlag in top dan was de schipper tevreden.
Zo vertrokken wij dan uit Rotjeknor richting Duitland. Maar deze reis was voor mij dus helemaal nieuw en schrok eigenlijk hoe lang dit hele circus wel was. Waren waren Dordrecht voorbij en dan was het laatste schip nog maar net voorbij Alblasserdam. Dit is wel een beetje overdreven maar moet de onwetende toch een indruk geven hoe lang zo'n sleep wel kon zijn.
Als je dan sávonds ergens in Haaften en of Zaltbommel was dan zat je dag er ruim op. Wat is dat voor een stukkie vandaag de dag?
In die tijd was dat heel gewoon, de volgende dag bereikt je Emmerich en kwam je meestal niet verder. Want daar moest je aan de wal uitklaren en kwam je weer in de kroeg terrecht.
Er luidde zelf een kreet over de vloot, dronken Emmerich, hoeren Rees en heilig Xanten.
Zo dit moet een eerste indruk zijn van hoe ik het allemaal beleefde en wellicht kunnen anderen hier zeker nog wat aan toevoegen.
Elstoplo
Maar het vertrek men noemde het "aanmaken" dat vondt vrijwel altijd plaats aan de "Merode". Dat was net boven de Brieneroordbrug die in die tijd net in aanbouw was aan stuurboordzijde net boven het Kralingse veer.
Wij hadden op deze sleepboot 8 sleepstrangen die op nummer werden uitgegeven. Atijd opletten geblazen want de ene moest of over de andere heen of er onder door, dit allemaal afhankelijk op welke lengte het schip kwam te hangen.
Als het hele spul er dan aan vastgeknoopt was moest alles nog op lengte gevierd worden en dat gebeurde veelal met de vlag van de sleepschepen die heen en weer gehaald werd. Vlag in top dan was de schipper tevreden.
Zo vertrokken wij dan uit Rotjeknor richting Duitland. Maar deze reis was voor mij dus helemaal nieuw en schrok eigenlijk hoe lang dit hele circus wel was. Waren waren Dordrecht voorbij en dan was het laatste schip nog maar net voorbij Alblasserdam. Dit is wel een beetje overdreven maar moet de onwetende toch een indruk geven hoe lang zo'n sleep wel kon zijn.
Als je dan sávonds ergens in Haaften en of Zaltbommel was dan zat je dag er ruim op. Wat is dat voor een stukkie vandaag de dag?
In die tijd was dat heel gewoon, de volgende dag bereikt je Emmerich en kwam je meestal niet verder. Want daar moest je aan de wal uitklaren en kwam je weer in de kroeg terrecht.
Er luidde zelf een kreet over de vloot, dronken Emmerich, hoeren Rees en heilig Xanten.
Zo dit moet een eerste indruk zijn van hoe ik het allemaal beleefde en wellicht kunnen anderen hier zeker nog wat aan toevoegen.
Elstoplo
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Wat ook nog spannend is om te vermelden het volgende.
Als je meerdere lichters in aanhang had moest er onderweg wel eens wat af. Met andere woorden de lichters hadden een bestemming en meestal was het dan zo dat de sleepstrang werd losgegooid op een plaats waar gewacht kan worden op een havenboot, bv de Rijnlust te Duisburg.
Als dat gebeurde ontstond er weer een nieuwe situatie in de sleep. Er ontstond door het vertrek van een lichter een groot gat in de lengtes waardoor er ingekort diende te worden. Dat ging over het algemeen wel goed maar vergde wel tijd en vaardigheden.
Maar het deed zich ook voor dat de lichters zoals men het noemde naar binnen zwommen.
Dat wil zeggen dat havens die op eenvoudige wijze konden worden ingevaren zij dat zelf deden.
Als voorbeeld noem ik de haven van Karlsruhe, daar liep men de haven in en gooide men de sleepstrang op het laatste moment pas los om gang te houden. Deze sleepstrang scheerde dan over de strekdam heen en ging gepaard met veel vuur en stof vanwege de wrijving tussen het staal van de strang en de stenen dam.
Was ook niet altijd zonder risico, wel spannend maar ook mooi dat het allemaal kon.
Dit was weer een stukje proze uit vervlogen tijden.
Elstoplo.
Als je meerdere lichters in aanhang had moest er onderweg wel eens wat af. Met andere woorden de lichters hadden een bestemming en meestal was het dan zo dat de sleepstrang werd losgegooid op een plaats waar gewacht kan worden op een havenboot, bv de Rijnlust te Duisburg.
Als dat gebeurde ontstond er weer een nieuwe situatie in de sleep. Er ontstond door het vertrek van een lichter een groot gat in de lengtes waardoor er ingekort diende te worden. Dat ging over het algemeen wel goed maar vergde wel tijd en vaardigheden.
Maar het deed zich ook voor dat de lichters zoals men het noemde naar binnen zwommen.
Dat wil zeggen dat havens die op eenvoudige wijze konden worden ingevaren zij dat zelf deden.
Als voorbeeld noem ik de haven van Karlsruhe, daar liep men de haven in en gooide men de sleepstrang op het laatste moment pas los om gang te houden. Deze sleepstrang scheerde dan over de strekdam heen en ging gepaard met veel vuur en stof vanwege de wrijving tussen het staal van de strang en de stenen dam.
Was ook niet altijd zonder risico, wel spannend maar ook mooi dat het allemaal kon.
Dit was weer een stukje proze uit vervlogen tijden.
Elstoplo.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Om de draad maar weer eens op te pakken hoop ik hiermee op wat meer respons met als doel het VO sleepforum wat levendiger te maken.
Intritas I aan het aanmaken vanaf de Merode ter hoogte van scheepswerf Boele Bolnes.
Intritas II afvarig ter hoogte van Nijmegen.
Intritas III wachtend op orders te Strassbourg.
De Trekvogel te Reisholz.
Iemand nog aanvullende reacties??
Elstoplo
Intritas I aan het aanmaken vanaf de Merode ter hoogte van scheepswerf Boele Bolnes.
Intritas II afvarig ter hoogte van Nijmegen.
Intritas III wachtend op orders te Strassbourg.
De Trekvogel te Reisholz.
Iemand nog aanvullende reacties??
Elstoplo
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Ja ik zou wel willen zoeken Marpol ,maar ik heb ze niet toen maakte ik heel weinig foto`s jammer genoeg en als ik ze maakte waren ze van familie DAAROM hoop ik dat er nog meer mensen zijn die zo slim waren omdat wel te doen zoals o.a. Wrijfhout ect ect . ik had mijzelf ook slimmer ingeschat maar dat valt nu goed tegen dus dank ik u allen die wel foto`s willen plaatsen , er ging voor mij een wereld open toen ik op dit forum kwam met het topic IJsselmeer /Tijma II daarvoor nog allemaal HARTELIJK DANK de foto`s die men plaatsten en nog plaatsen .
Groeten Henk.
Groeten Henk.
Ik wil heel graag bijdragen om dit topic leven in te blazen. Ben er ook mee begonnen maar de resultaten bleven uit. Het verzoek gelezen en hierbij dan ook materiaal uit de oude doos.
Limburgia in lossing te Monnheim
Sneeuw op de Intritas III
Sallandia afvarig achter een motortankschip.
Huiskamervraag is: Welke is dit?
Elstoplo
Limburgia in lossing te Monnheim
Sneeuw op de Intritas III
Sallandia afvarig achter een motortankschip.
Huiskamervraag is: Welke is dit?
Elstoplo
Vult u rustig aan, het kost u niets!