Pagina 33 van 47

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 15 mar 2018 16:41
door Jan van der Doe
Afbeelding
GRASSGARTH

Geb. A. Hall & Company Ltd., Aberdeen/1952.
Brt. 231 ton.
Afm. 31,42x8,17x3,38 mtr.
Verm. 1x 3Cy Tr.Exp.(16",25" & 42"x30")/1120 PK.
Sn. 10 Kn.
Trkkr. 13 ton.

Foto: eig.coll.
Info: Cory Towage Ltd.

Gesch.
1953 Grassgarth, Rea Towing Company Ltd. Liverpool.
1959 Omgebouwd tot oliestook.
1970 Grassgarth verkocht aan Northern Slipway Ltd, Dublin.
1972 Grassgarth verkocht aan West of Scotland Shipbreaking Company Ltd., Troon. Gesloopt.

Afbeelding

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 17 mar 2018 02:56
door Jan van der Doe
Afbeelding
HEADMAN

Geb. Cochrane & Sons Ltd, Selby/1924.
Brt. 177 ton.
Afm. 29,41x7,53x3,81 mtr.
Verm. 1x 3Cy. Tr.Ex./800IPK.
Sn.

Foto: eig.coll.
Info: warsailors.cm

Gesch.

1924 Headman United Towing Co. Ltd.,Hull.
1962 Hillsider Blyth Steam Tug Co. Ltd., Blyth.
1972 Hillsider Hughes, Bolckow Ltd.,Blyth. gesloopt.

Afbeelding

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 26 mar 2018 18:04
door Jan van der Doe
Afbeelding
PERSEVERANCE

Ex. IMARA

Geb. Fleming & Ferguson, Paisly/1931.
Brt. 290 Net.111 ton.
Afm. 30,48x8,72x3,90 mtr.
Verm. 2x 3Cy.Triple Expansion (13, 23 & 34 - 22.5 in)/1000 PK..
Sn. 11 Kn.

Foto: eig.coll.
Info: Jaap Bijl, www.clydeships.co.uk

Gesch.
1931 IMARA Tanganyika Railway Co., Dar es Salaam.
1932 PERSEVERANCE Royal Navy.
1958 PERSEVERANCE British Iron & Steel Co.
1960 gesloopt.

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 26 mar 2018 18:32
door Evert Sikkema
Jan, om te zien vind ik dit, met al die toeters en bellen, mooier dan een moderne sleepboot, maar op de huidige sleepboten zal het allemaal wel wat comfortabeler zijn.
groeten
Evert Sikkema

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 26 mar 2018 18:42
door Jan van der Doe
Ben ik roerend met je eens Evert.
Ook het werk is een stuk makkelijker. Het kan met
een man of drie gedaan worden.

HG
Jan.

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 29 mar 2018 22:58
door Jan van der Doe
Afbeelding
Empire Ace

Geb. Cochrane & Sons Ltd. Selby/1942.
Brt. 274 Drv.425 ton.
Afm. 32,07x8,11x3,72mtr.
Verm.1x 3Cy. Triple Expansie/825 I.H.P.
Sn.12 Kn.

Foto: eig.coll.
Info: The Empire Ships, Empire Tugs.

Gesch.
1942 EMPIRE ACE Pedder and Mylchreest Ltd. London.
1942 EMPIRE ACE Royal Navy.
1944 EMPIRE ACE gezonken gedurende lucht aanval te Malta.
1944 EMPIRE ACE geborgen en gerepareerd, terug in dienst.
1947 DILIGENT Royal Navy.
1961 EMPIRE ACE in charter voor de U.S.N. (Marine V.S.)in Schotland.
1964 EMPIRE ACE terug bij de Royal Navy.
1968 EMPIRE ACE aan de grond Mull of Kintyre ten zuiden van Campbeltown. Berging niet mogelijk.
1969 EMPIRE ACE te koop waar ligt en gekocht door George Hood, Helensburgh. Door verkocht aan Archibald Macfadyen, Campbeltown, en gesloopt.

Afbeelding

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 05 apr 2018 02:33
door Jan van der Doe
Afbeelding
WOONDA

Geb. J.P.Rennoldson & Sons Ltd, South Shields/1915.
Brt. 309 ton.
Afm. 38,19x7,69x3,99 mtr.
Verm. 1x3 Cyl Triple Expansion ((17.5, 30 & 48 x 30ins)/1100 I.H.P.
Sn. 14 Kn.

Foto: eig.coll.
Info: www. tynetugs.co.uk.,Buster Browne.

Gesch.
1915 WOONDA Adelaide Steam Tug Co Ltd, Adelaide.
1915 W 57 Royal Navy.
1922 WOONDA Adelaide Steam Tug Co Ltd, Adelaide.
1964 K.W. Tidwell, Port Lincoln. Tuna visser.
1965 Gesloopt.

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 06 apr 2018 11:19
door Roy
Fraaie sleepboot hoor.
Wel in de U.K. gebouwd, maar toch met Australische kenmerken.

m.v.g., Roy

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 07 apr 2018 11:30
door pieter53
Gaat het hier om één machine met twee ketels
of om één ketel met twee schoorstenen
en waarom doet men dat?

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 07 apr 2018 14:06
door joop 1
deze boten hadden 2 ketels lagen met de vuurmonden naar elkaar toe ben in het verleden wel eens in zo.n boot geweest waarom die 2 ketels had een viervuurs is te groot word te hoog word vaker gedaan maar later meestal op 1 schoorsteen smit en wijsmuller hebben vroeger ook 2 pijpers gehad