Pagina 29 van 47
Re: Stoomsleepvaart
Geplaatst: 30 jan 2018 13:50
door Roy
Prachtig Jan !.
Ik ervaar het altijd een geschenk dat je telkens weer van die oude stoomslepers boven water vist !.
m.v.g., Roy
Re: Stoomsleepvaart
Geplaatst: 31 jan 2018 01:59
door Jan van der Doe
Doe het met plezier Roy.
HG
Jan.
Re: Stoomsleepvaart
Geplaatst: 31 jan 2018 22:43
door Jan van der Doe
URSUS
Ex. JUAN SOVERNY, CYNIC,
Geb. Bow McLachlan & Company, Paisley/1917.
Brt. 472 ton.
Afm. 43,19x8,85(8,9)mtr.
Verm. 2x3Cy TE/12oo IPK.
Sn. 11 Kn.
Foto: eig.coll.
Info:
www.wrecksite.eu
Gesch.
1917-1917: Chilean Government.
1917-1920: British Royal Navy-Admiralty als "CYNIC".
1920-1922: TSC The Shipping Controller als
"SYNIC".
1922-1945: Cie. Générale Transatlantique (CGT, Cie. Générale d´Armements Maritimes), Paris
als "Ursus".
194.: in beslag genomen door de Duitse bezetters.
1945: 25 april gebombadeerd nabij Brunsbuttel en gezonken.
Re: Stoomsleepvaart
Geplaatst: 03 feb 2018 02:04
door Jan van der Doe
BEAVER
Ex. POWERFUL, LADY LEWIS,
Geb. Elliot & Jeffrey, Cardiff/1898.
Brt. 154 Net.13 ton.
Afm. 32,41x6,1x3,4 mtr.
Verm. 1x 2Cy. (55,880x106,68)/75 IHP.
Sn. 8 Kn.
Foto: eig.coll.
Info: Jaap Bijl, Merchantfleets in Profile, vol 3.
Gesch.
1898: geb.voor J.Elliot, Cardiff.
1899: hernoemd, LADY LEWIS.
1901: overgenomen door Elder Dempster (Mersey Towing Co., Liverpool) hernoemd BEAVER.
1903: C.P.R. Canadian Pacific Railway, geen naams verandering.
1922: Verkocht aan J. Davies, Cardiff.
1938 Gesloopt bij Reese & Co. llanelly.
Re: Stoomsleepvaart
Geplaatst: 03 feb 2018 17:19
door Jan van der Doe
DOCKYARD V
Geb. Rotterdamsche Droogdok Maatscappij N.V., Rotterdam/ 1947.
Brt.
Afm. 25,1x6,34x2,31(2,90)mtr.
Verm. 2x 2Cy./500 PK.
Foto: eig.coll., RDM Archief, B.A.S.M.
Info:
www.sleepduwvaart.nl
Assistentie bij de gehavende M/T "MARIAN".
Re: Stoomsleepvaart
Geplaatst: 03 feb 2018 22:38
door teerkwast
Rare boten waren dat Jan, breed, en dan dat korte pijpje. Wel een heel mooi plaatje.
Re: Stoomsleepvaart
Geplaatst: 03 feb 2018 22:50
door Roy
Met de schoorsteen voor de stuurhut had de kapitein wel een goed zicht op de sleepdraad en dus werkterrein.
Eigenlijk waren ze voor Russische rekening gebouwd, maar nooit aan de U.S.S.R. opgeleverd.
m.v.g., Roy
Re: Stoomsleepvaart
Geplaatst: 03 feb 2018 23:07
door Jan van der Doe
Dat is nieuws voor mij Roy en misschien anderen ook nog wel.
HG
Jan.
Re: Stoomsleepvaart
Geplaatst: 04 feb 2018 12:15
door joop 1
ik heb hier van 1 van de boten een model staan
Re: Stoomsleepvaart
Geplaatst: 04 feb 2018 12:34
door Roy
Klopt Jan, het waren er meer die voor U.S.S.R. rekening werden gebouwd. Jammer maar ik weet niet meer welke het precies waren.
Dat gold trouwens ook voor enkele varende bunkermachines die voor U.S.S.R. rekening op stapel gezet waren. Ik meen dat het die schepen waren die later naar Oosterwijk gegaan zijn en tot kraan c.q. overslag schip verbouwd zijn.
Mooi modelletje van die Dockyard sleepboot Joop !.
m.v.g., Roy