Stoomsleepvaart
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Stoomsleepvaart.
ASSISTENT
Geb. Werf de Groot B."De Toekomst", Vrijenban/1903.
Brt.
Afm. 16,13x4,10x1,80(2,0)mtr.
Verm. 115 I.P.K.
Foto: eig.coll/BASM
Info: https://www.varenderfgoed.nl , Nederlandse Rijn-en Binnensleepvaart, Martin v.d.Geer.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Stoomsleepvaart.
dan was die assistent een pittig bootje bij ons in de schelde stond 90 ipk ende boot was 17x427x 2.en dat was al niet weinig maar zo te zien hebben ze aan bemanning geen gebrek wij voeren er met zn 2en op en ik ben zat met de losse boot alleen weg geweest bijv even neer wemeldinge of willemstad maar toen was het nog niet zo druk kon je even bij je roer vandaan om een paa rscheppen kolen op tegooien en te smeren moet nu niet vertellen wan dan denken ze waar heb die het over waren ander tijden Jan gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Stoomsleepvaart.
1921 Gebouwd bij S.A.de Traveaux Dyle & Bacalan, BordeauxDouwe J. schreef:Wonder + .jpg
Wie weet hier meer van ?
30,56 x 7,01 x 3,07 m., 169 brt.
Triple 3 cil. stoommachine, 620 ipk.
1921 afgebouwd als REMORQUEUR 5, Port Autonome de Bordeaux
1921 BACALAN, vermoedelijk eigendom van de bouwwerf
1935 WONDER, The Ridley Steam Tug Co.Ltd., Newcastle (foto)
1958 WONDER, Seaham Harbour Dock Co.
1964 gesloopt bij Clayton & Davie Ltd., Dunston.
Jaap.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Stoomsleepvaart.
ARIEN
Geb. werf, Amsterdam/1912.
Afm.
Verm. 1x 2Cy. Suyver/100 IPK.
Foto: eig.coll/BASM.
Info: Varend Erfgoed
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Stoomsleepvaart.
VACZ
Geb. Schiffwerft Budapest/1921.
Afm. 56,00x7,70 (15,90 over de raderkasten)x2,50 mtr.
Verm.800 Pk.
Foto: eig.coll.
Info: Vom Raddampfer zum Schubverband.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: Stoomsleepvaart.
Prachtige sleepboot! Ik heb enkele aanvullende gegevens:
- de naam van de werf in Budapest is de Obuda Werft
- het schip werd in 1964 te Korneuburg (gelegen in een mooi wijngebied aan de Donau in Niederösterreich), Oostenrijk gesloopt
- zusterschepen: Schonka, Persenbeug, Suppan, Krems
Op de bovenstaande foto heeft het schip zojuist de "Maxbrücke" bij Passau gepasseerd, en de schoorstenen worden weer rechtgezet, de voorste is al weer getakeld, de achterste bijna. Ik heb deze tijden niet meegemaakt, maar het moet wel een indrukwekkend gezicht geweest zijn, deze sleeptreinen op de Rijn en Donau. Je kunt het op een foto niet zien, maar als de stroming sterk was, dan haalde de 'sleeptrein' (raderboot met aanhang) soms niet meer dan 3 of 4 km/h. Op sommige stukken van een rivier moest de sleeptrein gesplitst worden, dat betekende dat er van de bijvoorbeeld zes gesleepte sleepschepen er drie voor anker gingen, en de sleepboot eerst de andere drie 'naar boven bracht', tot ergens waar de stroming minder was, en dan terug kwam om de rest op te halen. Wat we tegenwoordig ook vergeten is dat de kapitein van zo'n sleeptrein heel wat verantwoordelijkheid had: niet alleen over de vracht, de sleepschepen en de sleepboot zelf, maar ook over de bemanning en opvarenden. Op de radersleepboot waren al snel zo'n 12 man werkzaam, soms waren ook de vrouwen aan boord, de sleepschepen hadden allemaal behalve de bemanning (schipper en matrozen) de familie aan boord. Op een sleeptrein bestaande uit een raderboot en zes sleepschepen alles bij elkaar wel 90 man en vrouw in totaal was geen uitzondering.
met vriendelijke groet,
Robert.
- de naam van de werf in Budapest is de Obuda Werft
- het schip werd in 1964 te Korneuburg (gelegen in een mooi wijngebied aan de Donau in Niederösterreich), Oostenrijk gesloopt
- zusterschepen: Schonka, Persenbeug, Suppan, Krems
Op de bovenstaande foto heeft het schip zojuist de "Maxbrücke" bij Passau gepasseerd, en de schoorstenen worden weer rechtgezet, de voorste is al weer getakeld, de achterste bijna. Ik heb deze tijden niet meegemaakt, maar het moet wel een indrukwekkend gezicht geweest zijn, deze sleeptreinen op de Rijn en Donau. Je kunt het op een foto niet zien, maar als de stroming sterk was, dan haalde de 'sleeptrein' (raderboot met aanhang) soms niet meer dan 3 of 4 km/h. Op sommige stukken van een rivier moest de sleeptrein gesplitst worden, dat betekende dat er van de bijvoorbeeld zes gesleepte sleepschepen er drie voor anker gingen, en de sleepboot eerst de andere drie 'naar boven bracht', tot ergens waar de stroming minder was, en dan terug kwam om de rest op te halen. Wat we tegenwoordig ook vergeten is dat de kapitein van zo'n sleeptrein heel wat verantwoordelijkheid had: niet alleen over de vracht, de sleepschepen en de sleepboot zelf, maar ook over de bemanning en opvarenden. Op de radersleepboot waren al snel zo'n 12 man werkzaam, soms waren ook de vrouwen aan boord, de sleepschepen hadden allemaal behalve de bemanning (schipper en matrozen) de familie aan boord. Op een sleeptrein bestaande uit een raderboot en zes sleepschepen alles bij elkaar wel 90 man en vrouw in totaal was geen uitzondering.
met vriendelijke groet,
Robert.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Stoomsleepvaart.
Dank je wel Robert voor de interessante aanvulling bij de foto.
Op de "Intertank III" waren ook drie gezinnen en een vrijgezel
Totaal 12 personen, en dat was een tanker van 1300 ton.
Op de "Intertank III" waren ook drie gezinnen en een vrijgezel
Totaal 12 personen, en dat was een tanker van 1300 ton.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Stoomsleepvaart.
Overvallen door een hevige hagelbui
- Bijlagen
-
- 36214804.jpg (14.04 KiB) 1618 keer bekeken
Re: Stoomsleepvaart.
Gespot tijdens Dordt in Stoom
- Bijlagen
-
- resizer-nl1288b3eb986afaa 2.jpg (599.7 KiB) 1874 keer bekeken
-
- resizer-nld18488bc579b30d 1.jpg (623.77 KiB) 1874 keer bekeken