Stoomsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
CISKA

Geb. Scheepswerf en Gashouderbouw v/h Jonker en Stans N.V., Hendrik Ido Ambacht/1930.
Brt. 133 ton.
Afm. 27,75(26,00)x6,50x3,10 mtr.
Verm. 450 PK.
Sn. 9 Kn.

Foto: eig.coll.
Info: van Jonker en Stans tot Alblas.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
ALWYN VINCENT

Geb. Fincantieri Marghera, Venezia/1959.
Brt. 111 ton.
Afm. 27,41(25,00)x6,68(6,10)x3,20 mtr.
Verm. 1x T3cy 280 470 & 780x520/300 PK.
Sn. 10,5 Kn.

Foto: eig.coll.
Info: LR.

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Laut Djawa

Bericht door Ben »

laut djawa 1953 werf boele bolnes.jpg
laut djawa 1953 werf boele bolnes.jpg (92.17 KiB) 1363 keer bekeken
leonieuwpoort
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 okt 2012 22:14
Locatie: Hoek van Holland

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door leonieuwpoort »

Hallo Ben ,

Hierbij een foto van de Laut Bali van de NISHM.
Heb jij daar een mooiere foto en gegevens van ?

Mooie foto van de Laut Djawa.

Groetjes , Leo
Bijlagen
Laut Bali.jpg
Laut Bali.jpg (39.17 KiB) 1337 keer bekeken
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Roy »

De "Laut Bali" was de laatste boot die voor de N.I.S.H.M. gebouwd werd.
Opgeleverd in 1958 en in 1959 genationaliseerd door Indonesië, vervolgens hernoemd in "Selat Bali".
Het vermogen was 430 epk. Voor alle duidelijkheid, het was een motorsleepboot.
Waarschijnlijk gebouwd door de Droogdok Mij. Surabaya. Er is ook een bron die stelde dat ze bij Scheepswerf "De Hoop" gebouwd zou zijn. Welke "De Hoop" is al helemaal onbekend.

m.v.g., Roy

p.s.
Dat van mogelijk gebouwd bij "De Hoop" kunnen we dus gevoeglijk schrappen............ :roll: .
leonieuwpoort
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 okt 2012 22:14
Locatie: Hoek van Holland

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door leonieuwpoort »

Bedankt Roy , voor je informatie .

Gr., Leo
Gert Schouwstra
Berichten: 4577
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Gert Schouwstra »

De LAUT BALI was in 1956 al op stapel gezet, maar vanwege betalingsmoeilijkheden heeft de bouw 2 jaar geduurd. Pas op 27 november 1958 werd de boot na een proefvaart opgeleverd. 22 x 5,5 x 2,75, diepgang 1,90. Motor Werkspoor TMAS-276. Volgens een Indonesisch krantenartikel over de overdracht gebouwd bij de NV Droogdok Mij. Surabaja. HIER staat een betere foto.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
DE JONGH

Geb. Scheepswerf Dordrecht, Dordrecht/1914.
Brt. 207 ton.
Verm. 600 PK.

Foto: eig.coll.
Info: website
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Ben »

En de stoomsleper De Jongh nog een keer, is haar levensloop bekend?

De  Jongh.jpg
De Jongh.jpg (43.15 KiB) 1188 keer bekeken
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Ben,

De sleepboot "De Jongh" werd samen met de "Kraus" door Wijsmuller overgevaren naar Indie en sleepte twee drijvende bunkermachines mee naar Tandjong Priok.
(Lekko bldz. 113)

Het waren boten van 35x7x3,35 met een bruto inhoud van 207 register ton.
Een ketel van 159 m verwarmd oppervlak en ee machine waar 55o PK uit gehaald kon worden.
Zij arriveerden in Tandjong Priok op 25 mei 1915.
(Lekko bldz. 118)

In het kader van de "verschroeide-aarde-taktiek werden op de derde maart 1942 14 sleepboten van de rederij (N.I.S.H.M.)
tot zinken gebracht.
(Lekko bldz. 157)

Twaalf eenheden werden door de bezetter (Japanners) gelicht en hersteld.
"De Jongh" kreeg de naam "Hajasio Maru".
Doch slechts zes hiervan bleven voor de rederij behouden o.a. "De Jongh".
(Lekko bldz.158)

Verder wordt er over de boot niets vermeld .

HG
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie