Stoomsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: Stoomsleepvaart.

Bericht door Jaap Bijl »

ss. H.A.M. 405
1927, 76 brt., 200 ipk.
19,75 x 4,70 x 2,30 m.
Werf 'De Klop', Sliedrecht
3 cil. Stoommachine Kon. Ned. Grofsmederij, Leiden
Kreber ketel
1927 H.A.M. 405, Holl. Aan. Mij.
1937 DRUM, K.L.Kalis Sons & Co.Ltd., Londen
1969 DRUM, oliebedrijf Bollaert, Mertert, (Lux.)
1995 DRUM, J.J.van der Weegh, Raalte, 30.10288
2000 verbouwd tot m.slb. 6 cil. Enterprise uit 1947
2007 ROMA, R.Gerritsen, Ingen, Industriemotor ingebouwd.

Groet, Jaap.
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: Stoomsleepvaart.

Bericht door Jaap Bijl »

ss. AJAX 1913-1950
1913, 58 ton, 200 ipk.
20,50 x 4,60 m.
P.Boele, Slikkerveer (b.593)
Triple 3 cil. Mach.fabr. Alblasserdam
Aanvankelijk KROMHOUT XV, Emile Wauters Frères, Antwerpen
1913 AJAX, S.A.de Remorquage a Helice, Antwerpen
1914-1919 Britse marine
1950 voor de sloop verkocht.

Groet, Jaap.
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Stoomsleepvaart.

Bericht door peelander »

Ben, Jaap en Roy bedankt voor de info.
De Roma hoort dus niet bij de stoomslepers meer thuis.
groeten
Jan van der Pluijm
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Dank je wel Jaap voor de aanvulling.

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
CAROLINE DAVIES

Ex. J.O.GRAVEL, CLARENDON,

Geb. Archibald McMillan & Son, Dumbarton/1909.
BRT 197.
Afm. 28,80 x 7,32 x 3,84 m.
Verm. 2 Cy Comp./270 PK.
A.Mc.Millan & Son, Dumbarton (b.427)

Foto: eig.coll.
Info: Jaap Bijl.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Roy »

Hallo Jan,

Waar werkte deze ssb "Caroline Davies" ?.
De naam doet Canadees aan en toch denk ik dat ze nabij een Britse oliehaven werkte. Mede gezien de vonkenvanger op de schoorsteen en de achtergrond die sterk aan Wales doet denken.
Er staat trouwens ook een foutje in het boek dat je geraadpleegd hebt. Het moet, gezien de boring x slag, toch een compoundmachine geweest zijn i.p.v. een T.E.M. !?. Het vermogen zal dan wel in nominale p.k. aangegeven zijn vermoed ik.
Weet je hier meer over te vertellen ?.

m.v.g., Roy
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jaap Bijl »

1909, 197 brt., 270 ipk.
28,80 x 7,32 x 3,84 m.
A.Mc.Millan & Son, Dumbarton (b.427)
Comp. 2 cil. Renfrew
1909 J.O.GRAVEL, Sincennes McNaughton Tugs Ltd., Montreal
1917 HS 45, War Office, Inland Water Transport Directorate, Londen
1918 J.O.GRAVEL, Royal Navy
1920 CLARENDON, in beheer bij S.Pearson & Son Ltd., Londen
1925 CLARENDON, Manchester Ship Canal Services, Liverpool
1952 CAROLINE DAVIES, John Davies Towage & Salvage Ltd., Cardiff
1962 gesloopt bij Haulbowline Industries, Passage West, Cork.

Groet, Jaap.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Roy »

Bedankt voor de aanvullende info Jaap !.
Zat ik er deze keer wat minder ver vanaf................... :wink:

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Hartelijk dank Jaap voor de juiste uitleg.

En Roy, bij de gegevens die ik vond staat alleen maar stoom en sinds ik niet
thuis bent in die materie maak ik er dan maar op uit dat het een TE, 3cy stoom is.
Aldoende leert men.

HG.
Jan.

Afbeelding
voor Roy nog een keer de "Caroline Davies".
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Roy »

Bedankt Jan.
Hoe we het ook keren of draaien; het blijft m.i. een plaatje van een boot !!!.

m.v.g., Roy
Plaats reactie